Radio unit vervangen

2002-2012
edschothorst
Geregistreerd lid
Berichten: 53
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 19:54
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Radio unit vervangen

Bericht door edschothorst » wo 29 jan, 2020 16:06

Hallo

Mijn Navi systeem Saab 9.3 uit 2011, functioneert niet. De CD speler heeft een eigen wil en laat het merken door fragmenten te blijven herhalen. De radio blijkt soms niet te bedienen, touchscreen reageert niet.
Ik denk aan vervangen, een android apparaat of iets van dien aard.
Heeft iemand ervaring met vervangen van het entertainment blok???

Groet Ed
SAAB 9.3 1.8t sport combi, Maptune stage 1.<=
SAAB 9.3 Sport Estate 2.0t Norden Exclusive

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Radio unit vervangen

Bericht door Jungleman » do 30 jan, 2020 5:50

Zet er in terug wat er nu in zit, qua merk. Anders werkt je stuurwielbediening niet meer.

Ik had een Kenwood-muziekdoos, die ook niks meer deed. Die had ik vervangen door een muziekdoos van Alpine, maar die ligt inmiddels ook alweer 3 weken bij de importeur omdat het touchscreen niet meet zo 'touchable' was, na een software-update. De importeur verwijst me voor de reparatiestatus naar de dealer, Automat in Amersfoort, maar die laat niets van zich horen.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Spikes
Geregistreerd lid
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 02 jan, 2013 15:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Radio unit vervangen

Bericht door Spikes » wo 05 feb, 2020 11:40

Je kunt vrijwel alles plaatsen wat je wilt, dus ook Android of Carplay met behoud van stuurbediening. Kijke even bij dynamicsounds.co.uk. Die hebben zowel een 2-Din inbouwraam dat perfect past (van Connects2) als de overige onderdelen. Als je er niet uitkomt hebben ze een heel erg goede helpdek. Met onderdeelcode CTKSA01 heb ik een Alpine iLX-700 gemonteerd in mijn beide auto's. Ik heb hiervoor gekozen omdat de Alpine er onopvallend uitziet en met het inbouwraam één geheel vormt met het bestaande dashboard. Carplay hierop werkt briljant (Waze!) en ik heb de aansluitkabel voor de telefoon netjes doorgetrokken naar de ruimte onder de armsteun, dus geen losse houders meer nodig voor de telefoon en vooral: geen afleiding tijdens het rijden. De microfoons heb ik in beide auto's ingebouwd op de plaats waar de originele Saab mic ook zit.


Afbeelding
Saab 9-3 2.0T Convertible US MY09, MPS tuned
Saab 9-3x 2.0T US MY10, Blacktop tuned

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Radio unit vervangen

Bericht door Jungleman » wo 05 feb, 2020 12:10

Ik heb de Kenwood ook vervangen door een Alpine:


Afbeelding


Apparaat ligt inmiddels al 4 weken bij de importeur wegens een niet functuonerend touch-scherm. Daardoor kan de importeur niet in de software van het apparaat. Probleem is nu doorgeschoven naar de fabrikant in Verweggistan. Ik rij dus al een week of 4 met een gapend gat in mijn dashboard. Want de Kenwood terugbouwen heeft geen zin, aangezien die in een 'pin-codescherm' blijft hangen en daardoor dus niks doet.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Radio unit vervangen

Bericht door Mrwhoopie » wo 05 feb, 2020 21:51

Jungleman schreef:
wo 05 feb, 2020 12:10
Ik heb de Kenwood ook vervangen door een Alpine:


Afbeelding


Apparaat ligt inmiddels al 4 weken bij de importeur wegens een niet functuonerend touch-scherm. Daardoor kan de importeur niet in de software van het apparaat. Probleem is nu doorgeschoven naar de fabrikant in Verweggistan. Ik rij dus al een week of 4 met een gapend gat in mijn dashboard. Want de Kenwood terugbouwen heeft geen zin, aangezien die in een 'pin-codescherm' blijft hangen en daardoor dus niks doet.
Dat hield me dus tegen :roll: de service van Alpine is zo slecht in de Benelux :| Hoewel ik hun hardware het mooiste vind, het allermooiste is natuurlijk OEM.
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Radio unit vervangen

Bericht door Jungleman » wo 05 feb, 2020 22:05

een OEM-muziekdoos+navigatie kostte indertijd €3100. dat vond Saab Nederland (en hun klanten waarschijnlijk ook) te gortig en bedacht het Kenwood-alternatief.

tegenwoordig is navigatie in een muziekdoos behoorlijk achterhaald. de meeste telefoons hebben Google Maps. navigatie in de auto is in 9 van de 10 gevallen gedateerd, of je wordt een fietspad opgestuurd, zoals ik heb ervaren met de navigatie in mijn Volvo V60. ook na een meest recente update, ja...

:O:
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

freshman
Geregistreerd lid
Berichten: 201
Lid geworden op: di 05 apr, 2011 20:33
Regio: - kies een regio

Re: Radio unit vervangen

Bericht door freshman » zo 09 feb, 2020 12:50

Navigatie in een "muziekdoos" achterhaald? Ik heb enkele jaren geleden (in een SS MY11 met 150W-systeem) mijn radio vervangen door een Joying (Android) 7 inch van 300 euro. Met de gepaste set van Connects2 was dit plug & play, met behoud van de functionaliteit van de stuurknoppen (ook opnemen van de telefoon). De klank is minstens even goed, en volgens mij zelfs beter dan origineel. Bovendien heb ik nu toekomstgericht DAB+ en muziek op usb in plaats van een verouderde cd-speler. En geen Parrot meer nodig voor handsfree bellen. En een achteruitrijcamera. En ja, navigatie (Sygic premium voor enkele tientjes) met volgende voordelen.

1. Geen nood meer om de telefoon telkens in een houder te plaatsen, geen kabeltjes en geen potentieel rondvliegend projectiel.
2. De kaart op groot scherm wat veel gemakkelijker leest en daardoor veiliger is.
3. Jaarlijks levenslang twee gratis kaartversies van TOMTOM en een route aangepast aan de verkeerssituatie.
4. Evengoed de mogelijkheid om Google Maps te gebruiken met de ingebouwde browser (maar dat vind ik voorlopig niet nodig).

Met wat ik nu weet zou ik in 2011 de vervanging de eerste dag al hebben gedaan.

Gebruikersavatar
jaapdeunk
Geregistreerd lid
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 11 jun, 2008 12:04
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Radio unit vervangen

Bericht door jaapdeunk » zo 09 feb, 2020 13:21

Leuk om te horen! Ben bezig met een soortgelijk project, maar dan met een Kenwood head unit en een InCartec interface.
Heb alleen last van een hinderlijke ruis en plop na het aanzetten van de Kenwood.. (zie andere topic: viewtopic.php?f=18&t=169045)

Ben wel benieuwd waar en hoe je je achteruitrijcamera camera hebt geïnstalleerd?
9-3 Sport Estate 1.8t 2008 + LPG G3 DionHPT

freshman
Geregistreerd lid
Berichten: 201
Lid geworden op: di 05 apr, 2011 20:33
Regio: - kies een regio

Re: Radio unit vervangen

Bericht door freshman » zo 09 feb, 2020 14:56

Mijn achteruitrijcamera heb ik geplaatst links tussen de kofferopener en de plaatverlichting, stroom afgetakt van het achteruitrijlicht en de bedrading langs de binnenkant van het kofferdeksel en de linkerscharnier tussen de reeds aanwezige bedrading naar voor geleid.

Uw ruis/plopprobleem is volgens mij te wijten aan het niet aansluiten van de versterkerdraad. Zo doet de saabversterker niet mee, maar introduceert wel ruis. Aansluiten dus.
Let wel op dat uw versterkerinterface relatief laag zal moeten staan om de saabversterker niet te oversturen. Ik verwacht dat de plop verdwijnt omdat de head unit de saabversterker maar aanzet nadat hij zelf is ingeschakeld, zodat de plop niet wordt versterkt.

Gebruikersavatar
jaapdeunk
Geregistreerd lid
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 11 jun, 2008 12:04
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Radio unit vervangen

Bericht door jaapdeunk » zo 09 feb, 2020 15:37

Voor de achteruitrij camera wel ergens een gat in de carrosserie moeten boren voor de draden naar de camera?
Heb je toevallig n foto hoe het er uit ziet?

Wat betreft de ruis in mijn auto:
De interface staat inderdaad erg laag, maar als ik hem nog lager zet, komt er geen muziek meer door... (en nog wel n zachte ruis..)
De Kenwood headunit heeft geen externe versterker aansluiting, dus die zal de Saab versterker niet kunnen aansturen..
Zou kunnen dat het toch met de stroomvoorziening/aansturing van de Saab versterker te maken heeft, maar alle 7 speakers doen het wel zoals het nu is aangesloten. Als de Saab versterker niet aan zou gaan, dan zouden de speakers het toch niet doen?
9-3 Sport Estate 1.8t 2008 + LPG G3 DionHPT

freshman
Geregistreerd lid
Berichten: 201
Lid geworden op: di 05 apr, 2011 20:33
Regio: - kies een regio

Re: Radio unit vervangen

Bericht door freshman » ma 10 feb, 2020 12:02

Ik heb mijn camera bevestigd onder aan het plastic (https://i.postimg.cc/2L3HYpy7/camera.jpg), en de draad loopt door het plastic. Geen gaten in het koetswerk.

Wat betreft het geluid, bekijk eens https://www.youtube.com/watch?v=UP7vlDAPgb0. Zelf heb ik al voorgehad dat ik mijn versterker pas na een fractie van een seconde hoorde inschakelen. Voordien was er wel degelijk geluid, maar zwakker.

Gebruikersavatar
Spikes
Geregistreerd lid
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 02 jan, 2013 15:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Radio unit vervangen

Bericht door Spikes » ma 10 feb, 2020 12:20

Die Carplay of Android Car units zijn echt super. Ik rij zoals boven beschreven al enige tijd rond met een Alpine iLX unit, die met een Connects2 converter verbonden is. Volume en nummer/kanalen skippen werkt hierdoor perfect. Ik gebruik Carplay omdat ik iPhone gebruik. Voor navigatie gebruik ik Waze, voor muziek de app van Qobuz (streamingdienst), voor radio de app van Radio Paradise (hiermee kun je blokken muziek cachen, scheelt bandbreedte) en voor Podcasts de app Overcast.

Ook aan de Alpine unit kan een camera worden bevestigd en ik heb er al enige maanden eentje klaar liggen. Zoals jij gedaan hebt (in het kunststof) leek mij ook de beste manier. Ik vroeg me alleen af hoe je de kabel hebt doorgetrokken richting dashboard?
Saab 9-3 2.0T Convertible US MY09, MPS tuned
Saab 9-3x 2.0T US MY10, Blacktop tuned

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Radio unit vervangen

Bericht door Jungleman » ma 10 feb, 2020 14:35

Voorlopig ligt mijn Alpine op de operatietafel van de importeur. Laatste bericht is dat de fabrikant gevraagd is hoe het kan gebeurrn dat het scherm niets meer doet na een software-update. Kmporteur dacht eerst dat het scherm kaduuk was, maar ook na het insolderen can een ieuw scherm veranderde er niets in de bediening van het scherm en apparaat. Zolang de fabriek er geen oplossing voor heeft, rij ik met een gapend gat in mijn dashboard...
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

freshman
Geregistreerd lid
Berichten: 201
Lid geworden op: di 05 apr, 2011 20:33
Regio: - kies een regio

Re: Radio unit vervangen

Bericht door freshman » ma 10 feb, 2020 15:44

Van camera naar dashboard gaat als volgt. Binnenbekleding van kofferdeksel wegnemen, draad daar binnenhalen en leiden naar linkerscharnier van deksel en toevoegen aan de dradenbundel die daar al loopt (achter zwarte plastic) naar de zekeringenkast. Dan verder in holte naast achterzetel doorsteken en dan onder de achterdeurdorpel, dan onder de middenstijlbekleding duwen, dan onder de dorpel van voordeur en dan omhoog achter de deurstijlbekleding.

Gebruikersavatar
Spikes
Geregistreerd lid
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 02 jan, 2013 15:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Radio unit vervangen

Bericht door Spikes » ma 10 feb, 2020 15:46

Super, daar heb ik iets aan. Mooi klusje voor een droge en zonnige zondag.
Saab 9-3 2.0T Convertible US MY09, MPS tuned
Saab 9-3x 2.0T US MY10, Blacktop tuned

Plaats reactie