Project Geluiddemping

2002-2012
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gfgf » zo 24 mei, 2009 17:17

Vanmorgen beperkte tijd, dus het interieur maar met rust gelaten. In de wielkasten voor had ik al eerder een verborgen steeldrum ontdekt, die onder handen genomen.

De rechter wielkast zonder binnenscherm met de onvolprezen FSD-veerpoot. Al ziet het er niet zo uit, het plaatje onderaan doet vreselijk van 'ploek'. De druppel op de aandrijfas is water, ik heb de boel even van zand ontdaan.
Afbeelding

Aan de voorkant van de wielkast resoneert het stukje met de drie geultjes erin behoorlijk.
Afbeelding

Na beplakken van de achterkant van de wielkast:
Afbeelding

De voorkant:
Afbeelding

En omhoog vanaf de naaf naar het zijknipperlichtje. Ook maar een paar stukjes op het buitenscherm:
Afbeelding

Effect van deze etappe is beperkt, alle beetjes helpen.

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de kogels en rubbers op speling te controleren. De stabilisatorlinkjes zijn spelingvrij en de kogels ook. De draagarmbussen hebben wat speling in de lengterichting, geen idee of dat goed is (zie ander topic).

@sapphire: vrijdag heb ik even in een Skoda Superb gereden omdat ik nieuwsgierig was naar de hatch/sedanklep en naar de DSG-automaat waar VAG-adepten altijd zo over opsnijden. Prima auto, dat zeker en zeeën van ruimte (ca. 40 cm beenruimte achter mijn 1.82m), maar qua stuurgevoel en bochten rijden geen vergelijk. Ook de stoelen kunnen niet aan mijn 6 jaar oude brikje tippen.

En die automaat: schakelt prima, maar het schakelt echt terwijl een conventionele automaat met koppelomvormer zo lekker smooth werkt... Ik ben inderdaad nogal verwend :oops:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31385
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Sapphire » ma 25 mei, 2009 13:57

Blijft mooi om naar te kijken. Wellicht ga ik dit ook bij m'n 99 doen, al zal ik bij lange na niet in de buurt komen van hoe stil jouw auto straks is! Zo'n (conventionele) automaat is wel iets wat ik mis op de 99, je blijft maar in de bak roeren in de stad!

Wat ik me echter afvraag.. je plakt antitril plaat op de binnenschermen (waar natuurlijk nog een 'kap' overheen komt), maar gaat dat niet roesten als het vochtig wordt en er trekt water in?

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gfgf » ma 25 mei, 2009 15:19

@sapphire: Roest is wel een aandachtspunt, maar de matten zijn volledig voorzien van een sterk hechtende lijm waar geen vocht tussen kan dringen. Daarbij is de antiroestbehandeling anno 2003 ook niet flauw :)

@Hannes85: hooguit een kilootje of 20/30 denk ik, en dan op een gunstige plek voor de wegligging (laag!). Niet meer dan het verschil tussen mijn postuur en een zwaarlijvig exemplaar van de Saab-rijder :P
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Gebruikersavatar
Boterbloem
Geregistreerd lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: ma 24 apr, 2006 21:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Boterbloem » wo 27 mei, 2009 11:11

Hallo!
Even een vraagje:
Hoe maak je die achterbank los? Beter even vragen dan dat ik het direct kapot maak.. :lol:
Laatst gewijzigd door Boterbloem op wo 27 mei, 2009 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gfgf » wo 27 mei, 2009 11:19

1. zitting omhoogtrekken aan de voorzijde bij de twee bevestigingen (zie de foto, witte rechthoekjes)
2. zitting omhoog en naar voren eruit trekken
3. middelste gordel aan onderzijde losmaken
4. rugleuningen neerklappen
5. smalle rugleuning neergeklapt aan de buitenzijde omhoogtrekken, eventueel met een schroevendraaier de veer in het draaipunt indrukken, en de leuning eruit tillen (pas op dat je de zijkussens niet beschadigt!!)
6. zelfde met het brede deel

Monteren in omgekeerde volgorde, aanhaalmoment gordel moet ik even opzoeken.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Gebruikersavatar
Boterbloem
Geregistreerd lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: ma 24 apr, 2006 21:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Boterbloem » wo 27 mei, 2009 12:27

Top! Dankjewel!
Ik heb er echt wat aan gehad.
Ben zelf ook een ochtendje bezig geweest (geen foto's), maar dan met schuim. Schuim dat ze veelal gebruiken op carnavalswagens.
Moet zeggen, het scheelt serieus!
Je hoorde de achterwielen nogal wat lawaai maken (soort V8 geluid, maar dan níet lekker) en dat is nu veel minder!
Jij hebt het over siliconen over de deurrubbers spuiten. Waar haal je die en is dat dan nog zichtbaar?
Groet!
Boterbloem

Gebruikersavatar
Boterbloem
Geregistreerd lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: ma 24 apr, 2006 21:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Boterbloem » wo 27 mei, 2009 13:58

Even een vraag van een heel andere orde.
Als ik ledlampjes in de achterlampen plaats, heeft dit dan ook effect qua looks?
Trouwens, bij ons lagen de speekers in de hoedenplank ook los! :?

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gfgf » wo 27 mei, 2009 14:23

Heeft in ieder geval als effect dat je REC (besturing van de achterverlichting) in de war raakt omdat-ie geen gloeilampen meer ziet. Bovendien worden de achterlichten via PWM 'gedimd', zodat de kans groot is dat ze niet goed meer werken. Wat verwacht je voor voordelen van LED-lampjes?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Gebruikersavatar
Boterbloem
Geregistreerd lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: ma 24 apr, 2006 21:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Boterbloem » wo 27 mei, 2009 14:35

Nou..ik verwacht weinig voordelen. Maar ledlampjes zijn achter wel mooi om te zien (kijk naar Audi) maar ik denk dat dit bij deze lampen niet zichtbaar is..
Welke siliconen heb je trouwens gebruikt voor de deurrubbers? Is het zichtbaar? Waar spuit je die precies? :lol:
Alvast bedankt voor je reactie! :D

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gfgf » wo 27 mei, 2009 14:38

Ik gebruik een of ander universeel spuitbusje siliconensmeermiddel van handelsonderneming Elders. Heb ik al 10 jaar, geen idee of het nog bestaat. Al dat soort voldoet op zich. Het is kleurloos en vlekt niet op je kleding, anders dan bv. vaseline. Ik heb het op de binnenste en vooral de buitenste (die op het portier zelf) portierrubbers gespoten.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Gebruikersavatar
Boterbloem
Geregistreerd lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: ma 24 apr, 2006 21:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Boterbloem » wo 27 mei, 2009 15:23

Aha oke!
En wat is het effect van deze siliconen? Minder windgeruis of een betere plof bij het dichtslaan?

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gfgf » wo 27 mei, 2009 15:26

Tegen het kraken van de buitenste rubbers tegen de carrosserie. Omdat het portier een beetje beweegt, gaan te droge rubbers kraken.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Gebruikersavatar
jaapdeunk
Geregistreerd lid
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 11 jun, 2008 12:04
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door jaapdeunk » wo 27 mei, 2009 15:31

Mooi project hoor!

Ben erg benieuwd wat volgens jou het meeste effect heeft gehad op het rolgeluid/bandengeluid van de achterwielen, want dat is het enige dat ik (een beetje) storend vind. Heb alleen niet de tijd en zin om alle stappen die jij nu doet ook uit te voeren :oops: . Enige idee? Beplakken wielkasten vanuit kofferbak??

Heb veel respect voor dit project..! Hou ons op de hoogte!
:D
9-3 Sport Estate 1.8t 2008 + LPG G3 DionHPT

Gebruikersavatar
Matn
Geregistreerd lid
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 21 jan, 2009 9:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Matn » wo 27 mei, 2009 17:49

Bij het lezen van dit topic krijg je idd respect voor de uitvoerder, minder is dat omgekeerd evenredig het respect voor de wagen van toch zo'n €40.000 afneemt.

Ik als voormailg (multi-)Alfa rijder, waar de wereld aan vooroordelen over zijn, constateer toch dat een Saab welliswaar een prijsklasse hoger, kwalitatief niet echt heel veel beter is.

Qua prijs/kwaliteit zullen ze elkaar niet echt ontlopen, qua comfort is de Saab iets schuitiger met noviteiten terwijl een Alfa ook vaak de nodige luxe heeft. Met name het rijgeluid valt mij erg tegen, ik had een echte stille cruiser verwacht, dat is ie niet, DAT onderschrijft dit topic helaas.
Saab 9-3 Vector leer sportsedan 2003

Gebruikersavatar
grippen
Geregistreerd lid
Berichten: 3244
Lid geworden op: zo 22 mar, 2009 21:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door grippen » wo 27 mei, 2009 18:16

jah echt heel erg stil is de saab niet. maar wind steel vind ik hem wel.
beter als een golf 4

heb je de kappen van de wiel kisten er van af gehaald?

ik heb de binne kant van kofferbak gedaan met een soort folie wat ook onder de pakket ligt scheelt ook erg veel alleen mijn banden maken erg veel geluit ze zijn niet heel erg goed versleten.

ga straks ook maar eens wat in de wielkasten doen.

kijken of dat ook erg scheelt
Jerommeke

Dyslectisch

jeroen

Plaats reactie