Er is aardig wat werk nodig aan de ophanging van mijn 9-3. Wat er moet gebeuren:
- Schokdempers rondom vervangen
- Veer rechtsvoor vervangen (daarom wil ik meteen ook linksvoor meenemen)
- Draagarmen voor vervangen
- Stuurkogels vervangen
Ik heb even in WIS zitten kijken en de schokdempers achter vervangen ziet er vrij simpel uit. Aan de voorzijde lijkt het ook niet al te ingewikkeld, zeker gezien ik de hele veerpoten koop en dus niet met veerspanners hoef te rommelen. De draagarmen en stuurkogels heb ik een iets minder goed beeld van. Zijn dit klusjes die goed zelf te doen zijn? Ik neem aan dat de auto achteraf wel uitgelijnd zal moeten worden. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Of moet ik het gewoon aan de garage overlaten...
Schokdempers / draagarmen / stuurkogels vervangen - zelf doen?
Schokdempers / draagarmen / stuurkogels vervangen - zelf doen?
Saab 9-3 Sport Sedan 2007 Hirsch
- BergenB
- Donateur (4x)
- Berichten: 367
- Lid geworden op: do 23 jun, 2016 13:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Schokdempers / draagarmen / stuurkogels vervangen - zelf doen?
Draag armen en stuur kogels is ook allemaal goed te doen zelf. Op een brug is het helemaal mooi te doen. Ik heb een goeie doe het zelf garage in de buurt waar je voor 10€ per uur een brug huurt, plus al het gereedschap. Een pneumatische of elektrische slagtol is wel heel handig bij dit soort klusjes. En ja, uitlijnen altijd hierna. Oh ja en alles pas vastzetten als het gewicht van de auto weer op de wielen staat. Succes.
- 2004 Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio, Stage 5 DionHPT
- 2005 Saab 9-3 2.0T Vector Cabrio (Verkocht)
- 2005 Saab 9-3 2.0T Vector Cabrio (Verkocht)
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Schokdempers / draagarmen / stuurkogels vervangen - zelf doen?
De stuurkogels van de 9-3 OG kunnen wel behoorlijk vast zitten. En aangezien de bevestigingspunten "hol" zijn helpt de 2 hamer methode niet. Je kunt zo hard slaan als je wilt maar het enige effect is dat je de veerpoot aan bonken slaat. Devies is een goede stuurkogelpers bij de hand hebben.
Andere optie is (als je toch de veerpoten vervangt) de stuurkogels zelf te vernieuwen. Dat zal de uitlijner ook fijn vinden, ze willen nog wel eens èèèrg matig gangbaar zijn. Je kunt dat doen door de spoorstangen los te halen op het stuurhuis en compleet met veerpoot te verwijderen. Daarna kun je eenvoudig de spoorstang met stel-draadeind (let op de draairichting) van de stuurkogel afhalen en terugmonteren met nieuwe stuurkogel. Of als je het echt luxe wilt aanpakken de hele boel vervangen.
Andere optie is (als je toch de veerpoten vervangt) de stuurkogels zelf te vernieuwen. Dat zal de uitlijner ook fijn vinden, ze willen nog wel eens èèèrg matig gangbaar zijn. Je kunt dat doen door de spoorstangen los te halen op het stuurhuis en compleet met veerpoot te verwijderen. Daarna kun je eenvoudig de spoorstang met stel-draadeind (let op de draairichting) van de stuurkogel afhalen en terugmonteren met nieuwe stuurkogel. Of als je het echt luxe wilt aanpakken de hele boel vervangen.
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Schokdempers / draagarmen / stuurkogels vervangen - zelf doen?
Gelukkig betreft het hier de 9-3NG
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Schokdempers / draagarmen / stuurkogels vervangen - zelf doen?
Ik had m’n bril niet op denk ik
Re: Schokdempers / draagarmen / stuurkogels vervangen - zelf doen?
Dank voor de reacties! Het gaat inderdaad om een 9-3v2
@BergenB: In WIS zeggen ze eerst alles vast te zetten en dan pas de auto te laten zakken. Als ik eerst de auto laat zakken en dan pas alles vast zet, kloppen de aanhaalmomenten dan nog wel? Ik kan me voorstellen dat er dan andere krachten op de verbindingen werken.
@BergenB: In WIS zeggen ze eerst alles vast te zetten en dan pas de auto te laten zakken. Als ik eerst de auto laat zakken en dan pas alles vast zet, kloppen de aanhaalmomenten dan nog wel? Ik kan me voorstellen dat er dan andere krachten op de verbindingen werken.
Saab 9-3 Sport Sedan 2007 Hirsch
- BergenB
- Donateur (4x)
- Berichten: 367
- Lid geworden op: do 23 jun, 2016 13:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Schokdempers / draagarmen / stuurkogels vervangen - zelf doen?
Ik had die van mij gedaan op een twee kolom brug met alles dus hangend, toen alles vast gezet. Daarna met rijden krakende geluiden van de voorwiel ophanging, waar ik eigenlijk niks van snapte want alles was nieuw. Ook de vraag gesteld op dit forum en daar de suggestie gekregen om alles vast te zetten in de normale rijpositie.
Toen de auto op een oprijbrug gezet, dus alles in de normale rij positie, alle bouten weer een beetje gelost en daarna weer vastgezet. Gelijk een wereld van verschil en geen rare geluiden meer gehoord.
Toen de auto op een oprijbrug gezet, dus alles in de normale rij positie, alle bouten weer een beetje gelost en daarna weer vastgezet. Gelijk een wereld van verschil en geen rare geluiden meer gehoord.
- 2004 Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio, Stage 5 DionHPT
- 2005 Saab 9-3 2.0T Vector Cabrio (Verkocht)
- 2005 Saab 9-3 2.0T Vector Cabrio (Verkocht)
Re: Schokdempers / draagarmen / stuurkogels vervangen - zelf doen?
Helder. Goed advies! Ik neem het mee
Saab 9-3 Sport Sedan 2007 Hirsch