Project Geluiddemping

2002-2012
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gfgf » do 18 jun, 2009 15:08

Het is niet full-range (dat hoor je ook aan de deurspeakers) en schijnt een kantelfrequentie rond de 450 Hz te hebben, maar de filtercurve is nogal vlak. Je kunt dus het hoog een heel eind terughalen met een eq of zo, maar dan neem je natuurlijk wel een hoop ruis mee. Dat is ook de oplossing die ik in een ander topic las (daar andersom, het laag optrekken uit de achterspeakers).

Gezien de vlakke filtercurves zou je ook met een somversterkertje de signalen van de deurspeakers en de voor- of achterspeakers (met je in de EHU op zoek naar een uitgang of LOC's gebruiken) kunnen optellen. Met een beetje passen en meten zou je dan full-range hebben denk ik.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

pe0cf
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door pe0cf » do 18 jun, 2009 16:39

Misschien wel een leuk projectje voor in de zomer...
Saab 9-3 SS ARC 1.8t BSR'd

gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015

Bericht door gfgf » zo 21 jun, 2009 23:25

Nog wat foto's van de afgelopen weken:

Drie weken terug de achterwielkasten van de buitenzijde te lijf gegaan. Dit is de linker, eerst gezien naar voren en dan naar achteren. Vooral het verticale deel van de wielkuip resoneert (was ook binnen zo):
Afbeelding
Afbeelding

Beetje onder de vloermat voor de bestuurdersstoel bezig geweest. Goed beplakt. Het luchtkanaal dat door uitsparingen in een balk onder de stoel uitkomt klapperde heen en weer. :roll: Daarom wat vilt ertussen. De middenconsole uitbouwen gaat (zelfs?) mij wat te ver.
Afbeelding

Toen de stoel eruit was kwam ik versterker tegen, daar wilde ik altijd al eens een line-out op maken. Zo gezegd, zo gedaan:
Afbeelding
Het schema van het buffertje:
Afbeelding

Omdat het signaal van AMP1 nog erg veel hoog bevat, een extra 4e ordefiltertje op ca. 120Hz in de versterker geknutseld:
Afbeelding
Schemaatje (in de versterker zijn een prachtige + en - 15V voorhanden :) ):
Afbeelding

Vanavond van de antenneversterker de schakeldraad voor de versterker (de bruine, de witte is mijn aftaksel) alvast afgetakt:
Afbeelding

Van de week weer eens verder....
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Sapphire » zo 21 jun, 2009 23:40

Mooi werk!

grippen
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door grippen » ma 22 jun, 2009 15:37

holi schit dan moet je wel heel tenics zijn??? :shock:
Jerommeke

Dyslectisch

jeroen

grippen
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door grippen » wo 23 sep, 2009 16:25

hoi gfgf.

ik heb het spul ook gekocht, niet zo heel erg veel maar waar heb je het meeste profijt van gehad. bij de wiel kasten....

voor mijn idee zijn de deuren niet echt geluid dempent..
Jerommeke

Dyslectisch

jeroen

gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015

Bericht door gfgf » wo 23 sep, 2009 16:54

Hoi zeg maar Jeroen (aparte naam :-P+ )

Project ligt stil vanwege zeer beperkte toegang tot de garage. Riolering is vervangen en boel kan nog niet dicht (nee, niet te boeken als smeerkuil).

Wielkasten achter maakt groot verschil, maar ik moet wel zeggen dat ik tegelijkertijd veel andere plekken achterin heb gedaan (stukje achterklep, bodem kofferbak, delen van hoedenplank, binnenkant C-stijl). Alles is zo'n beetje gedocumenteerd. Deuren moet ik nog doen, verwacht ik wel iets van, met name de voordeur in verband met de speakers.

Laat ff weten wat je bereikt, ben wel benieuwd!

grippen
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door grippen » wo 23 sep, 2009 17:01

jah is goed. mooie garage zo... :lol:

ik heb al een heleboel gedaan met gewoon voli wat onder pakket ligt demp een heel klein beetje.

meeste geluid hoor ik hij de voordeuren en heb hem vandaag helemaal los gehad, en daar zit maar een heel klein beetje om alle geluid te dempen.. grote holle ruimtje dus bijna een klank kast.

zal morgen of vanavond ff wat proberen. laad het wel horen.
Jerommeke

Dyslectisch

jeroen

nie
Geregistreerd lid
Regio: - kies een regio

petje af

Bericht door nie » wo 23 sep, 2009 22:30

:) Wat een geweldig project en prima foto's er bij. Dank, dank. Ook ik irriteer me mateloos aan allerlei piepjes en rammeltjes. Bij mij zitten ze verstopt in het dashboard, ergens in de buurt van het handschoenkastje.(9.3 SS 2005).
Is er iemand die mij kan aangeven hoe deze geluidjes weg te krijgen??
Uiterst dankbaar voor tips en trucs...
Rob

grippen
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door grippen » do 24 sep, 2009 19:24

Ik heb de wielkasten gedaan.
Super wat stil! ga maar eens binne kort de deuren beplakken.

En dan zien we het vanzelf wel.

moet het wel bij ze bestellen.

Nie wat voor geluid hoor je dan? van de ACC?
Jerommeke

Dyslectisch

jeroen

nie
Geregistreerd lid

project geluid

Bericht door nie » ma 28 sep, 2009 19:04

Dag Jeroen,
Sorry voor het late antwoord op je wedervraag. Ik hoor geluid (trillend geluid) bij de ventilatiesleuf tegen het voorruit rechts en af en toe een piepend geluid ook in die omgeving. Het vreemde is dat het piepende geluid ook wel eens voorkomt als ik de bocht door ga. Maar... twee verschillende geluidjes uit bijna hetzelfde gebied.
groet,
(zeg maar) Rob

gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015

Re: Project Geluiddemping

Bericht door gfgf » do 25 mar, 2010 0:26

Zo, na een lange pauze weer eens wat aangepakt. De deurrubbers had ik al eens ingespoten met siliconenspray, maar in dat terugkerend ritueel had ik geen zin meer. Geïnspireerd door een verhaal op Saabcentral.com van ambisaab, die op zijn beurt weer was geïnspireerd door de deurrubbers vanaf MY2007, heb ik vilttape op de rubbers geplakt. Vanwege de matige kleefkracht van de tape heb ik op de rubbers maar een laagje contactlijm geplakt. En jawel: nu kraken de deuren niet meer! Dat scheelt echt een enorme boel onduidelijke herrie. :mrgreen:

Bij gelegenheid zal ik eens wat fotootjes maken.

pedro
Geregistreerd lid

Re:

Bericht door pedro » do 25 mar, 2010 20:57

gfgf schreef:Nog wat foto's van vorige week:

Een paar stukken onder de bank:
Afbeelding

Het deel van de hoedenplank waar de rugleuning tegen steunt (de achterkant had ik vanuit de bak al beplakt):
Afbeelding

Langs de portieropening onder de c-stijl een paar kleine stukjes. Verbazingwekkend hoeveel die twee kleine stukjes al schelen. Overigens wordt het dunne bruine draadje aan de antenneversterker met de radio meegeschakeld, een ideale bron om een externe versterker mee aan/uit te schakelen dus. Dat witte ding is de gordijnairbag, daar ben ik maar afgebleven:
Afbeelding

En de hele boel weer gemonteerd (inclusief kabouterstoeltje :wink: ):
Afbeelding

Morgen weer verder. Zit te dubben of ik eerst de wielkasten voor zal doen of dat ik braaf van achter naar voor blijf werken, de bodemplaat dus. We zullen het zien :)

Geweldig zeg
Wat een vakmanschap....
heb je veel gereedschap voor nodig om de auto te 'ontleden'?
waar haal je de isolatiemateriaal?
Ziet er perfect uit.... succes...

gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015

Bericht door gfgf » do 25 mar, 2010 23:56

Dank, dank!

Gewoon gereedschap voldoet, je hebt wel een setje e-torxdoppen nodig en loctite voor de stoelen. De vilttape vond ik bij de plaatselijke automaterialenboer, maar als gezegd plakt-ie slecht dus heb ik Bison-tix gebruikt. Nog wat fotootjes....

Bij de voordeuren was alleen vilt op het buitenste randje genoeg:
Afbeelding

Achter bleef ik van alles horen, dus daar ook de binnenrand van het rubber gedaan.
Afbeelding

Nog wat gekraak over, goed het oor te luisteren gelegd, bleek tussen voor- en achterdeur te zitten:
Afbeelding

Ten slotte het uiteinde van het onderste rubber van de achterdeur, dat ding was net een badeendje (skwiek!), ook maar wat vilt erachter gefrot (ja, vies, weet ik):
Afbeelding

montana
Geregistreerd lid

Bericht door montana » zo 28 mar, 2010 13:52

Super en geen last van een vreemde geur in de wagen nu je alles gedempt hebt? Heb dit eens gedaan in een andere wagen en als de wagen warm was door de zon stonk die verschrikkelijk. Maar technieken staan niet stil!

Ik hoor iets heel vreemd in mijn 9-3 SS in het dashboard hoor ik het tikken van een oude wekker. Ik kan het niet beter omschrijven maar vind de oorzaak niet! Iemand een idee?

Hoe heb je de achterbank uit de wagen genomen? Of hoe begin ik er best aan?

Greetz

Plaats reactie