Vacuumpomp sist
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 26 apr, 2019 16:57
- Regio: Kies een regio:
Vacuumpomp sist
Hallo, mijn garage meldt dat ze een sissend geluid hoorden waarschijnlijk van de vacuumpomp. En ze merkten een paar druppels olieverlies onder de wagen. De auto rijdt echter prima en ze adviseerden me het olieverlies even in de gaten te houden. Kan ik hier meer doorrijden gezien ik weinig km maak- 5 a 6000 op jaarbasis ?? Graag jullie advies
- fuga
- Geregistreerd lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Vacuumpomp sist
keerring tussen de pomp en het blok lek, daardoor loopt er motorolie in je reservoir en stroomt ie over. Voor een paar euro een nieuwe keerring en een liter stuurbekrachtigingsolie.
Saab 9³ ss '04 Vector
- werli
- Donateur 2016 + 2019
- Berichten: 5764
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: Kies een regio:
Re: Vacuumpomp sist
heey
vacuum pomp heeft geen stuurolie !
vacuum pomp zit net achter de stuurpomp
is een pierburg ding (en kostelijk) en de meeste gaan lekken serieus lekken
dus vacuum pomp vervangen
@fuga :hiermee ontkracht ik je bericht maar die vermelding kan net zo goed het volgend probleem zijn
mvg werner
vacuum pomp heeft geen stuurolie !
vacuum pomp zit net achter de stuurpomp
is een pierburg ding (en kostelijk) en de meeste gaan lekken serieus lekken
dus vacuum pomp vervangen
@fuga :hiermee ontkracht ik je bericht maar die vermelding kan net zo goed het volgend probleem zijn

mvg werner
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 26 apr, 2019 16:57
- Regio: Kies een regio:
Re: Vacuumpomp sist
Hartelijk dank Werner. Ik ga direct de vacuumpomp laten vervangen. Wat bedoel je met ' het volgende probleem' ?
- davidd
- Geregistreerd lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Vacuumpomp sist
Dit probleem had ik vorig jaar ook, echter met wat meer dan een paar druppels olieverlies. Prijzig onderdeel, maar sinds het vervangen alles weer goed. Volgens de Saab monteur komt dit vooral voor bij de eerste bouwjaren van de SS e SE, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
900c Classic Odoardo Grey
9-3 Sport Estate 1.8t Hirsch
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT
† 900i Classic Forty
† 900NG 2.3 Talladega Coupé
9-3 Sport Estate 1.8t Hirsch
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT
† 900i Classic Forty
† 900NG 2.3 Talladega Coupé
- fozwart
- Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 5369
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Vacuumpomp sist
Een nietmachine niet en een naaimachine niet. Een vacuumpomp verpompt lucht en lekt geen olie maar een stuurbekrachtingspomp verpompt olie en lekt geen lucht.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch
Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch
- werli
- Donateur 2016 + 2019
- Berichten: 5764
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: Kies een regio:
Re: Vacuumpomp sist
heey
beide pompen worden aangedreven met de nokkenassen
bij de vacuüm pomp zal het mechanische deel lekken, het gedeelte dat voor vacuum zorgt zal dan enkel lucht lekken , de dichting die de verbinding tussen pomp en blok maakt kan ook de boosdoener zijn; echter hoort de ts een gesis dus is het gedeelte voor de vacuum lek
de stuurpomp aangedreven door de inlaatnokkenas heeft een dichting die bij lekken motorolie naar de stuurolie laat lopen
want nokkenassen worden gesmeerd door motorolie, zodoende is het verhaal van fuga helemaal juist indien het stuuroliereservoir vol zou zijn of zelfs overlopen
een nietmachine heeft geen olie dus zal ook nooit lekken toch een druppel olie op de scharnier punten kan zorgen dat het beter werkt
een naaimachine heeft zelfs standaard zeer fijne smeerolie bij aankoop meegekregen
mvg werner
ps voor de puristen heb ik het iets uitgebreider verwoord
beide pompen worden aangedreven met de nokkenassen
bij de vacuüm pomp zal het mechanische deel lekken, het gedeelte dat voor vacuum zorgt zal dan enkel lucht lekken , de dichting die de verbinding tussen pomp en blok maakt kan ook de boosdoener zijn; echter hoort de ts een gesis dus is het gedeelte voor de vacuum lek
de stuurpomp aangedreven door de inlaatnokkenas heeft een dichting die bij lekken motorolie naar de stuurolie laat lopen
want nokkenassen worden gesmeerd door motorolie, zodoende is het verhaal van fuga helemaal juist indien het stuuroliereservoir vol zou zijn of zelfs overlopen
een nietmachine heeft geen olie dus zal ook nooit lekken toch een druppel olie op de scharnier punten kan zorgen dat het beter werkt

mvg werner
ps voor de puristen heb ik het iets uitgebreider verwoord
- postma
- Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 2537
- Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Vacuumpomp sist
Heeft niet alleen verstand van Saab’seen nietmachine heeft geen olie dus zal ook nooit lekken toch een druppel olie op de scharnier punten kan zorgen dat het beter werkteen naaimachine heeft zelfs standaard zeer fijne smeerolie bij aankoop meegekregen


Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, Biopower 2009,14T turbo, Vialle G3( nieuwe motor bij 212k)
Citoën C1 Shine aut MY 2018 (vrouw)
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, Biopower 2009,14T turbo, Vialle G3( nieuwe motor bij 212k)
Citoën C1 Shine aut MY 2018 (vrouw)
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.
- fuga
- Geregistreerd lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Vacuumpomp sist
werli schreef: ↑zo 19 mei, 2019 9:56heey
beide pompen worden aangedreven met de nokkenassen
bij de vacuüm pomp zal het mechanische deel lekken, het gedeelte dat voor vacuum zorgt zal dan enkel lucht lekken , de dichting die de verbinding tussen pomp en blok maakt kan ook de boosdoener zijn; echter hoort de ts een gesis dus is het gedeelte voor de vacuum lek
de stuurpomp aangedreven door de inlaatnokkenas heeft een dichting die bij lekken motorolie naar de stuurolie laat lopen
want nokkenassen worden gesmeerd door motorolie, zodoende is het verhaal van fuga helemaal juist indien het stuuroliereservoir vol zou zijn of zelfs overlopen
een nietmachine heeft geen olie dus zal ook nooit lekken toch een druppel olie op de scharnier punten kan zorgen dat het beter werkteen naaimachine heeft zelfs standaard zeer fijne smeerolie bij aankoop meegekregen
mvg werner
ps voor de puristen heb ik het iets uitgebreider verwoord
Dat bedoelde ik Werli. Je hebt het alleen een stuk gedetailleerder opgeschreven

Saab 9³ ss '04 Vector
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 26 apr, 2019 16:57
- Regio: Kies een regio:
Re: Vacuumpomp sist
Prijs opgevraagd in Calpe, Costa Blanca , van vacuumpomp. Blijkt 700€ te kosten zonder montage. Wat is het risico als ik nog even doorrijdt zonder vervanging?
- RoccoH
- Donateur 2015 + 2019
- Berichten: 5112
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Vacuumpomp sist

Een originele kost rond de EUR 150. Of nog iets goedkoper: https://www.ebay.nl/itm/GENUINE-SAAB-9- ... 2357160937