Upgrade

2002-2012
Plaats reactie
jojo5131
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 apr, 2019 13:37

Upgrade

Bericht door jojo5131 » di 07 mei, 2019 8:37

Hallo iedereen

Ik heb verschillende plannen voor een upgrade van mijn Saab 9-3 2.0T uit 2006.
Daarom zou ik eerst jullie mening willen over een aantal 'upgrades'.

Zijn er bepaalde aanbevelingen als het aankomt op de uitlaat?
Deze mag natuurlijk wel wat decibels met zich meebrengen.
Ook zou ik jullie mening willen over MapTun Stage 1, 2 en 3.

Verdere upgrades die ik gepland heb zijn remmen, coil-overs en inlaat.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Met vriendelijke groeten
Saab 9-3 2.0t | 2006
175HP Stock

Daimster
Donateur 2015 + 2016
Donateur 2015 + 2016
Berichten: 426
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Upgrade

Bericht door Daimster » di 07 mei, 2019 8:39

Begin maar vast met een grote intercooler. Van DO88 bijv. Daarnaast is een veerpootbrug wel aan te raden en zet maar alvast wat centjes opzij voor een nieuwe koppeling.

Gr
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Daimster
Donateur 2015 + 2016
Donateur 2015 + 2016
Berichten: 426
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Upgrade

Bericht door Daimster » di 07 mei, 2019 8:40

En je onderstel. Stage 0 om het zo maar even te noemen.
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Upgrade

Bericht door DionHPT » di 07 mei, 2019 9:08

Met de 210 pk 2.0T uit 2006 kun je wel alle kanten op.

De stage 1 naar 260 pk & 380 nm is wel de leukste stap, bijvoorbeeld bij mij ben je dan vrij goedkoop klaar.

Verdere upgrades omhelzen wel weer wat meer kosten, standaard intercooler is bij meer dan stage 1 wel snel opgeblazen. Ik reken de toevoeging van bijvoorbeeld een Maptun, BSR of Simons uitlaat niet echt als stage 2, hooguit heb je er iets snellere respons en iets gemakkelijker topend power van, echte enorme winsten ga je daar niet mee bereiken.

Stage 3 is dan wel weer heel tof, in combinatie met een complete uitlaatlijn van bijvoorbeeld BSR of Maptun zou je dan richting de 280 pk & 420 nm kunnen gaan. Ik heb ooit zelf downpipes laten maken die passen op de stock catback maar die zijn helaas allen op, je bent namelijk met BSR in ieder geval verplicht voor hun uitlaatsysteem te gaan als je ook de middendemper graag wil behouden.

Bedenk wel, bij meer dan stage 1 ga je al snel richting de max van de koppeling, max van de mogelijkheden van de intercooler en je zult een downpipe moeten aanschaffen. Zo zal de stage 1 bij mij je 225 euro incl btw kosten maar het wordt al een flinke optelsom als je intercooler (449 euro) downpipe (460 euro) en catback mee moet rekenen (470 euro).

Meestal is mijn advies, begin bij de stage 1. Dit is voor de meeste mensen meer dan genoeg en je kan altijd later nog verder gaan in je zoektocht naar vermogen.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 4959
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Upgrade

Bericht door RoccoH » di 07 mei, 2019 11:40

Maar gezien het onderschift ga ik er vanuit dat de TS "slechts" de 2.0t heeft met 175 pk ;)

Wel eentje uit 2006 dus met een Mitsubishi Turbo :)

jojo5131
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 apr, 2019 13:37

Re: Upgrade

Bericht door jojo5131 » di 07 mei, 2019 11:46

Alvast bedankt iedereen.

En ja inderdaad had men onderschrift beetje fout vermeld volgens mij.
Saab 9-3 2.0t | 2006
175HP Stock

Gebruikersavatar
ZSR
Donateur 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 3529
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:44
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Upgrade

Bericht door ZSR » do 30 mei, 2019 16:28

Dikke downpipe, meeste lol icm stage 1.
Remmen voor op 314mm.

Daarna neemt de verhouding kosten + gedoe + slijtage/kosten : lol drastisch af.

De meeste Saabdealer hier hebben helaas geen achter wiel aandrijving.
Saab 9-3 1.8t Estate 2006 MINK-BlackTop-4
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5498
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Upgrade

Bericht door reiernumans » do 30 mei, 2019 17:36

Dikke downpipe moet je combineren met daarop geschreven software (in de volksmond stage 3).

Verder is het maar net hoe gek je wil doen natuurlijk. Je kunt voor rem upgrades bijvoorbeeld ook kijken naar aftermarket big brake kits, of naar de remmen van een Turbo X (en Vectra OPC). Heb je wel minimaal 17" wielen voor nodig, en met vierzuiger klauwen kom je eigenlijk altijd in de knel met je originele velgen en zul je daar spacers voor moeten gebruiken of andere wielen moeten monteren die qua vorm wel geschikt zijn voor vierzuiger klauwen (tip: er zijn heel wat 5x110 Alfa Romeo wielen, die zijn in dikkere uitvoeringen standaard uitgerust met vierzuiger remmen, dus die wielen passen vaak zonder spacers).
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Plaats reactie