Ik ben in het bezit van een Saab 93 Sport Sedan van 2003. Nu is me een paar dagen geleden de ventilatorkachel kapot gegaan en volgens de garage als gevolg van een te hoge weerstand daarna ook de regelweerstand van de kachel.
Ik heb de ventilator bekeken vanaf de voorkant (ruitenwisser, beschermdeel en luchtfilter verwijderd) en ook vanonder het dashbord (onder handschoenenkastje).
Ik heb de kachelventilator nog niet verwijderd en mijn vraag is eigenlijk hoe ik er het beste bij kan komen om een nieuwe te monteren. Dat geldt ook voor de regelweerstand: waar zit dat onderdeel? Van het model 93 van voor 2002 staat er wel het e.e.a. op het forum maar van de Sport Sedan nog niet. Kan iemand mij helpen?
Kachelventilator en regelweerstand 93 Sport Sedan 2003 kapot
-
Chris H
- Geregistreerd lid
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Kachelventilator en regelweerstand 93 Sport Sedan 2003 kapot
Hou van mensen zoals ze zijn. Er zijn er namelijk geen andere.
-
gfgf
- Donateur (2x)

- Regio: Deutschland - Duitsland
Deze thread gaat erover. Ik weet niet of je er wat aan hebt.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk
-
Chris H
- Geregistreerd lid
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Probleem kachelventilator en regelweerstand opgelost!!!
gfgf bedankt! Ik heb veel aan de link gehad die je doorgaf. Ik ben als volgt te werk gegaan:
1. Zijpaneel rechts verwijderd (1 schroef)
2. Zwarte afdekplaat onder handschoenenkastje verwijderd (2 schroeven)
3. Handschoenenkastje verwijderd
4. Verwarmingsslang die in de weg zit verwijderd (2 schroeven)
5. Behuizing kachelventilator verwijderd
6. Regelweerstand verwijderd (2 schroeven)
7. Ventilator losgeschroefd (3 schroeven aan onderzijde behuizing)
De garage had een offerte gedaan van ong. 750 Euro voor vervanging van de regelweerstand en de ventilator omdat ze beiden defect zouden zijn.
Ik heb de gleuven in de rotor met een mesje en een borsteltje schoongemaakt en de as van de ventilator met teflon gesmeerd. Gewoon vanuit de gedachte dat alles altijd nog vernieuwd kon worden heb ik de regelweerstand en de ventilator weer aangesloten en wat je niet zou verwachten gebeurde toch: alles werkt weer als vanouds!
Pas dus op voordat je alles laat vervangen kijk dit eerst even na. Als je een beetje handig bent lukt dit gewoon.
Waardoor werd het defect veroorzaakt?
Een afvoerpijpje voor water bij het luchtfilter voor de kachel zat verstopt. Hierdoor liep er water via het luchtfilter de behuizing van de ventilator in en kwam het onderste deel vd ventilatormotor onder water te staan en liep de as deels vast.
Dat pijpje was kennelijk tijdens de beurten door de garage nooit schoon gemaakt. Je komt er bij door de rechter ruitenwisser te verwijderen; daarna de afdekplaat aan de rechterkant los te doen en je ziet dan het luchtfilter zo en ook het pijpje dat voor het filter zit. Regelmatig schoonmaken om van dit soort ellende bespaard te blijven.
1. Zijpaneel rechts verwijderd (1 schroef)
2. Zwarte afdekplaat onder handschoenenkastje verwijderd (2 schroeven)
3. Handschoenenkastje verwijderd
4. Verwarmingsslang die in de weg zit verwijderd (2 schroeven)
5. Behuizing kachelventilator verwijderd
6. Regelweerstand verwijderd (2 schroeven)
7. Ventilator losgeschroefd (3 schroeven aan onderzijde behuizing)
De garage had een offerte gedaan van ong. 750 Euro voor vervanging van de regelweerstand en de ventilator omdat ze beiden defect zouden zijn.
Ik heb de gleuven in de rotor met een mesje en een borsteltje schoongemaakt en de as van de ventilator met teflon gesmeerd. Gewoon vanuit de gedachte dat alles altijd nog vernieuwd kon worden heb ik de regelweerstand en de ventilator weer aangesloten en wat je niet zou verwachten gebeurde toch: alles werkt weer als vanouds!
Pas dus op voordat je alles laat vervangen kijk dit eerst even na. Als je een beetje handig bent lukt dit gewoon.
Waardoor werd het defect veroorzaakt?
Een afvoerpijpje voor water bij het luchtfilter voor de kachel zat verstopt. Hierdoor liep er water via het luchtfilter de behuizing van de ventilator in en kwam het onderste deel vd ventilatormotor onder water te staan en liep de as deels vast.
Dat pijpje was kennelijk tijdens de beurten door de garage nooit schoon gemaakt. Je komt er bij door de rechter ruitenwisser te verwijderen; daarna de afdekplaat aan de rechterkant los te doen en je ziet dan het luchtfilter zo en ook het pijpje dat voor het filter zit. Regelmatig schoonmaken om van dit soort ellende bespaard te blijven.
Hou van mensen zoals ze zijn. Er zijn er namelijk geen andere.