Project Geluiddemping

2002-2012
netsailor
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Project Geluiddemping

Bericht door netsailor » do 09 jun, 2011 21:10

Veel respect voor je vasthoudendheid! Bedankt voor de tips ik ga toch ook maar eens kijken welke ik kan doorvoeren. :mrgreen:
Op zoek naar een 'nieuwe' Saab

IannEefje
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door IannEefje » do 09 jun, 2011 21:59

Hoeveel vraag je voor deze verbouwingen ? wil gerust tot bij komen :mrgreen:
2005 Saab 9³ Sedan 1.9TID 150PK ARC aut.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Bericht door fozwart » do 09 jun, 2011 22:59

Is de volgende etappe een elektromotor?
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gfgf » vr 10 jun, 2011 10:20

Haha, dat zou wel de killer zijn, maar de motor hoor je praktisch niet met mijn rijstijl (automaatrijder die zelden boven de 3000/min komt).

Na de zomer moeten er weer eens nieuwe banden op en dan overweeg ik om ook de voorste rubbers van de langsdraagarmen achter en de toplagers van de achterste dempers te vervangen. Deze rubbers en lagers zijn beide niet via het subframe dubbel ontkoppeld dus daar verwacht ik nog wel wat winst te kunnen boeken, als je ziet wat de steunlagers aan de voorkant voor verschil maakten. Misschien wordt dan het wegdekgeruis aan de achterkant nog wat minder. Verder ben ik aardig tevreden inmiddels :)

Iemand al ervaring met de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 (liefst in de maat 225/45R17 94Y)? Ben behoorlijk tevreden over versie zonder 2 en deze moet veel zuiniger zijn en hopelijk ook nog wat stiller.

@ianneefje: ik heb al nauwelijks tijd om voor mezelf te prutsen, laat staan voor anderen. Maar voel je vrij om zelf aan de slag te gaan!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gfgf » za 08 feb, 2014 17:46

gfgf schreef:Als oorzaak heb ik verschillende dingen op het oog. Allereerst komt er geluid door en langs de portieren. Verder hoor ik een zoemtoon op constante toonhoogte die uit de banden lijkt te komen. Dit komt qua toonhoogte (ca. 250 Hz) overeen met het verschijnsel tire cavity resonance, resonantie van de lucht in wiel en band die wordt aangesproken door het rijden (goed gedocumenteerd, zie bv. deze link).
Even een quote uit mijn eerste post in dit topic. Terugkijkend was de grootste aanleiding voor alle moeite het zoemen van de banden op een vrij constante toonhoogte. Oorzaak: een resonantie in de holle ruimte van de band (akoestisch gezien een buis met een bepaalde lengte, net als een orgelpijp of blokfluit). Dit geluid ervaar ik wegens de toonhoogte als veel hinderlijker dan gewone ruis van weg of wind. Bloedirritant, als ik het zeggen mag, en ernstig afbreuk doende aan het rijplezier. Ik heb toen driftig zitten filosoferen over het aanbrengen van dempend materiaal aan de binnenkant van velg of band, maar vanwege het ongemak (ik heb geen bandopleg- en balanceermachine) er nooit iets mee gedaan. Je kunt geluid immers het beste bestrijden bij de bron (de saxofoon opvullen met PUR-schuim werk beter dan de beste oordoppen, niet?), maar ik heb me (met vrucht) op de doorgifte van het geluid gestort.

Inmiddels is dit in de bandenwereld ook doorgedrongen: Conti en Pirelli hebben een speciale 'stille' band gemaakt voor de Volksaudi RS6/7 (yek), die aan de binnenkant van het loopvlak voorzien is van een speciaal schuim. Michelin heeft inmiddels een octrooi aangevraagd voor iets soortgelijks.

Plaatjes:
AfbeeldingAfbeelding

Helaas is dit nog niet voor gewone maten leverbaar, maar je vraagt je af of een 'aftermarket'-systeem waarbij je dempend schuim aanbrengt aan de binnenkant van de band niet mogelijk is. Maf om mijn eerste idee nu bij de grote drie terug te zien! Goede kans dat mijn volgende banden een kleine modificatie ondergaan :twisted:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Guust Flater
Geregistreerd lid

Bericht door Guust Flater » za 08 feb, 2014 18:19

Simpele oplossing voor een irritant probleem :idea:
Misschien is de geluidsoverlast groter met de plattere banden dan met de normalere maten en valt daar de meeste winst op te behalen? Hoop wel dat ze dat ook daar op maken, scheelt idd.
9-3 SS 2.2 TiD 2003

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » za 08 feb, 2014 21:19

Een reductie van 9 dB is nogal wat.
Dan zit ik even hardop te denken maar was er ooit niet van dat schuimspul dat je via je ventiel in je band kon spuiten in geval van lekke band?
Dat zou resonanties toch behoorlijk moeten kunnen dempen.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Plaats reactie