Aftapkraan radiateur -> geen vloeistof

2002-2012
hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 136
Lid geworden op: do 03 aug, 2017 15:24
Regio: NL - Provincie Overijssel

Aftapkraan radiateur -> geen vloeistof

Bericht door hjvdkolk » ma 04 dec, 2017 20:46

Goedenavond,

Mijn Saab 9-3 1.8t 2006 gaf gisteren een melding check engine. Na scannen met een OBDII dongle las ik de code P0116. Toen bedacht ik me dat de motor de laatste dagen inderdaad maar langzaam op temperatuur kwam. Maar ja, mijn eerste winter met deze auto, het was net wat kouder geworden. Dus die link had ik zonder de CE nog niet gelegd.

Na het lezen van het forum en WIS heb ik een temperatuursensor en thermostaat opgepikt bij de automaterialenhandel. Eenmaal aan de slag wilde ik de vloeistof aftappen via het kraantje onderaan de radiateur. Deze kon ik een kwartslag draaien, maar er kwam geen druppel vloeistof uit. Daarop heb ik nog geprobeerd om er een beetje met een kleine schroevendraaier in te prikken, maar doordrukken durfde ik op dat moment niet. Ik kon er slecht bij en dat ding is toch van kunstof; wil hem niet slopen. Daarop geprobeerd om de grote slang onderaan de rechterzijde van de radiateur los te halen, maar hier had ik te weinig werkruimte voor (auto op assteunen, geen brug voorhanden). Tenslotte heb ik de temperatuursensor vervangen zonder aftappen, thermostaat vervangen en het tekort aan KVS aangevuld met nieuwe van hetzelfde soort.

Einde verhaal; wie heeft ervaring met een kraan waar niets uit komt? KVS is duidelijk wel op het vereiste niveau.

Wel leuk om te kijken; deze thermostaat is dus duidelijk defect. Toch fijn om ontegenzeggelijk een boosdoener te vinden. Bij de eerste foto zie je het rubber op de onderste ring open staan. Bij de tweede foto mist een heel stuk rubber.

Afbeelding

Afbeelding
9-5 Sedan, 2.3T Aero, 2003. Voorheen 9-3 Sport Sedan, 1.8t Lineair (DionHPT), Black, Lpg, handgeschakeld, 2006

Plaats reactie