Project Geluiddemping
- gfgf
- Donateur 2014 + 2015
- Regio: Deutschland - Duitsland
Je zou voor de gein eens in een MY2008 moeten rijden, qua rijgevoel vrijwel dezelfde auto maar tig keer zo stil. Ben er nog niet achter hoe ze dat precies gedaan hebben, maar ik vermoed heel veel kleine beetjes beter dus geen pasklaar wondermiddel. Overigens valt het na wat snelwegritten mij en ook my better half (mevrouw gfgf) op dat de wagen veel stiller is. En dat nu ik nog maar net lekker begonnen benMatn schreef:Met name het rijgeluid valt mij erg tegen, ik had een echte stille cruiser verwacht, dat is ie niet, DAT onderschrijft dit topic helaas.

@B235R: als ik spul overhoud zal ik het hier melden en voor een zacht prijsje doorverkopen!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk
- grippen
- Geregistreerd lid
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
jah doe mij maar een bp-tje ik heb de auto ook gedaan. maar dan met dat voli wat je onder pakket leg en dan aan de binnenkant van de wielkasten maar help nog niet echt heel erg goed.
hoe heet dat spul van je en waar heb jij het gekocht.
weet je wat scheelt als je het plakt bij de motor ruimte daar heb je ook izo spul onder het raam. verwijderen kan je het niet maar wel aan de kant duwen
hoe heet dat spul van je en waar heb jij het gekocht.
weet je wat scheelt als je het plakt bij de motor ruimte daar heb je ook izo spul onder het raam. verwijderen kan je het niet maar wel aan de kant duwen
Jerommeke
Dyslectisch
jeroen
Dyslectisch
jeroen
- Matn
- Geregistreerd lid
Even een tip voor geluidsisolatie: Armaflex, wordt veel gebruikt in de isolatiewereld.
Zwart zacht foam wat uiteraard idoot goed isoleerd en zich erg makkelijk laat verwerken. Te verkrijgen bij isolatiebedrijven en installateurs.
Mijn adres (beroepshalve): De Bruin Isolatie vof, te Zwaagwesteinde.
Prijsindicatie: 13mm zwart Armaflex zelfklevend à € 24/mtr.
Zwart zacht foam wat uiteraard idoot goed isoleerd en zich erg makkelijk laat verwerken. Te verkrijgen bij isolatiebedrijven en installateurs.
Mijn adres (beroepshalve): De Bruin Isolatie vof, te Zwaagwesteinde.
Prijsindicatie: 13mm zwart Armaflex zelfklevend à € 24/mtr.
Saab 9-3 Vector leer sportsedan 2003
- Boterbloem
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- gfgf
- Donateur 2014 + 2015
Ben nog bezig hoor.
Laatst een stuk van de bodemplaat gedaan onder de bestuurdersstoel, maar ben nu op een zijspoor met project geluidproductie: een subwoofer in de koffer op de plek van een van de 6x9's. Omdat ik liever moeilijk doe dan makkelijk en te veel purist ben heb ik een line-out op AMP1 gemaakt (die onder de vloer) met een buffertje van twee opamps. Om de vervorming van die AMP1 er nog bij te nemen leek me geen goed idee. Het blijkt dat het signaal naar de deuren niet al te stijl is gefilterd, er zit teveel hoog in voor een sub. Daarom moet ik eerst nog een lowpassfilter in mijn versterker knutselen en dan de boel erin schroeven. Wordt aan gewerkt, Conrad verdient aan me (een paar eurio's).
Ik zal er nog wel eens wat foto's van nemen. Daarna gewoon weer verder met de bodemplaat (rechtsvoor en achter beide voorstoelen, B-stijlen en deuren). Nog steeds tevreden met de tussenstand trouwens, al is het achter nog beter dan voor. We hebben de tijd...

Ik zal er nog wel eens wat foto's van nemen. Daarna gewoon weer verder met de bodemplaat (rechtsvoor en achter beide voorstoelen, B-stijlen en deuren). Nog steeds tevreden met de tussenstand trouwens, al is het achter nog beter dan voor. We hebben de tijd...
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk
- Caracalla
- Geregistreerd lid
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
gf
nu kan ik ff niet volgen als je begint over die audio hoor
wat ben je wel van plan?
als je de ovale speakers hebt
kun je gewoon die kabels die ernaartoe lopen knippen en een vertakking op maken
die vertakking stop je in een High/low-convertor. De meeste versterkers hebben dit zelfs ingebouwd. Et voila, je hebt je frequenties voor je sub.
Ik heb het uitgetest en er komen weldegelijk bassen door m'n ovale. Vanaf 25Hz hoor ik ze. Wellicht ligt hun frequency response op 25Hz. Ofwel zijn m'n oren al kapot genoeg om onder de 25Hz niets meer te horen
Dat kun je proberen met een DB drag CD
*edit*
hoewel ik nu ff zit te denken als je dan de weerstand niet op 1 ohm brengt... zou het moeten opzoeken
soit... beste is dan nog een 4-kanaals versterker waarmee je 2 kanalen brugt, en 2 kanalen voor de ovale speakers gebruikt
nu kan ik ff niet volgen als je begint over die audio hoor
wat ben je wel van plan?
als je de ovale speakers hebt
kun je gewoon die kabels die ernaartoe lopen knippen en een vertakking op maken
die vertakking stop je in een High/low-convertor. De meeste versterkers hebben dit zelfs ingebouwd. Et voila, je hebt je frequenties voor je sub.
Ik heb het uitgetest en er komen weldegelijk bassen door m'n ovale. Vanaf 25Hz hoor ik ze. Wellicht ligt hun frequency response op 25Hz. Ofwel zijn m'n oren al kapot genoeg om onder de 25Hz niets meer te horen

Dat kun je proberen met een DB drag CD
*edit*
hoewel ik nu ff zit te denken als je dan de weerstand niet op 1 ohm brengt... zou het moeten opzoeken
soit... beste is dan nog een 4-kanaals versterker waarmee je 2 kanalen brugt, en 2 kanalen voor de ovale speakers gebruikt
9-3 SS MY 2004 1.8t BSR'd + Optiflow
Parrot CK3100 + Rockford balanced line driver with subwoofer install
Parrot CK3100 + Rockford balanced line driver with subwoofer install
-
- Donateur (7x)
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Een mens kan normaliter frequenties tussen 20 en 20.000 Hz horen ongeveer, naarmate je ouder wordt hoor je hoge tonen steeds slechter. Volwassenen horen veelal boven de 16.000 Hz al niks meer. Die 5 Hz verschil onderaan die jouw speakers niet (kunnen) weergeven... daar moet je denk ik wel een redelijke audiofiel voor zijn, om dat te kunnen onderscheiden.Caracalla schreef:Ofwel zijn m'n oren al kapot genoeg om onder de 25Hz niets meer te horen
- gfgf
- Donateur 2014 + 2015
@caracalla: ik heb de 7 -speakerversie, dus zonder de 6x9. Op de plek van één ervan komt een 8"-subwoofertje met een eigen versterker. Nu niet gaan zeggen dat die eigenlijk 15" moet zijn en in een kast hoort, want dat weet ik ook wel
Ik ben nu eenmaal geen 22 meer en heb die 425 liter hard nodig voor kinderwagens etc.
Ik wil juist geen hi/lo-converter gebruiken omdat je dan de ellende van de eerste versterker op de ingang van de tweede versterker zet. Bovendien bevatten die converters bijna altijd een transformator van bedenkelijke kwaliteit en laten hi/lo-convertertjes van een paar tientjes het laagste laag niet goed door. En nu is die PAL007 in AMP1 (de eindversterkerchip) bepaald een bron van vervorming. Daarom heb ik het signaal dat in AMP1 uit de MOST D/A-converter komt net vòòr de eindversterker afgetakt en gebufferd naar buiten gebracht.
Omdat de versterker die ik al heb liggen (en ik heb geen zin om hieraan onnodig geld uit te geven) geen low-passfilter heeft, ga ik die nog aan de versterker toevoegen. Hoop gedoe hè... vind ik leuk
denk maar aan het onderschrift van Henkjan

Ik wil juist geen hi/lo-converter gebruiken omdat je dan de ellende van de eerste versterker op de ingang van de tweede versterker zet. Bovendien bevatten die converters bijna altijd een transformator van bedenkelijke kwaliteit en laten hi/lo-convertertjes van een paar tientjes het laagste laag niet goed door. En nu is die PAL007 in AMP1 (de eindversterkerchip) bepaald een bron van vervorming. Daarom heb ik het signaal dat in AMP1 uit de MOST D/A-converter komt net vòòr de eindversterker afgetakt en gebufferd naar buiten gebracht.
Omdat de versterker die ik al heb liggen (en ik heb geen zin om hieraan onnodig geld uit te geven) geen low-passfilter heeft, ga ik die nog aan de versterker toevoegen. Hoop gedoe hè... vind ik leuk

- jwaterink
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Wat klagen jullie toch allemaal over lawaai? Ik kom uit een 99er TiD en heb nu een MY2005. Die is zoveel stiller dat ik er zonder dat ik er erg in heb 160 rij, deze auto is gewoon een aanslag op mijn rijbewijs. Ik heb absoluut geen behoeft om de auto nog stiller te maken.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername
- pe0cf
- Geregistreerd lid
Kijk, het betere werk. Ik heb ooit ergens wel eens een soort handleiding langs zien komen hoe dit aangepakt kan worden. Ik heb alleen geen idee meer waar...gfgf schreef:Omdat ik liever moeilijk doe dan makkelijk en te veel purist ben heb ik een line-out op AMP1 gemaakt (die onder de vloer) met een buffertje van twee opamps.
@gf: Heb jij toevallig nog een linkje met iets over het modificeren van AMP1? Ik kan het natuurlijk zelf wel even uitvogelen, maar als het ergens al staat beschreven is het wel zo makkelijk.
Tsja, als je maar lang genoeg in een 9³ rijdt en alle 'normale' auto's nooit van binnen meemaakt, dan hoor je toch nog wat rijgeluid. Gelukkig zijn er dan nog echte liefhebbers die zelfs dat beetje geluid willen dempenjwaterink schreef:Wat klagen jullie toch allemaal over lawaai?

Saab 9-3 SS ARC 1.8t BSR'd
- gfgf
- Donateur 2014 + 2015
Op saabcentral staat ergens een handleidinkje met wat foto's om het ingangssignaal van de PAL007 op te pikken. Helaas heeft die een heel hoge ingangsimpedantie zodat je met een tweede versterker die een lagere ingangsimpedantie heeft het signaal om zeep helpt en bovendien daardoor de kantelfrequentie van de koppelcondensator omhoog brengt.
Daarom dus een buffertje met twee opamps (spanningsvolger). Tussen het afgeschermde MOST-blikje op de print en de PAL007 zitten twee condensatoren. Dat zijn de koppelcondensatoren. Als je de print uit het kastje van AMP1 haalt, zie je aan onderkant daar EVOL L en EVOL R o.i.d. bijstaan. Om geen verlies van lage frequenties te krijgen, heb ik het signaal voor die C's afgetakt.
Afhankelijk van het resultaat overweeg ik nog om die C's te vervangen door een kleinere waarde zodat de deurspeakers een signaal vanaf ca. 80 Hz krijgen, scheelt weer dreunen en kreunen. We zien het wel
@JWaterink: het gaat me vooral om de aard van het geluid en zijn we niet allemaal een beetje gestoord??
Daarom dus een buffertje met twee opamps (spanningsvolger). Tussen het afgeschermde MOST-blikje op de print en de PAL007 zitten twee condensatoren. Dat zijn de koppelcondensatoren. Als je de print uit het kastje van AMP1 haalt, zie je aan onderkant daar EVOL L en EVOL R o.i.d. bijstaan. Om geen verlies van lage frequenties te krijgen, heb ik het signaal voor die C's afgetakt.
Afhankelijk van het resultaat overweeg ik nog om die C's te vervangen door een kleinere waarde zodat de deurspeakers een signaal vanaf ca. 80 Hz krijgen, scheelt weer dreunen en kreunen. We zien het wel
@JWaterink: het gaat me vooral om de aard van het geluid en zijn we niet allemaal een beetje gestoord??