Voorveer
- Pieter56
- Geregistreerd lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: do 25 feb, 2010 12:19
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Voorveer
De rechtervoorveer is stuk. Op de veer zit de kleurcode wit/oranje. Dit komt, dacht, ik overeen met het eerste cijfer onder op het plaatje op de B stijl namelijk 3. Dit is dan volgens de catalogus van Suplex veer nummer 29058 met een draaddiameter van 13mm en een lengte van 356mm.
Nu heb ik van suplex de veer nummer 29057 met een draaddiameter van 12,75 en een lengte van 350 mm
Het Vinnummer is YS3FF49F741011089.
De code onder het plaatje is 3.1.1.1.7.7...
Op de veerpoot staat het nummer 12773310
Mijn vraag is of dit (merkbaar?) verschil maakt en wat dit verschil dan is. Ik heb geen ervaring met dit soort zaken vandaar mijn vraag.
groet Pieter
Nu heb ik van suplex de veer nummer 29057 met een draaddiameter van 12,75 en een lengte van 350 mm
Het Vinnummer is YS3FF49F741011089.
De code onder het plaatje is 3.1.1.1.7.7...
Op de veerpoot staat het nummer 12773310
Mijn vraag is of dit (merkbaar?) verschil maakt en wat dit verschil dan is. Ik heb geen ervaring met dit soort zaken vandaar mijn vraag.
groet Pieter
Saab 9-3 Sport Sedan 2003 Hirsch
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 7016
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Voorveer
Onder jouw auto hoort een standaard voorveer. Het is zeer aan te bevelen om beide voorveren te vervangen als er eentje kapot is (Saab geeft zelf aan "dient"). Ik zou zeker niet gaan voor een afwijking tussen links en rechts. Je zou eens bij R&D kunnen kijken, die verkopen een setje Eibach als vervanger maar ze verkopen ook een setje met originele voorveren. Let er wel op, welke je dan ook koopt, om een slang er bij te bestellen voor de onderste veer wikkeling.
Laatst gewijzigd door fozwart op do 25 okt, 2018 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
- Bummer
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Voorveer
Wat Fozwart zegt: per twee vervangen met nieuwe veerslang (2a) voor onderaan de veer. (De vorige eigenaaar van mijn auto had voor de apk één laten vervangen - dat was dus wachten op dat nummer twee ook ging .)
Suplex wordt door menig Saabdealer ook als vervanger onder auto's gezet. Schijnt een goede kwaliteit te zijn, alhoewel ikzelf liever dan voor Lessjöfors of Kilen zou gaan.
Eibach's zijn zeker goed en origineel kan niet missen dat die goed zijn.
Suplex wordt door menig Saabdealer ook als vervanger onder auto's gezet. Schijnt een goede kwaliteit te zijn, alhoewel ikzelf liever dan voor Lessjöfors of Kilen zou gaan.
Eibach's zijn zeker goed en origineel kan niet missen dat die goed zijn.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Voorveer
moet moet dient?
na montage ff meten of de hoogte gelijk is. misschien was die andere kant al vervangen?
Die oude dingen zakken trouwens ook flink in, maar wanneer je alleen in de auto zit zakt ie aan de bestuurderskant ook iets in. - ligt ook aan
je eigen gewicht natuurlijk- .
eibach wordt vaak genoemd en die is niet goed te combineren met een andere veer omdat de uiteinden dun zijn en in het midden is het staal dikker waardoor
je ander veergedrag hebt: ik denk dat dat minder veilig is of misschien zelfs apk afkeur?
- beetje off topic inmiddels-.
na montage ff meten of de hoogte gelijk is. misschien was die andere kant al vervangen?
Die oude dingen zakken trouwens ook flink in, maar wanneer je alleen in de auto zit zakt ie aan de bestuurderskant ook iets in. - ligt ook aan
je eigen gewicht natuurlijk- .
eibach wordt vaak genoemd en die is niet goed te combineren met een andere veer omdat de uiteinden dun zijn en in het midden is het staal dikker waardoor
je ander veergedrag hebt: ik denk dat dat minder veilig is of misschien zelfs apk afkeur?
- beetje off topic inmiddels-.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Bummer
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Voorveer
Als je links en rechts tegelijk vervangt heb je dezelfde hoogte, maar ook dezelfde slijtage, n.l. 0,0.
Ga je één kant vervangen dan weet je dat de een niet en de andere al wel veel kilometers gehad heeft. Bij veren, schokdempers en remblokken is mijn motto beide zijden tegelijk vervangen.
Ga je één kant vervangen dan weet je dat de een niet en de andere al wel veel kilometers gehad heeft. Bij veren, schokdempers en remblokken is mijn motto beide zijden tegelijk vervangen.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...
- Pieter56
- Geregistreerd lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: do 25 feb, 2010 12:19
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Voorveer
Wellicht had ik mij wat beter uit moeten drukken, ik heb geen ervaring met sportonderstellen en de invloed van de vering daarop. Ik weet van klanten die met geprepareerde auto's op circuits racen, dat zij er van alles aan verstelden en aanpasten. Vandaar mijn vraag of het merkbaar verschil uitmaakt wat voor veer je eronder monteert. In dit geval dan de genoemde veren.
Ondertussen heb ik aan beide kanten de veren vervangen. Bleek aan de rechterkant de suplex 29057 gemonteerd te zijn. Twee verschillende veren dus. Nu zitten er twee 29058 veren onder ( met blauwe bescherming), en met nieuwe stabilatorstangen. En na een testrit kan ik de conclusie trekken dat het merkbaar anders, en naar mijn smaak beter, is geworden.
Dat het nu beter is wijt ik voor een groot deel aan de twee verschillende veren waarvan 1 gebroken, die er eerst onder zaten.
Ondertussen heb ik aan beide kanten de veren vervangen. Bleek aan de rechterkant de suplex 29057 gemonteerd te zijn. Twee verschillende veren dus. Nu zitten er twee 29058 veren onder ( met blauwe bescherming), en met nieuwe stabilatorstangen. En na een testrit kan ik de conclusie trekken dat het merkbaar anders, en naar mijn smaak beter, is geworden.
Dat het nu beter is wijt ik voor een groot deel aan de twee verschillende veren waarvan 1 gebroken, die er eerst onder zaten.
Saab 9-3 Sport Sedan 2003 Hirsch
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 7016
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Voorveer
Als je veren vervangt dan is dat merkbaar. Heb je verschil tussen links en rechts dan merkt de één dat wel, de ander niet. Zeker is het dat als je links en rechts verschillende veren hebt dat er links en rechts een verschillende veer karakteristiek is. Merk je dat, weer, de een wel, de ander niet. Er zijn mensen die het niet eens merken dat de schokbrekers versleten zijn en er zijn mensen die alles voelen.
Je bedoelt zeker dat je de droplinks hebt vervangen (de verbinding tussen stabilisatorstang en auto)?
Je bedoelt zeker dat je de droplinks hebt vervangen (de verbinding tussen stabilisatorstang en auto)?
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Voorveer
ik heb er zelf maanden mee doorgereden en voor de apk een andere veer er op gezet ivm afkeur..
Niks van gemerkt. Die eibachs onder een saab: dat is wel een verschil. zeker icm B6 of B8. Ook veel
strakker dan aero veren.
Niks van gemerkt. Die eibachs onder een saab: dat is wel een verschil. zeker icm B6 of B8. Ook veel
strakker dan aero veren.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Pieter56
- Geregistreerd lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: do 25 feb, 2010 12:19
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Voorveer
klopt ik heb de droplinks vervangen, de rechter had ruimte op het onderste kogelgewricht. Ik heb nu zo'n 1000 km gereden met de suplex 29058 veren en de wagen rijd wezenlijk anders. Hij veert strakker en het gedrag in bochten is niet meer zoekerig? Ik weet niet goed of daar technische termen voor zijn. Maar met die andere veren had de auto een wat onzeker gedrag en dat is nu niet meer zo. Het feit dat ik suplex veren heb ligt eigenlijk aan mijn leverancier van automaterialen. Toen ik hen vroeg naar wat voor veren zij hadden voor mijn auto kwamen ze met een suplex veer (299057) aanzetten. Hadden ze Eibach op voorraad gehad zou het kunnen dat er nu Eibach veren onder zaten. Zou kunnen, dank zij jullie op het forum waardoor ik las dat op het plaatje in de deurstijl een nummer staat waar je de veren uit kunt afleiden, en de suplex catalogus, heb ik de veren die er nu onder zitten. Ook de website van eSaabParts.com gaf enige verduidelijking.
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =474054305
Het was een leuk klusje, goed te doen, en ik doe de achterveren komende week ook nog. Ik heb er een lpg tank in liggen mijn vorige Saab 9-5 ging op den duur toch wat achterover hangen.
Bedankt voor de tips, zeker die over de blauwe beschermbuisjes die had ik wellicht met de veer verwijderd.
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =474054305
Het was een leuk klusje, goed te doen, en ik doe de achterveren komende week ook nog. Ik heb er een lpg tank in liggen mijn vorige Saab 9-5 ging op den duur toch wat achterover hangen.
Bedankt voor de tips, zeker die over de blauwe beschermbuisjes die had ik wellicht met de veer verwijderd.
Saab 9-3 Sport Sedan 2003 Hirsch
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Voorveer
Hoeveel verlaging geeft Eibach t.o.v. standaard Aero?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
Re: Voorveer
2cm
En het zijn de dempers die de hardheid bepalen, niet zozeer de veren.
Eibach en b6 is eenmaal ze ingereden zijn best comfy. Op goede wegen gewoon top, op kasseien ook. Slecht wegen is minder leuk
En het zijn de dempers die de hardheid bepalen, niet zozeer de veren.
Eibach en b6 is eenmaal ze ingereden zijn best comfy. Op goede wegen gewoon top, op kasseien ook. Slecht wegen is minder leuk
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992
vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992
vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Voorveer
ik rij met beide combi s (B6-eibach en B6-aero). maar die eibach is strakker en stugger. Mijn vrouw wil geen eibachs onder de andere, en ik vind het als reisauto ook wel comfortabeler.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.