Onderhoudsintervallen

2002-2012
hendrik1
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 dec, 2015 0:43
Regio: NL - Provincie Gelderland

Onderhoudsintervallen

Bericht door hendrik1 » ma 25 apr, 2016 19:25

Voor de 9-3SS Bio Power gelden andere onderhoudsintervallen dan voor de benzine- en dieselmodellen.
Ik moet elke 15.000 km naar de garage voor een beurt, de benzinewagens eens per 30.000 km.
De Bio Power-mogelijkheid heb ik in het begin nog wel eens benut, maar omdat dat voortdurend problemen gaf met de LPG3 installatie
gebruik ik de Bio-optie nooit meer.

Door de korte interval van 15.000 km zijn de beurten best een behoorlijke kostenpost. Mijn vraag is: kan ik zonder problemen te krijgen overstappen op het onderhoudsschema van de benzineauto's? Wie heeft hier ervaring mee?

groeten, Hendrik1

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2329
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door busy » ma 25 apr, 2016 19:54

Biopower motor of niet elke 15.000km de olie plus filter vervangen is goed voor je motor. Elke 30.000km is SAAB toen het nog bestond ook van teruggekomen. Kosten olie 25 euro en oliefilter kost je 6,50 beide incl BTW. Als he het zelf doet. Laat je het doen dan betaal je het drie tot viervoudige per keer.
Laatst gewijzigd door busy op ma 25 apr, 2016 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
peterberg
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 22:08
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door peterberg » ma 25 apr, 2016 21:20

busy schreef:Biopower motor of niet elke 15.000km de olie plus filter vervangen is goed voor je motor. Elke 30.000km is SAAB toen het nog bestond ook van teruggekomen. Kosten olie 25 euro en oliefilter kost je 6,50 beide incl BTW. Als he het zelf doet. Last je het doen dan betaal je het drie tot viervoudige per keer.
ik was voor een kleine beurt een kleine vervanging van een stangetje en apk € 420,-- kwijt....
Saab 9-3 TurboX SE aut. 2008
ex SAAB 9-3 2.8 V6 Aero SE Parchment Silver aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
ex Saab 9-3 SS 1.8t Hirsch Nocturn blue 2008 (vriendin) 211.000
ex Saab 9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
ex Saab 9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2329
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door busy » ma 25 apr, 2016 21:36

Ik heb het over de olie vervangen. Kosten van een beurt afhankelijk van uurtarief je garage en wat er vervangen wordt. Ik koop zelf de onderdelen online en die het onderhoud zelf.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Sander1337
Geregistreerd lid
Berichten: 465
Lid geworden op: di 28 jul, 2015 0:02
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door Sander1337 » di 26 apr, 2016 15:24

Olie vervangen is echt kinderlijk eenvoudig, je filter moet je wel de juiste spullen voor hebben maar is ook geen ingewikkeld karwei...

Als je lange stukken rijdt zou ik zeggen dat 30000 prima kan, korte stukken zou ik 15000 doen!
[ON ORDER] 2019 BMW 320d G20 Advantage Automaat Mineralgrau Metallic
[CURRENT] 2016 Jeep Grand Cherokee 3.6 Laredo UniBlack
[SOLD] 2009 Saab 9-3 Vector 1.9TiD Jet-Black Metallic @155 bhp/350 Nm DionHPT

Gebruikersavatar
Garrett
Moderator
Berichten: 8192
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 14:37
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door Garrett » di 26 apr, 2016 15:51

peterberg schreef:
ik was voor een kleine beurt een kleine vervanging van een stangetje en apk € 420,-- kwijt....
Dat is een garage waar je niet meer terug gaat komen neem ik aan?

Laatst met de Lexus ook naar de buurtgarage. Ik denk lekker handig. Kleine beurt viel duurder uit dan bij de dealer... :shock:
Dus ook een gevalletje :wave: terwijl ze het toch van de locals zouden moeten hebben.

Maar even los van de mening van eenieder; waarom zou je niet naar de benzine-interval gaan, wanneer je de auto als benzinemodel gebruikt?
'98 Volvo V70 2.5i
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)

'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31

coppe218
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: Kies een regio:

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door coppe218 » di 26 apr, 2016 16:02

Lekker kort door de bocht zonder te weten welk stangetje er vervangen is.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)

Gebruikersavatar
MartinvR
Geregistreerd lid
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 jun, 2007 19:50
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door MartinvR » di 26 apr, 2016 18:17

busy schreef:Biopower motor of niet elke 15.000km de olie plus filter vervangen is goed voor je motor. Elke 30.000km is SAAB toen het nog bestond ook van teruggekomen. Kosten olie 25 euro en oliefilter kost je 6,50 beide incl BTW. Als he het zelf doet. Laat je het doen dan betaal je het drie tot viervoudige per keer.

Saab is niet teruggekomen van de vermelde 30.000 km voor olie verversen.
De richtlijn was 30.000 km of 2 jaar onderhoudsinterval.
Die 2 jaar is teruggebracht tot 1 jaar maar de (max) 30.000 km is gebleven.

ps: ...en ik heb nog geen voorgeschreven olie ontdekt voor een prijs van 4 euro per liter. :?

groet,
Martin
SAAB,veni vidi vici

9-3 SS 2.8T V6 Aero, jan 2008 (Maptun Stage 1)
9-3 SS 2.0 Turbo Aero, dec 2003 (BSR Stage 1)
9-3 SE 2.0 Turbo Anniversary, 2002
9-3 SE 2.3i, 1998
99 Turbo-2, 1980
99 EMS 1974, ge-upgradet tot model 1980

freddy77
Geregistreerd lid
Berichten: 42
Lid geworden op: di 22 dec, 2015 20:02
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door freddy77 » di 26 apr, 2016 19:25

http://www.olietekoop.nl/olie/merken/Op ... 0Origineel" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet exact 4 euro per liter maar dicht in de buurt dacht ik zo

Gebruikersavatar
MartinvR
Geregistreerd lid
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 jun, 2007 19:50
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door MartinvR » di 26 apr, 2016 19:48

Redelijk in de buurt met deze prijs.
Maar ik zou er een litertje bij doen.... 6 liter is de vervangingshoeveelheid. :D

En als je volgens de kenners erg goede olie wil, gebruik dan Mobil1 New Life 0w40.
Een verversing kost dan €50.
SAAB,veni vidi vici

9-3 SS 2.8T V6 Aero, jan 2008 (Maptun Stage 1)
9-3 SS 2.0 Turbo Aero, dec 2003 (BSR Stage 1)
9-3 SE 2.0 Turbo Anniversary, 2002
9-3 SE 2.3i, 1998
99 Turbo-2, 1980
99 EMS 1974, ge-upgradet tot model 1980

Gebruikersavatar
ZSR
Donateur 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 3529
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:44
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door ZSR » wo 27 apr, 2016 1:21

Over die interval, volgens mij zijn ze in de States wel naar die 10 of 15k interval gegaan. Misschien dat de benzine daar viezer is of zo??
Persoonlijk zeker 1 keer per jaar vervangen, liefst 2 keer. Een tankbeurt is duurder.
Saab 9-3 1.8t Estate 2006 MINK-BlackTop-4
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 5053
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door RoccoH » wo 27 apr, 2016 18:57

15k miles is nog steeds 24k km. Volgens mij is de motorolie in de US van een iets lagere kwaliteit, sowieso gebruiken ze daar andere standaarden qua oliesamenstellingen.

In mijn MY06 US boekje staat volgens de service indicator maar maximaal 15 000 Miles of twee jaar.

Sander1337
Geregistreerd lid
Berichten: 465
Lid geworden op: di 28 jul, 2015 0:02
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door Sander1337 » do 28 apr, 2016 14:47

15000 miles is bijna 40000 km...

Wat betreft de olie:

Diesel:
http://www.ebay.nl/itm/10-2x5-Liter-MAN ... SwYmZXEKIJ" onclick="window.open(this.href);return false;


Benzine:
http://www.ebay.nl/itm/2x-5-Liter-Motor ... SwAYtWMyHn" onclick="window.open(this.href);return false;
[ON ORDER] 2019 BMW 320d G20 Advantage Automaat Mineralgrau Metallic
[CURRENT] 2016 Jeep Grand Cherokee 3.6 Laredo UniBlack
[SOLD] 2009 Saab 9-3 Vector 1.9TiD Jet-Black Metallic @155 bhp/350 Nm DionHPT

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10117
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door Injectie » do 28 apr, 2016 15:10

15.000 miles is ongeveer 24.000 km. Een mile is 1,6 km
Huisregels van Saabforum.nl.Lees ze aub.
9000 2.3 LPG powered Na 7 jaar verkocht. Sinds februari 2015 een 9-5 estate

Gebruikersavatar
iluvsanela
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 1719
Lid geworden op: di 01 jan, 2013 22:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Onderhoudsintervallen

Bericht door iluvsanela » vr 29 apr, 2016 17:43

Je bent in de war met een inch welke 2.54 cm is.
een mijl is geen 2.54 km :oops:
(ja, lekker logisch dat imperiele systeem...)

Afbeelding
Verkocht: Saab 9-3 SS 1.8t Vector '03 Steel Grey
Opvolger: Honda FR-V 1.7i '05 Donkergrijs 6 zits "Japanse Multipla"

Plaats reactie