Distributieriem/ketting
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo 09 jul, 2006 17:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Distributieriem/ketting
Hallo, Wie kan mij antwoord geven.
Ik heb sinds kort een Saab 93 2.2 TID van juni 2003. In het onderhoudsschema lees ik dat ik bij 120.000 km de aandrijfriem moet vervangen. Ik zit nu op een 120.000 km en heb aan de dealer gevraagd of aandijfriem hetzelfde is als de distributieriem. Ik kreeg het antwoord dat de Saab 93 2.2 TID een distributieketting heeft en geen riem. Omdat het een ketting is en door de olis van de motor zou lopen hoeft deze nooit vervangen te worden. Kan iemand dit bevestigen. Ik ben er namelijk altijd van uitgegaan dat elke auto een distributieriem of ketting heeft en dat deze altijd na een xxxx aantal kilometers vervangen moeten worden om zware schade en hoge reperatie nota's te voorkomen. Als de aandrijf riem niet hetzelfde is als de distributieriem/ketting, wat is dan wel de aandrijf riem.
Groet en bedankt alvast voor jullie reactie?
JWvH
Ik heb sinds kort een Saab 93 2.2 TID van juni 2003. In het onderhoudsschema lees ik dat ik bij 120.000 km de aandrijfriem moet vervangen. Ik zit nu op een 120.000 km en heb aan de dealer gevraagd of aandijfriem hetzelfde is als de distributieriem. Ik kreeg het antwoord dat de Saab 93 2.2 TID een distributieketting heeft en geen riem. Omdat het een ketting is en door de olis van de motor zou lopen hoeft deze nooit vervangen te worden. Kan iemand dit bevestigen. Ik ben er namelijk altijd van uitgegaan dat elke auto een distributieriem of ketting heeft en dat deze altijd na een xxxx aantal kilometers vervangen moeten worden om zware schade en hoge reperatie nota's te voorkomen. Als de aandrijf riem niet hetzelfde is als de distributieriem/ketting, wat is dan wel de aandrijf riem.
Groet en bedankt alvast voor jullie reactie?
JWvH
- jwaterink
- Donateur (6x)
- Berichten: 8527
- Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Je boekje bedoelt de Multiriem. Die drijft je waterpomp, dynamo, stuurbekrachtingspomp en evt airco aan.
De distributieketting drijft de nokkenassen aan en inderdaad als die breekt is de schade niet te overzien. Deze hoort trouwens eigenlijk net zo lang als de auto mee te gaan dus meerdere tonnen. (enkele uitzondering daargelaten)
De distributieketting drijft de nokkenassen aan en inderdaad als die breekt is de schade niet te overzien. Deze hoort trouwens eigenlijk net zo lang als de auto mee te gaan dus meerdere tonnen. (enkele uitzondering daargelaten)
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo 09 jul, 2006 17:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
distributieketting.
[quote="jwaterink"]
De distributieketting drijft de nokkenassen aan en inderdaad als die breekt is de schade niet te overzien. Deze hoort trouwens eigenlijk net zo lang als de auto mee te gaan dus meerdere tonnen.
Dus de distributieketting hoef je normaal gesproken niet te vervangen,
Maar wat zit er nu in een Saab 9.3 2.2 TID, een riem of een ketting.
De distributieketting drijft de nokkenassen aan en inderdaad als die breekt is de schade niet te overzien. Deze hoort trouwens eigenlijk net zo lang als de auto mee te gaan dus meerdere tonnen.
Dus de distributieketting hoef je normaal gesproken niet te vervangen,
Maar wat zit er nu in een Saab 9.3 2.2 TID, een riem of een ketting.
- Injectie
- Moderator
- Berichten: 10439
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Een kettingRonin9-3 schreef:Eventjes een klein ''schopje''!
Wat zit er eigenlijk bij een 2004 9-3 1.8t in? Een ketting of een riem?
En kan je het onderhoudsschema van Saab ook ergens downloaden? Ik heb het onderhoudsboekje eventjes niet tot mijn beschikking!
Welke motor?DrDree schreef:Bij een 93 bouwjaar 2006 is dit een distributie-RIEM of KETTING ?en op of rond welke km-stand dient deze vervangen te worden ?
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.
- Otto
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: di 09 mar, 2004 2:18
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
De enige Saabs met distributieriemen zijn:
* 1.8i en de 1.9TID
De 1.8i moet de distributieriem vervangen worden om de 60.000km. Bij de 1.9TID moet de distributieriem vervangen worden om de 120.000km.
Otto
* 1.8i en de 1.9TID
De 1.8i moet de distributieriem vervangen worden om de 60.000km. Bij de 1.9TID moet de distributieriem vervangen worden om de 120.000km.
Otto
Saab 900 2.1 sedan
Saab 90
Saab 9000CSE 2.3turbo
Saab 900c Coupe
Saab 96 LV4
Saab 9-3 2.0lpt G3 Vialle LPI
Saab 900 NG Cabrio Vialle LPI
Saab 9-3 2.2TiD Hirsch
Saab 900 GL
Saab 9-3 2.2TiD
Saab 9-3 2.0 T Vialle LPI
Saab 900i Coupe
Saab 9-5 2.3t Vector Estate
Saab 90
Saab 9000CSE 2.3turbo
Saab 900c Coupe
Saab 96 LV4
Saab 9-3 2.0lpt G3 Vialle LPI
Saab 900 NG Cabrio Vialle LPI
Saab 9-3 2.2TiD Hirsch
Saab 900 GL
Saab 9-3 2.2TiD
Saab 9-3 2.0 T Vialle LPI
Saab 900i Coupe
Saab 9-5 2.3t Vector Estate