Hallo iedereen
Ik heb verschillende plannen voor een upgrade van mijn Saab 9-3 2.0T uit 2006.
Daarom zou ik eerst jullie mening willen over een aantal 'upgrades'.
Zijn er bepaalde aanbevelingen als het aankomt op de uitlaat?
Deze mag natuurlijk wel wat decibels met zich meebrengen.
Ook zou ik jullie mening willen over MapTun Stage 1, 2 en 3.
Verdere upgrades die ik gepland heb zijn remmen, coil-overs en inlaat.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Met vriendelijke groeten
Upgrade
-
- Donateur 2015 + 2016
- Berichten: 457
- Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Upgrade
Begin maar vast met een grote intercooler. Van DO88 bijv. Daarnaast is een veerpootbrug wel aan te raden en zet maar alvast wat centjes opzij voor een nieuwe koppeling.
Gr
Gr
Nec temere Nec timide
Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1
Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1
-
- Donateur 2015 + 2016
- Berichten: 457
- Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Upgrade
En je onderstel. Stage 0 om het zo maar even te noemen.
Nec temere Nec timide
Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1
Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1
- DionHPT
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2578
- Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Upgrade
Met de 210 pk 2.0T uit 2006 kun je wel alle kanten op.
De stage 1 naar 260 pk & 380 nm is wel de leukste stap, bijvoorbeeld bij mij ben je dan vrij goedkoop klaar.
Verdere upgrades omhelzen wel weer wat meer kosten, standaard intercooler is bij meer dan stage 1 wel snel opgeblazen. Ik reken de toevoeging van bijvoorbeeld een Maptun, BSR of Simons uitlaat niet echt als stage 2, hooguit heb je er iets snellere respons en iets gemakkelijker topend power van, echte enorme winsten ga je daar niet mee bereiken.
Stage 3 is dan wel weer heel tof, in combinatie met een complete uitlaatlijn van bijvoorbeeld BSR of Maptun zou je dan richting de 280 pk & 420 nm kunnen gaan. Ik heb ooit zelf downpipes laten maken die passen op de stock catback maar die zijn helaas allen op, je bent namelijk met BSR in ieder geval verplicht voor hun uitlaatsysteem te gaan als je ook de middendemper graag wil behouden.
Bedenk wel, bij meer dan stage 1 ga je al snel richting de max van de koppeling, max van de mogelijkheden van de intercooler en je zult een downpipe moeten aanschaffen. Zo zal de stage 1 bij mij je 225 euro incl btw kosten maar het wordt al een flinke optelsom als je intercooler (449 euro) downpipe (460 euro) en catback mee moet rekenen (470 euro).
Meestal is mijn advies, begin bij de stage 1. Dit is voor de meeste mensen meer dan genoeg en je kan altijd later nog verder gaan in je zoektocht naar vermogen.
De stage 1 naar 260 pk & 380 nm is wel de leukste stap, bijvoorbeeld bij mij ben je dan vrij goedkoop klaar.
Verdere upgrades omhelzen wel weer wat meer kosten, standaard intercooler is bij meer dan stage 1 wel snel opgeblazen. Ik reken de toevoeging van bijvoorbeeld een Maptun, BSR of Simons uitlaat niet echt als stage 2, hooguit heb je er iets snellere respons en iets gemakkelijker topend power van, echte enorme winsten ga je daar niet mee bereiken.
Stage 3 is dan wel weer heel tof, in combinatie met een complete uitlaatlijn van bijvoorbeeld BSR of Maptun zou je dan richting de 280 pk & 420 nm kunnen gaan. Ik heb ooit zelf downpipes laten maken die passen op de stock catback maar die zijn helaas allen op, je bent namelijk met BSR in ieder geval verplicht voor hun uitlaatsysteem te gaan als je ook de middendemper graag wil behouden.
Bedenk wel, bij meer dan stage 1 ga je al snel richting de max van de koppeling, max van de mogelijkheden van de intercooler en je zult een downpipe moeten aanschaffen. Zo zal de stage 1 bij mij je 225 euro incl btw kosten maar het wordt al een flinke optelsom als je intercooler (449 euro) downpipe (460 euro) en catback mee moet rekenen (470 euro).
Meestal is mijn advies, begin bij de stage 1. Dit is voor de meeste mensen meer dan genoeg en je kan altijd later nog verder gaan in je zoektocht naar vermogen.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM 
9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm
- RoccoH
- Donateur 2015 + 2019
- Berichten: 5122
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Upgrade
Maar gezien het onderschift ga ik er vanuit dat de TS "slechts" de 2.0t heeft met 175 pk 
Wel eentje uit 2006 dus met een Mitsubishi Turbo

Wel eentje uit 2006 dus met een Mitsubishi Turbo

-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: zo 21 apr, 2019 13:37
- Regio: Kies een regio:
Re: Upgrade
Alvast bedankt iedereen.
En ja inderdaad had men onderschrift beetje fout vermeld volgens mij.
En ja inderdaad had men onderschrift beetje fout vermeld volgens mij.
Saab 9-3 2.0t | 2006
175HP Stock
175HP Stock
- ZSR
- Donateur 2015 + 2016 + 2017
- Berichten: 3529
- Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:44
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Upgrade
Dikke downpipe, meeste lol icm stage 1.
Remmen voor op 314mm.
Daarna neemt de verhouding kosten + gedoe + slijtage/kosten : lol drastisch af.
De meeste Saabdealer hier hebben helaas geen achter wiel aandrijving.
Remmen voor op 314mm.
Daarna neemt de verhouding kosten + gedoe + slijtage/kosten : lol drastisch af.
De meeste Saabdealer hier hebben helaas geen achter wiel aandrijving.
Saab 9-3 1.8t Estate 2006 MINK-BlackTop-4
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km
- reiernumans
- Donateur 2014 + 2019
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Upgrade
Dikke downpipe moet je combineren met daarop geschreven software (in de volksmond stage 3).
Verder is het maar net hoe gek je wil doen natuurlijk. Je kunt voor rem upgrades bijvoorbeeld ook kijken naar aftermarket big brake kits, of naar de remmen van een Turbo X (en Vectra OPC). Heb je wel minimaal 17" wielen voor nodig, en met vierzuiger klauwen kom je eigenlijk altijd in de knel met je originele velgen en zul je daar spacers voor moeten gebruiken of andere wielen moeten monteren die qua vorm wel geschikt zijn voor vierzuiger klauwen (tip: er zijn heel wat 5x110 Alfa Romeo wielen, die zijn in dikkere uitvoeringen standaard uitgerust met vierzuiger remmen, dus die wielen passen vaak zonder spacers).
Verder is het maar net hoe gek je wil doen natuurlijk. Je kunt voor rem upgrades bijvoorbeeld ook kijken naar aftermarket big brake kits, of naar de remmen van een Turbo X (en Vectra OPC). Heb je wel minimaal 17" wielen voor nodig, en met vierzuiger klauwen kom je eigenlijk altijd in de knel met je originele velgen en zul je daar spacers voor moeten gebruiken of andere wielen moeten monteren die qua vorm wel geschikt zijn voor vierzuiger klauwen (tip: er zijn heel wat 5x110 Alfa Romeo wielen, die zijn in dikkere uitvoeringen standaard uitgerust met vierzuiger remmen, dus die wielen passen vaak zonder spacers).