Schakelstang losgeschoten in motorruimte

2002-2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
itsjohan
Geregistreerd lid
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 12 sep, 2005 13:53
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Schakelstang losgeschoten in motorruimte

Bericht door itsjohan » vr 10 jul, 2020 10:42

Ineens, al rijdende, wil mijn 9-3 MY2007 1.8t (380dkm) niet meer schakelen. De pook beweegt wel van voor naar achter maar niet van links naar rechts. Dat rijdt best lastig trouwens. Nader onderzoek wijst uit dat 1 van de 2 schakelstangen los is van de kabel (aan de kant van de motorruimte). Volgens WIS is het overigens de kabelaansluiting op de schakelklauwen:

Afbeelding

Heeft iemand dit we eens aan de hand gehad? kwestie van terugklikken of kan ik er op rekenen dat de aansluiting defect is? Er zitten zoveel kabels en vloeistofreservoirs boven dat ik er niet goed bij kom. zou dit moeten kunnen zonder onderdelen te demonteren? zo niet: welke route /demontage is het minste werk (buiten, in de regen...)?
9-3 1.8t Sport Estate Biopower BSR stage 1 (Ice Blue Metallic)
9-3 2.0T SE black (gone)

Gebruikersavatar
itsjohan
Geregistreerd lid
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 12 sep, 2005 13:53
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelstang losgeschoten in motorruimte

Bericht door itsjohan » vr 10 jul, 2020 17:02

Update nu de zon weer schijnt: heb de kabel terug op de schakelklauw gekregen (het is de bovenste trouwens die los zat). Schakelen lukt nu weer, alleen is de 1 geen 1 maar 2 of 3 en hij gaat niet verder dan zijn 4. Vrij en achteruit werken ook weer. De kabel zit niet erg vast en kan denk ik zo weer losschieten, dus een permanente oplossing zal dit niet zijn. Vermoedelijk een nieuwe kabelset nodig. Waarom de versnellingen niet kloppen is me ook nog niet duidelijk.
Tips of hints zijn nog steeds welkom.
9-3 1.8t Sport Estate Biopower BSR stage 1 (Ice Blue Metallic)
9-3 2.0T SE black (gone)

Gebruikersavatar
jonasewp124
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 28 dec, 2013 10:33
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Schakelstang losgeschoten in motorruimte

Bericht door jonasewp124 » vr 10 jul, 2020 18:07

9/10 moet je of de kabels terug afstellen . Of scheelt er iets in de bak waardoor de kabel ook is losgeschoten.
Best eens even in wis al zoeken achter afstellen schakelkabels. Vermoed dat je probleem dan is opgelost
Saab 9-3 SH Vector 2009, 1.9TiD 130pk/304Nm
Saab 9-3 cabrio aero 1999, 2.0T 205pk (B205R T7) chipped @ 235pk

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Schakelstang losgeschoten in motorruimte

Bericht door werli » vr 10 jul, 2020 18:20

heey
eerst en vooral bekijken of de kabel goed in zijn sluiting zit
dat is een wit of een zwart pvc ding
die klik in een u opening, daarna de kogel terug opklikken
mvg werner

Gebruikersavatar
itsjohan
Geregistreerd lid
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 12 sep, 2005 13:53
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelstang losgeschoten in motorruimte

Bericht door itsjohan » vr 10 jul, 2020 22:03

:oops: ik had het schakelmechanisme (pookknop en pookhoes) los gehaald voor ik er achter kwam dat de kabelaansluiting op de schakelklauw los was. Bij het terugplaatsen van de pookhoes & knop had ik de plastic onderdelen waar die veer tussen zit niet goed teruggeplaatst.
Na het herstellen van mijn fout schakelt de wagen schakelt nu gelukkig weer als vanouds. Wel ben ik bang dat de kabelaansluiting snel weer los kan schieten, dus ik ga nog even kijken naar hoe dat nu vast zit. lastige is dat ik het grotendeels op de tast moet doen omdat het op zo'n moeilijk bereikbare plek zit. Een nieuwe kabelaansluiting betekent waarschijnlijk een geheel nieuwe kabelset en dat kon best eens wat werk zijn...
9-3 1.8t Sport Estate Biopower BSR stage 1 (Ice Blue Metallic)
9-3 2.0T SE black (gone)

Gebruikersavatar
itsjohan
Geregistreerd lid
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 12 sep, 2005 13:53
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelstang losgeschoten in motorruimte

Bericht door itsjohan » wo 15 jul, 2020 11:19

Hoewel de kabelaansluiting nu weer netjes op de schakelklauw zit heb ik er weinig vertrouwen in: je pakt de aansluiting er zo op en af, ik neem aan dat dit normaal vast geklemd hoort te zitten. Gaat dus om deze dop (voorbeeld plaatje internet, niet de mijne):
Afbeelding

Is de zwarte ring die je ziet een soort nylon of rubber? Ik heb niet de indruk dat de aansluiting stuk is of onderdelen mist. Mogelijk dat de ring gewoon wat te ruim geworden is. ik overweeg:
- nieuwe ring er op of in --> dop is niet als los onderdeel te krijgen
- constructie van tie-wraps om de boel op z'n plek te houden --> vereist dat je er met 2 handen bij komt. zal gaan schuiven door de scharnierwerking van de aansluiting
- licht elastisch koord om de aansluiting heen vastsnoeren

Normaal ben ik niet zo van dit soort hotfixes...maar de enige goede oplossing (compleet vervangen schakelkabelset) is dan ook gelijk wel een bult werk voor zoiets sufs. Mocht iemand nog een goed idee hebben dan houd ik me aanbevolen :-)
9-3 1.8t Sport Estate Biopower BSR stage 1 (Ice Blue Metallic)
9-3 2.0T SE black (gone)

Gebruikersavatar
itsjohan
Geregistreerd lid
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 12 sep, 2005 13:53
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelstang losgeschoten in motorruimte

Bericht door itsjohan » ma 19 apr, 2021 14:07

Mocht iemand anders dit probleem eens tegenkomen (losschieten van de kabelaansluiting op de schakelstang): ik heb inmiddels een oplossing gevonden. Er zijn drie richtingen:
  1. Tijdelijke fix: schakelkabels invetten (tot waar je bij kunt) in de motorruimte en een beetje heen en weer draaien. vermoedelijk sprong de aansluiting van het kogeltje af door wat weerstand waardoor de aansluiting wat getordeerd werd.
  2. Permanente fix: een klem installeren
  3. Vervangen: schakelkabelset kopen en geheel vervangen
Nadat oplossing 1 echt tijdelijk bleek heb ik een klem besteld en gemonteerd. Kennelijk is dit een bekend probleem op onder meer de Opel Vivaro, Renault Trafic en Nissan Primastar en wordt er voor die modellen een metalen klem verkocht. Als je zoekt op bv aliexpres naar 'vivaro clamp' of 'gear linkage clamp' dan vind je dit soort klemmen:
Afbeelding
De klem gaat over de schakelaansluiting heen en haakt met die U om de metalen kogel van de schakelstang:
Afbeelding

NB Er is ook een Nederlands bedrijf dat een variant verkoopt (zoeken op 'reparatieklem opel vivaro').

Bij het monteren blijkt dat de Saab kabelaansluiting (uiteraard) toch net iets anders is, dankzij de 'verhoging' die er op zit is de aansluiting net te dik. Ik heb de metalen klem iets bijgebogen tot hij er om heen ging en er iets langere schroeven in gedaan (hier op de foto nog de originele schroeven):
Afbeelding

Het is weinig werk om de klem te monteren (aansluiting los, klem om de aansluiting en om het metalen kogeltje schuiven) maar de schroeven goed vast krijgen is lastig omdat je er voor geen meter bij kunt. Heb om het kogeltje wat vet gedaan zodat het een beetje soepel draait. Tot nu toe zit de klem netjes op zijn plek, komt nergens tegenaan en schakelt alles prima. Op naar de volgende 400dkm :-)
9-3 1.8t Sport Estate Biopower BSR stage 1 (Ice Blue Metallic)
9-3 2.0T SE black (gone)

Orlandoswede
Geregistreerd lid
Berichten: 632
Lid geworden op: do 01 okt, 2020 18:19
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Schakelstang losgeschoten in motorruimte

Bericht door Orlandoswede » ma 19 apr, 2021 15:10

Mooie oplossing en bedankt voor de waarschuwing dat dit kan gebeuren.
9-3 sport sedan 2.0t Vector modeljaar 2003
5 bak handgeschakeld Stage 1
Alu 59

Plaats reactie