10 jaar oude roetfilter.
- Mrwhoopie
- Donateur (5x)
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
10 jaar oude roetfilter.
Ik wou dit toch even delen,10 jaar oud 150.000Km,dus er word weinig mee gereden,ik denk dat dit een
Bewijs is van goed regeneratieproces en dat de aditieven echt hun werk doen.
There are no old Saab's,only new owners
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 465
- Lid geworden op: di 28 jul, 2015 0:02
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Hoor graag een update als je op 200.000 zit want kan je nu al garanderen dat je dan al wel een keer storing hebt gehad...
[ON ORDER] 2019 BMW 320d G20 Advantage Automaat Mineralgrau Metallic
[CURRENT] 2016 Jeep Grand Cherokee 3.6 Laredo UniBlack
[SOLD] 2009 Saab 9-3 Vector 1.9TiD Jet-Black Metallic @155 bhp/350 Nm DionHPT
[CURRENT] 2016 Jeep Grand Cherokee 3.6 Laredo UniBlack
[SOLD] 2009 Saab 9-3 Vector 1.9TiD Jet-Black Metallic @155 bhp/350 Nm DionHPT
- raspaardje
- Donateur
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Heb van een Saab specialist ook gehoord dat hij auto's in onderhoud heeft met 3,5 ton km op de teller en die nog gewoon rondtuffen met een origineel roetfilter.
Het kan dus wel maar Forté toevoegingen zijn daarvoor idd wel noodzakelijk: een betere verbranding van het roet zodat er minder reststoffen achterblijven in het filter. Reststoffen die uiteindelijk de capaciteit van het roetfilter de das omdoen.
Het kan dus wel maar Forté toevoegingen zijn daarvoor idd wel noodzakelijk: een betere verbranding van het roet zodat er minder reststoffen achterblijven in het filter. Reststoffen die uiteindelijk de capaciteit van het roetfilter de das omdoen.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
- jonasewp124
- Donateur (3x)
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 28 dec, 2013 10:33
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Goede diesel tanken, regelmatig aditief in tank en van tijd tot tijd goede snelweg rit en dan gaat die filter lang mee. Die van mij heeft 165000km en na een regeneratie het zelfde resultaat al die van Mrwhoopie.
Saab 9-3 SH Vector 2009, 1.9TiD 130pk/304Nm
Saab 9-3 cabrio aero 1999, 2.0T 205pk (B205R T7) chipped @ 235pk
Saab 9-3 cabrio aero 1999, 2.0T 205pk (B205R T7) chipped @ 235pk
- escort77
- Donateur (2x)
- Berichten: 3610
- Lid geworden op: vr 04 jul, 2008 14:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Ach, wat maakt het uit, als je de hele tijd naar zo'n Hirsch carbon leather dashboardje mag kijken
Saab 9-3 SportSedan 1.8t automaat Victor LPG (2003)
- B207R, 3" RVS downpipe, Hirsch catback, bruine injectoren, evo-tuning
- Aero-remmen, 18" Hirsch, Aero-Hirsch-Eibach onderstel, speedparts strutbrace
- enz enz.
Ford Escort mk2 Bordeaux-uitvoering 1.3 automaat (1977)
- B207R, 3" RVS downpipe, Hirsch catback, bruine injectoren, evo-tuning
- Aero-remmen, 18" Hirsch, Aero-Hirsch-Eibach onderstel, speedparts strutbrace
- enz enz.
Ford Escort mk2 Bordeaux-uitvoering 1.3 automaat (1977)
- Mrwhoopie
- Donateur (5x)
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Thx Escort
@Sander,ik heb de meeste Saab diesels al zelfs rond de 100.000 en lager al problemen met EGR zien en horen hebben, dat heeft mijne ook nog nooit gehad net zoals Jonas,en ben er zeker van dat het door de additieven komt.Maar ik hou je zeker op de hoogte als ik 200K haalbaar denk dat Jonas daar eerder gaat aan zijn.
@Sander,ik heb de meeste Saab diesels al zelfs rond de 100.000 en lager al problemen met EGR zien en horen hebben, dat heeft mijne ook nog nooit gehad net zoals Jonas,en ben er zeker van dat het door de additieven komt.Maar ik hou je zeker op de hoogte als ik 200K haalbaar denk dat Jonas daar eerder gaat aan zijn.
There are no old Saab's,only new owners
- raspaardje
- Donateur
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Additieven helpen zeker. Net als andere zaken die bijdragen aan een lange levensduur.
Maar elke 5000 km er voor +-75 euro aan dat spul spenderen vind ik ook wat ver gaan...
De laatste tijd had ik weer wat roetfilterfoutmeldingen terwijl een duidelijk aanwijsbare oorzaak (vooralsnog) niet bekend is: ik heb weer wat additieven toegevoegd en vooralsnog lijkt de foutmelding niet terug te komen.
Maar elke 5000 km er voor +-75 euro aan dat spul spenderen vind ik ook wat ver gaan...
De laatste tijd had ik weer wat roetfilterfoutmeldingen terwijl een duidelijk aanwijsbare oorzaak (vooralsnog) niet bekend is: ik heb weer wat additieven toegevoegd en vooralsnog lijkt de foutmelding niet terug te komen.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
- jonasewp124
- Donateur (3x)
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 28 dec, 2013 10:33
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Ik geef 60€ uit op 30000km, doe er enkel aditief in bij onderhoud. Op de 15000km beurt doe k er niets bij.
Product wat ik gebruik moet trouwens ook maar 1 keer per jaar ideaal dus
Product wat ik gebruik moet trouwens ook maar 1 keer per jaar ideaal dus
Saab 9-3 SH Vector 2009, 1.9TiD 130pk/304Nm
Saab 9-3 cabrio aero 1999, 2.0T 205pk (B205R T7) chipped @ 235pk
Saab 9-3 cabrio aero 1999, 2.0T 205pk (B205R T7) chipped @ 235pk
- Mrwhoopie
- Donateur (5x)
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Raspaardje doelt op dat ik er 2/jaar eigenlijk 3 flesjes forté ingooi
Ik ga nu eens voor de eerste keer jouw spul proberen Jonas...alé uw spul...da product he
Ik ga nu eens voor de eerste keer jouw spul proberen Jonas...alé uw spul...da product he
There are no old Saab's,only new owners
- speed01
- Geregistreerd lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: di 03 mar, 2015 14:00
- Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Bouwjaar juni 2008........ 300.000km......... ttid.......... elke onderhoudsbeurt Fortè er in......... af en toe aral/BP ultimate diesel en nog steeds probleemloos met het originele roetfilter. (regeneratie meestal ergens tussen de 900 en 1.100km)
9-3 ttid aero cabrio
- raspaardje
- Donateur
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Juist...Mrwhoopie schreef:Raspaardje doelt op dat ik er 2/jaar eigenlijk 3 flesjes forté ingooi
Met een jaarkilometrage van 10k km is dat dus om de 5000 km. Bijna 1 flesje per tank...
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
- raspaardje
- Donateur
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Now we're talking...speed01 schreef:Bouwjaar juni 2008........ 300.000km......... ttid.......... elke onderhoudsbeurt Fortè er in......... af en toe aral/BP ultimate diesel en nog steeds probleemloos met het originele roetfilter. (regeneratie meestal ergens tussen de 900 en 1.100km)
Elke onderhoudsbeurt heet 20k km? Of vaker dan wel minder vaak?
1 of meer flesjes Forté?
Voorlopig is mijn roetfiltermelding nog steeds niet teruggekomen.
Ik zit nu op 900 km na de laatste door mij zelf opgewekte, dynamische regeneratie. En wat flesjes Forté verder en wat meer toeren (2x 170 km 120 km/h in de 5de versnelling rijden) dus...
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: di 22 mar, 2005 20:09
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 10 jaar oude roetfilter.
@Mrwhoopie
Hoe krijg je die melding op de SID ?
@jonasewp124
Welk product gebruik jij ?
Hoe krijg je die melding op de SID ?
@jonasewp124
Welk product gebruik jij ?
- Mrwhoopie
- Donateur (5x)
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: 10 jaar oude roetfilter.
ESID2
http://www.esid.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Te verkrijgen tegen betaling uiteraard bij DionHpt van het forum
http://www.esid.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Te verkrijgen tegen betaling uiteraard bij DionHpt van het forum
There are no old Saab's,only new owners
- raspaardje
- Donateur
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 10 jaar oude roetfilter.
Mijn roetfilter is inmiddels 11,5 jaar oud en 176k km verder.
Ik heb de nodige problemen gehad, echter nu lijkt het goed te gaan, met de nadruk op lijkt...
Want ik wil jullie een situatie van gisteravond voorleggen waarvan ik niet zeker weet of het normaal is:
Naar mijn weten had het roetfilter zich al +- 1000 km niet geregenereerd, afgeleid uit hoeveel km ik nog kan rijden en het gemiddelde verbruik dat ik een paar keer per lange rit reset om schommelingen goed te kunnen zien. Gisteren constant op de cruise control met open kap en wind tegen met een snelheid van 120 km/h gaf de SID een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km weer, leek me normaal.
Na de doordraaier van de de A50 naar de A12 richting Utrecht even de motor stevig doorgehaald in de 4de versnelling en roetpluim uit de uitlaat was goed in de binnenspiegel te zien.
Mijn vragen:
1. Heeft het filter zich toch geregenereerd en heb ik de losse roet eruit geblazen? Betrekkelijk gunstig gemiddelde verbruik door de Forté toevoegingen (4 flesjes op totaal 1100 km nu) waardoor het roet al op lagere temperaturen verbrandt en er dus niet zoveel extra brandstof hoeft te worden ingespoten? Mijn chromen uitlaatstukken zien er trouwens nu hetzelfde uit als na een geforceerde regeneratie. Het gemiddelde verbruik daalde later, op het laatste stuk naar huis, naar 5,8 l/100 km en vanochtend heb ik dat op een korte rit van 21 km verder naar beneden gebracht.
2. Of moet het filter zich toch nog regenereren en rijd ik dus inmiddels 1200 km zonder te regeneren rond?
Ik heb de nodige problemen gehad, echter nu lijkt het goed te gaan, met de nadruk op lijkt...
Want ik wil jullie een situatie van gisteravond voorleggen waarvan ik niet zeker weet of het normaal is:
Naar mijn weten had het roetfilter zich al +- 1000 km niet geregenereerd, afgeleid uit hoeveel km ik nog kan rijden en het gemiddelde verbruik dat ik een paar keer per lange rit reset om schommelingen goed te kunnen zien. Gisteren constant op de cruise control met open kap en wind tegen met een snelheid van 120 km/h gaf de SID een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km weer, leek me normaal.
Na de doordraaier van de de A50 naar de A12 richting Utrecht even de motor stevig doorgehaald in de 4de versnelling en roetpluim uit de uitlaat was goed in de binnenspiegel te zien.
Mijn vragen:
1. Heeft het filter zich toch geregenereerd en heb ik de losse roet eruit geblazen? Betrekkelijk gunstig gemiddelde verbruik door de Forté toevoegingen (4 flesjes op totaal 1100 km nu) waardoor het roet al op lagere temperaturen verbrandt en er dus niet zoveel extra brandstof hoeft te worden ingespoten? Mijn chromen uitlaatstukken zien er trouwens nu hetzelfde uit als na een geforceerde regeneratie. Het gemiddelde verbruik daalde later, op het laatste stuk naar huis, naar 5,8 l/100 km en vanochtend heb ik dat op een korte rit van 21 km verder naar beneden gebracht.
2. Of moet het filter zich toch nog regenereren en rijd ik dus inmiddels 1200 km zonder te regeneren rond?
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey