Opsporen oorzaak P030000

2002-2012
Jan Geert
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Jan Geert » do 08 aug, 2019 20:31

Hallo allemaal,

Dit gaat over een 2004 9-3SC, 2.0t sentronic, 180.000km.

Ik ben al een tijdje bezig met het opsporen van de oorzaak van een soms oplichtende P030000 code (random misfire all cylinders).

Begin juni ongeveer had ik dit voor het eerst. Het leek samen te hangen met het tot een stop komen na een langere rit (stoplichten einde snelwegafrit bijvoorbeeld), of bij het optrekken daarna. Niet bij snel optrekken, zelfs de auto op de automaat laten weglopen kon dit veroorzaken.

Er is helemaal niets te voelen van enige overslag, geen stotteren, niets. Je moet het lampje echt zien oplichten, je merkt helemaal niets. Het enige dat je misschien zou kunnen denken is dat de auto soms niet supersoepel op het gas meer reageert in zo'n episode. Net alsof er enige 'lag' in zit of je net een fractie harder moet duwen. Dat is heel subtiel, en eigenlijk alleen voelbaar voor degene die altijd in de auto rijdt (ik dus). Je mist net even dat whooopieee gevoel.

Een tijdje geleden is de auto bij Dion naar 225pk/ 340nm gezet. Tijdens het rondrijden met de tech2 voor live readings vielen hem 2 dingen op:
- de power curve was volgens Dion wat 'traag', hij dacht misschien een wat slapper membraan in de vacuumbox van de turbo.
- bij gas los en remmen liep de misfire count over de 4 cylinders op. Bij gewoon rijden en accelereren niets aan de hand.

Volgens hem geen reden tot paniek, maar wel vreemd. net alsof er iets blijft 'hangen' Ik heb een set injectoren meegekregen ingeval het daar aan ligt. Maar omdat het over alle cylinders gaat lijkt het me nu eigenlijk niet heel waarschijnlijk.

Ik zelf dacht na wat peinzen meer aan een vacuumlek, niet zozeer naar atmosfeer, maar meer een terugslagklep. We hadden bij Dion al geconstateerd dat de o-ring van de inlaat temp sensor defect was, daar zat een lek, dus dat was het eerste gemaakt. Dat hielp verder niets.

Afgelopen weekend dan maar eens serieus wat leidingen nagekeken en vervangen, vooral die met remmen en stationair lopen te maken hebben.
- magneetklep omloop turbo uitlaatzijde
- magneetklep omloop turbo inlaatzijde
- terugslagklep EVAP
- terugslagklep rembekrachtiging (die tussen het spruitstuk en de vacuumpomp)
- carterventilatieklep.

IN totaal een 200 euro aan nieuwe kleppen een leidingen rond de luchtinlaat, na bijna 16 jaar geen gekke investering

Uiteindelijk bleek de carterventilatieklep defect (doorgeslagen). Zul je altijd zien, die is 80% van het werk, want het inlaatspruitstuk moet er af. Maar omdat voor de andere kleppen er toch al best wat los moet rond het spruitstuk, toch maar doen. Dus: gefixt, dacht ik.

Nee dus.

Bij rijden, na een stuk snelweg, voor het stoplicht bij de afrit op de rem, motorlampje gaat weer even knipperen en blijft aan. Weer helemaal niets te merken, geen schokje, geen ruw lopen, niets. Alles voelt supersmooth. Weer P030000

Gisterenavond dan maar de ESID2 gemonteerd. De nieuwe versie kan bij menu 'diagnostics' in real time het totaal aantal missers per cylinder tonen op je SID. Daar bleek vandaag rondrijdend weer hetzelfde als met de 'echte' tech2 van Dion: bij gewoon rijden en accelereren niets aan de hand, maar bij sterk en lang remmen, of lang de auto op de rem houden (het is een automaat!) dan loopt het best snel op. Niet in alle cylinders even snel overigens. De verhoudingen zijn: cylinder 2 en 3 gelijk, cylinder 1 ongeveer 1,5 maal dat aantal en cylinder 4 het dubbele van 2 of 3.

Ik ben wel een beetje uitgeanalyseerd. En ik krijg er een punthoofd van. Aan het rijden doet het niets of bijna niets af, maar ik kan hier niet om lachen. Ik zit te denken aan de vacuumpomp of rembekrachtiger. De terugslagklep naar de inlaat is dus vervangen, die naar de bekrachtiger niet. RenD heeft hem niet op voorraad omdat hij nooit stuk gaat. En ik begrijp van dat circuit eerlijk gezegd het fijne niet. Mijn 9-5 had dat niet volgens mij

Is er iemand die een briljant idee heeft of dit eerder heeft gezien?

Oh ja: bougies zijn de juiste, en in april vervangen samen met de bobines (BREMI). Maar omdat het om alle cylinders gaat is ook daar niet veel mee te doen. Maakte verder ook niet uit. Bougies zagen er goed uit.
GKH is ook preventief vervangen rond die tijd.
Sensoren (MAF, MAP, Temp) zijn schoongemaakt

Bedankt voor het meedenken!

Gårdarket
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Gårdarket » do 08 aug, 2019 20:41

Als je echt een misfire zou hebben merk je dat echt wel, althans dat is mijn ervaring . Lampjes die gaan branden is natuurlijk nooit echt leuk, maar als je dan toch niets merkt met rijden, dan zou ik mij geen enkele zorgen maken. Maar goed, ik sta natuurlijk niet in jouw schoenen.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al cool genoeg.

Saab 99 gl, 1984 "Walnoot"
Saab 900 T16S Aero, 1990

DionHPT
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Bericht door DionHPT » do 08 aug, 2019 23:08

Het is mij de afgelopen weken al meerdere malen door het hoofdgeschoten... maar ik kan er vrij weinig mee. Het is met en zonder de tuning gewoon aanwezig en heeft dus een vrij aparte oorzaak.

Ik heb alleen zelf en dat moet ik toch bekennen... slechte ervaringen met alles waar Bremi opstaat. Is er hier niet iemand bij jou in de buurt die een keer de bobines wil omwisselen voor een avondje?

Ik heb eerder vandaag namelijk zoiets aan de hand gehad bij een 175 pk uit 2003.... Bleken na langs zoeken een setje Bosch bougies uit het jaar kruik in te zitten.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Jan Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Geert » vr 09 aug, 2019 8:52

Ik heb de 'oude' bobines nog. De vervanging in april was preventief, en had verder geen effect, dus die zijn nog wel goed.

Het verklaart alleen niet de 'failure mode': een slechte bobine zou eerder overslaan bij sterke acceleratie, toch? Dat doen ze nu juist niet. De typische failure mode is wachtend voor het stoplicht met de rem ingetrapt.

Je kan 1000 km op de snelweg rijden, lekker 'sportief' ook, zonder enig probleem, en dan gaat aan het eind van de afrit voor het stoplicht het lampje aan :(

Funky Dude
Geregistreerd lid
Regio: Outside Europe

Bericht door Funky Dude » vr 09 aug, 2019 8:55

Ik krijg de indruk uit je verhaal dat na gas los de brandstoftoevoer te veel brandstof blijft geven waardoor de vonk gesmoord wordt en dus een misfire oplevert.

Ik ben niet thuis in dit type motor, maar hopelijk kun je hier wat mee.
Succes!

Jan Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Geert » vr 09 aug, 2019 21:16

Vanavond weer klassiek: Ik moet lang voor het stoplicht wachten, met voet op de rem, en na een tijdje gaat de CEL knipperen en brandt dan continue.

Toch even een theorie, ondanks dat ik het circuit niet echt goed begrijp:
Ik lees in WIS dat de onderdruk in de inlaat het rembekrachtigingssysteem op vacuum moet houden. Ter assistentie zit er een vacuumpomp voor als dat niet lukt (boost). Zou het niet kunnen dat bij gas los en stationair dit systeem valse lucht aanzuigt? Zou denk ik niet moeten, er zitten klepjes op, maar die kunnen stuk.

Wat me wel verbaast is dat de vacuumpomp ingesteld is op 0,8 bar negatief, terwijl bij stationair volgens ESID de druk in het spruitstuk daar met net boven ligt (-0,6..... -0,7 bar). Als die pomp dan niet goed werkt kan het systeem onderdruk verliezen bij lang op de rem, wordt de druk in de inlaat lager dan in het remcircuit en gaat de inlaat valse lucht aanzuigen met misfire als gevolg.

Ik zal eens kijken of bij lang stationair op de rem de boostwaarde begint op te lopen. Dat zou wat kunnen verklaren.

Of is dit onzin? Nogmaals de precieze werking van het systeem ontgaat me, en in de WIS zitten er gewoon fouten in het diagram: de aansluiting van het systeem vanaf valve 26 zit ACHTER het gkh, niet ervoor. En obv de manier waarop klep 1 en klep 13 zijn getekend kan ik toch opmaken wat de flowrichting is, en dan staat klep 26 verkeerd om getekend, iig die van de t-splitsing naar het gkh (maar dus foutief ervoor aangesloten. De richting van de andere 2 kleppen 26 kan ik dan ook niet meer vertrouwen. Het was me bij het vervangen van de carterventilatie ook al opgevallen dat er fouten in de instructies zitten.
inlet.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Geert » vr 23 aug, 2019 14:27

Toch maar even een update, al is er niet veel reactie.

Het remsysteem is tijdens de jaarbeurt specifiek nagekeken op vacuumlekken, en het is helemaal goed, dus het is geen klassieke lekke breakbooster die valse lucht naar het inlaatspruitstuk doet ontsnappen. Dit wordt ook bevestigd door de Esid2. Ik rijd er nu wat langer mee en heb wat proefjes gedaan met stilstaan met rem ingetrapt en met de wagen in N en de rem los. Er is geen verschil in misfire count als je naar de live monitor kijkt tussen beide scenario's . Het heeft dus niet met het op de rem staan te maken, maar echt met de stationair/gas los situatie. Bij accelereren, ook voluit, is het perfect. Ook geen knock, overigens.

Het is echt vreemd om de misfire count op te zien lopen, terwijl de auto zo smooth stationair loopt dat je op de toerenteller moet kijken om je ervan te vergewissen dat de motor überhaupt draait!

Anyway, bladerend door WIS om de werking van T8 wat beter te doorgronden vond ik uit dat bij het loslaten van het gas en stationairloop T8 een andere 'modus' heeft, namelijk de 'idling speed ignition timing' ofwel de 'ontsteking bij onbelast toerental.
Idle speed ignition timing.png
De beschrijving is wat summier, maar mij belangrijkste vraag is: het lijkt alsof T8 de 'closed loop' motorregeling loslaat in deze modus? Is dat zo? Volgens de beschrijving regelt T8 de ontsteking gebaseerd op de belasting (airco, stuurbekrachtiging, dynamo, Automaat D/N) en de luchtmassa.
Als dat zo is dan lijkt het erop dat er een input glitch of zo zit dat door de closed loop eenvoudig gecorrigeerd wordt maar in open loop voldoende is om af en toe P0300 aan te laten slaan. Dat gaat dan lastig worden om te vinden.

LMM kan dan ook maar de inlaatluchtwaardes op Esid2 zien er consistent uit.

Mrwhoopie
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Bericht door Mrwhoopie » vr 23 aug, 2019 22:57

Succes met je zoektocht ik hoop dat je he vind, ja analyse werk vind ik al subliem.
There are no old Saab's,only new owners

reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door reiernumans » za 24 aug, 2019 11:04

DionHPT schreef:
do 08 aug, 2019 23:08
Ik heb alleen zelf en dat moet ik toch bekennen... slechte ervaringen met alles waar Bremi opstaat. Is er hier niet iemand bij jou in de buurt die een keer de bobines wil omwisselen voor een avondje?
Ik zou toch eens een setje nieuwe bougies van het juiste type aanschaffen en de oude (originele) bobines erin zetten om te zien of dat verschil maakt. Wellicht dat je daarmee een ander verloop ziet gebeuren wat je naar de oplossing leidt (als het niet in de bobines zit). Modernere Saabs zijn enorm picky als het op bougies en bobines aankomt. Bij Trionic 5 en 7 zie je dat ook terug met imitatie DI cassettes.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Jan Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Geert » za 24 aug, 2019 11:47

Er zitten dus net nieuwe bougies in, de juiste (komen zelfs uit een Saab doosje, gap nagemeten voor de zekerheid), en de oude zaten er ook pas 20k km in en waren ook de juiste. En die zagen er verder goed uit. Niet nat, verbrand oid.

Er stond wel op mijn lijstje om de oude bobines even terug te zetten. Uiteindelijk geven ze wel de informatie aan de T8 terug, waarschijnlijk dmv spoelimpedantie. Veel andere mogelijkheden dan dat heeft zo'n bobine niet, het is elektronisch een heel plat ding eigenlijk. Dus een afwijkende spoelimpedantie kan zomaar tot misinterpretatie door de T8 en de ionisatie ecu (740) leiden. Ook de behoorlijke verschillen in misfire count tussen de cylinders zouden daar op kunnen wijzen. En het zou de hoge misfire count zonder dat je daar ook maar iets van voelt kunnen verklaren. Er zou dan helemaal geen misfire zijn, maar de interpretatie van de spoelimpedantie van de BREMI bobines door de ECU's zou suggereren van wel.

Anderzijds, er zou dan geen 1 op 1 relatie moeten zijn tussen de gas los (gasklep dicht) en de misfires, je zou dan eerder bij zware belasting de fout zien.
En ze hebben er 2 maanden in gezeten zonder een enkele foutmelding.

Weer aan de andere kant: de bobines hebben wel degelijk iets te maken met de stationair regeling. Er is helaas geen beschrijving van de precieze werking van dit schema, maar pin 1 van de bobine (320a-d) stuurt wel degelijk op 1 of andere manier de stationair solenoids aan beide zijden van de turbo aan (605 en 179a, beide zijn nieuw). Maar hoe de T8 (589) daar tussen zit wordt niet duidelijk.
bobine circuit.png
edit: hm, bij nader inzien zijn J37 en J45 gewoon platte 12v distributiepunten, dus geen interactie, alles gaat via de t8.

Is er echt niemand die een wat diepgaandere kennis heeft van de T8 algoritmes?

Jan Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Geert » zo 25 aug, 2019 12:00

Goed, dan maar bobines terug verwisselen. Ik heb tegelijk toch even de R(DC) van de Saab en de Bremi bobines doorgemeten. Dat zegt niet alles, maar we kunnen wel constateren dat de bobines NIET gelijk zijn.
pin 1-2. Saab: 40k. Bremi: 33k
pin 1-3. Saab: 44k. Bremi: 37k
pin 2-3. Saab: 1k9. Bremi: 1k8
Pin 4 met alle andere pins is bij beide in de 9 Megaohm regio.

Tussen exemplaren van hetzelfde merk zijn de verschillen minimaal. Kwaliteit zal dus best goed zijn, maar het lijkt dus gewoon niet de juiste bobine, ondanks dat hij in de ref. tabellen wel voor deze auto is bedoeld. Maar ook voor Opel, dus tja.

De spoelen zijn dus niet identiek, er is een andere hoeveelheid wikkelingen toegepast, ander diameter wikkeldraad, of beide. In ieder geval kan je erop rekenen dat de feedback naar T8 en de ionisatie module onder bepaalde omstandigheden verschillend zal zijn.

Ik werd helaas ook nu weer geconfronteerd met de extreme crappyness van de bajonet mechanismen van de bobinestekkers. Er zijn er nu 2 afgebroken, en een derde is ook bijna door:
IMG_20190825_111354.jpg
Slechte foto; maar de snapt het principe. Dit is een deel uit de zijkant van de stekker, met het nokje dat door de slider naar binnen moet worden getrokken. Helaas vervang je die stekkers niet zomaar.

Aardig genoeg (?) was de eerste breuk ook de aanleiding tot het vervangen van de bobines. Ik nam de auto over met een af en toe oplichtende CEL die niemand kon vinden, bleek af en toe misfire cylinder 2 te zijn, en omdat de originele bobines er nog in zaten met 170k, gelijk maar allemaal vervangen. Het zijn die 'gele' waar hier en daar op internet over gemopperd wordt, dus vooruit maar. Die zitten er nu dus terug weer in.
Dat bleek dus een losse stekker op bobine 2 te zijn. die heb ik met een tie-wrap tegen de bobine aan getrokken, en 2 maanden nergens last van gehad, tot dit P0300 gedoe dus begon op te komen.

Ik heb de auto even 30 seconden stationair laten lopen, dat zegt niet alles, maar de misfire count bleef netjes op 0 staan. Ter vergelijking: in een weekje dagelijks rijden woon-werk in gemengd verkeer gaat het al gauw richting 10.000 door de ecu geregistreerde misfires. Per cylinder. Zonder dat je dat merkt, dus.

Jan Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Geert » ma 26 aug, 2019 9:19

So far so good, vanochtend 40 km woon-werk en waar ik tegenwoordig dan honderden misfires per cylinder verzamel, heb ik er nu welgeteld 1, op cylinder 2.
Auto voelt verder helemaal niet anders aan. Maar het lek is dus wel boven zo te zien. (geen lek dus).

Het lijkt dus vooral een 'rapportageprobleem' van de BREMI bobines. Niet gebruiken dus.

We gaan het zien.

DionHPT
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Bericht door DionHPT » vr 30 aug, 2019 11:17

Helaas geldt ook hier. Gewoon origineel, anders komt er te vaak een “I told you so”

Ik heb bijna alles al getest en bekeken. Die weerstanden komen gewoon enorm nauw aan. Aftermarket is bij deze delen vaak gewoonweg eigenlijk geen keuze.

Wel erg goed dat je zo op ontdekkingsreis bent gegaan en het zelf gevonden hebt :D
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Jan Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Geert » zo 01 sep, 2019 21:49

Ik was anders nog steeds niet helemaal klaar ermee. De originele Saab bobines die ik in reserve had gaven ook een p0300 melding. Over de eerste kon ik de schouders nog ophalen omdat er nog duizenden misfires in de T8 stonden. Ik had de eSID weliswaar gereset, maar daarmee reset je de T8 nog niet. Helaas kwam het lampje daarna gewoon weer terug, ondanks dat het aantal misfires op de eSID counter minimaal was. Er was overigens wel wat knock, niet enorm, maar toch. Ik weet alleen niet wat een 'normaal' aantal is. En of p0300 ook voor knock geldt

Belangrijker was echter dat de auto bij een beetje gas geven geen power leek te hebben. Een beetje cruisen en stadsverkeer ging wel aardig, maar vooral op de snelweg accelereren ging voor geen meter, en bij dan maar stevig intrappen met kickdown leek ik een paar keer een soort fuel cut-off om de oren te krijgen. Iig registreerde de eSID geen misfire, maar de motor leek een behoorlijke hik te geven.

Nou ja, dan toch maar het onvermijdelijke: even langs R&D op donderdagochtend voor een set nieuwe originele bobines. Voor de deur er in gezet, paar minuutjes werk, en sindsdien geen lampjes meer (knock on wood). Na even 'wennen' van de T8 heb ik nu weer alle power en souplesse terug, maar zonder de foutmeldingen.

Hopen dat we het zo houden, je kan er aardig paranoïde van worden, zo steeds op het dashboard kijken of je cel niet weer aan is gegaan.

Resultaat is nu dat ik een SC Vector heb met nieuwe ontsteking, het meeste aan het vacuumsysteem en luchtinlaat ook nieuw, nieuwe dynamo en accu, aan het onderstel de stabilisatiestangen nieuw, schokdempers voor, rubbers/ powerflex, en interieur hier een daar nieuw (knoppen, deurgrepen, dashboardlijst, contactslot). BT Carkit werkt netjes. Spiegelankers gespoten. Nieuwe deurvangers. Automaat geflushed. En hij staat op 4 nieuwe Michelin P4's
Qua 'goodies': Veerpootbrug, Dion stage1, eSID2.

We kunnen vooruit. Nog wat kleine dingetjes waaronder de vergrendeling van de passagiersdeur die de helft van de tijd niet meegaat. Maar eens induiken als ik zin heb.

ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Bericht door ReinO » ma 02 sep, 2019 8:07

ik heb niet alles gelezen maar heeft dit motortje geen BDP?
die magneten gaan meestal langzaam kapot en soms ook ineens, maar het begint altijd met
warme motoren en na een snelwegritje rustig boemelen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie