speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

2002-2012
f-jansen
Donateur
Donateur
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 07 sep, 2015 20:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door f-jansen » ma 07 sep, 2015 21:41

hallo,

na vaak op dit forum te hebben gekeken toch maar eens besloten een account aan te maken.

ik heb vorige jaar december mijn eerste auto gekocht, een 2003 Saab 9-3 sport sedan. heb hem voor een leuk prijsje weten te kopen maar had meteen een reparatie aan mijn kont van 700 euro vanwege de balans assen die eruit lagen omdat er verkeerde olie in heeft gezeten. kosten gedeeld met de verkoper en bracht het er dus goed vanaf. ik heb echter nog een paar typische 9-3 SS problemen zoals de centrale deurvergrendeling van de deur links achter en rechts voor die wel eens dienst willen weigeren. alsmede dat hij heel af en toe (2 keer tot nu toe )in de noodloop schiet omdat de boordcomputer een andere waarde van het gaspedaal verwachtte. dit is iets wat ik zelf kan resetten door de accu even los te halen :)

buiten deze punten ben ik erg tevreden met de auto en vindt alle luxe aan boord helemaal top. lekker pittige motor (2.0T), die ik overigens minimaal nog stage 1, misschien stage 2 wil laten tunen. tevens denk ik er nog aan een veerpootbrug te plaatsen als ook de grill te vervangen door een mat zwarte versie om hem wat meer uitstraling te geven en misschien nog een op maat gemaakte uitlaat zodat ik bij hogere toerentallen een subtiele roffel krijg (geen knalpot effect). alsmede ook nog een aantal dingen aan het interieur :D

hetgeen waar ik me nu echter op wil richten zijn de speakers in de auto. ik heb het 7 speakers systeem. 3 in het dashboard 2 in de voordeuren en 2 in de hoedenplank. ik vind het geluid niet echt best en tevens is te merken dat 2 speakers slecht worden omdat het rubber uitdroogt en het papier van de conus niet meer in al te beste conditie verkeerd. reden genoeg dus om het hele zwikje te vervangen door iets beters.
ik ben wat onderzoek gaan doen en kwam erachter dat het bij de Saab net iets anders gaat dan bij andere merken. zo heb ik op dit forum gelezen dat de speakers in de deuren 2 ohm zijn (ben je mooi klaar mee). ik had het boek van Haynes reeds aangeschaft als hulp voor het zelf uitvoeren van onderhoud en zocht er informatie over het audio systeem. daar wordt jammer genoeg niet over gesproken in het boek.

de volgende dingen moet ik nog te weten te komen:
afmeting van de speakers HxBxD.
impedanties.
eventuele alternatieven.

Ik ben niet van plan een extra subwoofer met versterker te plaatsen in de kofferbak (niet mijn ding) maar ben gewoon op zoek naar een mooi alternatief voor de standaard speakers met een leuke prijs/prestatie verhouding.
het plaatsen van de speakers ga ik zelf doen, al moet ik echter nog wat onderzoek doen voor het vervangen van de deurspeakers.

ik hoop dat jullie me wat informatie en tips kunnen geven met betrekking tot het bovenstaande.

alvast bedankt.
bij vrienden beter bekend als "De Directeur" vanwege het bezit van een 2003 Saab 9-3 SS

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7009
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door fozwart » ma 07 sep, 2015 23:08

De meeste gegevens van de speakers staan hier wel http://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/s ... ie-2/audio behalve de diepte. Maar als je op internet de gegevens van de boston acoustics s35 even opzoekt dan heb je de maximale afmetingen van de kleine speakers wel te pakken. Als je voor de kleine speakers even rond zoekt op het forum zul je aardig wat alternatieven kunnen vinden.
Als je de gegevens van de infinity reference 6532i even op zoekt dan heb je zo'n beetje de maximale maat te pakken die in je deuren kan. JBL en Infinity hebben overigens behoorlijk wat 2 ohm speakers in het assortiment.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

f-jansen
Donateur
Donateur
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 07 sep, 2015 20:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door f-jansen » di 08 sep, 2015 21:26

bedankt voor de informatie. mag ik aannemen dat de speaker in het midden van het dashboard dezelfde inbouw diepte heeft als de andere twee?
bij vrienden beter bekend als "De Directeur" vanwege het bezit van een 2003 Saab 9-3 SS

Gebruikersavatar
shearwater
In memoriam †
Berichten: 5617
Lid geworden op: zo 17 apr, 2005 22:17
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door shearwater » di 08 sep, 2015 21:52

Nee, dat mag je niet. De middenspeaker is 10 cm en de twee aan de zijkant zijn 87 mm. De inbouwdiepte is niet pér definitie hetzelfde.

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7009
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door fozwart » di 08 sep, 2015 22:35

Als je voor die de maten van de Boston Acoustics S45 aanhoudt dan zit je goed. Die past er echt heel precies in. Een andere speaker kan geen mm groter zijn.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

f-jansen
Donateur
Donateur
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 07 sep, 2015 20:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door f-jansen » di 08 sep, 2015 23:07

bedankt voor de reacties.

ik heb even rond gekeken op de site van Infinity en heb er een aantal speakers als opties gekozen. het gaat om de volgende speakers:
http://www.infinityspeakers.com/speaker ... ck#start=1
http://www.infinityspeakers.com/speaker ... ck#start=1
http://www.infinityspeakers.com/speaker ... ck#start=1

het grappige is echter dat de nominale impedantie van 2 van de 3 gekozen speakers 3 ohm is. terwijl ze erbij vermelden dat het "True 4 ohm architecture is" ik maak hieruit op dat het dus ook prima zou moeten kunnen werken in mijn auto.
ik weet niet zeker of ik de middelste speaker in het dashboard ga vervangen aangezien hij niet veel bijdraagt aan de totale ervaring. wat is jullie mening/ idee over deze speakers? suggesties en alternatieven zijn welkom.

alvast bedankt.
bij vrienden beter bekend als "De Directeur" vanwege het bezit van een 2003 Saab 9-3 SS

f-jansen
Donateur
Donateur
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 07 sep, 2015 20:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door f-jansen » wo 09 sep, 2015 20:52

het gedoe met de impedantie bleef toch knagen want ik wist dat er iets mee was maar kon me niet precies meer herinneren wat. dus even mijn geheugen opgefrist met behulp van wat documentatie. 3 ohm speakers kunnen toch niet omdat ze dan een te hoge stroom van de radio kunnen vergen of clipping kunnen veroorzaken, kortweg de radio om zeep helpen. dus nog even verder zoeken. :D
bij vrienden beter bekend als "De Directeur" vanwege het bezit van een 2003 Saab 9-3 SS

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7009
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door fozwart » wo 09 sep, 2015 21:41

Middelste speaker vervangen zou ik niet doen, draagt weinig bij. Alleen de deurspeakers zijn 2 ohm, de overige speakers zijn 4 ohm.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur
Donateur
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door raspaardje » do 24 nov, 2016 11:47

Wat zijn de ervaringen met het vervangen van de dashboardspeakers van het 300W systeem?
Eisen? Ze moeten echt passen zonder aanpassingen en impedantie moet 4 Ohm zijn.

Ik zie voorbij komen:
- Kicker CS35, past de KSC35 ook (dezelfde inbouwdiepte van 42 mm)
- JBL GTO329 (zijn deze wel 4 Ohm, volgens mij niet?)
- BA 35, echter niet meer leverbaar zijn
- Rainbow, type ???
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7009
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door fozwart » do 24 nov, 2016 13:29

Even kijken wat je configuratie is. Als je onder het luidsprekerrooster luidsprekers hebt zitten plus hogetonenspeakertjes dan kun je een kleine verbetering verwachten. Zitten er geen hogetonenspeakertjes dan kun je een behoorlijke verbetering verwachten.
Luidsprekers horen inderdaad 4 ohm te zijn.
Er zullen meer speakers zijn dan jouw rijtje, als je de afmetingen van de BA S35 aan houdt dan heb je de maximale maat waarmee inbouw mogelijk is. De BA S35 past er namelijk precies in.
https://www.manualslib.com/manual/21843 ... s-S35.html
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur
Donateur
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door raspaardje » do 24 nov, 2016 13:41

Ik heb deze: ES4-13, 300W: Saab Infotainment Plus with Navigation and AVR
Echter in eenb cabrio, dus 10 speakers ipv 13: 5 in het dashboard (inclusief 2 tweeters), 2 in de deuren, 2 in de zijpanelen achter en 1 in de rugleuning in het midden.

Verbetering zal dus niet zo groot zijn, zeg je?
De boel is natuurlijk wel 10 jaar oud...
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey

ThunderNet
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 16:10
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door ThunderNet » do 24 nov, 2016 15:07

fozwart schreef:Even kijken wat je configuratie is. Als je onder het luidsprekerrooster luidsprekers hebt zitten plus hogetonenspeakertjes dan kun je een kleine verbetering verwachten. Zitten er geen hogetonenspeakertjes dan kun je een behoorlijke verbetering verwachten.
Luidsprekers horen inderdaad 4 ohm te zijn.
Er zullen meer speakers zijn dan jouw rijtje, als je de afmetingen van de BA S35 aan houdt dan heb je de maximale maat waarmee inbouw mogelijk is. De BA S35 past er namelijk precies in.
https://www.manualslib.com/manual/21843 ... s-S35.html
Het is alleen erg jammer dat Boston Acoustics er mee gestopt is :) zijn dus niet meer te krijgen.
2006 SAAB 9-3 Sport Estate 1.9 TID Vector Jet Black - Voelt zich ineens jong als hij andere saab-rijders spot...

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7009
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door fozwart » vr 25 nov, 2016 1:28

ThunderNet schreef:Het is alleen erg jammer dat Boston Acoustics er mee gestopt is :) zijn dus niet meer te krijgen.
Heel jammer, daarom verwijs ik ook naar de inbouwmaten, de maat van de BA is het maximale wat er in kan.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

JaN_WilleM
Geregistreerd lid
Berichten: 106
Lid geworden op: do 06 aug, 2015 22:32
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door JaN_WilleM » di 29 nov, 2016 22:52

Ik heb in mijn 9.3 Estate (uit 2006) de 2 speakers (links & rechts) in het dashboard vervangen door 'Kicker CS35' speakers. De oorspronkelijke speakers waren inclusief een tweeter. De Kicker's hebben een ingebouwde tweeter en pasten zonder aanpassingen (lees: zonder zagen-boren-vijlen) in het dashboard en konden weer worden afgedekt met het originele rooster. Kosten: 30 euro per set. Enige improvisatie betreft het aansluiten van de draden: solderen of de connector van de oude speaker omzetten naar de nieuwe (maar zoiets moest ook bij de BA-speakers).
2006 Saab 9-3 1.8t Estate Vector
2002 Renault Laguna 2, 1.6 (ex)

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur
Donateur
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: speakers vervangen 2003 saab 9-3 SS

Bericht door raspaardje » wo 30 nov, 2016 0:17

Dank!
Hoe groot vond je de geluidsverbetering? Duidelijk waarneembaar op elk volume?

Verstuurd vanaf mijn SM-T805 met Tapatalk
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey

Plaats reactie