Roadtrip met 87'er Saab 90
- Luud
- Donateur 2019
- Berichten: 183
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Locatie: Vlakbij Maastricht
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Gefeliciteerd Tjakko en veel Geluk met je 90 !!
96 uit 1971
90 uit 1985
90 uit 1985
- esalet
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 5588
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Ha, mooi, deze is ook weer bij een liefhebber terechtgekomen!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Yep, zeker weten! Leuke site trouwens ook die Saab-90.nl. Kende de oude versie ook al, erg handig maar ook leuke foto’s, enz.
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Gefeliciteerd met je mooie aankoop Tjakko!
Saab 90 (1987) Malachietgroen
ex Saab 900 2.1i sedan (1991) Ambassadeursblauw verkocht
ex Saab 900c (1987) Rood verkocht
ex Saab 900 2.1i sedan (1991) Ambassadeursblauw verkocht
ex Saab 900c (1987) Rood verkocht
- esalet
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 5588
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Dank! Werkplaatshandboek, tectyleerschema's e.d. ook al ontdekt neem ik aan?Tjakko schreef:Yep, zeker weten! Leuke site trouwens ook die Saab-90.nl. Kende de oude versie ook al, erg handig maar ook leuke foto’s, enz.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)
- Braakhuis 9-5
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: ma 04 apr, 2016 9:47
- Locatie: Borne
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Jakko gefeliciteerd met deze mooie aankoop! heb de de T8 al goedlopend?
17 lentes jong
Saab 900 T8 Sedan 1985 (25-12-2016 tot 8-10-2017 R.I.P na het ongeluk)
Saab 9-3 2.0i 1998 (11-02-2018 tot heden) viewtopic.php?f=7&t=162410
Alfa Romeo 916 Spider (03-06-2018 tot heden)
Saab 900 T8 Sedan 1985 (25-12-2016 tot 8-10-2017 R.I.P na het ongeluk)
Saab 9-3 2.0i 1998 (11-02-2018 tot heden) viewtopic.php?f=7&t=162410
Alfa Romeo 916 Spider (03-06-2018 tot heden)
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Nee Esalat, die nog niet ontdekt. Maar wel zeker welkom, zal eens kijken.
@Berend, dank je. Heb het topic over de T8 geüpdate. Bleek eigenlijk alleen CO afstelling. Heeft Jan Willem zaterdag voor me afgesteld.
@Berend, dank je. Heb het topic over de T8 geüpdate. Bleek eigenlijk alleen CO afstelling. Heeft Jan Willem zaterdag voor me afgesteld.
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Hallo allemaal,
Hier weer ff een update over mijn Saab 90! Heb hem paar weken geleden uit z'n droge stalling gehaald omdat ik er de komende tijd mee wil gaan rijden. Yes!
De apk verloopt binnenkort dus daar ook mee aan de slag. Tijdens de bodemcontrole bleek er toch nog wat rottigheid te zitten bij de linker asdoorgang. De voorste doorgang (die van de aandrijfas) is al eens gelast. Nu was ook de andere doorgang (waar de stuurstang doorheen loopt) aan de beurt. Eerst leek het een klein gaatje, maar wat prikken met een schroevendraaier resulteerde toch in een best gat. Deze week gaan we bezig dit te fixen. Meteen ook aanleiding om het plaatwerk onderin de wielkasten te lassen. Dit was ook niet helemaal top meer. Geen apk punt, maar wil het dan nu ook ineens goed doen. Verder is de auto echt enorm hard. Wat mij verbaasd is dat de beruchte hoeken in de kofferbak nog goed zijn en volgens mij ook ongelast. Heb volgens mij nog nooit een 99/90/900 gezien die hier niet slecht was. Ga de auto daarom even goed behandelen met de dinitrol producten: de holle ruimtes volspuiten met ML en 1000 en de wax op bodem en wielkast (daar waar nodig).
Verder trilden de remmen aan de voorkant wat. Dit was bij de aankoop al geconstateerd. Dit bleek te worden veroorzaakt door een kromme linker remschijf. 1 kant vervangen leek me niet handig, dus dan maar aan beide kanten nieuwe schijven en blokken. De (beruchte) remklauwen zijn nog goed gangbaar, ook het handremgedeelte. Wel bleek de linker klauw een gescheurd afdichtrubber te hebben. Voor de zekerheid maar een revisiesetje gehaald bij Elferink en de zuiger er even uit gehad. Alles goed schoongemaakt, nieuwe rubbers erin en klaar. Alles weer lekker fris en geen trillingen meer bij het remmen.
De afgelopen periode ook een aantal leuke gadgets gescoord voor de 90. Een setje silverspokes, een kofferklepspoiler en spatlappen voor de achterkant. De silverspokes zitter er al op, de rest nog niet. Wat staat dat super zeg!
Hierbij een paar foto's, genomen onder de carport. Auto is nog erg stoffig zoals je ziet. Als alles klaar is, maar ff goed wassen en poetsen. Wordt vervolgd....



Hier weer ff een update over mijn Saab 90! Heb hem paar weken geleden uit z'n droge stalling gehaald omdat ik er de komende tijd mee wil gaan rijden. Yes!
De apk verloopt binnenkort dus daar ook mee aan de slag. Tijdens de bodemcontrole bleek er toch nog wat rottigheid te zitten bij de linker asdoorgang. De voorste doorgang (die van de aandrijfas) is al eens gelast. Nu was ook de andere doorgang (waar de stuurstang doorheen loopt) aan de beurt. Eerst leek het een klein gaatje, maar wat prikken met een schroevendraaier resulteerde toch in een best gat. Deze week gaan we bezig dit te fixen. Meteen ook aanleiding om het plaatwerk onderin de wielkasten te lassen. Dit was ook niet helemaal top meer. Geen apk punt, maar wil het dan nu ook ineens goed doen. Verder is de auto echt enorm hard. Wat mij verbaasd is dat de beruchte hoeken in de kofferbak nog goed zijn en volgens mij ook ongelast. Heb volgens mij nog nooit een 99/90/900 gezien die hier niet slecht was. Ga de auto daarom even goed behandelen met de dinitrol producten: de holle ruimtes volspuiten met ML en 1000 en de wax op bodem en wielkast (daar waar nodig).
Verder trilden de remmen aan de voorkant wat. Dit was bij de aankoop al geconstateerd. Dit bleek te worden veroorzaakt door een kromme linker remschijf. 1 kant vervangen leek me niet handig, dus dan maar aan beide kanten nieuwe schijven en blokken. De (beruchte) remklauwen zijn nog goed gangbaar, ook het handremgedeelte. Wel bleek de linker klauw een gescheurd afdichtrubber te hebben. Voor de zekerheid maar een revisiesetje gehaald bij Elferink en de zuiger er even uit gehad. Alles goed schoongemaakt, nieuwe rubbers erin en klaar. Alles weer lekker fris en geen trillingen meer bij het remmen.
De afgelopen periode ook een aantal leuke gadgets gescoord voor de 90. Een setje silverspokes, een kofferklepspoiler en spatlappen voor de achterkant. De silverspokes zitter er al op, de rest nog niet. Wat staat dat super zeg!
Hierbij een paar foto's, genomen onder de carport. Auto is nog erg stoffig zoals je ziet. Als alles klaar is, maar ff goed wassen en poetsen. Wordt vervolgd....
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Invoegen foto's ging niet helemaal goed, hierbij de foto's (als het goed is).



- esalet
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 5588
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Ziet er goed uit zo!
en nog belangrijker: wordt dus blijkbaar ook functioneel top bijgehouden.
en nog belangrijker: wordt dus blijkbaar ook functioneel top bijgehouden.

"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)
- Steve-O
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 4985
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Locatie: East of the sun West of the moon
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Check bij de asdoorgangen en de stuurstangdoorgangen vooral ook de verticale schotten die voor en achter de openingen om de veerpoot heen zitten. De bodemplaat zit daar tegenaan en samen steunen zij de bevestigingspunten van de onderste triangel. Bij mijn laatste 90 waren alle vier schotten flink door roest aangetast, waardoor de boel wat in elkaarzakte en de uitlijning uiteraard helemaal fout was. Rotondes nam je alleen nog maar met gierende banden (ongeacht de snelheid).Tjakko schreef: ↑di 04 sep, 2018 9:09De voorste doorgang (die van de aandrijfas) is al eens gelast. Nu was ook de andere doorgang (waar de stuurstang doorheen loopt) aan de beurt. Eerst leek het een klein gaatje, maar wat prikken met een schroevendraaier resulteerde toch in een best gat. Deze week gaan we bezig dit te fixen.
Ik kan niet meer bij de foto's, maar volgens mij heb ik Esalet of een andere 90-rijder op het forum het digitale beeldverslag van mijn laswerk gemaild.
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Hallo Steve,
Bedankt voor je tip. Ik weet wat je bedoelt. De verticale schotten zijn bij deze gelukkig nog wel goed.
Bedankt voor je tip. Ik weet wat je bedoelt. De verticale schotten zijn bij deze gelukkig nog wel goed.
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Rijdt erg goed trouwens, zo'n 90! Je voelt dat de auto wat compacter is dan een 900 Classic.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: za 16 sep, 2017 20:15
Re: Roadtrip met 87'er Saab 90
Je bent er druk mee geweest Jacco, goed om te zien!