Koppeling weg na file rijden
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 06 apr, 2018 19:04
- Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale
Koppeling weg na file rijden
Hallo,
Ondertussen rijd ik bijna een half jaar een 9-3 aero 2.0 van 2005. Koppeling + drukgroep is 15 000 km terug vervangen. Dat was voor ik hem heb aangekocht.
Gisteren ben ik naar werchter boutique geweest en goed in de file gestaan op de Brusselse ring. Ik sta bijna nooit in de file aangezien ik binnenbaantjes naar mijn werk neem. In het begin schakelde de auto perfect, zoals altijd. Hoe langer ik in de file kwam te staan hoe lager mijn pedaal kwam te staan. Op de duur bleef hij ook halverwege staan, en na 15 minuten file rijden kreeg ik die nauwelijks nog in versnelling en stond de pedaal bijna op de grond. Ik moest die er in trekken en duwen in de hoop hem in versnelling te krijgen. éénmaal file uit na veel stressen begon het iets of wat te beteren maar nog steeds niet ok. Uiteindelijk toch op Werchter toegekomen, vloeistofniveau bekeken en leiding bekeken, maar niets te zien natuurlijk. Het voelde alsof die vol lucht zat..
s'Avonds terug vertrokken van Werchter, nauwelijks file gehad, en ook geen enkel probleem meer met de koppeling. De druk was volledig terug. Reed gewoon weer perfect tot thuis alsof er niets aan de hand was.
Wat denken jullie, dat de slave cylinder wat lekt en zo druk verliest? Vind het wel vreemd dat moest er lucht in komen door een lek, dat die na een tijdje te staan terug ontlucht geraakt..
Alvast bedankt voor tips!
Ondertussen rijd ik bijna een half jaar een 9-3 aero 2.0 van 2005. Koppeling + drukgroep is 15 000 km terug vervangen. Dat was voor ik hem heb aangekocht.
Gisteren ben ik naar werchter boutique geweest en goed in de file gestaan op de Brusselse ring. Ik sta bijna nooit in de file aangezien ik binnenbaantjes naar mijn werk neem. In het begin schakelde de auto perfect, zoals altijd. Hoe langer ik in de file kwam te staan hoe lager mijn pedaal kwam te staan. Op de duur bleef hij ook halverwege staan, en na 15 minuten file rijden kreeg ik die nauwelijks nog in versnelling en stond de pedaal bijna op de grond. Ik moest die er in trekken en duwen in de hoop hem in versnelling te krijgen. éénmaal file uit na veel stressen begon het iets of wat te beteren maar nog steeds niet ok. Uiteindelijk toch op Werchter toegekomen, vloeistofniveau bekeken en leiding bekeken, maar niets te zien natuurlijk. Het voelde alsof die vol lucht zat..
s'Avonds terug vertrokken van Werchter, nauwelijks file gehad, en ook geen enkel probleem meer met de koppeling. De druk was volledig terug. Reed gewoon weer perfect tot thuis alsof er niets aan de hand was.
Wat denken jullie, dat de slave cylinder wat lekt en zo druk verliest? Vind het wel vreemd dat moest er lucht in komen door een lek, dat die na een tijdje te staan terug ontlucht geraakt..
Alvast bedankt voor tips!
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 06 apr, 2018 19:04
- Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale
Re: Koppeling weg na file rijden
Ik begin te denken dat het de koppelingsvloeistof zou kunnen zijn die gewoon oververhit want één keer dat ik weer vlot kon rijden begon het wel te beteren en s'avonds geen enkel probleem. Wie weet wanneer die nog veranderd is geweest. Misschien gewoon niet gebeurd bij vervanging vd koppeling.. Ik las dat je deze best ontlucht met een vacuum pompje, en niet op de oude manier. Welk pompje gebruiken jullie om te ontluchten?
alvast bedankt.
alvast bedankt.
- Luud
- Donateur 2019
- Berichten: 369
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Koppeling weg na file rijden
Als ik je verhaal lees, hoef je niet te ontluchten, alleen de oude vloeistof vervangen door verse. Ik doe dit op de volgende manier (er zullen beslist meerdere zijn
) ik zuig met een spuit de oude vloeistof voor +/- 90% uit het reservoir en vul bij met verse. Hierna pomp ik de vloeistof door tot het reservoir weer bijna leeg is. Hierna nogmaals bijvullen en wederom doorpompen. Daarna vullen en klaar.

96 uit 1971
95 uit 1972
90 uit 1985
95 uit 1972
90 uit 1985
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 06 apr, 2018 19:04
- Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale
Re: Koppeling weg na file rijden
Ja idd, denk ook dat verversen voldoende is. Maar ik las op een andere website dat het op de oude manier vaak misloopt en dat je zo'n vacuum pompje moet hebben? Remmen doe ik ook steeds zo, maar heb nog nooit een hydraulische koppeling gehad.
- fozwart
- Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 5378
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Koppeling weg na file rijden
Bij de koppeling zit een ontluchtingsnippel. Ik zou daar ook de remolie aftappen totdat deolie helder is. Dan ververs je meer dan alleen maar het reservoir.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch
Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch
- Luud
- Donateur 2019
- Berichten: 369
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Koppeling weg na file rijden
Recent een nieuwe ontkoppelleiding geplaatst op de 95 en op de ouderwetse manier ontlucht. Ging prima, in een keer goed.
96 uit 1971
95 uit 1972
90 uit 1985
95 uit 1972
90 uit 1985
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 06 apr, 2018 19:04
- Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale
Re: Koppeling weg na file rijden
Bedankt voor de tips, dan probeer ik het volgende week in mijn verlof. Ik ga idd ook aftappen aan de koppeling zelf, en de remmen zelf ook.
- fozwart
- Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 5378
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Koppeling weg na file rijden
Verstandig, alle oude remolie er uit (incusief vocht).
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch
Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch
- Dikketrip
- Donateur 2018 + 2019
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Koppeling weg na file rijden
Denk dat er een cilinder mss aanliep?!
Master of slave.
Je bakje liep dus niet leeg en geen lekkage.
Master of slave.
Je bakje liep dus niet leeg en geen lekkage.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 06 apr, 2018 19:04
- Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale
Re: Koppeling weg na file rijden
Geen idee of er iets aanliep, remmen toch alleszins niet want daar was geen verschil in. Bakje liep ook niet leeg want had deze overtlaatst nog bekeken en niveau leek me niet gezakt, de dag nadien ook niet en het zat ook vrij vol.
Vandaag alle remmen en koppeling olie ververst. Remolie zag zeer donkerbruin dus dat was al heel lang geleden, en de olie aan de koppeling zag volledig zwart. Ik zag ook dat er niet veel olie in die leiding zit aangezien de slave niet ververst is, dus vraag me dan af of ik deze na enkele dagen opnieuw moet verversen? Ik vermoed dat de olie dat in de slave zit zich wat zal vermengen met de nieuwe olie, dus is het een idee om dan opnieuw te verversen?
Heb even rondgereden, maar natuurlijk niets gemerkt.. Zal het wss pas doorhebben als ik nog eens in de file sta.
Moest het toch aan de slave liggen, dan zou ik toch opnieuw druk kunnen opbouwen door te pompen? En die zal zichzelf toch niet zelf ontluchten na enkele uren te staan? Zag ook nergens geen lek onder de auto..
De master misschien? Maar vreemd toch dat die dan weer ok is na enkele uren?
Vandaag alle remmen en koppeling olie ververst. Remolie zag zeer donkerbruin dus dat was al heel lang geleden, en de olie aan de koppeling zag volledig zwart. Ik zag ook dat er niet veel olie in die leiding zit aangezien de slave niet ververst is, dus vraag me dan af of ik deze na enkele dagen opnieuw moet verversen? Ik vermoed dat de olie dat in de slave zit zich wat zal vermengen met de nieuwe olie, dus is het een idee om dan opnieuw te verversen?
Heb even rondgereden, maar natuurlijk niets gemerkt.. Zal het wss pas doorhebben als ik nog eens in de file sta.
Moest het toch aan de slave liggen, dan zou ik toch opnieuw druk kunnen opbouwen door te pompen? En die zal zichzelf toch niet zelf ontluchten na enkele uren te staan? Zag ook nergens geen lek onder de auto..
De master misschien? Maar vreemd toch dat die dan weer ok is na enkele uren?
- Dikketrip
- Donateur 2018 + 2019
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Koppeling weg na file rijden
Mss toch ergens wat vuil tussen..
Dat is nu weg;)
Je koppeling is niet electronisch aangestuurd dus als het nu werkt is het goed;)
Electronica wil nog wel eens welles nietus doen..
Blijft hydraulisch en mechanisch dacht ik zo.
Goodluck;)
Dat is nu weg;)
Je koppeling is niet electronisch aangestuurd dus als het nu werkt is het goed;)
Electronica wil nog wel eens welles nietus doen..
Blijft hydraulisch en mechanisch dacht ik zo.
Goodluck;)
- Dikketrip
- Donateur 2018 + 2019
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Koppeling weg na file rijden
Oke,
Maar je had hem dus in zijn vrij en kreeg hem niet in zijn 1
Dan is je druk dus wel weg.
Mss missen we meer detail.
Maar je had hem dus in zijn vrij en kreeg hem niet in zijn 1
Dan is je druk dus wel weg.
Mss missen we meer detail.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 06 apr, 2018 19:04
- Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale
Re: Koppeling weg na file rijden
Denk dat de good luck bij iemand anders zit..
Twee maal ververst ondertussen maar ik merk dat de pedaal na een km of 5 lager en lager komt te staan. Pompen helpt niets.
Onderaan de versnellingsbak was het wat vettig maar leek me toch geen lek te zijn. Mss wat vettig na ze de koppeling hebben veranderd? Kon het me niet laten en toch eens geproefd of het remolie was maar dat was het zeker niet.
Vreemd is toch dat er geen druk bijkomt na het pompen. Neemt ook niet perse af met het pompen.
Wat denken jullie? Eventueel hoofdcylinder vervangen? Kan dit een symptoom zijn?
Voor die te veranderen moet de abs module er zeker uit? Kan je er nadien gewoon "gemakkelijk" aan? Vind hier weinig info over.
Ik wacht jullie tips af.
Twee maal ververst ondertussen maar ik merk dat de pedaal na een km of 5 lager en lager komt te staan. Pompen helpt niets.
Onderaan de versnellingsbak was het wat vettig maar leek me toch geen lek te zijn. Mss wat vettig na ze de koppeling hebben veranderd? Kon het me niet laten en toch eens geproefd of het remolie was maar dat was het zeker niet.
Vreemd is toch dat er geen druk bijkomt na het pompen. Neemt ook niet perse af met het pompen.
Wat denken jullie? Eventueel hoofdcylinder vervangen? Kan dit een symptoom zijn?
Voor die te veranderen moet de abs module er zeker uit? Kan je er nadien gewoon "gemakkelijk" aan? Vind hier weinig info over.
Ik wacht jullie tips af.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1334
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 12:34
- Regio: Kies een regio:
Re: Koppeling weg na file rijden
Kans is groot dat het je hoofdcilinder is.
Deze kunnen intern ook gaan lekken, waardoor de druk weg valt.
Deze kunnen intern ook gaan lekken, waardoor de druk weg valt.
07er Cadillac BLS 2.0T (B207R)
02er 9-5 estate 2.3t Arc.(ingeruild)
84er 5-deurs Saab 900 T16se met landi lsi..(verkocht)
86er 5-deurs Saab 900 T8 (ingeruild)
97er 3-deurs Saab 900 NG met Vialle lpi (verkocht)
02er 9-5 estate 2.3t Arc.(ingeruild)
84er 5-deurs Saab 900 T16se met landi lsi..(verkocht)
86er 5-deurs Saab 900 T8 (ingeruild)
97er 3-deurs Saab 900 NG met Vialle lpi (verkocht)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 06 apr, 2018 19:04
- Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale
Re: Koppeling weg na file rijden
Heb eentje besteld. Op hoop van zegen dat het dat is anders kan het enkel nog maar aan de slave liggen. Weten jullie of het enkel de abs module is die ik moet verwijderen? Moet je die op een bepaalde manier ontluchten? Bedankt.