opgelicht door saab-garage België ?

2002-2012
sprankel
Geregistreerd lid
Regio: Kies een regio:

Re: opgelicht door saab-garage België ?

Bericht door sprankel » ma 13 mei, 2019 16:47

Heb ooit ook eens "iets" voorgehad met een destijds officiele saabdealer in BE waar de hoofdmonteur een maand later plots als receptioniste bij een bandencentrale werkte met als excuus dat het werk te zwaar was, dan wist je ook wel hoe laat het was.

De juridische kant, ik negeer even dat de TS niet de opdrachtgever was bij die dealer, meteen een onafhankelijk expert bij halen, niet aan de auto werken, niet mee rijden, afblijven, laten staan.
Zelfs dan nog zal een tegenpartij aangeven dat in de tussen periode er manipulaties buiten hen om kunnen gebeurd zijn en bewijs jij maar het tegendeel. Dat de motor al open gelegd is helpt je alles behalve want nu kan de expert niet meer aantonen dat de motor recent niet open is geweest.

Ofwel strikt juridisch gezien zit je in slechte papieren, iets met een verschil tussen in u recht zijn en je recht krijgen.

ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Bericht door ReinO » ma 13 mei, 2019 20:03

ja dat is natuurlijk ook mogelijk: de 'nieuwe' motor is na levering en montage gedemonteerd en vervangen door een andere.... .
Beetje stug verhaal wel natuurlijk. Is er al nieuws van het front?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

elwin
Geregistreerd lid
Regio: Kies een regio:

Bericht door elwin » di 28 mei, 2019 23:32

ja er is weer nieuws. De vorige eigenaar heeft de saabdealer bezocht, althans getracht te bezoeken want deze bleek definitief gesloten te zijn. De eigenaar van de garage lag met een ongeneeslijke ziekte in het ziekenhuis en moest noodgedwongen zijn garage sluiten.
De vorige eigenaar heeft wel een ex werknemer kunnen spreken en deze vertelde dat het blok afkomstig was van R&D hier in Nederland. Vervolgens mijn neef, die de eigenaar van R&D kent, laten bellen. Deze vertelde geen onderblokken verkocht te hebben en ook geen 2e hands motoren. Hij kon wel bevestigen dat hij in die bewuste periode enkele longblocks heeft verkocht aan de bewuste saabdealer. Dus niet een compleet block maar een gestript block zonder turbo, dynamo enz

(wat ik begreep heeft R&D na het faillissement van Saab complete fabrieks nieuwe motoren gekocht, om deze vervolgens te ontdoen van turbo's, egr, inlaatspruitstuk e.d. en deze onderdelen weer los verkocht)

Helaas beschikte R&D niet over motorcodes van de verkochte blokken, dan zou ik natuurlijk 100% zekerheid hebben. Het verhaal van alleen een onderblok houdt zo wie zo geen stand, want er zijn op de factuur helemaal geen pakkingen in rekening gebracht. Geen pakkingen gebruiken bij het vervangen van een onderblok wordt wat lastig. Daarnaast begon de vorige eigenaar ook te twijfelen of ze het nu hadden gezegd "een onderblok" of "een ander-blok" Scheelt een letter maar maakt wel verschil.

Dan blijft natuurlijk het vreemde met betrekking tot de niet vervangen distributie riem, voorzien van fabrieksmarkeringen. Mogelijk heeft de garage gedacht dat het nieuwe blok voorzien was van een nieuwe, af fabriek geplaatste distributieriem met spanrollen. Dit is ook juist maar er is geen rekenschap gehouden met het feit dat dit blok mogelijke sinds 2011/2012 in een opslag heeft gestaan en dus de riem ook enkele jaren ongebruikt op spanning heeft gestaan. Wordt daar dan vervolgens weer mee gereden (lees 19.000 km) dan is de kans dus aanwezig dat de riem uitgedroogd is en scheurtjes gaat vertonen. Natuurlijk ligt je de boel wel op wanneer je dit alles wel in rekening brengt en ook nog eens een vette prijs berekend, namelijk 250 euro voor riem/rollen en apart nog eens 151 euro voor de waterpomp. Ik betaalde voor de hele set 114 euro.

Ben achteraf wel blij dat ik preventief mijn wervelkleppen heb laten verwijderen anders was ik er nooit achter gekomen dat de distributie riem niet vervangen was, had ik lekker doorgereden, in de overtuiging dat net 19.000 km geleden de boel vervangen was. Natuurlijk was ik er wel een keer achtergekomen, als ik langs de kant van de weg had gestaan, met een vastloper ;-|+

turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door turbopilot » wo 29 mei, 2019 14:03

ReinO schreef:
ma 13 mei, 2019 20:03
ja dat is natuurlijk ook mogelijk: de 'nieuwe' motor is na levering en montage gedemonteerd en vervangen door een andere.... .
Beetje stug verhaal wel natuurlijk. Is er al nieuws van het front?
:offtopic: deden ze dat niet met die speciale ford mustang,
Huren voor een weekend bij hertz en dan na het weekend weer terug brengen :shock:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Style&Co » wo 29 mei, 2019 14:30

turbopilot schreef:
wo 29 mei, 2019 14:03

Huren voor een weekend bij hertz en dan na het weekend weer terug brengen :shock:
wel briljant bedacht :lol:
live your dreams

ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Bericht door ReinO » wo 29 mei, 2019 20:30

wel briljant bedacht
dank je :)
De Moerasruiter uit het Paradijs