remupgrade naar 314mm en 292mm
- zundappboy
- Donateur (6x)
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 11 mar, 2018 15:04
- Regio: NL - Provincie Limburg
remupgrade naar 314mm en 292mm
Hallo,
Wat is wisjheid Ik wil op mijn 2007 cabrio, 1.8t, dion gekieteld, graag de remmen van de Aero laten plaatsen( wel de 314mm en 292mm uitvoering).
Het hoeven voor mij geen hagelnieuwe te zijn, een set goede gebruikte of gereviseerde zouden ook al volstaan.
Maar is deze redenering wel verstandig , of toch beter voor geheel nieuw gaan
Hoor graag jullie meningen.
mvrgrt, paul
Wat is wisjheid Ik wil op mijn 2007 cabrio, 1.8t, dion gekieteld, graag de remmen van de Aero laten plaatsen( wel de 314mm en 292mm uitvoering).
Het hoeven voor mij geen hagelnieuwe te zijn, een set goede gebruikte of gereviseerde zouden ook al volstaan.
Maar is deze redenering wel verstandig , of toch beter voor geheel nieuw gaan
Hoor graag jullie meningen.
mvrgrt, paul
saab 9-3 cabrio automaat 2008, my 2007 1.8t, orgineel saab Kompier geleverd, met orginele ijskrabber , gekieteld door DION
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6664
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
heey
ik heb nog een set gebruikte314 liggen
mvg werner
ik heb nog een set gebruikte314 liggen
mvg werner
- DionHPT
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Ik zou voornamelijk voor de voorste gaan. De achterste rem je enorm veel minder mee procentueel. Is een leuke toevoeging maar 314 voorop... of zelfs 345 zoals ik zelf heb zijn heerlijk!
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
- zundappboy
- Donateur (6x)
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 11 mar, 2018 15:04
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Hallo dion,
Dank voor je reactie.
Ik heb op het forum gelezen dat als je alleen de voorkant upgrade, je problemen krijgt met je rembalans
In hoeverre zou dit van toepassing zijn indien ik alleen voor upgrade naar 314mm
Thanks
Dank voor je reactie.
Ik heb op het forum gelezen dat als je alleen de voorkant upgrade, je problemen krijgt met je rembalans
In hoeverre zou dit van toepassing zijn indien ik alleen voor upgrade naar 314mm
Thanks
saab 9-3 cabrio automaat 2008, my 2007 1.8t, orgineel saab Kompier geleverd, met orginele ijskrabber , gekieteld door DION
- zundappboy
- Donateur (6x)
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 11 mar, 2018 15:04
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Hallo werli,
Dank voor je aanbod .
Mocht het zo zijn dat ik alleen de voorzijde hoef te upgraden, dan zal ik zeer waarschijnlijk voor nieuw gaan.
Nogmaals thanks.
Dank voor je aanbod .
Mocht het zo zijn dat ik alleen de voorzijde hoef te upgraden, dan zal ik zeer waarschijnlijk voor nieuw gaan.
Nogmaals thanks.
saab 9-3 cabrio automaat 2008, my 2007 1.8t, orgineel saab Kompier geleverd, met orginele ijskrabber , gekieteld door DION
-
- Donateur
- Berichten: 1152
- Lid geworden op: do 10 nov, 2011 17:16
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Even een setje van een Opel scoren kost stuk minder
Wil je je auto getuned hebben PM me dan, misschien kan ik je helpen.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk
Volkswagen Golf 7 Variant 2.0 TDI met GTD specs.
Seat Leon ST 1.6 TDI Maxton.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk
Volkswagen Golf 7 Variant 2.0 TDI met GTD specs.
Seat Leon ST 1.6 TDI Maxton.
- DionHPT
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Ik heb dit al vrij vaak gedaan. Klauwen zijn hetzelfde ontwerp eigenlijk dus dat zal de balans niet verstoren.zundappboy schreef: ↑zo 28 apr, 2019 17:35Hallo dion,
Dank voor je reactie.
Ik heb op het forum gelezen dat als je alleen de voorkant upgrade, je problemen krijgt met je rembalans
In hoeverre zou dit van toepassing zijn indien ik alleen voor upgrade naar 314mm
Thanks
Er zijn ook Aero's met de 302 mm voorop en 292mm achterop. Dus het zal wel mee vallen
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Punt is dat je qua pure remkracht niet eens zo heel veel verschil krijgt van 314mm, dus de balans wordt ook niet zoveel verstoord. De winst zit hem vooral in hittecapaciteit. De tweede keer remmen, het trefzeker aanvoelen, dat soort dingen.
Finetuning van rembalans op de vierkante millimeter is alleen zinnig als je regelmatig vierwieldriftend over het circuit gaat met de ABS zekering eruit, omdat je ZO goed kan rijden dat je sneller bent zonder ABS dan met. Kortom als je Max Verstappen heet.
Voor stervelingen die niet van de openbare weg af komen (tenzij in de greppel door overmoed) zijn vooral de voorremmen van belang, en maakt een paar procent meer of minder remkracht achter niet uit.
Finetuning van rembalans op de vierkante millimeter is alleen zinnig als je regelmatig vierwieldriftend over het circuit gaat met de ABS zekering eruit, omdat je ZO goed kan rijden dat je sneller bent zonder ABS dan met. Kortom als je Max Verstappen heet.
Voor stervelingen die niet van de openbare weg af komen (tenzij in de greppel door overmoed) zijn vooral de voorremmen van belang, en maakt een paar procent meer of minder remkracht achter niet uit.
- zundappboy
- Donateur (6x)
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 11 mar, 2018 15:04
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Hallo dion en web,
Dat is helemaal duidelijk , dank voor jullie uitleg
Dat is helemaal duidelijk , dank voor jullie uitleg
saab 9-3 cabrio automaat 2008, my 2007 1.8t, orgineel saab Kompier geleverd, met orginele ijskrabber , gekieteld door DION
- vdLindenMM
- Geregistreerd lid
- Berichten: 565
- Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Gelukkig staat het iedereen vrij om te doen en laten wat hij wil.
Ik ben in de prettige gelegenheid om verschillende soorten Saabs te mogen rijden, van standaard tot Aero uitvoeringen, V1 of V2, van OG tot en met NG.
Naast mijn eigen 9-3OG en mijn 2.8T V6, heb ik bij alle anderen het verschil in balans gemerkt bij het aanremmen.
Ik ben blij dat mijn V6 Aero, met sport onderstel, wel een balans heeft die mij bevalt. Hij duikt aanzienlijk minder dan alle anderen, en gedraagt zich zelfs beter dan de 9-5NG Aero.
Voor de bochten, gewoon of haaks, kan ik later remmen, en desnoods kan ik deze ook "in-remmen" zonder dat ik eerst de body in balans moet brengen bij een links-rechts combinatie.
Dus waar steeds het verhaal vandaan komt dat het niet interessant is om bij het vergrootten van de voorschijven niet naar de achterschijven te kijken, is mij een raadsel.
Ik ben in de prettige gelegenheid om verschillende soorten Saabs te mogen rijden, van standaard tot Aero uitvoeringen, V1 of V2, van OG tot en met NG.
Naast mijn eigen 9-3OG en mijn 2.8T V6, heb ik bij alle anderen het verschil in balans gemerkt bij het aanremmen.
Ik ben blij dat mijn V6 Aero, met sport onderstel, wel een balans heeft die mij bevalt. Hij duikt aanzienlijk minder dan alle anderen, en gedraagt zich zelfs beter dan de 9-5NG Aero.
Voor de bochten, gewoon of haaks, kan ik later remmen, en desnoods kan ik deze ook "in-remmen" zonder dat ik eerst de body in balans moet brengen bij een links-rechts combinatie.
Dus waar steeds het verhaal vandaan komt dat het niet interessant is om bij het vergrootten van de voorschijven niet naar de achterschijven te kijken, is mij een raadsel.
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero KC
- Mrwhoopie
- Donateur (5x)
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Dan heb je 314 voor en 292 achter? is er dan nog verschil te voelen als de 314 geüpgraded word naar 345?vdLindenMM schreef: ↑ma 29 apr, 2019 20:22Gelukkig staat het iedereen vrij om te doen en laten wat hij wil.
Ik ben in de prettige gelegenheid om verschillende soorten Saabs te mogen rijden, van standaard tot Aero uitvoeringen, V1 of V2, van OG tot en met NG.
Naast mijn eigen 9-3OG en mijn 2.8T V6, heb ik bij alle anderen het verschil in balans gemerkt bij het aanremmen.
Ik ben blij dat mijn V6 Aero, met sport onderstel, wel een balans heeft die mij bevalt. Hij duikt aanzienlijk minder dan alle anderen, en gedraagt zich zelfs beter dan de 9-5NG Aero.
Voor de bochten, gewoon of haaks, kan ik later remmen, en desnoods kan ik deze ook "in-remmen" zonder dat ik eerst de body in balans moet brengen bij een links-rechts combinatie.
Dus waar steeds het verhaal vandaan komt dat het niet interessant is om bij het vergrootten van de voorschijven niet naar de achterschijven te kijken, is mij een raadsel.
There are no old Saab's,only new owners
- vdLindenMM
- Geregistreerd lid
- Berichten: 565
- Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Ik heb idd die combinatie.
Persoonlijk kan ik een 345 mm geen upgrade noemen maar eerder een experiment. In theorie verwacht ik dat je zal merken dat de voorkant harder remt. Als reactie, actie geeft reactie, zal dus de achterkant lichter worden. Kan dus betekenen dat bij het "in-remmen" van een bocht de achterkant omhoog komt, er onbalans in de auto is, en als het een grensgeval gaat worden, deze achterkant vanzelf wel voorbij komt.
Ben je passagier in je eigen auto. Kan je beter meteen op de rechterstoel gaan zitten.
Als je alleen de voorkant wilt vergrootten dan zal je ook andere dempers moeten monteren waarbij de in- en outbound geregeld kan worden. Aan de voorkant de inbound harder zetten zodat de neus niet zo snel duikt en aan de achterkant de outbound zodat de achterkant minder snel omhoog komt.
Of dat het rij comfort ten goede zal komen, betwijfel ik.
Als laatste vraag ik me af of er wel eens nagedacht is over de toe-in alignment bij het aanremmen. Wil je het optimaal hebben dan zorg je ervoor dat deze bij het sterk aanremmen op
0 mm blijft staan. Anderen willen tussen de 0,5 mm en 1 mm toe-out alignment. Dan behoud je een goede sporing.
Persoonlijk kan ik een 345 mm geen upgrade noemen maar eerder een experiment. In theorie verwacht ik dat je zal merken dat de voorkant harder remt. Als reactie, actie geeft reactie, zal dus de achterkant lichter worden. Kan dus betekenen dat bij het "in-remmen" van een bocht de achterkant omhoog komt, er onbalans in de auto is, en als het een grensgeval gaat worden, deze achterkant vanzelf wel voorbij komt.
Ben je passagier in je eigen auto. Kan je beter meteen op de rechterstoel gaan zitten.
Als je alleen de voorkant wilt vergrootten dan zal je ook andere dempers moeten monteren waarbij de in- en outbound geregeld kan worden. Aan de voorkant de inbound harder zetten zodat de neus niet zo snel duikt en aan de achterkant de outbound zodat de achterkant minder snel omhoog komt.
Of dat het rij comfort ten goede zal komen, betwijfel ik.
Als laatste vraag ik me af of er wel eens nagedacht is over de toe-in alignment bij het aanremmen. Wil je het optimaal hebben dan zorg je ervoor dat deze bij het sterk aanremmen op
0 mm blijft staan. Anderen willen tussen de 0,5 mm en 1 mm toe-out alignment. Dan behoud je een goede sporing.
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero KC
- Mrwhoopie
- Donateur (5x)
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Maar de Turbo X heeft de 345mm standaard,terwijl dat eigenlijk ook maar een V6 is met XWD,en een V6 met XWD heeft normaal ook maar 314mm
There are no old Saab's,only new owners
- DionHPT
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Ik heb zelf de 345mm remmen op mijn cabrio zitten.
Verschil is zeker merkbaar. Maar goed, ik denk dat iedereen ook een ander gevoel fijn vind.
Saabs hebben naar mijn smaak een te kleine hoofdremcilinder.
Wat de upgrade van een kleinere schijf voor naar de 314 vooral interessant maakt is het ontwerp van de klauw & zoals WEB terecht zegt de hitte ontwikkeling/degeneratie.
En om in te haken op vdlindenMM, Saab vond het zelf niet nodig bij de Turbo X om de achterschijven te vergroten. Terwijl er voor voor een 10% grotere schijfdiameter werd gegaan. Dit is in het daadwerkelijke remoppervlak overigens iets van 34% zelfs. Wel is er altijd het gevaar dat de balans inderdaad TE ver naar voren gaat. Daar zou je als je op je boeren verstand zou uitgaan bijna van spreken met zon enorme vergroting.
Standaard is er in de automotive overigens een uitgaande van 64% van de remdruk naar de voorste remmen en 36% naar de achterste remmen.
Ga je er dan ook nog even vanuit dat de achterremmen kleinere zuigers hebben en ook een minder oppervlak dan rem je dus achter vaak maar met 20% van de totale remkracht. De achterremmen hebben dan ook eerder een stabiliserende functie aangezien zij het gewicht niet kunnen 'tegen houden' maar 'trekkend' functioneren. Bedenk maar eens hoe de auto 'duikt' bij het remmen, het gewicht plaatst zich naar de voorkant van de wagen, daar heb je dus ook de meeste grip, hier ligt tijdens deze exercitie het zwaartepunt! Auto fabrikanten houden ook rekening met de gewichtsverdeling van de auto, deze moet ook kloppen bij deze verdeling. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar sportwagens met de motor achterin (Porsche, Lamborghini). Deze hebben vaak achter bijna even grote remmen en remtangen dan voorop!
Verschil is zeker merkbaar. Maar goed, ik denk dat iedereen ook een ander gevoel fijn vind.
Saabs hebben naar mijn smaak een te kleine hoofdremcilinder.
Wat de upgrade van een kleinere schijf voor naar de 314 vooral interessant maakt is het ontwerp van de klauw & zoals WEB terecht zegt de hitte ontwikkeling/degeneratie.
En om in te haken op vdlindenMM, Saab vond het zelf niet nodig bij de Turbo X om de achterschijven te vergroten. Terwijl er voor voor een 10% grotere schijfdiameter werd gegaan. Dit is in het daadwerkelijke remoppervlak overigens iets van 34% zelfs. Wel is er altijd het gevaar dat de balans inderdaad TE ver naar voren gaat. Daar zou je als je op je boeren verstand zou uitgaan bijna van spreken met zon enorme vergroting.
Standaard is er in de automotive overigens een uitgaande van 64% van de remdruk naar de voorste remmen en 36% naar de achterste remmen.
Ga je er dan ook nog even vanuit dat de achterremmen kleinere zuigers hebben en ook een minder oppervlak dan rem je dus achter vaak maar met 20% van de totale remkracht. De achterremmen hebben dan ook eerder een stabiliserende functie aangezien zij het gewicht niet kunnen 'tegen houden' maar 'trekkend' functioneren. Bedenk maar eens hoe de auto 'duikt' bij het remmen, het gewicht plaatst zich naar de voorkant van de wagen, daar heb je dus ook de meeste grip, hier ligt tijdens deze exercitie het zwaartepunt! Auto fabrikanten houden ook rekening met de gewichtsverdeling van de auto, deze moet ook kloppen bij deze verdeling. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar sportwagens met de motor achterin (Porsche, Lamborghini). Deze hebben vaak achter bijna even grote remmen en remtangen dan voorop!
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
- zundappboy
- Donateur (6x)
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 11 mar, 2018 15:04
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: remupgrade naar 314mm en 292mm
Hallo vdlindenmm,
BOH, wat n teksten, volgens mij zit u in de racerij of iets dergelijks
Nu ben ik weer terug bij af, weet niet wat juist is in mijn geval
Allemaal dank voor uw reactie
BOH, wat n teksten, volgens mij zit u in de racerij of iets dergelijks
Nu ben ik weer terug bij af, weet niet wat juist is in mijn geval
Allemaal dank voor uw reactie
saab 9-3 cabrio automaat 2008, my 2007 1.8t, orgineel saab Kompier geleverd, met orginele ijskrabber , gekieteld door DION