Olieverbruik 9-3 Aero 2003

2002-2012
Tho6
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 262
Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
Regio: NL - Provincie Overijssel

Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door Tho6 » za 27 jul, 2019 21:43

Hallo allen,

Sinds een jaar ben ik trotse eigenaar van een 9-3 SS Aero uit 2003 (295.000km op de klok). Inmiddels 25.000km en vele reparaties verder nog steeds fan van deze auto. Toch blijft een probleem aanwezig, namelijk een erg fors olieverbruik (0,5 tot 1 liter per 1000km). Bij aankoop was ik niet op de hoogte van dit probleem terwijl het wel reeds aanwezig was. In de loop van de tijd heeft een Saab specialist meerder reparaties gedaan om het te tackelen (waaronder 2x motorflush + carter er onderuit, nieuwe TD04, verhelpen oliedruksensorlekkage en additieven aan de olie). Uiteindelijk kreeg ik de diagnose: Gehele blok al met al versleten dus overal verdwijnt iets (enkel op te lossen met nieuw blok). Ik kan mij lastig voorstellen dat dan zo weinig merkbaar is qua roken dus zou graag van jullie eens horen of er zaken zijn waar ik nog eens naar kan kijken.

Symptomen:
- Geen duidelijke pluim bij gas geven/gas loslaten
- Bij koude motor en lage buitentemperatuur enkele seconden blauwe rook, dit verdwijnt daarna (Straat staat niet blauw oid)
- Vermogen lijkt volledig beschikbaar
- Geen sporen van lekkage aan onderzijde/op de vloer
- Compressie in cilinders +- 9 bar (lijkt aan de lage kant)
- Vuldop loopt niet te rammelen op de opening
- Roetig beeld uitlaat (op dit moment is software nog niet aangepast aan andere downpipe, mogelijk heeft dit hier wat effect op)
- Uit factuur blijkt dat vorige eigenaar carterventillatieklep heeft laten vervangen

Alvast bedankt!
Thomas
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door fozwart » za 27 jul, 2019 21:58

Ik dacht dat de minimale compressiedruk even boven de 12 bar zou moeten zijn, dan is 9 wel aan de lage kant. Ik zou eens bij Jansen langs gaan.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Tho6
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 262
Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door Tho6 » za 27 jul, 2019 22:15

Maar zegt de compressiedruk dan ook iets over de staat van de olieschraapveren? Dat beide aan dezelfde slijtage onderhevig zijn snap ik. Wat/wie bedoel je precies met Jansen?
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door fozwart » za 27 jul, 2019 22:48

Tho6 schreef:
za 27 jul, 2019 22:15
Maar zegt de compressiedruk dan ook iets over de staat van de olieschraapveren? Dat beide aan dezelfde slijtage onderhevig zijn snap ik. Wat/wie bedoel je precies met Jansen?
Saab Rhenen
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door RoelandV » za 27 jul, 2019 23:55

Minimale compressie voor de B207 is trouwens 12.4 bar. Hier de compressiemeting uitvoeren door het startmotorrelais (pos. 8 in de UEC - zekeringkast onder de motorkap) te verwijderen en pin 87 en 30 met een aan-uit schakelaar te bedienen voor de meting. Blijkbaar hier meten met koude motor en gesloten gasklep want dat wordt niet specifiek genoemd.
Bron: viewtopic.php?f=18&t=164207#p1805750
Keep on smiling!

jgvdv
Donateur
Donateur
Berichten: 1152
Lid geworden op: do 10 nov, 2011 17:16
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door jgvdv » zo 28 jul, 2019 14:15

Hebben ze het terugslagklepje in de inlaat al eens vervangen
Wil je je auto getuned hebben PM me dan, misschien kan ik je helpen.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk

Volkswagen Golf 7 Variant 2.0 TDI met GTD specs.
Seat Leon ST 1.6 TDI Maxton.

Gebruikersavatar
Robbert_s_
Geregistreerd lid
Berichten: 532
Lid geworden op: do 11 okt, 2012 16:18
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door Robbert_s_ » zo 28 jul, 2019 14:53

Mijn Aero uit 2003 verbruikt ook wat olie. Iets minder maar een liter op 3000km. Tot nu toe geven de verschillende specialisten door het land aan: nergens lekkage, turbo in orde, klepje al vervangen.. het hoort een beetje bij het blok denk ik. Ik maak me er geen zorgen om nu het een 150000km stabiel blijft. De auto kan er gewoon oud mee worden denk ik.
SAAB 9-3SS Aero 2.0T M6 Stage1 :: LPI

Tho6
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 262
Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door Tho6 » zo 28 jul, 2019 17:13

Dank voor jullie reacties.
fozwart schreef:
za 27 jul, 2019 22:48
Tho6 schreef:
za 27 jul, 2019 22:15
Maar zegt de compressiedruk dan ook iets over de staat van de olieschraapveren? Dat beide aan dezelfde slijtage onderhevig zijn snap ik. Wat/wie bedoel je precies met Jansen?
Saab Rhenen
Ah! Lees veel goede verhalen, daar zou vast een diagnose gesteld kunnen worden.
RoelandV schreef:
za 27 jul, 2019 23:55
Minimale compressie voor de B207 is trouwens 12.4 bar. Hier de compressiemeting uitvoeren door het startmotorrelais (pos. 8 in de UEC - zekeringkast onder de motorkap) te verwijderen en pin 87 en 30 met een aan-uit schakelaar te bedienen voor de meting. Blijkbaar hier meten met koude motor en gesloten gasklep want dat wordt niet specifiek genoemd.
Bron: viewtopic.php?f=18&t=164207#p1805750
Ik betwijfel of compressie gemeten is op de wijze zoals hierboven beschreven. Vraag mij dan ook af of de waarden wel kloppen, met name omdat ik niet het idee heb dat er vermogen kwijt is (lijkt mij wel sprake van wanneer er >3 bar compressietekort is).
jgvdv schreef:
zo 28 jul, 2019 14:15
Hebben ze het terugslagklepje in de inlaat al eens vervangen
Op facturen van de vorige eigenaar is te zien dat dit in mei 2018 gebeurd is. Problemen waren toen ook al aanwezig.
Robbert_s_ schreef:
zo 28 jul, 2019 14:53
Mijn Aero uit 2003 verbruikt ook wat olie. Iets minder maar een liter op 3000km. Tot nu toe geven de verschillende specialisten door het land aan: nergens lekkage, turbo in orde, klepje al vervangen.. het hoort een beetje bij het blok denk ik. Ik maak me er geen zorgen om nu het een 150000km stabiel blijft. De auto kan er gewoon oud mee worden denk ik.
Interessant! Wat ik mij dan afvraag is waar het dan wel blijft. Wordt het dan toch bij een bepaald toerental/carterdruk verstookt? Ik baal een beetje van het feit dat dit probleem maar niet getackeld wordt omdat ik juist wat leuke upgrades wilde gaan uitvoeren (downpipe, 3'' pijp en bijbehorende software-aanpassing). Dit lijkt mij op dit moment niet zo'n goed idee.
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door RoccoH » zo 28 jul, 2019 17:24

Mijn B207R uit 2006 verbruikt iets van een half litertje olie op 10.000 km, en da's bij meer dan 3 ton op de klok.

Tho6
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 262
Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door Tho6 » zo 28 jul, 2019 17:39

RoccoH schreef:
zo 28 jul, 2019 17:24
Mijn B207R uit 2006 verbruikt iets van een half litertje olie op 10.000 km, en da's bij meer dan 3 ton op de klok.
Dat vind ik een verbruik dat zeer acceptabel is voor een dergelijke KMstand.
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate

hirsched
Geregistreerd lid
Berichten: 48
Lid geworden op: za 16 jan, 2016 16:50
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door hirsched » zo 28 jul, 2019 22:02

nou, ik ken er genoeg die bij 300.000km+ nog geen liter op 10.000 gebruiken hoor...

grote vraag is ook; hoe was de eigenaar voor jou ermee? heeft diegene bijvoorbeeld een lekkage gehad,
wellicht weliswaar laten verhelpen, maar toch langdurig met veel te weinig olie gereden...tsjah, dan
blijft je motor altijd gebruiken.

b207 motoren, zowel de E/K als de R, staan absoluut Niet bekend om verbruik

Tho6
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 262
Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door Tho6 » zo 28 jul, 2019 23:26

hirsched schreef:
zo 28 jul, 2019 22:02
nou, ik ken er genoeg die bij 300.000km+ nog geen liter op 10.000 gebruiken hoor...

grote vraag is ook; hoe was de eigenaar voor jou ermee? heeft diegene bijvoorbeeld een lekkage gehad,
wellicht weliswaar laten verhelpen, maar toch langdurig met veel te weinig olie gereden...tsjah, dan
blijft je motor altijd gebruiken.

b207 motoren, zowel de E/K als de R, staan absoluut Niet bekend om verbruik
Ik weet enkel dat de auto tot 180k als lease-auto gefungeerd heeft. Uiteraard geen idee of er destijds problemen zijn geweest. Wel bleek de turbo hiervoor al eens vervangen. Blijft bij mij nog wel de vraag waar de olie dan heen gaat? Sluipt het stiekem bij in het verbrandingsproces?
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate

hirsched
Geregistreerd lid
Berichten: 48
Lid geworden op: za 16 jan, 2016 16:50
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door hirsched » zo 28 jul, 2019 23:28

wellicht een niet zo voorzichtige leaserijder geweest dan, want een turbo van een B207 vernieuwd Voor de 180.000 km,
heb ik nog niet eerder gehoord (wellicht andere hier wel?). sowieso gaan de turbo's niet veel kapot (zowel van de B207E/L als B207R).
tsjah bij geen/slecht onderhoud natuurlijk wel

Tho6
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 262
Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door Tho6 » zo 28 jul, 2019 23:30

hirsched schreef:
zo 28 jul, 2019 23:28
wellicht een niet zo voorzichtige leaserijder geweest dan, want een turbo van een B207 vernieuwd Voor de 180.000 km,
heb ik nog niet eerder gehoord (wellicht andere hier wel?). sowieso gaan de turbo's niet veel kapot (zowel van de B207E/L als B207R).
tsjah bij geen/slecht onderhoud natuurlijk wel
Ik heb overigens geen idee of dit tijdens het lease-tijdperk is geweest. Zal het onderhoudsboekje eens nalopen.
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003

Bericht door Daimster » wo 31 jul, 2019 10:56

Mijn b207l 2006 gebruikt geen druppel olie maar ik heb dan ook alle keerringen laten vervangen met wissel koppeling. Heeft nu 245k. Moet wel zeggen dat de wissel olie altijd rond de 9000 a 10000 km gebeurt.
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Plaats reactie