Turbo x en trekhaak
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 07 mei, 2006 23:23
- Regio: - kies een regio
Re: Turbo x en trekhaak
Ik wil graag deze combinatie legaal maken, daarom dit topic nieuw leven ingeblazen:
Ik heb gebeld met de RDW en kwam het volgende te weten:
- Omdat er geen toegestaan trekgewicht op het kenteken staat kan het ook niet door tests verkregen worden. Dat was anders geweest als er een gewicht vermeld was, dan zou het door tests verhoogd kunnen worden. Kortom: al had er maar als AHW 10kg gestaan, dan was het door tests te verhogen. Nu de fabriek geen gewicht heeft vermeld kan dat niet.
- Omdat de 'gewone' 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero XWD automaat wel 750kg (ongeremd) en 1.600kg (geremd) mag trekken zou het kenteken aangepast kunnen worden met een 'Conformiteitsverklaring' afgegeven door de fabriek of importeur.
- Omdat de fabriek niet meer bestaat heb ik gebeld met de ex-importeur Beherman in België. Zij bestaan nog als 'Beherman Group' en hebben een automotive afdeling met daarin het Mitsubishi importeurschap. Ik werd doorverbonden met iemand die kennis had van deze materie en deze vertelde mij dat Beherman zelf geen conformiteitsverklaring afgeeft, maar als de fabriek nog bestaan had dan hadden ze het wel kunnen regelen.
En zo is er een patstelling ontstaan: een trekgewicht op het kenteken krijgen kan wel met een conformiteitsverklaring, maar doordat de Saab fabriek niet meer bestaat kan het niet. Hier lijkt de zoektocht te eindigen. Maar... er zijn wel vaker dingen geregeld die onmogelijk leken, zo werd bij de verkoop van de 9-5NG Sport Estate's uit de failliete boedel expliciet door de curator vermeld dat ze niet toegelaten zouden kunnen worden op de openbare weg. Inmiddels zijn alle 27 voorzien van een kenteken en rijden de eigenaren er trots mee rond.
Daarom wil ik verder zoeken via het forum, en eventueel een buitenlandroute bewandelen als daarmee via EU regels het kenteken aangepast kan worden. Wie heeft er kennis en ervaring met deze materie?
Ik heb gebeld met de RDW en kwam het volgende te weten:
- Omdat er geen toegestaan trekgewicht op het kenteken staat kan het ook niet door tests verkregen worden. Dat was anders geweest als er een gewicht vermeld was, dan zou het door tests verhoogd kunnen worden. Kortom: al had er maar als AHW 10kg gestaan, dan was het door tests te verhogen. Nu de fabriek geen gewicht heeft vermeld kan dat niet.
- Omdat de 'gewone' 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero XWD automaat wel 750kg (ongeremd) en 1.600kg (geremd) mag trekken zou het kenteken aangepast kunnen worden met een 'Conformiteitsverklaring' afgegeven door de fabriek of importeur.
- Omdat de fabriek niet meer bestaat heb ik gebeld met de ex-importeur Beherman in België. Zij bestaan nog als 'Beherman Group' en hebben een automotive afdeling met daarin het Mitsubishi importeurschap. Ik werd doorverbonden met iemand die kennis had van deze materie en deze vertelde mij dat Beherman zelf geen conformiteitsverklaring afgeeft, maar als de fabriek nog bestaan had dan hadden ze het wel kunnen regelen.
En zo is er een patstelling ontstaan: een trekgewicht op het kenteken krijgen kan wel met een conformiteitsverklaring, maar doordat de Saab fabriek niet meer bestaat kan het niet. Hier lijkt de zoektocht te eindigen. Maar... er zijn wel vaker dingen geregeld die onmogelijk leken, zo werd bij de verkoop van de 9-5NG Sport Estate's uit de failliete boedel expliciet door de curator vermeld dat ze niet toegelaten zouden kunnen worden op de openbare weg. Inmiddels zijn alle 27 voorzien van een kenteken en rijden de eigenaren er trots mee rond.
Daarom wil ik verder zoeken via het forum, en eventueel een buitenlandroute bewandelen als daarmee via EU regels het kenteken aangepast kan worden. Wie heeft er kennis en ervaring met deze materie?
- Bart M
- Geregistreerd lid
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 10:05
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Turbo x en trekhaak
Is dat een Zambezi vouwwagen?
Hebben wij ook, al hangt hij meestal achter de Volvo (de andere auto).
Hebben wij ook, al hangt hij meestal achter de Volvo (de andere auto).
99 GL 1979 (voor de hobby)
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
9-3 Estate Diesel 2006 met Hirsch (verkocht)
Nu 9-3X 2.0T 2010 voor dagelijks
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
9-3 Estate Diesel 2006 met Hirsch (verkocht)
Nu 9-3X 2.0T 2010 voor dagelijks
- Bart M
- Geregistreerd lid
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 10:05
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Turbo x en trekhaak
Bij Harteveld in Pijnacker staat een 9-3X 2.0t te koop waar de toegelaten trekgewichten op het kenteken staan (1600 kg geremd).
Kenteken nummer is 98-SGB-1. Kan misschien bij de RDW naar verwezen worden.
Kenteken nummer is 98-SGB-1. Kan misschien bij de RDW naar verwezen worden.
99 GL 1979 (voor de hobby)
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
9-3 Estate Diesel 2006 met Hirsch (verkocht)
Nu 9-3X 2.0T 2010 voor dagelijks
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
9-3 Estate Diesel 2006 met Hirsch (verkocht)
Nu 9-3X 2.0T 2010 voor dagelijks
Re: Turbo x en trekhaak
Mss via Lafrentz in Duitsland? Die heeft ook de 9-5ng combi’s gekeurd gekregen
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992
vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992
vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00
- Henk-Jan
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14325
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: Turbo x en trekhaak
Zou er wellicht een land zijn in de EU waar de Turbo X wellicht toch een trekgewicht heeft gekregen, waardoor je evt. onder het mom van EU conformiteit dit ook voor je eigen kan bereiken?
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbo x en trekhaak
Een 9-3X is heel iets anders dan een 9-3 Turbo-X..
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
- Alpine
- Geregistreerd lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 20:21
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Turbo x en trekhaak
Is hier al meer over bekend of het gelukt is bij de RDW?
Ik ben op zoek naar een turbo X maar aangezien ik de motor regelmatig achter de auto heb hangen is dat voor mij wel een beperking.
Groet Harold
Ik ben op zoek naar een turbo X maar aangezien ik de motor regelmatig achter de auto heb hangen is dat voor mij wel een beperking.
Groet Harold
Saab 900 S Classic Cabriolet (1992)
Saab 9-3 2.8 V6 Aero Cabriolet (2008)
BMW X3 XDrive 20i (2013)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 07 mei, 2006 23:23
- Regio: - kies een regio
Re: Turbo x en trekhaak
Nee, geen nieuws.
Nog steeds catch-catch zoals beschreven onder de foto van de Turbo X met (inderdaad) Zambezi.
Nog steeds catch-catch zoals beschreven onder de foto van de Turbo X met (inderdaad) Zambezi.
-
- Donateur
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 18 feb, 2017 23:04
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Turbo x en trekhaak
Ik vind wel apart. Ik heb een 2.8 v6 aero xwd met verlaagd sportonderstel (volgens mij zelfde als turbo X) en ik mag ren aanhangwagen van 1500 kg trekken (als ik trekhaak zou hebben).
Saab 9-3 Estate 2.8 V6 Aero XWD, No stage anymore
- escort77
- Donateur (2x)
- Berichten: 3610
- Lid geworden op: vr 04 jul, 2008 14:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Turbo x en trekhaak
Gekke vraag misschien, maar kan je een Turbo-X dan niet importeren en als “gewone V6 XWD” op kenteken zetten? Uiteindelijk is de turbo-x toch gewoon een gepimpte V6 met sjonnie-velgen
Saab 9-3 SportSedan 1.8t automaat Victor LPG (2003)
- B207R, 3" RVS downpipe, Hirsch catback, bruine injectoren, evo-tuning
- Aero-remmen, 18" Hirsch, Aero-Hirsch-Eibach onderstel, speedparts strutbrace
- enz enz.
Ford Escort mk2 Bordeaux-uitvoering 1.3 automaat (1977)
- B207R, 3" RVS downpipe, Hirsch catback, bruine injectoren, evo-tuning
- Aero-remmen, 18" Hirsch, Aero-Hirsch-Eibach onderstel, speedparts strutbrace
- enz enz.
Ford Escort mk2 Bordeaux-uitvoering 1.3 automaat (1977)
- RonnieW
- Donateur (2x)
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: di 17 apr, 2012 20:18
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Turbo x en trekhaak
De enige Turbo-X met trekhaak en toegestaan trekgewicht van 1700 kg geremd in Nederland staat te koop.
https://www.autowereld.nl/saab/9-3-spor ... tails.html
https://www.autowereld.nl/saab/9-3-spor ... tails.html
Saab 9³ Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch / 2006
Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005
Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005
- peterberg
- Donateur (3x)
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 22:08
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Turbo x en trekhaak
het lijkt geïmporteerd te zijn uit de USA, als ik de knoppen voor het Onstar systeem zie.
9-3 TurboX SE aut. 2008 Dion stage 1
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Turbo x en trekhaak
En de indicatie voor de automatische passagiersairbag, en de US knipperlichten vooraan en achteraan. Wellicht import uit Canada maar dat kan je uit het chassisnummer halen.
- Bummer
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Turbo x en trekhaak
Geen mijlen-teller voor Canada/USA
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbo x en trekhaak
Ligt het aan mij of is dit echt idioot goedkoop voor een Turbo X met deze km-stand (of zijn het mijlen?)?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.