Turbo kapot of toch niet...???
-
- Donateur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
- Regio: NL - Provincie Limburg
Turbo kapot of toch niet...???
kreeg telefoontje vrouw overstuur was op visite gegaan 30 km verderop en toen ze terug wou rijden viel haar op dat er ineens veel rook om haar heen was dacht eerst andere auto.
Maar het roken werd erger veel erger (straat blank) heeft de auto laten staan en zich naar huis laten brengen door haar vader en die heeft mij naar de auto gebracht.
Werd al direct gezegd door een voorbijganger toen mijn vrouw daar nog was koppakking...
Meneer was er letterlijk een seconde bij en kon die diagnose al direct stellen... Maakt ook verder niets uit.
Ik bij de auto gekomen even snel wat dingen nagelopen niets raars kunnen vinden, olie zat wel bijna niets meer op de peilstok.
Hij verbruikt pak hem beet een liter per jaar dit doet hij al jaren iets waar ik mij niet zo druk om maak bij een tellerstand van dik 275000 en krijgt altijd 0w30.
Geen Mayonaise onder de oliedop geen rotzooi op de peilstok, koelvloeistof nog mooi rood denk bij mezelf koppakking kan ik uitsluiten.
Goed geluk dan maar eens starten uitleescomputer direct eraan en ja hoor na 5 tellen draaien witte rook en een geurtje.
Uitleescomputer nul meldingen dus gedachte direct na de turbo.
Gezien de afstand toch maar naar huis gaan rijden en de rook werd warempel minder na een 5 km bijna weg, bij thuiskomst helemaal weg ook het geurtje.
Geen vermogensverlies en je hoort hem nog steeds netjes afblazen.
Vraag me nu wel af wat dit geweest kan zijn weet iemand of het rookverhaal continu aanwezig is bij een kapotte turbo of dat dit ook ineens weg kan zijn?
Of is het wellicht mogelijk dat er iets van oude olietroep in de uitlaat terecht is gekomen en dat verbrand is?
Maar het roken werd erger veel erger (straat blank) heeft de auto laten staan en zich naar huis laten brengen door haar vader en die heeft mij naar de auto gebracht.
Werd al direct gezegd door een voorbijganger toen mijn vrouw daar nog was koppakking...
Meneer was er letterlijk een seconde bij en kon die diagnose al direct stellen... Maakt ook verder niets uit.
Ik bij de auto gekomen even snel wat dingen nagelopen niets raars kunnen vinden, olie zat wel bijna niets meer op de peilstok.
Hij verbruikt pak hem beet een liter per jaar dit doet hij al jaren iets waar ik mij niet zo druk om maak bij een tellerstand van dik 275000 en krijgt altijd 0w30.
Geen Mayonaise onder de oliedop geen rotzooi op de peilstok, koelvloeistof nog mooi rood denk bij mezelf koppakking kan ik uitsluiten.
Goed geluk dan maar eens starten uitleescomputer direct eraan en ja hoor na 5 tellen draaien witte rook en een geurtje.
Uitleescomputer nul meldingen dus gedachte direct na de turbo.
Gezien de afstand toch maar naar huis gaan rijden en de rook werd warempel minder na een 5 km bijna weg, bij thuiskomst helemaal weg ook het geurtje.
Geen vermogensverlies en je hoort hem nog steeds netjes afblazen.
Vraag me nu wel af wat dit geweest kan zijn weet iemand of het rookverhaal continu aanwezig is bij een kapotte turbo of dat dit ook ineens weg kan zijn?
Of is het wellicht mogelijk dat er iets van oude olietroep in de uitlaat terecht is gekomen en dat verbrand is?
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6665
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Turbo kapot of toch niet...???
heey
ik kan je met zekerheid zeggen dat het geen vogel is die in de uitlaat zit
wat denk je zelf ? wat was de geur ? verbrande olie ? zou best kunnen als je olie pijl zo gedaald is
als het mijn saab was dan werd de turbo nagezien en met prioriteit de afvoer leiding van turbo naar carter
het risico nemen je vrouw er nogmaals mee in panne te komen laten staan is gedurfd
mvg werner
ik kan je met zekerheid zeggen dat het geen vogel is die in de uitlaat zit
wat denk je zelf ? wat was de geur ? verbrande olie ? zou best kunnen als je olie pijl zo gedaald is
als het mijn saab was dan werd de turbo nagezien en met prioriteit de afvoer leiding van turbo naar carter
het risico nemen je vrouw er nogmaals mee in panne te komen laten staan is gedurfd
mvg werner
- DV 9-3
- Donateur
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbo kapot of toch niet...???
Kan ook één of meerdere versleten klepsteel-seals zijn. Dan loopt er tijdens stilstand wat olie in de cilinder en dat wordt verbrandt als de motor gestart wordt. Rookt flink en verdwijnt ook weer, zij het dat je olieverfbuik wel (flink) blijft.
Kan ook één of meerdere zuigerveren zijn.
Kan ook je turbo zijn.
Kan ook alledrie zijn.
In ieder geval is het koffiedik kijken zolang de boel nog blijft draaien.
Behalve dat je duidelijke indicaties hebt dat er iets serieus kapot aan 't gaan is.
Of inmiddels kapot is.
Wil je niet met pech komen te staan, dan zal je op onderzoek moeten.
Succes!
Kan ook één of meerdere zuigerveren zijn.
Kan ook je turbo zijn.
Kan ook alledrie zijn.
In ieder geval is het koffiedik kijken zolang de boel nog blijft draaien.
Behalve dat je duidelijke indicaties hebt dat er iets serieus kapot aan 't gaan is.
Of inmiddels kapot is.
Wil je niet met pech komen te staan, dan zal je op onderzoek moeten.
Succes!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
-
- Donateur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Turbo kapot of toch niet...???
Dank heren ik heb nog niet de tijd gehad om de uitlaat los te halen gezien het gisteravond laat gebeurde en ook de komende dagen een drukke agenda heb.
Maar dat er iets aan het sneuvelen is lijkt me duidelijk.
@werli dat is ook het eerste punt wat ik wil gaan nakijken risico met de vrouw nemen gaan we niet doen dat is slecht voor mijn eigen gezondheid
Als ik niets vind in de turbo zelf dan wordt het moeilijk voor mij zuigerveren is niet iets wat ik zelf kan doen helaas.
Maar dat er iets aan het sneuvelen is lijkt me duidelijk.
@werli dat is ook het eerste punt wat ik wil gaan nakijken risico met de vrouw nemen gaan we niet doen dat is slecht voor mijn eigen gezondheid
Als ik niets vind in de turbo zelf dan wordt het moeilijk voor mij zuigerveren is niet iets wat ik zelf kan doen helaas.
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbo kapot of toch niet...???
Ik lees het niet helemaal terug, maar komt die rook uit de uitlaat of onder de motorkap vandaan? Witte rook is meestal KVS, al is dat niet 100% sluitend. Eerste wat ik zou doen is, zoals Werli ook al aangeeft, even snel de turbo op speling checken. Is niet heel veel werk en dat sluit je al een en ander uit.
Is het een benzine of diesel?
Is het een benzine of diesel?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
-
- Donateur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Turbo kapot of toch niet...???
@gele Aero excuus voor de onduidelijkheid het is een benzine 1.8t en duidelijk uit de uitlaat niets onder de motorkap zelf van rook te zien.
De kvs blijft overigens netjes op peil kvs verbranding sluit ik dus uit.
De kvs blijft overigens netjes op peil kvs verbranding sluit ik dus uit.
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
-
- Donateur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Turbo kapot of toch niet...???
Toch maar even de stoute schoenen aangetrokken en even snel op onderzoek uit gegaan luchtfilter buis van de turbo afgekoppeld en er kwam direct olie uit.
De as van de turbine is lichtelijk naar binnen en buiten te bewegen.
Wat denken jullie ervan turbo ver dood?
De as van de turbine is lichtelijk naar binnen en buiten te bewegen.
Wat denken jullie ervan turbo ver dood?
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6665
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Turbo kapot of toch niet...???
heey
overleden, kan/mag met die km stand
mvg werner
overleden, kan/mag met die km stand
mvg werner
-
- Donateur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Turbo kapot of toch niet...???
Dank je werner weet dat er normaal wel iets van olie is te zien in de turbo maar dit is veel in mijn ogen, zie bijgevoegde foto. Weet je toevallig welk type erin hoort of enige passende vervangende turbo's?
Blijft overigens wel raar dat het vermogen niet veranderd is.
Blijft overigens wel raar dat het vermogen niet veranderd is.
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbo kapot of toch niet...???
Vermogen wijzigt niet zo heel erg met speling op de turbo hoor. Hoever kun je heen en weer bewegen? Een heel klein beetje mag, maar zodra het ook maar echt voelbaar is, is de speling te groot geworden. Al zegt dat plasje olie eigenlijk al voldoende.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Sporthatch
- Donateur (3x)
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: zo 31 dec, 2006 15:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Turbo kapot of toch niet...???
dit kan ik bevestigen, reeds een paar Saabjes gezien met dit probleem, retourleiding zat potdichtals het mijn saab was dan werd de turbo nagezien en met prioriteit de afvoer leiding van turbo naar carter
In het begin was er niets, en toen is ook dat nog ontploft !!
2008 9-3 cabrio, Vector, Smoke Beige, Hirsch getuned, 195pk
2008 9-3 cabrio, Vector, Smoke Beige, Hirsch getuned, 195pk
-
- Donateur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Turbo kapot of toch niet...???
Yes net even telefonisch contact met werner gehad en het even doorgesproken (dank je werner voor je tijd) en dit zou goed de boosdoener kunnen zijn dat de retourleiding dicht zit en daardoor de turbo kapot gelopen is.
Ik ga mij even een dagje bedenken wat te doen er is al genoeg aan vervangen de laatste tijd en dit grapje wat er nu bijkomt zal ook aardig in de portemonnee te voelen zijn.
Conclusie dat de turbo aan het sterven is mag gerust gesteld worden nu, dood is hij nog niet maar rondrijden met het risico uit het niets weer een wolk aan rook achter de auto te hebben hangen is ook niet zo een plezante gedachte. Laat staan dat je de verkeers veiligheid in gevaar brengt van achterop rijdende auto's.
Voel me net nu een beetje James bond nu nog een knopje in de auto die het rookgordijn activeert en deactiveerd
Ik ga mij even een dagje bedenken wat te doen er is al genoeg aan vervangen de laatste tijd en dit grapje wat er nu bijkomt zal ook aardig in de portemonnee te voelen zijn.
Conclusie dat de turbo aan het sterven is mag gerust gesteld worden nu, dood is hij nog niet maar rondrijden met het risico uit het niets weer een wolk aan rook achter de auto te hebben hangen is ook niet zo een plezante gedachte. Laat staan dat je de verkeers veiligheid in gevaar brengt van achterop rijdende auto's.
Voel me net nu een beetje James bond nu nog een knopje in de auto die het rookgordijn activeert en deactiveerd
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbo kapot of toch niet...???
Dat is erg en vervelend, maar erger is als de turbo teveel speling gaat krijgen en er metalen deeltjes richting je inlaattraject gaan vliegen en de motor in. Dan ben je een spreekwoordelijk eind van huis!er een wolk aan rook achter de auto te hebben hangen is ook niet zo een plezante gedachte
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
-
- Donateur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Turbo kapot of toch niet...???
Klopt helemaal gele Aero jammer is helaas dat mijn spaarpot nog niet genoeg gevuld is voor een turbo x 2.8 saabje
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage
- Dikketrip
- Donateur (3x)
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Turbo kapot of toch niet...???
Good luck man!
Laat even weten als het is opgelost!
Laat even weten als het is opgelost!
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk