remupgrade naar 314mm en 292mm

2002-2012
Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door web » ma 29 apr, 2019 22:46

vdlindenMM heeft wel gelijk dat het aanremmen iets stabieler zal aanvoelen, maar dat is wel voor fijnproevers.

Wat niet klopt, is dat je met teveel remkracht op de vooras, de achterkant optilt en hem dan voorbij ziet komen. Integendeel. Juist als je achter te hard remt, verlies je daar het eerste grip. (Google: "Grip circle", voor wie dieper wil in de ondersteltechniek). Gewicht verplaatsen naar voren door remmen gebeurt sowieso wel. Dat ligt gewoon aan de massa en de vertraging, en niet zozeer aan via welke wielen die vertraging gemaakt wordt. Maar elk wiel wat remt verbruikt daarmee wel een deel van z'n beschikbare grip. Kortom TE zware achterremmen is juist gevaarlijk - tenminste, zonder ABS. Upgrade dus nooit alleen achter - maargoed, dat was je toch al niet van plan.

Probeer maar uit op de fiets, zet wel even een helm op. Rem je hard achter, dan blokkeert de boel snel en komt je achterkant voorbij: je maakt lelijke schuivers. Met de voorrem daarentegen moet je zo hard remmen dat je met de hele fiets over de kop gaat, voordat het achterwiel loskomt. Je moet erg gek doen voordat het achterwiel om komt. En met een Saab is het nog moeilijker dan op de fiets, omdat het zwaartepunt veel lager ligt en de wielbasis langer.

De reden waarom een Saab 9-3 of 9-5 zo lekker vlak en stabiel voelt met een stevige achterrem, is de onderstel geometrie: de getrokken draagarmen. Doordat de remklauw de draagarm mee kan trekken, trek je tijdens remmen de auto dieper in de veren. Dat kan het zwaartepunt een paar cm omlaag brengen en op die manier de wieldruk achter verbeteren, maar het remmen zelf verbruikt die kleine winst aan grip dubbel en dwars. Zou je een neutrale ophanging hebben zoals Chapman struts of een starre achteras, dan komt de kont altijd uit de veren, ongeacht hoe zwaar je achterremmen zijn. De tegenvoeter van getrokken draagarmen is anti duik geometrie op de vooras. Resultaat is een auto die heerlijk vlak remt, en door de minder beweeglijke koets (duikt niet) ook makkelijker te controleren is op de limiet.

Dat betekent echter niet dat je ook meer druk op het asfalt hebt, integendeel, de achterrem probeert het wiel juist in te trekken, van het asfalt weg. Gelukkig is de auto zwaar genoeg in de kont dat dat niet zomaar lukt.

Lang verhaal kort: vdlindenMM heeft gelijk dat goed in balans echt fijner rijdt op de limiet, al ligt de oorzaak iets ingewikkelder. Ik had met m'n eerdere opmerking geen rekening gehouden met de onderstel geometrie.

Blijft wel staan dat we het over heel kleine verschillen hebben in balans. Weet je, probeer het gewoon, je kan de achterrem er altijd nog een keer bij doen als je hem inderdaad meer vindt duiken na een voorrem upgrade.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door web » ma 29 apr, 2019 23:08

Voor wie het precies wil weten, je KAN dit uitrekenen...:

Remkracht is een functie van hoe ver het aangrijpingspunt (= het midden van je remblok) uit het hart van de as ligt (dat is de hefboom van je remtang) en het zuigeroppervlak (die bepaalt de kracht van je remtang, voor een bepaalde pedaaldruk)

Remblok oppervlak doet er niet eens echt toe; de "knijpkracht" van de zuigers wordt verdeeld over dat oppervlak. Een groter blok betekent wél meer hittecapaciteit, minder flex, strakker aanvoelen... maar niet direct meer remkracht. Nou ken ik 9-3NG remklauwen niet, maar bij de 9-5 OG is het zuigeroppervlak hetzelfde bij Aero (308mm) als bij de 288mm remmen. Zelfs het remblok is (in elk geval in latere modellen) gelijk. Da's makkelijk! Alleen de schijf is groter en de beugel plaatst de tang en het blok verder naar buiten, voor een betere hefboom. Op de 308 schijf blijft dan een randje van 1cm schijf ongebruikt nabij het hart.

Het remblok is 74mm hoog, dus grofweg ligt het hart van het blok op 74/2 = 37mm van de rand. De schijven 308 en 288 zijn 154 / 144mm van hart tot rand. Zo ligt het aangrijpingspunt dus 154-37 = 117mm uit het hart bij een Aero, en 107mm bij een "gewone" 9-5. Verschil 9%.

Stel je hebt nu een 65%/35% remkracht verdeling en je zou zonder meer van 288 naar 308 voorremmen gaan op een 9-5, dan heb je daarna 71%/35% 67%/33%. Echt geen schokkend verschil in balans.
M.i. niet de moeite om je achterrem voor te upgraden... TENZIJ je hem teveel vindt duiken dus!
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 430
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door vdLindenMM » ma 29 apr, 2019 23:40

@web: teveel druk op de achterrem is natuurlijk nooit goed. Kost je niet alleen achterbanden, maar ook een keer een pak schade als het mis gaat. Eigen ervaring tijdens de Hellendoorn rally met een uitbrekende auto en een overstekende boom. De remdruk teveel naar achter gedraaid op soort waalsteentjes.Total loss dus.
Maar we hebben het over normale auto's.
Als de achterkant van een auto te licht wordt, dus omhoog komt, voelt dat aan alsof de bandenspanning achter te laag is. In een bocht weet je dan precies wat er met de achtkant gebeurd.
Als je hard aankomt op een rechts-links combinatie dan duikt de voorkant en dan moet je insturen. Dan krijg je daarna nooit meer een goede balans om strak naar links te gaan. Gegarandeerd dat je te wijd uitkomt.
Daarom draai ik achter met 0,15 bar lager. Ik hou wel van een auto die wat van achter uitbreekt. En dat staat dus los van remschijven. Maar wel controleerbaar graag.
Mede daarom doe ik bij deze auto niets met grotere schijven voor.
Maar nogmaals: ieder moet doen waar hij zin of fun aan heeft. Zolang ik het maar niet hoef. :wink:
Saab 9-3 2.0T SE Gijs/Dion
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door DionHPT » di 30 apr, 2019 9:56

web schreef:
ma 29 apr, 2019 22:46

De reden waarom een Saab 9-3 of 9-5 zo lekker vlak en stabiel voelt
9-3 stabiel remmen? De 9-3NG ja :mrgreen:

Een 9-3OG is ondersteltechnisch een recept voor 'een niet zo fantastisch rij en remgedrag'
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door web » di 30 apr, 2019 10:39

vdLindenMM schreef:
ma 29 apr, 2019 23:40
Als de achterkant van een auto te licht wordt, dus omhoog komt, voelt dat aan alsof de bandenspanning achter te laag is. In een bocht weet je dan precies wat er met de achtkant gebeurd.
Als je hard aankomt op een rechts-links combinatie dan duikt de voorkant en dan moet je insturen. Dan krijg je daarna nooit meer een goede balans om strak naar links te gaan. Gegarandeerd dat je te wijd uitkomt.
Klopt, dat is precies wat ik bedoel met beweeglijke koets. Voelt licht als ie uit de veren komt en is moeilijker te controleren, zeker in combinaties, maar we hadden het nog over openbare weg toch? :O: :mrgreen:
vdLindenMM schreef:
ma 29 apr, 2019 23:40
Daarom draai ik achter met 0,15 bar lager. Ik hou wel van een auto die wat van achter uitbreekt. En dat staat dus los van remschijven. Maar wel controleerbaar graag.
Ja dan is de bandenspanning wel fijn, daar wordt ie wat minder listig van dan als je de kont juist stijver maakt om hem iets makkelijker te laten uitbreken.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door web » di 30 apr, 2019 10:43

DionHPT schreef:
di 30 apr, 2019 9:56
web schreef:
ma 29 apr, 2019 22:46

De reden waarom een Saab 9-3 of 9-5 zo lekker vlak en stabiel voelt
9-3 stabiel remmen? De 9-3NG ja :mrgreen:

Een 9-3OG is ondersteltechnisch een recept voor 'een niet zo fantastisch rij en remgedrag'
Ja helemaal mee eens hoor :wink: Damn wat een verschil... ik ben dus van 9-3 OG naar 9-5 OG gegaan, en dat verschil is niet te filmen, ondanks dat het onderstel van de 9-3 best een eind aangepakt is en de 9-5 nog volledig origineel. Hoe moeiteloos die 300 kilo méér over de rotondes te smijten is, is best een mooi staaltje techniek.

Maar één ding wat de 9-3 OG wél heeft op z'n A-Vectra achteras, is geometrie die de kont in de veren trekt bij het remmen. Kan achteruit ook lekker in de handrem klimmen :lol:
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 430
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door vdLindenMM » zo 05 mei, 2019 14:26

Gewoon nog even een aandachtspuntje:
Als de balans van het remmen meer naar voren gaat, dan kan dit onder regenachtige omstandigheden of als er zand op de weg ligt, weliswaar misschien naar het extreme, er voor zorgen dat de vooras te snel blokkeert. En dat wil je niet, want dan schiet je rechtdoor.
Dat is mede de reden dat racers en rallyrijders de balans meer naar achteren zetten.
Maar goed, het is even een overdenking.
Saab 9-3 2.0T SE Gijs/Dion
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 4962
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door RoccoH » zo 05 mei, 2019 17:42

Daarvoor heb je standaard ABS...

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 430
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door vdLindenMM » zo 05 mei, 2019 19:03

Dat hebben DTM auto's ook. En tractiecontrole en .... rembalans.
Dus begrijp ik de opmerking niet. (misschien om het te bagatelliseren?)
Maar ja, dat ben ik.
Saab 9-3 2.0T SE Gijs/Dion
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 4962
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door RoccoH » zo 05 mei, 2019 19:55

Serieus? ik was in de veronderstelling dat dit soort elektronische hulpmiddelen niet toegestaan waren bij race-auto's. in ieder geval niet bij Formule 1: https://www.formula1.com/en/championshi ... ystem.html

en volgens wiki ook niet bij DTM: https://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_ ... ohibitions

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 430
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52

Re: remupgrade naar 314mm en 292mm

Bericht door vdLindenMM » zo 05 mei, 2019 20:56

Formule 1 heeft nooit ABS gehad. DTM heeft dat allemaal wel gehad, maar je hebt nu een punt. Volgens het nieuwe CLASS 1 rulebook is alles eruit gehaald inclusief de V8 atmosferische motor. Dat zijn nu 4 cylinders geworden met turbo en 630 pk. Alles om de kosten te drukken.
Echter, er zijn nog andere raceklassen zoals de GT3 die wel al die hulpmiddelen aan boord hebben. In de WRC auto's is ook gebruik gemaakt van ABS. Of dat voor de 2019 regels nog steeds geldt weet ik niet.
Wat wel interessant is dat o.a. de Toyota Yaris WRC met 380 pk uit 1600cc voor asfalt 370mm schijven gebruikt en voor losse (neem meteen de natte omstandigheden mee) ondergrond 300 mm schijven. Achter blijft gelijk. En de voorschijven worden water gekoeld.
En dan natuurlijk de rembalans regeling op het dashboard.
Saab 9-3 2.0T SE Gijs/Dion
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6

Plaats reactie