Saab 9-3 sport sedan
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 19:57
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Saab 9-3 sport sedan
Ik zit een klein dubio. Ik wil een andere auto aanschaffen. Ik rijd sommige dagen maar 7 km per dag. Andere dagen 25km en in het weekend misschien 100km intotaal.
Ik ben altijd gecharmeerd geweest van Saab. Vooral het type met de cockpit zoals een vliegtuig. Dus de versie na 2002. Er staan er genoeg te koop. Rond de 2 a 3000 euro. Kmstand kunnen ze volgens mij makkelijk halen tot de 350.000..
De aanschaf is dus laag, afschrijving zal er niet veel zijn? Maar zijn hier nog veel minpunten aan te bekennen? Hij kost me wel wat in de wegenbelasting. (60 per maand)
Nu het belangrijke.. onderhoud. Door de korte stukjes is de wagen wellicht onderhoudsgevoeliger... Hoe zit het met onderhoud van Saab? Mijn ex saab uit 2000 was niet duur. Had hier wel wat mazzel mee met een sloper. Maar zijn er nog genoeg betaalbare onderdelen van te krijgen? Of is dat nu giga duur? Wat kost bijv. een brandstofpomp? Of een aircopomp? Waterpomp?
Ik ben altijd gecharmeerd geweest van Saab. Vooral het type met de cockpit zoals een vliegtuig. Dus de versie na 2002. Er staan er genoeg te koop. Rond de 2 a 3000 euro. Kmstand kunnen ze volgens mij makkelijk halen tot de 350.000..
De aanschaf is dus laag, afschrijving zal er niet veel zijn? Maar zijn hier nog veel minpunten aan te bekennen? Hij kost me wel wat in de wegenbelasting. (60 per maand)
Nu het belangrijke.. onderhoud. Door de korte stukjes is de wagen wellicht onderhoudsgevoeliger... Hoe zit het met onderhoud van Saab? Mijn ex saab uit 2000 was niet duur. Had hier wel wat mazzel mee met een sloper. Maar zijn er nog genoeg betaalbare onderdelen van te krijgen? Of is dat nu giga duur? Wat kost bijv. een brandstofpomp? Of een aircopomp? Waterpomp?
- vdLindenMM
- Geregistreerd lid
- Berichten: 565
- Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Saab 9-3 sport sedan
Altijd leuk om weer een Saab te willen aanschaffen. Niettemin moet me toch iets van het hart.
Het "cockpit" uiterlijk van mijn 9-3 Estate ziet er niet echt uit als van een vliegtuig. Net als van mijn Coupé. Ook niet dus.
Daarnaast vind ik de prijs die je vermeld wel erg laag. Iets aanschaffen voor € 2000 tot € 3000 en daarna nog voor kapitalen aan onderdelen uitgeven naast de uren tijd die je erin moet steken. Vind je partner die hobby ook zo leuk en de buren kijken gezellig toe als je weer op de stoep aan het sleutelen bent? Ik geef even en voorbeeld.
Ik heb persoonlijk altijd al problemen gehad met dit soort reken voorbeelden. Controleer iets goed van te voren en schaf iets aan naar waarde om daarna, buiten het normale onderhoud, veel plezier te beleven. En dit hoeft dus niet per definitie een auto te zijn.
Even een voorbeeld: mijn voorversterker gekocht ergens in 2004 voor € 4000 terwijl de nieuwwaarde in 1991 FL. 9995 was. Naast normaal onderhoud is hij nog steeds in orde en geniet ik nog steeds van de muzikaliteit met zowel plaat als CD.
Dus moet dat met een goede kwaliteit/prijs verhouding voor een gebruikte auto ook kunnen.
Het "cockpit" uiterlijk van mijn 9-3 Estate ziet er niet echt uit als van een vliegtuig. Net als van mijn Coupé. Ook niet dus.
Daarnaast vind ik de prijs die je vermeld wel erg laag. Iets aanschaffen voor € 2000 tot € 3000 en daarna nog voor kapitalen aan onderdelen uitgeven naast de uren tijd die je erin moet steken. Vind je partner die hobby ook zo leuk en de buren kijken gezellig toe als je weer op de stoep aan het sleutelen bent? Ik geef even en voorbeeld.
Ik heb persoonlijk altijd al problemen gehad met dit soort reken voorbeelden. Controleer iets goed van te voren en schaf iets aan naar waarde om daarna, buiten het normale onderhoud, veel plezier te beleven. En dit hoeft dus niet per definitie een auto te zijn.
Even een voorbeeld: mijn voorversterker gekocht ergens in 2004 voor € 4000 terwijl de nieuwwaarde in 1991 FL. 9995 was. Naast normaal onderhoud is hij nog steeds in orde en geniet ik nog steeds van de muzikaliteit met zowel plaat als CD.
Dus moet dat met een goede kwaliteit/prijs verhouding voor een gebruikte auto ook kunnen.
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero KC
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 19:57
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Saab 9-3 sport sedan
Nee dat klopt. Maar ze staan er veel te koop voor dat bedrag. Het idee met alle knopjes en al die groene lampjes.. hoe zit het met onderhoud en onderdelen? En kosten ervan? Is dat black sludge nog een probleem bij deze Saabs?
- vdLindenMM
- Geregistreerd lid
- Berichten: 565
- Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Saab 9-3 sport sedan
Kosten zijn natuurlijk altijd variabel. Of het nu electronica is of een combinatie van electronica en mechanica, zoals bij een auto.
Hoe is de staat van de body, het onderstel, de motor met turbo, het interieur etc.
Ook al ben je instaat om zaken zelf aan te pakken, dan zal je toch de onderdelen moeten kopen. Zelf ben ik al geld opzij aan het zetten voor het geval de 3 kettingen van de 2.8T vernieuwd moeten worden. Dat is een rot klus bij de 9-3SS of Sport Estate en dat ga ik beslist niet zelf doen.
Kan je zelf CO2 lassen als er plaatwerk vernieuwd moet worden of moet je het laten doen. Rubbers van het onderstel vernieuwen, misschien een turbo etc.
Allemaal zaken die je vooraf moet bepalen. Kan een ander je niet bij helpen.
Hoe is de staat van de body, het onderstel, de motor met turbo, het interieur etc.
Ook al ben je instaat om zaken zelf aan te pakken, dan zal je toch de onderdelen moeten kopen. Zelf ben ik al geld opzij aan het zetten voor het geval de 3 kettingen van de 2.8T vernieuwd moeten worden. Dat is een rot klus bij de 9-3SS of Sport Estate en dat ga ik beslist niet zelf doen.
Kan je zelf CO2 lassen als er plaatwerk vernieuwd moet worden of moet je het laten doen. Rubbers van het onderstel vernieuwen, misschien een turbo etc.
Allemaal zaken die je vooraf moet bepalen. Kan een ander je niet bij helpen.
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero KC
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 19:57
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Saab 9-3 sport sedan
Klopt zeer zeker. Tis niet het geval dat ik niets wil spenderen. Ik vroeg het me af of de onderdelen zeer duur zijn. Bijv. Startmotor en dat soort onderdelen..
- escort77
- Donateur (2x)
- Berichten: 3610
- Lid geworden op: vr 04 jul, 2008 14:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Saab 9-3 sport sedan
mijn ervaring is dat de kosten vaak meer in arbeid zitten als in onderdelen.
Om een idee te krijgen van de kosten van gebruikte of nieuwe onderdelen, kijk eens op: https://elferink.nl/, https://www.jendvandenbosch.nl of https://www.rendcarparts.nl om er maar een paar te noemen.
Om een idee te krijgen van de kosten van gebruikte of nieuwe onderdelen, kijk eens op: https://elferink.nl/, https://www.jendvandenbosch.nl of https://www.rendcarparts.nl om er maar een paar te noemen.
Saab 9-3 SportSedan 1.8t automaat Victor LPG (2003)
- B207R, 3" RVS downpipe, Hirsch catback, bruine injectoren, evo-tuning
- Aero-remmen, 18" Hirsch, Aero-Hirsch-Eibach onderstel, speedparts strutbrace
- enz enz.
Ford Escort mk2 Bordeaux-uitvoering 1.3 automaat (1977)
- B207R, 3" RVS downpipe, Hirsch catback, bruine injectoren, evo-tuning
- Aero-remmen, 18" Hirsch, Aero-Hirsch-Eibach onderstel, speedparts strutbrace
- enz enz.
Ford Escort mk2 Bordeaux-uitvoering 1.3 automaat (1977)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: do 17 jan, 2019 10:11
- Regio: - kies een regio
Re: Saab 9-3 sport sedan
Ik heb in augustus 2018 een SAAB 9-3 1.8T ARC gekocht - 243.000 op de teller voor € 2.150.
Onderhoudshistorie van de garage over de afgelopen 10 jaar aanwezig, 2e eigenaar.
Er zat/zit wat achterstallig onderhoud bij.
Zo heb ik:
€ 171,80 rondom nieuwe remschijven en blokken (zelf) gemonteerd - Zimmermann
€ 42,23 oliefilter - luchtfilter - interieurfilter koolstof
€ 36,06 olie
€ 212,00 nieuwe voorbanden Hankook incl. plaatsen en 3D uitlijnen
€ 0 elektrische ramen opnieuw ingeleerd
Koplamp voor moet nog vervangen worden, kosten nieuw € 105 dus ga ik niet polijsten maar vervangen.
raammechanisme rechts achter defect, nog geen zin in, gebruik toch niet.
Saab rijdt heerlijk, en de kosten zijn niet hoger dan mijn vorige auto, een Mazda 626, maar rijdt wel aanzienlijk lekkerder.
Scoor 9,5 liter op 100 kilometer. De vorige eigenaar deed 8,5 liter op 100 kilometer (aldus de boardcomputer).
Onderdelen vind ik meevallen qua prijs. Ik bestel altijd in Duitsland - meestal via de website daparto.de
Op Duitse sites kan je geen nummerbord intoetsen, dus vul je de HSN / TSN in, voor een 1.8t 2005 is dat 9116/425 en dan krijg je de juiste onderdelen.
Onderhoudshistorie van de garage over de afgelopen 10 jaar aanwezig, 2e eigenaar.
Er zat/zit wat achterstallig onderhoud bij.
Zo heb ik:
€ 171,80 rondom nieuwe remschijven en blokken (zelf) gemonteerd - Zimmermann
€ 42,23 oliefilter - luchtfilter - interieurfilter koolstof
€ 36,06 olie
€ 212,00 nieuwe voorbanden Hankook incl. plaatsen en 3D uitlijnen
€ 0 elektrische ramen opnieuw ingeleerd
Koplamp voor moet nog vervangen worden, kosten nieuw € 105 dus ga ik niet polijsten maar vervangen.
raammechanisme rechts achter defect, nog geen zin in, gebruik toch niet.
Saab rijdt heerlijk, en de kosten zijn niet hoger dan mijn vorige auto, een Mazda 626, maar rijdt wel aanzienlijk lekkerder.
Scoor 9,5 liter op 100 kilometer. De vorige eigenaar deed 8,5 liter op 100 kilometer (aldus de boardcomputer).
Onderdelen vind ik meevallen qua prijs. Ik bestel altijd in Duitsland - meestal via de website daparto.de
Op Duitse sites kan je geen nummerbord intoetsen, dus vul je de HSN / TSN in, voor een 1.8t 2005 is dat 9116/425 en dan krijg je de juiste onderdelen.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 09 jun, 2015 21:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Saab 9-3 sport sedan
Hoi Fubar,
Wellicht kan ik je droom verwezenlijken.Voor meer info kun je via pb contact met me opnemen.
Even voor de goede orde, geen rotzooi of troep waar ik vanaf wil.
Ik hoor het wel.
Groet chris
Wellicht kan ik je droom verwezenlijken.Voor meer info kun je via pb contact met me opnemen.
Even voor de goede orde, geen rotzooi of troep waar ik vanaf wil.
Ik hoor het wel.
Groet chris
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 19:57
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Saab 9-3 sport sedan
Zijn de types van 2002 t/m 2004 slechter als die van 2005/2006? Zie die niet zoveel te koop. Wilde voor een 1.8t gaan. Maar welke..
- K Plop
- Geregistreerd lid
- Berichten: 794
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 9:40
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Saab 9-3 sport sedan
Wij hebben een 9-3 SC van 2004, kan niet echt zeggen dat die slecht is (in ieder geval niet slechter dan onze 9-5 Aero estate 2003), staat ruim 250.000 km op de teller, verbruikt geen olie. Auto is wel netjes bijgehouden, reken zelf altijd voor onderhoud bij specialist tussen 500-1000 Euro per jaar bij een jaarkilometrage van 10-15.000. Het worden nou eenmaal wat oudere auto's met hoge kilomerer standen. Vele ander merken halen het niet eens. Oh ja, ik doe bijna niets zelf aan de auto dus het kan vast goedkoper.
Gehad:
1986 900i 4 deurs
1992 900EP cabrio
2001 9-5 sedan 2.3t SE Sports Edition
2003 9-5 Aero Estate
2004 9-3 Vector 2.0 Cabriolet
Nu:
2007 Aston Martin V8 Vantage (grigio titanio)
2008 BMW 125i coupe (sedona red)
2016 Jaguar XE 25t (storm grey)
1986 900i 4 deurs
1992 900EP cabrio
2001 9-5 sedan 2.3t SE Sports Edition
2003 9-5 Aero Estate
2004 9-3 Vector 2.0 Cabriolet
Nu:
2007 Aston Martin V8 Vantage (grigio titanio)
2008 BMW 125i coupe (sedona red)
2016 Jaguar XE 25t (storm grey)
- escort77
- Donateur (2x)
- Berichten: 3610
- Lid geworden op: vr 04 jul, 2008 14:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Saab 9-3 sport sedan
MY2003 had enerzijds wat extra gimmicks die later wegbezuinigd zijn, aan de andere kant ook wat kinderziektes maar die zullen op dit moment al wel aan het licht gekomen en opgelost zijn.
Welke?
Ga eens rijden met verschillende uitvoeringen (stoelen, audio, onderstel) en kijk wat je het fijnste vind. 1.8t en 2.0t is overigens dezelfde motor maar met andere software. Er is ook een 1.8i en dat is wel een heel ander blok, zonder turbo.
Saab 9-3 SportSedan 1.8t automaat Victor LPG (2003)
- B207R, 3" RVS downpipe, Hirsch catback, bruine injectoren, evo-tuning
- Aero-remmen, 18" Hirsch, Aero-Hirsch-Eibach onderstel, speedparts strutbrace
- enz enz.
Ford Escort mk2 Bordeaux-uitvoering 1.3 automaat (1977)
- B207R, 3" RVS downpipe, Hirsch catback, bruine injectoren, evo-tuning
- Aero-remmen, 18" Hirsch, Aero-Hirsch-Eibach onderstel, speedparts strutbrace
- enz enz.
Ford Escort mk2 Bordeaux-uitvoering 1.3 automaat (1977)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 19:57
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Saab 9-3 sport sedan
Ja. Ga ik doen. Zag verschillende types. Aero en nog andere. Zag er ook zelfs die belastingklasse lager vallen. Zal zeker minder luxe zijn?
- Dikketrip
- Donateur (3x)
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Saab 9-3 sport sedan
Waar kopen jullie nieuwe koplampen voor 105,-Pietervdl schreef: ↑ma 11 feb, 2019 14:57Ik heb in augustus 2018 een SAAB 9-3 1.8T ARC gekocht - 243.000 op de teller voor € 2.150.
Onderhoudshistorie van de garage over de afgelopen 10 jaar aanwezig, 2e eigenaar.
Er zat/zit wat achterstallig onderhoud bij.
Zo heb ik:
€ 171,80 rondom nieuwe remschijven en blokken (zelf) gemonteerd - Zimmermann
€ 42,23 oliefilter - luchtfilter - interieurfilter koolstof
€ 36,06 olie
€ 212,00 nieuwe voorbanden Hankook incl. plaatsen en 3D uitlijnen
€ 0 elektrische ramen opnieuw ingeleerd
Koplamp voor moet nog vervangen worden, kosten nieuw € 105 dus ga ik niet polijsten maar vervangen.
raammechanisme rechts achter defect, nog geen zin in, gebruik toch niet.
Saab rijdt heerlijk, en de kosten zijn niet hoger dan mijn vorige auto, een Mazda 626, maar rijdt wel aanzienlijk lekkerder.
Scoor 9,5 liter op 100 kilometer. De vorige eigenaar deed 8,5 liter op 100 kilometer (aldus de boardcomputer).
Onderdelen vind ik meevallen qua prijs. Ik bestel altijd in Duitsland - meestal via de website daparto.de
Op Duitse sites kan je geen nummerbord intoetsen, dus vul je de HSN / TSN in, voor een 1.8t 2005 is dat 9116/425 en dan krijg je de juiste onderdelen.
?!
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
- Mrwhoopie
- Donateur (5x)
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Saab 9-3 sport sedan
Een echte Saab koplamp kost 225€ ex Btw,dan kan zo een lamp van 109 Btw in echt niet dezelfde zijn.
There are no old Saab's,only new owners