Project Geluiddemping

2002-2012
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4726
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Project Geluiddemping

Bericht door gfgf » vr 15 mei, 2009 12:17

Het enige echte minpunt van deze auto vind ik de overvloed aan rijgeluiden in het interieur. Die geluiden variëren met het wegdek maar zijn er altijd en overal, ook bij lage snelheden. Aanpakken dan maar.

Als oorzaak heb ik verschillende dingen op het oog. Allereerst komt er geluid door en langs de portieren. Verder hoor ik een zoemtoon op constante toonhoogte die uit de banden lijkt te komen. Dit komt qua toonhoogte (ca. 250 Hz) overeen met het verschijnsel tire cavity resonance, resonantie van de lucht in wiel en band die wordt aangesproken door het rijden (goed gedocumenteerd, zie bv. deze link).

Verder het normale geruis van het bandenprofiel en windgeruis. Motorgeluid is er weinig en als ik het hoor, stoort het niet.

De 4 nieuwe banden die ik heb laten monteren hebben wel voor wat verbetering gezorgd, maar de *&^%zoemtoon blijft :evil:

Wegnemen bij de oorzaak is lastig, dus richt ik me op het tegengaan van doorgeven van deze geluiden. Wat mij betreft is de plek waar de langsdraagarm van de achterwielen aan het chassis vastzit het meest verdacht, omdat deze als enige niet dubbel wordt ontkoppeld via het subframe. Plan is om de gebieden rondom de wielkasten, deuren en wat andere plekken te verzwaren met ontdreuningsplaat, eventueel aan te vullen met schuim.

Gisteravond stukje bij beetje begonnen met afdekkingen te verwijderen, eerst rondom de achterbank. Ik schrok me een ongeluk: de auto is net een steel drum! :krull: Onder de achterbank zitten hele onbedekte plekken. Ook de hoedenplank is nauwelijks geïsoleerd en de achterdeuren klinken als een slechte bassdrum. Er zit wel wat schuim en viltvlokkenspul hier en daar, maar naar serieuze demping zoek je tevergeefs.

Ik heb al 6 m2 (42 kg) ontdreuningsplaat in huis en ga me de komende tijd eens lekker uitleven. Ik zal mijn inspanningen voor het nageslacht vastleggen en jullie op de hoogte houden.

Als iemand tips heeft (ik las bv. iets van Hanm over extra tape bij de portierrubbers) dan houd ik me aanbevolen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 | MB W126 280SE '82 "Henk" | Union rijwiel duomatic '55 | OV 1e klas

Gebruikersavatar
Caracalla
Geregistreerd lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 09 dec, 2008 23:31
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Bericht door Caracalla » vr 15 mei, 2009 12:51

alle 10.000 km je voor en achterbanden wisselen moet je zeker doen

er komen namelijk "kapjes" in de banden
wanneer je dan de voorste banden naar achter legt na pakweg 20.000km, dan zullen die "zoemen" daardoor

zeker omdat door het gewicht van de auto, en de rijstijl, er tamelijk wat gewicht en prestatiedruk op de banden komt, komen hier de kapjes in
9-3 SS MY 2004 1.8t BSR'd + Optiflow
Parrot CK3100 + Rockford balanced line driver with subwoofer install

Gebruikersavatar
mad_melle
Geregistreerd lid
Berichten: 675
Lid geworden op: do 05 jun, 2008 11:21
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door mad_melle » vr 15 mei, 2009 13:52

Hé,

Mooi projectje, neem af en toe wat foto's, dat zegt zo veel meer dan text.

Succes!
'96 900se 2.0 Turbo (Bilstein B4 rondom, powerflex front, 2.5" BSR Cat-back uitlaat)
Zolang ie nog herrie maakt, doet ie 't nog! Al maakt de BSR minder herrie dan mijn oude einddemper :-)

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4726
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door gfgf » vr 15 mei, 2009 13:56

Foto's plaatsen zal ik doen! Banden roteren deed ik al braaf, huidige banden zijn gloednieuw (500 km) dus die zullen nog wel netjes zijn. :)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 | MB W126 280SE '82 "Henk" | Union rijwiel duomatic '55 | OV 1e klas

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door carlsson » vr 15 mei, 2009 14:50

@gfgf,
Dan kun je beter nooit een cabrio kopen, als je niet van rijgeluiden houdt :)
Ook een open sportluchtfilter en zelfs een inlegsportfilter zou ik je niet adviseren, want die maken ook wat kabaal.
Ik had eerst ook zo'n Sport Sedan die is eigenlijk zo stil dat je weer van allerlei andere geluiden hoort, dat is het hoofdprobleem.
Pas was ik nog eens bij de Saabdealer en heb eens naar de nieuwe deurrubbers gekeken, die hebben nu idd een soort vilt om raamgeluiden te weren.
Misschien kun je ook eens naar de afhanging van de deuren kijken en die iets strakker afstellen.
Laatst gewijzigd door carlsson op wo 23 sep, 2009 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4726
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door gfgf » vr 15 mei, 2009 15:02

Ik ben niet zo'n cabriomens nee :) Deurrubbers staan op de to-do lijst. Gisteren heb ik al wat schootplaatjes naar binnen gezet, de linkerdeuren zaten redelijk ver naar buiten en konden met gemak (en gekraak :evil:) een paar mm naar binnen gedrukt worden.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 | MB W126 280SE '82 "Henk" | Union rijwiel duomatic '55 | OV 1e klas

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door carlsson » vr 15 mei, 2009 16:52

@gfgf,
Ook deurrubbers kunnen door veelvuldig gebruik wel wat minder effectief het geluid gaan dempen. Geluidsisolatie is ook moeilijker dan temperatuurisolatie omdat geluidtrillingen door de kleinste openingen kunnen lekken.
Kijk maar eens bij tussenwanden op een kantoor, daar kun je bij de stopkontakten al geluidsoverdracht krijgen.
Daarnaast zit het letterlijk wat tussen de oren, dus iemand die een storend geluid erkent of signaliseert gaat er speciaal op letten.
Het beste is om je er niet te veel op te focusssen en een afleiding te zoeken.
Als je eens in een cabrio rijdt weet je pas hoe goed het geluid in die sedan eigenlijk is geisoleerd. De ramen sluiten daar ook anders aan dan bij een sedan, omdat er geen kader omheen zit.
Voordeel je hebt opzij een veel beter zicht en geen storende b-stijl.
Zo heeft elkaar nadeel zijn voordeel :)
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4726
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door gfgf » za 16 mei, 2009 21:29

Ik heb voor de afleiding de boel aan de achterkant maar eens gestript vandaag. En omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden:

Zonder bekleding, maar nog met wielkastschuim:
Afbeelding
Kaal kontje en kale wielkast (doet ploink):
Afbeelding
Kale klep:
Afbeelding
Onder de bank:
Afbeelding

Kortom: er lagen in de fabriek wel wat losse stukjes ontdreuningsplaat, maar kennelijk was gewichtsbesparing het belangrijkste.

De bak van het reservewiel en de achterplaat verzwaard:
Afbeelding
Klein beetje op de klep, moet niet te zwaar worden:
Afbeelding
Een wielkast, het verticale stuk had als xylofoon kunnen dienen:
Afbeelding
Ook de bakjes links en rechts maar beplakt, die resoneerden ook nogal:
Afbeelding

Valt niet mee om de platen in alle hoeken en vouwen te drukken, eerst warmföhnen en dan met veel kracht aanduwen. Morgen het leer poetsen (kan ik nu goed bij) en dan de boel weer in elkaar flansen!

Tot zover...
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 | MB W126 280SE '82 "Henk" | Union rijwiel duomatic '55 | OV 1e klas

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4726
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door gfgf » ma 18 mei, 2009 22:57

Update: de achterkant is weer bekleed en gemonteerd. Eerste indruk is goed! Bij het rijden over bv. voegen in het asfalt hoor je van de voorwielen hard 'ploenk' en van achterwielen een dof 'doff'. Dat is nog maar de kofferbak. Ook blijken er al de- en monterende een aantal rammeltjes opgelost. Het dekseltje dat in de opening voor de 6x9"-speaker hoorde lag los en bonkte, de sluitinkjes van de luiken rechts en links achterin rammelden wat en de kofferdeksel bonkte wat op z'n rubbers. Allemaal weg :)

Vandaag de portierrubbers rijkelijk met siliconen besproeid, die geven nu voorlopig ook geen kik meer. Via Hanm op het spoor gekomen van de juiste tape voor een definitieve oplossing (zgn. uhmw pe-tape).

Volgende etappe wordt de bodemplaat, vergt weer de nodige demontage.

Als tussenstand kan ik melden dat het project meer dan de moeite waard is!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 | MB W126 280SE '82 "Henk" | Union rijwiel duomatic '55 | OV 1e klas

Gebruikersavatar
De Dokter
Geregistreerd lid
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 1:06
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door De Dokter » di 19 mei, 2009 9:50

Mooi project! Dit is zeker de moeite waard. Een simpel "speaker kitje"van Dynamat kan je al goed merken.

Zelf irriteer ik mij ook mateloos aan de diverse rammels en ruis geluiden. Ook als ik de audio installatie open draai trilt er van alles in de deur mee. Het lijkt wel aardig op de Laguna die ik hiervoor had (3 mnd) Binnenkort ook maar eens aan de slag. Is wel een leuk zomer klusje.

Ga zo door met de foto's

zou je mij kunnen vertellen waar je het dempingsmateriaal vandaan haalt? Dynamat kan ik overal wel krijgen maar is toch $%#%$%duur.
ik zoek dus een goed en betaalbaar alternatief.

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4726
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door gfgf » di 19 mei, 2009 9:52

Ik heb de spullen van akoestiekwinkel.nl te Gorinchem. Niet duur en goed te verwerken.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 | MB W126 280SE '82 "Henk" | Union rijwiel duomatic '55 | OV 1e klas

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4726
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door gfgf » za 23 mei, 2009 23:01

Nog wat foto's van vorige week:

Een paar stukken onder de bank:
Afbeelding

Het deel van de hoedenplank waar de rugleuning tegen steunt (de achterkant had ik vanuit de bak al beplakt):
Afbeelding

Langs de portieropening onder de c-stijl een paar kleine stukjes. Verbazingwekkend hoeveel die twee kleine stukjes al schelen. Overigens wordt het dunne bruine draadje aan de antenneversterker met de radio meegeschakeld, een ideale bron om een externe versterker mee aan/uit te schakelen dus. Dat witte ding is de gordijnairbag, daar ben ik maar afgebleven:
Afbeelding

En de hele boel weer gemonteerd (inclusief kabouterstoeltje :wink: ):
Afbeelding

Morgen weer verder. Zit te dubben of ik eerst de wielkasten voor zal doen of dat ik braaf van achter naar voor blijf werken, de bodemplaat dus. We zullen het zien :)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 | MB W126 280SE '82 "Henk" | Union rijwiel duomatic '55 | OV 1e klas

Gebruikersavatar
mad_melle
Geregistreerd lid
Berichten: 675
Lid geworden op: do 05 jun, 2008 11:21
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door mad_melle » zo 24 mei, 2009 0:24

Mooi werk, ik lees dit draadje nog steeds erg graag.
'96 900se 2.0 Turbo (Bilstein B4 rondom, powerflex front, 2.5" BSR Cat-back uitlaat)
Zolang ie nog herrie maakt, doet ie 't nog! Al maakt de BSR minder herrie dan mijn oude einddemper :-)

Gebruikersavatar
hannes85
Geregistreerd lid
Berichten: 1570
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door hannes85 » zo 24 mei, 2009 11:19

Leuk project gfgf!!

Ben wel benieuwd hoeveel zwaarder de auto uiteindelijk zal gaan worden\zijn :)
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 29658
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Sapphire » zo 24 mei, 2009 13:08

Leuk project hoor! Mocht je niet tevreden zijn na afloop, dan mag je mijn 99 wel een weekendje lenen. Waardeer je je eigen auto daarna weer extra om z'n stilte 8)
9000, what else?

Plaats reactie