Mijn Witte 90

1985-1987
Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 29 nov, 2015 15:19
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » za 13 feb, 2016 20:24

Weer een nieuwe update, vandaag heeft de Saab wat nieuwe velgen gekregen, ook gelijk de volledige onderkant op roest gecheckt, goed nieuws: helemaal niets! De tectyllaag is wel aan vervanging toe. Ook heeft hij een aantal verstralers gekregen. :O: AfbeeldingAfbeelding
Saab 90 '86 Cirruswit

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door esalet » zo 14 feb, 2016 13:46

Fijne update weer, mooi die lampen en velgen.

En ook mooi dat ie van onder nog zo hard is.

Misschien kende je 't al, maar het tectyleerschema staat op onze site:
http://saab-90.nl/documenten-tectyleerschema/
In het Nederlands en (iets completer) in het Fins.

Let op dat je niet de hele onderkant even snel zwart laat blazen door iemand met een laag die daarna hard wordt, want dan krijg je een laag waarachter het hele gebeuren doorgaat.

Het beste zijn middelen die vettig blijven, vooral in de holle ruimtes. Op oliebasis kruipen ze lekker maar zakken ze na verloop van tijd van staande delen af, op wasbasis blijft het lekker zitten maar dat kruipt weer minder. Een Duits Oldtimerblad heeft dit na een lange praktijktest geconstateerd.

Mike Sanders Fett (nee ik heb geen aandelen) is eigenlijk de beste combi van deze twee. Lastiger aanbrengen (moet eerste verhit) maar daarna niet te verslaan.

Speciale aandacht verdienen de asdoorvoeren uiteraard, van binnen goed inspecteren (spiegeltje en lampje) en schoonmaken (niet met ijzeren gereedschap maar met houten spatel oid). En in die asdoorvoeren dus zeker kruipend spul, want ze roesten door van binnenuit op de naden/hoeken.

Andere speciale aandachtspunten: de plek waar de lengtebalken tegen de vloer komen bij de voeten van chauffeur en bijrijder (vloer loopt van onderaf gezien omhoog en vormt fijne hoekjes waar verdrogende kit in zit), en de bevestiging van de achterste schokdempers.

Nou misschien allemaal helemaal niet nieuw voor je maar ik kon het niet laten, gezien de mooie conditie van je 90!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 29 nov, 2015 15:19
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » zo 14 feb, 2016 22:26

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! De aandachtspunten waren me bekend inderdaad. Dat Mike Sanders Fett klinkt als een prachtig klusje om zelf te doen zodra het weer wat warmer wordt, daar zal ik wel smerig van worden. :lol: Wat zou je aanraden dan? Mike Sanders voor de holle ruimten en tectyl voor de onderkant van de wagen? (En dan eventueel nog wat Mike Sanders Fett over de tectyl heen) Iemand trouwens nog wat ervaring met het reinigen van het interieur? Opzich is het heel netjes nu maar de bekleding hoort een beetje pluche kitscherig te zijn, bij mij is het nu egaal blauw. Misschien een stoomreiniger huren?
Saab 90 '86 Cirruswit

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door esalet » ma 15 feb, 2016 12:15

Graag gedaan, en wat je het beste wáár kunt aanbrengen (dat is een heel systeem, afhankelijk van de plek op de auto moet je steeds iets anders doen), lees je hier

http://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest

alles over Mike Sanders lees je hier

http://www.mike-sander.de/

En fijne plaatjes over de verschillende soorten behandeling op verschillende plekken zie je bijv. hier:

http://www.sjaakvanaalst.nl/behandeling

Ik heb zelf mijn 90's bij het laatste adres laten doen, kost wat maar dan heb je ook wat!

En mocht je zelf aan de gang willen, zou ik zeggen: lees je goed in en zorg dat je het goede doet (dus niet averechts effect sorteren, dat laatste gebeurt bijv. als je hardwordend zwart spul uit spuitbus vlot overal overheen en in spuit. Doet meer kwaad dan goed).

Over welke merken wel en niet goed zijn is veel, heel veel geschreven en verschillen de meningen/smaken soms.

Ga zeker ook even met de zoekfunctie door dit forum, levert veel info op.

Eén ding staat volgens mij als een paal boven water: als je kruipend vettig spul (Mike Sanders, kruipende tectyl of wat dan ook) in de onderste naden/hoeken van de asdoorvoeren doet, doe je 't nooit verkeerd. Bij mij zit er dus eerst Dinitrol ML op (kruipend en roest stoppend) en daarna een laag Dinitrol Metallic, (veerkrachtig laag zodat steentjes e.d. niet met z'n allen in de kruipende laag blijven plakken).

Maar er zijn meerdere wegen naar Rome.

Over die bekleding: ik weet niet precies wat je bedoelt maar als ik schoon is zou ik hem lekker zou laten. Dat opgeruwde effect hadden de 99's van de jaren vóór de 90 kwam, de 90 had een anders geweven stof. Inderdaad, komt vrij effen over, is echter wel origineel.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
DaVinz
Geregistreerd lid
Berichten: 12238
Lid geworden op: wo 22 jun, 2005 19:43
Regio: United Kingdom - Verenigd Koninkrijk

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door DaVinz » ma 15 feb, 2016 17:37

witte inca velgen, erg gaaf! dat wil ik wel eens zien op een totaal plaatje !
9-3 Vector cabrio ‘09 RHD | 900NG SE T '97| 900 16T cabrio '86| 900 Turbo LUX '83| Sonett III '73
RIP: 9³ LPT '01| 9-5 2.0t Estate '00| 900NG '98| 900'87| 900 i'87| 900 i'85| 99 GL '83 (mam)| 99 Turbo '80|

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 29 nov, 2015 15:19
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » ma 15 feb, 2016 19:43

Oke dat moet goed komen, dan kan de 90 er nog vele jaren tegenaan. Zou toch leuk zijn als ik gedurende mijn leven nog een keer dit record kan verbreken: http://www.autoblog.com/2013/09/18/irv- ... ion-miles/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar dan met een Saab; met iets anders dan Zweeds of Japans ga je niet eens in de buurt komen van dergelijke kilometerstanden denk ik. Ik zal in de loop van de week even een goed totaalplaatje maken DaVinz! Ik ben zelf niet zo'n fan van zilver/grijze velgen onder een witte auto, dus dan maar in dezelfde kleur als de auto 8)
Saab 90 '86 Cirruswit

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door gertram » zo 06 mar, 2016 21:21

casfaje schreef:De tectyllaag is wel aan vervanging toe.
Originele zwarte tectyl hoef je niet te vervangen, je kunt hem weer zacht maken met petroleum en een kwast. Op plekken waar scheuren zijn ontstaan wel goed opletten dat er geen roest onder zit.
Eigenlijk moet je elke 3 a 5 jaar de petroleumbeurt herhalen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 29 nov, 2015 15:19
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » zo 24 apr, 2016 14:52

Weer een update:

Afbeelding
Gisteren onderweg naar Amsterdam, sprong spontaan de motorkap omhoog, even gestopt bij het eerstvolgende pompstation en proberen het sluitsysteem te repareren. 5 minuten nadat we waren gestopt stopte er een bus uit Zweden recht voor ons. Een paar oudere mannen stapten uit en gaven gelijk complimenten over de Saab in een combinatie van Zweeds en Engels, een van hen bleek zelfs Saab monteur te zijn. Hij had dan ook een zeer praktische oplossing: tape :lol: Inmiddels is het sluitmechanisme even uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gerepareerd; hij doet het weer!

Afbeelding
Ook deze nieuwe aanwinst op de kop getikt middels Thom van SAABWorld (Thom bedankt! 8) ) Samen met de shortshifter van Reier wordt het nu wel een heel sportieve Saab 90.
Saab 90 '86 Cirruswit

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door reiernumans » zo 24 apr, 2016 15:48

Ha, louvre! Vet! Ik heb volgens mij dezelfde. Autoplas? Heb je de montageset erbij of niet? Bestaat uit een stang die door het midden komt en vier plastic klemmen die op de zijhoeken komen.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 29 nov, 2015 15:19
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » zo 24 apr, 2016 15:53

Ja de autoplas louvre inderdaad! Ik heb de montageset niet, wel een 3d printer. Heb jij misschien foto's en afmetingen van de onderdelen van de set Reier? (of misschien iemand die een montageset over heeft?)
Saab 90 '86 Cirruswit

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door reiernumans » zo 24 apr, 2016 16:15

Wel foto's, geen afmetingen. Ik zou zelf gewoon de achterruit goed schoonmaken en 'm met dubbelzijdig tape monteren.. :lol:

Of je kan contact opnemen met autoplas en vragen of ze nog wat hebben liggen/kunnen leveren. Ik heb veel positieve reacties gelezen daarover. Had zelf ook heel snel een handleiding in de mail.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 29 nov, 2015 15:19
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » za 30 jul, 2016 10:34

Afbeelding
Van mijn kant ook weer eens een update!
Aan beide kanten bleek de ophanging toch iets meer rot dan gedacht (een klein gaatje aan beide kanten), dat is gisteren ruim uitgeslepen en er zijn professioneel nieuwe stukken in gelast en de hele ophanging is aangepakt m.b.t. roestpreventie. Ook zijn de remklauwen gereviseerd. Ze heeft nu weer een nieuwe APK :D
Saab 90 '86 Cirruswit

Gebruikersavatar
sb90
Geregistreerd lid
Berichten: 1844
Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door sb90 » ma 01 aug, 2016 10:56

Gefeliciteerd, erg mooi om te zien!
Van de gereviseerde remmen ga je tevens jaren plezier hebben, wel even af en toe gangbaar maken anders heb je kans dat ze weer vast komen te zitten. Verder gaat dat echt tijden goed!
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door esalet » ma 01 aug, 2016 19:59

Mooi werk!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 29 nov, 2015 15:19
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Mijn Witte 90

Bericht door casfaje » ma 05 sep, 2016 20:17

Afgelopen week is er nog wat meer roest gevonden bij de wielkasten achter. Dat is inmiddels samen met de onderkant van de deuren roestvrij gemaakt en gelast. Ze is nu dan ook volledig roestvrij :D

Afgelopen zaterdag ook een rally gereden als ultieme test. Bijna 200 km op hoog tempo over allerlei wegen, vooral onverhard ging het wel lekker. Op de autobahn voor de topsnelheid gegaan, via navigatie op 168 km/u uitgekomen. Niet slecht voor een enkele carburateur. Nu zit de modder echter wel overal, zelfs bovenop het dak...

Afbeelding
Saab 90 '86 Cirruswit

Plaats reactie