Sander's 90

1985-1987
Gebruikersavatar
GHIA
Geregistreerd lid
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59

Re: Sander's 90

Bericht door GHIA » do 16 jan, 2014 10:19

Sander86 schreef: uiteraard komt daar een uitgebreid verslag en foto's van!
:thumbup2:

Mooi apparaat.

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » do 16 jan, 2014 16:46

Sapphire schreef:In elk geval de kop laten vlakken, liefst ook afpersen zodat je zeker weet dat de kleppen goed afdichten en er geen lekken/scheurtjes in de kop zitten. Voor de rest liefst nieuwe kopbouten maar je kunt ook de oude hergebruiken. Ook zet ik ALTIJD nieuwe tapeinden voor het uitlaatspruitstuk er in als de kop er toch af is. Je hebt liever dat ze afbreken met de kop op de werkbank dan als hij er net weer op zit.

Voor de rest is het geen rocket science. Gewoon aanhalen volgens het schema dat op de pakking staat. Bij de nieuwste elring pakkingen is dat dacht ik 60 nm - 80 nm - 90 graden natrekken. Vroeger moest de kop na 2000 km nogmaals nagetrokken maar dat hoeft bij de nieuwere pakkingen niet meer. Moet je even kijken, meestal staat het op de (ver)pakking. Ook is de aanhaalvolgorde van de kopbouten van belang (vanuit het midden in een spiraal rechtsom) maar dat staat wel in je handboek en ik neem aan dat je dat al wist.

Verder gelijk de staat van de distributieketting checken en bij demontage van het nokkenastandwiel eerst het tandwiel met een paar tiewraps vastzetten zodat de positie niet verspringt.

Voor de rest natuurlijk altijd nieuwe olie+filter, bougies, klepdekselpakking, in- en uitlaatpakkingen, koelwater bij vervangen van de koppakking. Zelf doe ik ook altijd een nieuwe thermostaat gelijk en voor mijn eigen gemak vervang ik de inbusboutjes van het klepdeksel (ze willen nog wel eens lastig los gaan met beschadiging van de binnenzeskant als gevolg, terugdraaien is dan niet verstandig), zijn M6x35, een redelijk lastig te krijgen maat. Fabory heeft ze uiteraard en Jeveka ook maar bij de bouwmarkt kan je het meestal vergeten (of het is k-kwaliteit). Tot slot de onsteking opnieuw afstellen en koelsysteem ontluchten. Al met al een middag werk in totaal excl. het vlakken, dat laat ik altijd doen bij een revisiebedrijf.
Dankje Sapphire voor je duidelijke omschrijving zitten wel dergelijke tips in :bluethumb:
Nu 2002 Saab 9-3 SE 2.2 TID 125Pk Anniversary
Nu 2001 Saab 9-3 SE 2.0 Turbo 185pk

Verleden:|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » do 16 jan, 2014 16:47

GHIA schreef:
Sander86 schreef: uiteraard komt daar een uitgebreid verslag en foto's van!
:thumbup2:

Mooi apparaat.
Dankje :D
Nu 2002 Saab 9-3 SE 2.2 TID 125Pk Anniversary
Nu 2001 Saab 9-3 SE 2.0 Turbo 185pk

Verleden:|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » do 16 jan, 2014 17:19

Ik heb vandaag het klokkenhuis er weer ingezet en aangesloten.. Had hem eruit gehaald omdat mijn toerenteller het niet deed dus had alles even nagelopen maar kon niks bijzonders vinden, nu heb ik alles er weer in gezet en aangesloten maar nu doet mijn temp en benzine meter het ook niet meer.. ik heb wel dashverlichting en het lampje van de kinpperlicht doet het ook en de km teller.. de rest is zo dood als het maar kan iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen? kan me namelijk niet voorstellen dat de temp en benz meters nu ook opeens kapot zijn...
Nu 2002 Saab 9-3 SE 2.2 TID 125Pk Anniversary
Nu 2001 Saab 9-3 SE 2.0 Turbo 185pk

Verleden:|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018 + 2019
Berichten: 1097
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Sander's 90

Bericht door redmervand » do 16 jan, 2014 17:45

Sander86 schreef:Inu heb ik alles er weer in gezet en aangesloten maar nu doet mijn temp en benzine meter het ook niet meer.. ik heb wel dashverlichting en het lampje van de kinpperlicht doet het ook en de km teller.. de rest is zo dood als het maar kan iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Ik heb hetzelfde onlangs ook gehad, oorzaak bij waren slechte contacten, en matige draden achter de klokken...
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 9000 CSE my '94 in Scarabee Green
Saab 9000 CS my '96 in Java Black

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » do 16 jan, 2014 19:03

Inmiddels alles even nagelopen het bleek een zekering te zijn, maar de toerenteller blijft niks doen en de contacten zitten er goed op dus ik ga er van uit dat die wel echt overleden is...
Nu 2002 Saab 9-3 SE 2.2 TID 125Pk Anniversary
Nu 2001 Saab 9-3 SE 2.0 Turbo 185pk

Verleden:|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28834
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sander's 90

Bericht door Sapphire » do 16 jan, 2014 19:45

Voor je hem weggooit zou ik eerst eens een andere toerenteller aansluiten en kijken of die wel werkt. Wie weet is de bedrading wel niet goed.

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » vr 17 jan, 2014 0:03

Ik gooi niks weg van de 90 :wink:
Nu 2002 Saab 9-3 SE 2.2 TID 125Pk Anniversary
Nu 2001 Saab 9-3 SE 2.0 Turbo 185pk

Verleden:|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 2005
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door theun » vr 17 jan, 2014 7:16

Kop er al af?
www.saabhistoricrallyteam.nl

Saab 99GL 4-deurs 1984
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9-3 Sport Sedan 2008

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » vr 17 jan, 2014 17:57

Vandaag met grote hulp van Nielz(broer) ook op dit forum de kop eraf gehaald, het ging vrij soepel binnen 2 uur was die eraf, Schade aan de koppakking viel enigszins mee, wel moet de kop ontkoold worden en uiteraard gevlakt en schoon gemaakt worden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de verdere vorderingen :wink:
Nu 2002 Saab 9-3 SE 2.2 TID 125Pk Anniversary
Nu 2001 Saab 9-3 SE 2.0 Turbo 185pk

Verleden:|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
GHIA
Geregistreerd lid
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59

Re: Sander's 90

Bericht door GHIA » vr 17 jan, 2014 22:10

Sander86 schreef:Schade aan de koppakking viel enigszins mee,
Mooi! Scheelt ook weer, kun je die hergebruiken ... :shifty:

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » vr 17 jan, 2014 22:15

GHIA schreef:
Sander86 schreef:Schade aan de koppakking viel enigszins mee,
Mooi! Scheelt ook weer, kun je die hergebruiken ... :shifty:

Nee ik gooi er een nieuwe op, voor die 30 euro... Puur zekerheid net als de kop die laat ik ook gewoon vlakken..
Nu 2002 Saab 9-3 SE 2.2 TID 125Pk Anniversary
Nu 2001 Saab 9-3 SE 2.0 Turbo 185pk

Verleden:|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
GHIA
Geregistreerd lid
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59

Re: Sander's 90

Bericht door GHIA » vr 17 jan, 2014 22:21

Lijkt me ook beter ... :twisted:

Heel lang geleden moest ik ook eens helpen bij het terug plaatsten van een kop op een
H motor. Daar hadden we toen problemen met de automatische spanner van de distributieketting.
Met een spaak van een fietswiel en wat gepriegel konden we die ontspannen om genoeg ruimte
te creëren om het tandwiel weer terug te plaatsten.
Alvast voor het geval dat.

Gr.

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » vr 17 jan, 2014 23:15

Ja het is even weer goed opletten bij het monteren, maar verwacht niet echte problemen het ging ook allemaal vrij soepel los, ook omdat ik gister alle bouten met wd-40 heb ingespoten :lol: maar eens maar eens de boel schoonmaken dat is een smerig klusje..
Nu 2002 Saab 9-3 SE 2.2 TID 125Pk Anniversary
Nu 2001 Saab 9-3 SE 2.0 Turbo 185pk

Verleden:|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » za 18 jan, 2014 1:55

Ik had trouwens ergens gezien dat ze met het vervangen van de koppakking nog vloeibare pakking op de koppakking zelf smeren? Is dat wel zo verstandig en kan dat eigenlijk wel?
Nu 2002 Saab 9-3 SE 2.2 TID 125Pk Anniversary
Nu 2001 Saab 9-3 SE 2.0 Turbo 185pk

Verleden:|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Plaats reactie