Een keer een Saab 90 | Tóch nog een onverwachts afscheid

1985-1987
Plaats reactie
davidd
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90 | Absoluut NIET voor de puristen

Bericht door davidd » wo 09 aug, 2023 7:39

Dankje Sil! Ik neem hem graag van je over. Maar het blijft een hobby-project hè, een 100 punten contourstaat zal het niet worden hoor.

davidd
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90 | Aero's

Bericht door davidd » zo 20 aug, 2023 15:11

Nadat ik m'n 90 gekocht had ben me gaan orienteren op andere velgen. Laten we eerlijk zijn, de originele velgen met doppen is niets mis mee, maar soms wil je iets anders. US Turbo's, Inca of Aero's. Ik besloot dat het aero's moesten worden. Weet je trouwens dat die velgen duurder waren dan Inca's? Zonder afdekplaat kostte ze ƒ 547,- in 1985. Had ik niet verwacht.

Afbeelding

Van Thijs90 nam ik een setje over en m'n opmerking dat het opknappers mochten zijn werd bewaarheid. Geen enkele band sloot meer aan op de velg.

Afbeelding

Tijdens het schuren was wel duidelijk dat er nog heel wat liefde in de velg moest. Ondertussen had ik het euvel met de versnellingsbak en overwoog ik de set te verkopen.

Afbeelding

Niet gedaan natuurlijk en na de primer had ik er al meer vertrouwen in dat dit wel goed zou komen.

Afbeelding

Het eindresultaat ben ik deze keer niet helemaal tevreden mee. Uiteindelijk denk ik dat de grondlaag niet helemaal mooi afgewerkt was en dat je dat terugziet in de laklaag. Waar ik overigens extra metallic door had laten mengen, dus dat helpt niet echt mee. Daar zie je alles in. Hier liggen ze een weekje uit te harden in de zon.

Afbeelding

Ik kon een setje nieuwe Continentals voor een redelijk bedrag kopen. Geen idee of dit de allerbeste banden zijn voor dit model, maar ze zijn sowieso beter dan de 10 jaar oude Vredestein's die op de originele velgen lagen.

Afbeelding

Nu ze erop zitten ben ik er erg content mee én het rijd veel beter met de juiste bandenmaat en nieuwe banden! Zal van de week met het zonnige weer een betere foto plaatsen.

Afbeelding

(wellicht komen de originele velgen nog eens terug hoor)

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » zo 20 aug, 2023 17:16

Ziet er leuk uit! Ik heb onder de Notch nu 4 gloednieuwe Contri Ultracontact's liggen, tot nu toe de meest fijne band die ik ooit onder een classic heb gehad.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » zo 20 aug, 2023 19:30

mooi gedaan! Nieuwe schoenen maken het verschil!

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » zo 20 aug, 2023 19:32

Dankjewel Marius. Groot verschil inderdaad!
Christiaan94 schreef:
zo 20 aug, 2023 17:16
Ik heb onder de Notch nu 4 gloednieuwe Contri Ultracontact's liggen
Ik had de Ultra’s onder m’n 9-3, erg tevreden over. Vandaar nu de keuze voor weer Conti’s.

Enne, blij dat de Turbo Notch nog steeds een goed huis bij je heeft!

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » zo 20 aug, 2023 21:02

Ziet er mooi uit!

Jammer dat je net niet helemaal tevreden bent met spuitresultaat.
Zelf heb ik deze week de ankerplaten van mijn 99 gespoten, sloeg de eerste keer mat uit.... Veel te vochtig buiten, ondanks dat het 28 graden was. Tweede keer gespoten en na het spuiten meteen verwarmen met de verfstripper. Ging toen goed, gold ook voor de blanke lak. Luchtvochtigheid kan vlekkerig resultaat opleveren.
Heb jij er wel blanke lak overheen gespoten?

Gr.,
Roeland

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 20 aug, 2023 21:11

Staat leuk, hoor!

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » zo 20 aug, 2023 22:30

Dank Roeland en Ewout!
Roel95 schreef:
zo 20 aug, 2023 21:02
Heb jij er wel blanke lak overheen gespoten?
Zeker. 2K blanke lak, laten drogen en gepolijst. Maar er zit een onregelmatigheid onder de blanke lak. Ik verdenk dat grondlaag, maar wellicht kan het ook door te hoge luchtvochtigheid komen bij de laklaag. Goede tip om volgende keer rekening mee te houden. Voor nu laat ik het zo, want als je er niet met een vergrootglas naar kijkt zie je er niets van. Maar ik weet het wel en dat is het vervelende.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » ma 21 aug, 2023 0:02

Wat een leuk topic, en wat een super toffe 90 is het geworden zeg! De hemel, de velgen, al die details die 1 voor 1 aangepakt worden… Prachtige hobby.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 21 aug, 2023 12:14

Mooi en bedankt voor delen van de foto,

Zat te twijfelen onder mijn 900 wat te doen, die heeft nl dezelfde kleur. :D

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » ma 21 aug, 2023 20:20

turbopilot schreef:
ma 21 aug, 2023 12:14
Zat te twijfelen onder mijn 900 wat te doen
Maar gaan ze het worden? Die vraag blijft onbeantwoord.
MVE schreef:
ma 21 aug, 2023 0:02
Wat een leuk topic, en wat een super toffe 90 is het geworden zeg!
Dankjewel MVE!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 22 aug, 2023 8:17

Yep, het is of dit type of super inca’s (red arrow velgen)

En voordeel, ik zat laatst eens even in de voorraad te kijken, de aero’s hoef ik bijna niks aan te doen, schijnbaar heb ik zet schoongemaakt weggelegd. :D

Er liggen nu Inca’s onder, die vindt ik er minder mooi onder.

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » di 12 sep, 2023 10:32

Mooie velgen hoor! Staat een 90 prima. Ik had vroeger wel graag Inca's onder mijn 90 gehad willen hebben. Die vind ik het mooist.

davidd
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90 | Kleine klusjes

Bericht door davidd » ma 25 sep, 2023 13:22

De dag van NatSAAB kwamen we thuis van vakantie. En ook al zou het een kort bezoek worden, het leek me leuk om toch nog even te gaan. Ik startte de Saab, die er na weken stilstand meteen er weer zin in had... maar al snel viel een benzinelucht op. Een korte blik onder de motorkap vertelde me dat ik hiermee geen 100 km naar Lochem kon rijden. Helaas.

Afbeelding

Een nieuwe brandstofpomp had ik nog liggen en ik dacht hem snel even over te zetten zonder het kleppendeksel te lichten. Maar helaas 2 het notoire plastic dopje op de drijfstang brak. Dat werd geen NatSaab meer.

Er zullen vast forummers zijn die nog bakken van die dopjes hebben, maar het viel toch tegen er een op kop te tikken. In het verleden heb ik er ook wel eens een vervangen voor een andersoortig dopje, maar dat was ook geen blijven oplossing.

Met uiteindelijk een nieuw dopje, en meer tijd om handen, alles vervangen op de juiste manier. Gelukkig had ik ook nog de pakking die op het blok zit liggen, want daar lekte hij een beetje olie.

Afbeelding

Nu alles open lag, maar meteen even de verdelerkap, rotor en bougiekabels vervangen, die hier ook nog op de plank lagen stof te vergaren.

Afbeelding

davidd
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90 | Kleine klusjes

Bericht door davidd » za 30 sep, 2023 19:38

Vandaag ging ik even nieuwe ruitenwissers vervangen, want die wisten eigenlijk niet echt meer. Meteen de ruitenwisserarmen zwart gespoten en nieuwe adapters erop gezet.

Afbeelding

De vraag is nu; Is het veel werk op de afdekkap boven de paravaan eraf te halen?

Plaats reactie