Saab 90 Sil

1985-1987
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 90 Sil

Bericht door silvandam » vr 24 apr, 2020 11:47

V-snaar zit zeker nog op spanning, maar is wel de oorzaak van het piepende geluid. Kan deze alsnog versleten zijn? Dit is nu mijn hoofdverdachte.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » vr 24 apr, 2020 11:53

Meten is weten :wink:

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » vr 24 apr, 2020 13:03

Zojuist even getest. Ik start de auto en de accu laadt weer op(volgens het lampje). Ik meet het nog even na. Wellicht slechte massa van het klokje? Daarin zit ook de slecht functionerende benzinemeter.

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Saab 90 Sil: Mening gevraagd!

Bericht door silvandam » ma 01 jun, 2020 23:00

Van mijn 3 Saabs is de 90 veruit in de beste staat. Als ik het geld beschikbaar heb, wil ik hem op mijn manier perfect maken. Dat wil zeggen: een aantal plekjes uitdeuken, deuren vervangen of laten lassen en de wielkastranden herstellen. De wielkasten en deuren beginnen ietwat te roesten. De roest is nog niet hinderlijk op het oog, maar als je goed kijkt en de auto op de brug ziet, zijn met name de deuren echt begonnen...

Als ik dit heb gedaan is de 90 voor mij perfect. Hij is een aantal jaar geleden al geheel overgespoten namelijk. Wat het interieur en de kofferbak betreft is hij gewoon onberispelijk!

Nu meen ik mij te herinneren dat er originele(?) soccerballs geleverd zijn met gouden vlakken. Ik zag de 90 vandaag staan met zijn metallic blauwe lakje en had een eureka momentje. Jullie raden het al. Ik wil de soccerballs onder mijn 90 geheel opknappen en gedeeltelijk goud maken. Foto van het idee bijgevoegd.
Afbeelding

Ik hoor graag jullie mening en als het even kan de originele kleurcodes van zowel de zilveren als de gouden lak.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 02 jun, 2020 8:26

de velgen worden normaal gepoedercoat en dan afgedraaid en dan voorzien van blanke lak.

het zilver is afgedraaid aluminium met blanke lak :wink:
met een brillo schuurspons kom je een heel eind, eerst de oude blanke lak met afbijt verwijderen.
van de week een testje gedaan met hogedrukreiniger in combinatie met een zandstraal voorzet stuk, gaat ook leuk. alleen dan moet je de vakjes opnieuw inkleuren = veel werk

let op dat je het nieuwere bouwjaar koopt, anders passen ze niet op een 90
en compleet met 16 moeren
en niet met te brede banden (90 velgen zijn 5,5j en soccers 5)

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » di 02 jun, 2020 9:23

@turbopilot

Dank voor de reactie. Dit klinkt alsof het goed te doen is.
Gelukkig hoef ik geen soccerballs meer te kopen, ze zitten er al onder. Mét de juiste banden.

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » di 02 jun, 2020 9:33

De velgen heb je er volgens mij al onder liggen.
Je zou ook kunnen overwegen de vlakken in de kleur van de carrosserie te lakken. Dus lichtblauw in plaats van goud.
In de jaren 70 hadden wij thuis 2 99 vijfdeurs combi coupé's met dergelijke velgen. 1 antraciet grijze GLE uit 1978 met zwarte vlakken en daarvoor een oker gele van eind 1976 waarbij de vlakken in de kleur van de auto waren gespoten. Dat stond erg netjes. Heel af en toe zie ik nog wel eens een 95 of 96 op het web voorbijkomen waar de carrosseriekleur ook in de velgen is verwerkt. In die tijd had Mercedes wieldoppen waarin de carrosseriekleur ook terugkwam.
Ik herinner me als klein ventje nog wel dat het lastige velgen waren om schoon te houden. Zeker op die okergele zag je erg snel het zwarte remstof zitten.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 02 jun, 2020 9:51

silvandam schreef:
vr 27 mar, 2020 18:06
Vandaag lekker getoerd. Ik ben er achter gekomen dat de metallic platinablauwe kleur lastig te fotograferen is.
Gelukkig heb ik kort geleden een camera aangeschaft (Fujifilm XT100 voor de hobbyisten). Na lang prutsen met de instellingen, is het mij gelukt om de 90 mooi vast te leggen. De prachtige lak komt goed tot zijn recht in mijn ogen

Afbeelding

Afbeelding

Off topic: wat een geweldig zonnebankje! Echt leuk!
On topic: gouden velgen zijn in mijn ogen niet het meest maakvol. Antraciet+zilver past dan wel weer weer leuk bij het woord "soccerbal" vind ik ;-)
Zoals het nu is, ziet het er echter ook erg netjes uit!
Hoe het origineel heurt, dat laat ik graag aan de experts hier over... :)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 02 jun, 2020 9:59

zwart is EMS
goud is GLE

Blauw is leuk, maar dan had de 90 donkerblauw moeten zijn, dus ik zou voor zwart gaan.
Maar doe vooral wat je zelf mooi vindt :D

helemaal zilver komt bij mij altijd over als lui :mrgreen:

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » za 04 jul, 2020 23:56

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik moeilijk kan stilzitten. Vanavond ben ik weer bezeten geraakt. Ditmaal door een oude Alpenkreuzer.

http://link.marktplaats.nl/m1570849843? ... nt=app_ios

Ik zie mijzelf al helemaal rijden met deze vouwwagen achter de blauwe 90 en wellicht ook achter de 95 & 99.
Ik weet dat van der Laan nog een trekhaak voor de 90 heeft, dus dat is geen probleem. Waar ik wel een klein beetje mee zit is het gewicht en eventuele bergjes. Hoe vinden mijn Saabjes(in concreto de 90) dit? De 90 heeft voor zover bekend een luizenleventje gehad en is bij weten van de vorige eigenaar altijd goed onderhouden. Zelf denk ik dat het geen problemen zal opleveren; lekker hoog in de toeren rijden en vooral geen haast hebben.

Ik hoor het graag.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » zo 05 jul, 2020 9:14

Ha Sil, met mijn 90 trek ik met gemak de Kip Hefdak van 700 kilo. Moet zo'n alpenkreuzer (tje) geen probleem zijn. En waarom hoog in de toeren ??

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » zo 05 jul, 2020 9:32

Ik meende wanneer je hoog in de toeren rijdt met aanhang, dat je op deze manier je versnellingsbak (en motor?) wat spaart.

Mooi dat het kan

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 05 jul, 2020 12:25

Ik ken iemand die met een 99 een paardentrailer (inclusief paard) naar concoursen trok, dan moet dit ook wel lukken :O:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 05 jul, 2020 18:02

Het waren zelfs 2 99 tigers
Mijn vrouw 1 en ik 1 en soms ook nog een 900 waar de buurvrouw dan mee reed :shock:
En ik met zelfs met een grote Ifor Williams trailer.

Een 99 mag 1500 kg trekken, maar ik kan je wel vertellen ik trek liever een tandem Asser paardentrailer dan een caravan

En ja rij wel in de juiste versnelling oftewel niet te laag in toeren in een te hoge versnelling

Met deze erachter merk je niks
Persoonlijk denk ik dat je van een Alpenkreuzer Erachter minder last hebt dan een volgepakte dak imprial

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 05 jul, 2020 18:08

Dat kunnen ze prima inderdaad! Heb hier ook wel eens een aanhanger achter de 8 kleppers met het nodige gewicht erin. De 99 met de 5-bak doet dat het fijnst. Maar ook de 900 met 4-bak doet dat zonder problemen, wel iets langer doortrekken ivm de langere versnellingen. :O:

Plaats reactie