Koppeling versleten??

2002-2012
fuga
Geregistreerd lid

Koppeling versleten??

Bericht door fuga » do 05 jan, 2017 19:05

De toerenteller schoot bij accelereren ineens 500 toeren omhoog (5e versnelling 120 km/u) En het koppelingspedaal voelt minder stevig dan voorheen. Nu denk ik dat de koppeling op is :cry:Kan iemand mijn vermoeden bevestigen of zou het iets anders zijn?

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Koppeling versleten??

Bericht door ZSR » do 05 jan, 2017 19:44

Op, wat is op? Het kan het begin van het einde zijn, wat als je rustig rijdt nog heel lang kan duren. Rij je echter net als ik wat sportiever dan ga je dat steeds vaker merken en het irritant vinden.

Robin9-3
Donateur
Donateur

Bericht door Robin9-3 » do 05 jan, 2017 20:14

Zit er een tuning op ? Bij mij gebeurt dat al 10.000 km ook regelmatig. Met name wanneer ik het gas na het ontkoppelen direct vol intrap.

fuga
Geregistreerd lid

Bericht door fuga » do 05 jan, 2017 20:19

@ZSR
Als er een goede 200 pk onder de motorkap gestald is dan is het af en toe lekker om ze uit te laten. Dus ja... maar we rijden best rustig doorgaans, het is wel een Saab!
Jij denkt ook dan de koppeling?

fuga
Geregistreerd lid

Bericht door fuga » do 05 jan, 2017 20:23

@Robin9-3
Er zit een tuning op ja, icm een 3" downpipe

Robin9-3
Donateur
Donateur

Bericht door Robin9-3 » do 05 jan, 2017 20:24

Klinkt wel als de koppeling, alhoewel ik het minder stevige gevoel niet echt kan plaatsen. Maar zoals al eerder gemeld kun je met wat beleid best nog wel wat kilometers maken alvorens hij het helemaal begeeft.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » do 05 jan, 2017 20:33

Inderdaad de koppeling en wanneer je hem nog niet meteen wilt (laten) vervangen dan kun je met beleid nog een tijd rustig doorrijden :idea:.
:O:

fuga
Geregistreerd lid

Bericht door fuga » do 05 jan, 2017 20:34

het is heel jammer van het geld maar ik ben bang dat ie echt kapot is als het totaal niet uit komt

fuga
Geregistreerd lid

Bericht door fuga » do 05 jan, 2017 20:44

onderdeelnummer 12798216
http://www.rendcarparts.nl/saab/onderde ... rd55562984" onclick="window.open(this.href);return false;

dat is als het goed is een Aero koppeling die meer kan hebben dan de originele. Klopt nietwaar?

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » do 05 jan, 2017 21:08

Jazeker, sterker nog kijk eens of je er niet nog eentje kan vinden die 400nm -450nm kan hebben (400nm is automaat).
Dat slippen heb je al als je een oudere koppeling hebt met stage1. Ik neem aan dat je een aangepaste tune hebt icm de 3" dus dan zit je zo op de 230pk.
Dan is het een kwestie van tijd dat je oude standaard koppeling het met stevig sportief rijgedrag gaat begeven. Tijd voor een nieuw koppeling. Eentje die je moet incalculeren als je voor een stage 2-3-4 gaat. (En soms ook voor een stage 1)

Even lekker het forum afstruinen, ik geloof dat er uit Engeland een upgrade te koop is. Of anders Mink in Breda even bellen die heeft er ervaring mee. Vraag maar naar Max :D

fuga
Geregistreerd lid

Bericht door fuga » do 05 jan, 2017 22:21

Klopt, Dion heeft de software op maat voor de downpipe geschreven.

Ik laat er een Aero koppeling in zetten lijkt mij voldoende tot zo'n 400 nm. Veel verder wil ik niet gaan qua tunen. De rest van de aandrijving krijgt ook meer te verduren. Zoals het nu is blijft het leuk.

fuga
Geregistreerd lid

Bericht door fuga » vr 06 jan, 2017 10:08

en ondertussen zit ik te denken en te denken.. Hij slipt wel, maar het koppelingspedaal grijpt onderin aan, dus als ie ver ingetrapt is, en niet op het eind.

Bij slijtage zou ie dan toch later moeten aangrijpen (pedaal bijna los) of ben ik abuis en haal ik iets door elkaar. Beetje jammer als het opengemaakt en vervangen word als het niet de oorzaak ik. Ik Laat er zowiezo eerst door de garage naar kijken voor de zekerheid. Maar allicht dat hier iemand rond surft die het euvel herkend.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » vr 06 jan, 2017 10:26

Heeft hij dat nu één keer gedaan of doet hij dat elke keer. Als het incidenteel voor is gekomen dan hoef je nog niet zo heel veel haast te maken en heb je alle tijd om je op een andere koppeling te oriënteren.

fuga
Geregistreerd lid

Bericht door fuga » vr 06 jan, 2017 10:34

Gisteren viel het voor het eerst hard op dat het gebeurde. Ik ben bang dat als het echt mis is dat het op een moment gebeurd als het totaal niet uit komt. Ik laat meteen nieuwe bakolie verversen, als ie dan toch open ligt.

Robin9-3
Donateur
Donateur

Bericht door Robin9-3 » vr 06 jan, 2017 10:53

Ik zou er ook niet zo'n paniek om maken. Reserveer er in ieder geval de komende tijd wat geld voor en als het echt nodig is kun je het laten uitvoeren. Rijd zelf al meer dan 10.000 km rond met af en toe een slippende koppeling. Merk niet eens dat het verslechterd is.

Plaats reactie