Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

2002-2012
Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Frans P. » di 05 nov, 2019 21:56

Beste
Een Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I linear sport. Het zegt mij nog niets. Het enige wat ik weet is dat de auto met gemak tot 3 a 4 ton kan lopen. Dankzij autoweek reviews. Binnen een lange zoektocht naar de juiste station kom ik bij deze terecht. Ik bleef een tijd hangen in de Subaru's Legacy maar bij de prijs met verhouding tot aantal, en vaak heel veel, gereden kilometers haakte ik af. De Ford Mondeo's zijn net even te lang en ik wil geen Volvo V70. En, en, en...

Na meer dan 25 jaar lang "overleven" met oude Volvo's 360 2 liter, Audi's 80 en Passat's B3 ben ik nu in de gelegenheid gekomen om wat meer te besteden aan een auto. Het blijven youngtimers en het moet vertrouwd zijn wat ik rijd. Ik moet nog een paar jaar werken en zonder auto ben ik niets.

Morgen moet ik anderhalf uur rijden om hem kant en klaar op te halen met nieuwe apk, grote onderhoudsbeurt en garantie. Hij heeft bijna 160.000 gereden en is (bij dezelfde) dealer onderhouden en ik krijg alle oude gegevens en rekeningen mee. Ik laat hem dealer onderhouden omdat ik dan investeer in de auto en als ik in de toekomst iets anders wil is deze nog iets waard. En zo gaat mijn garage ook nog iets aan mij verdienen na jaren zelf te klooien.

Ik ga er heen met een auto die ik had "voor even" met zwaar koppelingspedaal en die nu op 3 cilinders rijdt en zo de sloop op kan. Een Nissan Primera uit 93. Dat wordt lachen. Het kan niet anders dan dat het veel beter wordt!

De auto was van een "liefhebber" dus misschien hier bekend. Kunnen jullie er iets positiefs over zeggen? Bij de aanschaf van een andere auto moet je niet gelijk het forum in duiken met alle kwaaltje e.a. :)

Afbeelding
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Daimster » di 05 nov, 2019 22:03

Goede keus. Genoeg spullen voor. Regelmatig olie wisselen.. Vindt hij/ zij lekker.

Veel plezier van.

Gr
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12713
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door RoelandV » di 05 nov, 2019 22:38

Hallo Frans

Voor de beeldvorming plaats ik even een link naar de overige foto's die ik net heb gevomdem:
https://www.autowereld.nl/saab/9-3-spor ... tails.html

Op de foto's zie je dat de auto netjes is onderhouden. Alleen het zitvlak van de bestuurdersstoel is links iets doorgezakt.
Voor de rest een keurige nette Saab. Gefeliciteerd!
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Frans P. » di 05 nov, 2019 22:46

Dank je. Ik heb één vraag voor "dummy's" Waar staat Linear Sport voor? Sportiever waarin?
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
RonnieW
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 20:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door RonnieW » di 05 nov, 2019 23:21

Ik denk dat je nog jaren plezier van deze auto kunt hebben met deze lage kmstand, ziet er nog top uit, ook van binnen :)
Saab 9³ Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch / 2006
Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1035
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door davidd » wo 06 nov, 2019 9:38

Gefeliciteerd Frans! Heerlijke auto's.

De Linear is een model uitvoering zoals de Business, Vector en bovenaan de ladder de Aero. Wat e.e.a. betekend wordt wel ergens op het forum beschreven. Dat Sport is de model aanduiding naar mijn weten. Je hebt de Sport Sedan, de Sport Estate voor de station en Sport Cabrio vaak afgekort als SS, SE en SC. Waarbij je SE weer niet moet verwarren met de SE uitvoering van de eerdere modellen van Saab, dit om het makkelijk te houden.
90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
Saturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 09 mar, 2016 20:37
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Saturbo » wo 06 nov, 2019 11:22

Netjes. 160.000 km is gewoon goed. Goed onderhouden en je hebt er jaren lang plezier van.
“The price of being a sheep is boredom. The price of being a wolf is loneliness. Choose one or the other with great care.”

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Frans P. » wo 06 nov, 2019 18:46

davidd schreef:
wo 06 nov, 2019 9:38
Gefeliciteerd Frans! Heerlijke auto's.

De Linear is een model uitvoering zoals de Business, Vector en bovenaan de ladder de Aero. Wat e.e.a. betekend wordt wel ergens op het forum beschreven. Dat Sport is de model aanduiding naar mijn weten. Je hebt de Sport Sedan, de Sport Estate voor de station en Sport Cabrio vaak afgekort als SS, SE en SC. Waarbij je SE weer niet moet verwarren met de SE uitvoering van de eerdere modellen van Saab, dit om het makkelijk te houden.
Dank je, ik had ook al het een en ander Autovisie op internet gevonden.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Frans P. » wo 06 nov, 2019 19:05

Het was een rit van 1. 1/2 uur van Doorn (gemeente Utrechtse Heuvelrug) naar 30 km ten oosten van Zwolle. Zoals ik zei ging ik heen in een brik wat op was. En dan zit je plotseling in een heel erg knappe 9.3. Het verschil kan niet groter zijn. Ik heb ook geen referentie materiaal. Dit jaar even kort een Ford Focus gehad, en jaren geleden de Passat B3 GL. Die komen iets in de buurt. Ik schiet in principe meer dan 12 jaar vooruit in de tijd.

Fenomenaal! Heerlijk! Wat een fijne auto!

Ik heb de beste man geadviseerd om een beter fototoestel te kopen want de bekleding en kleur interieur zijn mooi dof zwart. Op de foto's leek het goedkoop grijs. Vlot met 120 over de A28 naar huis. Ik laat er maandag nog nieuwe all season banden onder leggen.

Een ding stoor ik mij iets aan. De armleuning tussen de stoelen. Zit veel te hoog en in de weg met schakelen. Dat is even wennen. Deze bak met deksel kan er denk ik niet af.

Eenmaal thuis wilde de sleutel de auto niet starten. Lezen kijken en knoeien totdat ik toevallig in de kleine display iets las van het stuur. Ik had aan het stuur gezeten met de motor uit. Wilde deze draaien. Ik moest hem nogmaals met motor uit bewegen. Vanavond dat boek even doorspitten.

De auto is écht goed onderhouden.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

jgvdv
Donateur
Donateur
Berichten: 1152
Lid geworden op: do 10 nov, 2011 17:16
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door jgvdv » wo 06 nov, 2019 23:44

probeer eens een versie met turbo dat rijd nog mooier en veel minder toeren op de snelweg ;)
Wil je je auto getuned hebben PM me dan, misschien kan ik je helpen.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk

Volkswagen Golf 7 Variant 2.0 TDI met GTD specs.
Seat Leon ST 1.6 TDI Maxton.

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Dikketrip » wo 06 nov, 2019 23:56

Zo zo

;)

Super lage km! En heeeel mooi;)

Geniet van de Saab! Ik lees dat hij heerlijk moet rijden.

2500rpm pakt hij lekker op 160nm
En een stukje zuiniger dan de turbo’s

En welkom;)
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Dikketrip » wo 06 nov, 2019 23:57

jgvdv schreef:
wo 06 nov, 2019 23:44
probeer eens een versie met turbo dat rijd nog mooier en veel minder toeren op de snelweg ;)
Jah en tuning d’r op;)

Maarre doe dat nou niet.. hij heeft net een aero prijs betaald voor zijn 1.8i

:)

Straks krijgt hij nog spijt! (Krijgt hij dan ook)
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Frans P. » za 09 nov, 2019 6:54

Ik ben mij alles aan het eigen maken, wat soms lastig is omdat er zo veel info is en mogelijkheden zijn.

Gisteren écht zitten klooien met achterklep. In middag met mijn dochter en vrouw bij winkel en in avond kreeg ik hem niet meer dicht. In de middag sloot de klep na veel moeite en in avond het lipje zo geduwd dat de klap niet meer dicht kan. Stom.

Mijn vrouw helemaal pissed-off met de opmerking dat ze dacht dat het klaar was met dat prutsen aan auto's.
Bij de garage waren de jongens al weg en tijdens het prutsen in het bijna donker komt er toch iemand aanlopen. Hij vraagt wat er is en ik zeg dat ik het weekend niet door kan met open achterklep. Waarna hij de klep gewoon dicht doet. Ja maar, hoe doe je dat dan? Er zit een druksensor onder het embleem zeg hij. Weet ik dat? Las ik dat in het boekje met duizend pagina's? In het boekje staat iet over de achterklep openen maar duidelijkheid laat te wensen over.
Maar goed, dus veel ontdekken en genieten op de weg.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Bummer » za 09 nov, 2019 8:02

Geen opmerkingen gehad over waarom het contactslot nu persé tussen de voorstoelen moet zitten :D ?
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Bericht door Frans P. » za 09 nov, 2019 17:56

Bummer schreef:
za 09 nov, 2019 8:02
Geen opmerkingen gehad over waarom het contactslot nu persé tussen de voorstoelen moet zitten :D ?
Nee, en daar zit ik zelf ook niet zo mee.
Ik heb meer last van de leuning tussen de stoelen, al eerder genoemd. Een goede armleuning daar ligt je onderarm op terwijl je makkelijk kunt schakelen. Ergonomisch goed is je schouder niet omhoog en ontspannen. Deze leuning of tussen console zit in de weg. Kan ook niet worden verwijdert.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Plaats reactie