Auto importeren

2002-2012
Gebruikersavatar
HeHaShDe
Geregistreerd lid
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 06 okt, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Groningen

Auto importeren

Bericht door HeHaShDe » zo 25 jun, 2017 3:47

Ik heb een leuke SAAB Aero in Zweden en heb mijzelf voorgenomen om mijzelf hiermee te verwennen.
Contact gehad met de verkoper en krijg 15.000km garantie op de motor en versnellingsbak.
Hoe dat in de praktijk uitpakt, vul maar in. Hopelijk is het niet nodig.

Nu ik dit besloten heb , komen de vragen.
Ik wil met het vliegtuig heen (in de buurt van Stockholm) en met de auto terug rijden.
Dit moet mogelijk zijn, maar hoe?

Zoekfunctie levert het volgende op. Is dit nog steeds de juiste manier?
Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

UNREAD_POSTdoor AlexJ » wo 20 nov, 2013 12:06

Ik heb idee dat de informatie die ik op het net vind redelijk verouderd is, iemand recent nog dit truukje gedaan?
Dit zou mijn plan zijn, iemand een idee of dat legaal is / de goede manier is:

- Koopovereenkomst opstellen waarin de verkoper de auto verkoopt aan mij, beide tekenen. Hierin opnemen dat ik toestemming krijg om 3 dagen met zijn kenteken en verzekering te rijden.
- Alle zweedse autopapieren / kentekenbewijzen meenemen.
- Naar Nederland rijden, auto importeren bij RDW, BPM betalen, keuring laten doen.

klaar...?

Kenteken vraagje:
- wanneer krijg je het kenteken?
Als iemand nog tips heeft, die zijn welkom.
SAAB 9-3 2.0 FPT 1999 (verkocht)
SAAB 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc 2004 (verkocht)
SAAB 9-3 Sport Sedan 1.8t Vector Hirsch 2008 (verkocht)
SAAB 9-3 X 2010

Gebruikersavatar
mailmichiel
Geregistreerd lid
Berichten: 752
Lid geworden op: di 01 nov, 2005 22:34
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Auto importeren

Bericht door mailmichiel » zo 25 jun, 2017 10:01

Dat is inderdaad de eenvoudigste manier. Een andere manier is om een eendags kenteken in Nederland aan te vragen bij de rdw (of twee verschillende als je in twee dagen terug rijdt). Dan dien je met je verzekeringsadviseur te zorgen dat je ook dekking hebt op dat kenteken en chassisnummer in het buitenland. Het is een beetje grijs gebied. Zo'n kenteken is eigenlijk om naar de rdw te rijden, in feite doe je dat ook.
Nog een alternatief is dat je een Duits 5 dagen kenteken aanvraagt, dat kan inclusief verzekering geloof ik. Probleem daarvan is dat je niet met een buitenlands kenteken in Nederland mag rijden als ingezetene. Dat geldt natuurlijk ook voor een Zweeds kenteken bij jouw constructie.

Dus wil je het helemaal netjes doen, zet 'm op de trailer. Als het mij vraagt : zelf rijden, indien mogelijk met platen eigenaar, anders Nederlands eendagskenteken. De laatste keer haalde ik toevallig een vrachtwagen in bij de grensovergang waar de douaniers stonden toe te kijken. In de schaduw van die vrachtwagen was mijn kenteken wat minder in beeld :lol:

Nadat je bij de rdw bent geweest, bpm hebt betaald en dat administratie is verwerkt, krijg je het kenteken thuis gestuurd en kun je platen laten maken.

Er zijn overigens bedrijfjes die dingen voor je kunnen regelen, kenteken, bpm berekening. Mijn ervaring is dat je dat net zo goed zelf kunt doen. Als het rest bpm bedrag nog aanzienlijk is, zou het de moeite waard kunnen zijn.

Succes en we zien de foto's wel verschijnen! :O:
99 1975
9-3 TTiD Aero 2008

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6894
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Auto importeren

Bericht door Jungleman » zo 25 jun, 2017 10:51

Nederlands 1-dagskenteken is voor een ritje S-NL niet mogelijk, officieel. dat mag/kan alleen gebruikt worden om van huis naar de RDW-keuring te rijden en weer terug. maar ik zag recent op Facebook dat iemand een Volvo XC70 op een 1-dagskenteken vanuit Spanje naar Nederland heeft gereden. het kan dus wel. maar als je toevallig een overijverige buitenlandse diender tegenkomt, ben je de Sjaak. of je op de verzekering van de verkoper naar huis kan/mag rijden weet ik niet. als dat mag, is dat de veiligste en goedkoopste manier.

BPM: zelf berekenen, waarbij je voordeel krijgt als je geen extra's opgeeft, want daar betaal je ook BPM over. BPM van mijn 9000 Anni uit 1998 was in 2013 een bedrag van € 37. opties die ik niet heb opgegeven: metallic lak, schuifkanteldak.

hoe gaat het in zijn werk:
1. je berekent van tevoren de BPM en die berekening print je uit. de douane accepteert de berekening van een aantal sites. welke dat zijn durf ik hier niet te melden omdat ik niet meer weet welke ik gebruikt heb.
2. je gaat naar de RDW voor de registratiekeuring en je levert de BPM-berekening in bij het douane-loket (overheid: dus elke toko heeft zijn eigen loket)
3. na een paar dagen krijg je via email een betalingsverzoek voor de BPM.
4. inmiddels ben je 130 euro lichter vanwege de registratiekeuring bij de RDW.
5. na ontvangst van de betaling van de BPM geeft de ene overheidstoko een ontvangstmelding aan de andere toko, zodat die toko de kentekenkaart kan produceren.
6. indien van toepassing: naar de lokale garage voor APK. heb je bewijs van een buitenlandse, geldige, APK, dan wordt de datum van die Apk-keuring bij de registratiekeuring overgenomen.

tussen bezoek aan de RDW voor registratiekeuring en ontvangst van je kentekenkaart zit ongeveer 7 werkdagen. da's dus 2 weken.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Auto importeren

Bericht door Turbobakk » zo 25 jun, 2017 12:09

of je op de verzekering van de verkoper naar huis kan/mag rijden weet ik niet. als dat mag, is dat de veiligste en goedkoopste manier.
Ik vind dat toch wel een risico. Ik zou dat dan graag zwart op wit willen hebben van de betreffende verzekeraar. Bespreek het anders is met je eigen verzekeraar/tussenpersoon of je de auto niet tijdelijk kan meeverzekeren op je eigen polis.
Turbobakk
9-3 Turbo X 2009
Saab Sonett 1973
Saab 96 1971

Sander1337
Geregistreerd lid
Berichten: 465
Lid geworden op: di 28 jul, 2015 0:02
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Auto importeren

Bericht door Sander1337 » zo 25 jun, 2017 13:10

HeHaShDe schreef:Ik heb een leuke SAAB Aero in Zweden en heb mijzelf voorgenomen om mijzelf hiermee te verwennen.
Contact gehad met de verkoper en krijg 15.000km garantie op de motor en versnellingsbak.
Hoe dat in de praktijk uitpakt, vul maar in. Hopelijk is het niet nodig.

Garantie is vaak geregeld via een tussenpartij, die maakt het niet uit of je de auto in zweden of ergens anders laat repareren (zal gezien de prijzen in Zweden eigenlijk altijd wel in hun voordeel uitpakken).
Mocht je een issue hebben laat je een opinie/offerte uit brengen bij een officiele Saab-garage/specialist. Die stuur je naar de verzekering en die handelt het dan verder af met de garage als zij akkoord geven en je je auto laat repareren.

Zo is het in elk geval in Belgie altijd geregeld... zou me daar niet al te veel druk om maken.
[ON ORDER] 2019 BMW 320d G20 Advantage Automaat Mineralgrau Metallic
[CURRENT] 2016 Jeep Grand Cherokee 3.6 Laredo UniBlack
[SOLD] 2009 Saab 9-3 Vector 1.9TiD Jet-Black Metallic @155 bhp/350 Nm DionHPT

Gebruikersavatar
ingka
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 810
Lid geworden op: wo 25 jul, 2007 15:42
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Auto importeren

Bericht door ingka » zo 25 jun, 2017 14:20

Het op Zweeds kenteken terugrijden naar NL is vrij risicoloos, zeker in de vakantieperiode dat er veel zweeds verkeer naar middeneuropa is. Het risico daarentegen is dat je bij een ongeval vreselijk de sjaak ben, ga maar eens in het buitenland aan een zweedse verzekeringsmaatschappij uitleggen wat er aan de hand is zonder een geldig persoonsnr. Ik heb het zelf 1x gedaan bij de verkoop toen ik Zweden wonen, maar de koper was een NL-er en forumgenoot dus we hebben samen dat risico genomen.

Het gebruik van de RDW eendagskentekens in het buitenland is niet toegestaan. Ook niet in combinatie met een Europese WA-verzekering. Het eendags kenteken van de RDW is geen rechtsgeldig in het buitenland erkend kenteken (bron: http://www.rdw.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Niet doen dus, je passeert 3 landsgrenzen, dus het risico is groot en rijden zonder geldige verzekering is zowieso niet OK.

als je bij een garage koopt zou ik vragen of je kunnen helpen met een Zweeds exportkenteken, maar het zoeken van de bijbehorende verzekering gaat een uitdaging zijn als niet zweed. Hoe de Deense en Duitse authoriteiten op dit kenteken reageren weet ik niet, al weet ik van de tijd dat ik in Zweden woonde (tot 5jaar geleden) dat de Denen er wel een lastig over deden, je werd dan gedwongen een 1 dags stikker kenteken bij het postkantoor te kopen. Ik heb een keer een NL auto naar zweden geexporteerd maar heb op advies van mijn garage de rode platen er pas na de brug opgeschroeft.
http://transportstyrelsen.se/en/road/Ve ... istration/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een andere optie is het Duits 5-daags kenteken met rode band, die komt inclusief europeese WA verzekering, dat is vrij algemeen geaccepteerd en genoeg online over te vinden.

Overigens zou ik de garantie eruit onderhandelen, het is maar de vraag of ze je gaan helpen als het daar is en je kan beter dat risico zelf af te dekken. Rechtsbijstand gaat je echt niet veel helpen in zo'n geval.

vliegen kan met Ryanair naar Skavsta, wellicht wil de verkoper je daar afhalen .. anders bus/trein nemen naar STOCKHOLM

veel succes, leuke trip!
Saab 9-3 Cabrio 2.0T KCP stage 2 - 270pk (2000)

Mijn ex-en: Saab 900 Classic T16 KCP 2-deurs 1986: Saab 9-3 2.0 Turbo Aero Cabrio 2001; Saab 9-5 Aero 2.3T Sportcombi Automaat 2004; Saab 9-5 Aero 2.3T Sportcombi 2002.

TimmieS
Geregistreerd lid
Berichten: 359
Lid geworden op: di 30 sep, 2014 17:50
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Auto importeren

Bericht door TimmieS » zo 25 jun, 2017 14:26

Als je verzekerd op chassisnummer dan ben je ten alle tijden verzekerd, al rij je zonder platen. Dat wordt dan wel weer een economisch delict in het geval je wordt aangehouden of een ongeluk veroorzaakt maar je bent wat er ook gebeurd verzekerd. Kost maar €100,- en dan kun je tenminste veilig terugrijden.

Gebruikersavatar
HeHaShDe
Geregistreerd lid
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 06 okt, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Auto importeren

Bericht door HeHaShDe » ma 26 jun, 2017 1:16

Als je verzekerd op chassisnummer dan ben je ten alle tijden verzekerd, al rij je zonder platen

Ik denk dat ik voor deze optie ga.
Even contact opnemen met mijn verzekeraar. Dan horen we wel of deze ermee accord gaan.

Verzekerd zijn op de weg terug volet wel beter.
Bedankt voor alle hulp en tips.
SAAB 9-3 2.0 FPT 1999 (verkocht)
SAAB 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc 2004 (verkocht)
SAAB 9-3 Sport Sedan 1.8t Vector Hirsch 2008 (verkocht)
SAAB 9-3 X 2010

TimmieS
Geregistreerd lid
Berichten: 359
Lid geworden op: di 30 sep, 2014 17:50
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Auto importeren

Bericht door TimmieS » ma 26 jun, 2017 11:04

Ik verzeker 'm altijd bij Advies Verzekerd in Meppel. Dan ben je twee weken verzekerd, dus als je terug komt kun je ook gewoon nog naar de RDW rijden.

wamske
Geregistreerd lid
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 21 jun, 2015 21:57
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Auto importeren

Bericht door wamske » di 27 jun, 2017 7:49

mailmichiel schreef:Dat is inderdaad de eenvoudigste manier. Een andere manier is om een eendags kenteken in Nederland aan te vragen bij de rdw (of twee verschillende als je in twee dagen terug rijdt). Dan dien je met je verzekeringsadviseur te zorgen dat je ook dekking hebt op dat kenteken en chassisnummer in het buitenland. Het is een beetje grijs gebied. Zo'n kenteken is eigenlijk om naar de rdw te rijden, in feite doe je dat ook.
Nog een alternatief is dat je een Duits 5 dagen kenteken aanvraagt, dat kan inclusief verzekering geloof ik. Probleem daarvan is dat je niet met een buitenlands kenteken in Nederland mag rijden als ingezetene. Dat geldt natuurlijk ook voor een Zweeds kenteken bij jouw constructie.
Sinds Maart vorig jaar is dit wel legaal. Op het moment dat je een buitenlands kenteken hebt, kun je een Vrijstelling voor BPM en MRB aanvragen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _nederland
Hiermee mag je 2 weken legaal rijden in NL. Als je snel bent, kun je dus doorrijden in deze auto ;)
Jungleman schreef:Nederlands 1-dagskenteken is voor een ritje S-NL niet mogelijk, officieel. dat mag/kan alleen gebruikt worden om van huis naar de RDW-keuring te rijden en weer terug. maar ik zag recent op Facebook dat iemand een Volvo XC70 op een 1-dagskenteken vanuit Spanje naar Nederland heeft gereden. het kan dus wel. maar als je toevallig een overijverige buitenlandse diender tegenkomt, ben je de Sjaak. of je op de verzekering van de verkoper naar huis kan/mag rijden weet ik niet. als dat mag, is dat de veiligste en goedkoopste manier.
Dit zou ik ook niet doen, je rijdt met een papiertje onder de ruit over diverse grenzen; dat is mi vragen om problemen.
Jungleman schreef: BPM: zelf berekenen, waarbij je voordeel krijgt als je geen extra's opgeeft, want daar betaal je ook BPM over. BPM van mijn 9000 Anni uit 1998 was in 2013 een bedrag van € 37. opties die ik niet heb opgegeven: metallic lak, schuifkanteldak.

hoe gaat het in zijn werk:
1. je berekent van tevoren de BPM en die berekening print je uit. de douane accepteert de berekening van een aantal sites. welke dat zijn durf ik hier niet te melden omdat ik niet meer weet welke ik gebruikt heb.
2. je gaat naar de RDW voor de registratiekeuring en je levert de BPM-berekening in bij het douane-loket (overheid: dus elke toko heeft zijn eigen loket)
3. na een paar dagen krijg je via email een betalingsverzoek voor de BPM.
4. inmiddels ben je 130 euro lichter vanwege de registratiekeuring bij de RDW.
5. na ontvangst van de betaling van de BPM geeft de ene overheidstoko een ontvangstmelding aan de andere toko, zodat die toko de kentekenkaart kan produceren.
6. indien van toepassing: naar de lokale garage voor APK. heb je bewijs van een buitenlandse, geldige, APK, dan wordt de datum van die Apk-keuring bij de registratiekeuring overgenomen.

tussen bezoek aan de RDW voor registratiekeuring en ontvangst van je kentekenkaart zit ongeveer 7 werkdagen. da's dus 2 weken.
Inmiddels zijn er geen aangifte loketten meer bij de RDW keuringsstations, maar doe je je BPM aangifte in een speciale envelop (liggen daar) en die gooi je in de BPM aangifte bus.
Autotelex is een BPM aangifte site die wordt geaccepteerd en met €20 ook niet te duur. Doen geen speciale dingen vwb taxeren etc, maar dat was voor mij (2008 9-3 TTID met lage kmstand) ook niet interessant.
De BPM kun je redelijk benaderen met de BPM calculator van Autoweek.
Het NL kenteken kost €104.90 en platen kostten mij €70 incl een witte plaat.

EDIT:
Ik zou de duitse export optie op rode platen eens verder bekijken, dat kon nog wel eens de veiligste en goedkoopst optie zijn. Tenzij je idd goede afspraken kunt maken om met het oorspronkelijke zweedse kenteken hierheen kunt rijden, of een zweeds exportkenteken kunt regelen.

Gebruikersavatar
kql
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 477
Lid geworden op: do 30 dec, 2004 22:38
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Auto importeren

Bericht door kql » di 27 jun, 2017 19:54

Pin me er niet op vast, maar volgens mij was 1 van de vereisten voor zweeds exportplaten een verzekering van een maand.
(en aangezien de tijdelijke, op kenteken verzekeringen 14 dagen looptijd hebben ... )
Pick a card, any card. Wrong!

Gebruikersavatar
ingka
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 810
Lid geworden op: wo 25 jul, 2007 15:42
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Auto importeren

Bericht door ingka » di 27 jun, 2017 22:07

Pin me er niet op vast, maar volgens mij was 1 van de vereisten voor zweeds exportplaten een verzekering van een maand.
klopt, idem voor import of rode platen .. dan krijg je gelijk je toekomstig kenteken op de rode plaat
in praktijk lukt dit alleen bij zweedse verzekeraars met een zweeds persoonsnummer, want anders geeft transportstyrelsen de platen niet uit.

zoals gezegd de rode duitse transitplaten zijn de aan te bevelen route ..
Saab 9-3 Cabrio 2.0T KCP stage 2 - 270pk (2000)

Mijn ex-en: Saab 900 Classic T16 KCP 2-deurs 1986: Saab 9-3 2.0 Turbo Aero Cabrio 2001; Saab 9-5 Aero 2.3T Sportcombi Automaat 2004; Saab 9-5 Aero 2.3T Sportcombi 2002.

Gebruikersavatar
blue city
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 2908
Lid geworden op: za 11 jun, 2011 21:09
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Auto importeren

Bericht door blue city » di 27 jun, 2017 22:32

:D

Denk het ook. En dan er bij. Ik weet uit zeer betrouwbare bron (mezelf) dat TS in NL niet veel problemen hoeft te verwachten. Hij woont nl. letterlijk op de grens.
Hey Henk, komst wel eem show'n he.
Elkenaine proat over het zoep'n van mien Saab, moar gain aine proat over zien dörst

9-3 SS Aero 2.0T automaat 2004 Zwart 247PK BSR
9-3 SC 1.8t Vector Chili Red Hirsch 195 pk
90 MY '87 Ambassador blue Sold

Gebruikersavatar
HeHaShDe
Geregistreerd lid
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 06 okt, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Auto importeren

Bericht door HeHaShDe » vr 07 jul, 2017 11:27

Importeren gaat niet heel soepeltjes.
Mijn favoriet was, ondanks goede afspraken met de garage, reeds verkocht toen ik weer contact met de garage opnam.
Ge-exporteerd naar Finland werd mij verteld.
Nu is het hun goed recht om de auto te verkopen, maar het is niet netjes naar mij toe.

Verder gezocht, nu een 9-3X 2.0T XWD Biopower.
Leuk , weinig km en van bouwjaar 2010.
Deze garage wil alleen exporteren als de auto eerst op een Zweeds adres wordt overgeschreven en dan mag ik hem weer overschrijven en exporteren.
Alleen ik ken geen Zweed.
Dus dat ging ook niet door.

Nu heb ik een ander 9-3X 2.0T XWD Biopower gevonden van bouwjaar 2010.
Iets meer kilometers gelopen en de voorstoel is iets versleten. Moet een keer op zoek naar een ander. Ik weet nog niet of deze elec verstelbaar is.

Verekering om terug te rijden kan zo geregeld worden.
Via Diks.nl Op chasisnummer.


Ik denk dat dit op deze manier goed te doen is.
@Blue City
tuurlijk kom ik de auto even laten zien, daar in the Blue Lagoon. :D
Ik kom wel even langs :O:
SAAB 9-3 2.0 FPT 1999 (verkocht)
SAAB 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc 2004 (verkocht)
SAAB 9-3 Sport Sedan 1.8t Vector Hirsch 2008 (verkocht)
SAAB 9-3 X 2010

Gebruikersavatar
HeHaShDe
Geregistreerd lid
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 06 okt, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Auto importeren

Bericht door HeHaShDe » ma 10 jul, 2017 14:58

Morgen, 11 Juli gaat de reis beginnen.
We vliegen vanaf Airport Eelde ( Groningen) naar Kopenhagen. Dan met de trein naar Malmö waar we ook overnachten.
Woensdag gaan we verder naar Växjö

We worden als het goed gaat, opgehaald door de verkoper van het bedrijf.
Mocht de koop, om welke reden dan ook, Niet doorgaan, hebben we een probleem. We hebben geen retour ticket.

En lopen is ver. :D
SAAB 9-3 2.0 FPT 1999 (verkocht)
SAAB 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc 2004 (verkocht)
SAAB 9-3 Sport Sedan 1.8t Vector Hirsch 2008 (verkocht)
SAAB 9-3 X 2010

Plaats reactie