Parrot Asteroid Smart ingebouwd UPDATE 1

2002-2012
safety first
Geregistreerd lid

Parrot Asteroid Smart ingebouwd UPDATE 1

Bericht door safety first » za 08 nov, 2014 20:22

In het kader Share Your Expirience:

(Voor wie dit al gelezen heeft: update staat onderaan op pagina 1 van topic)

Na lang dubben heb ik de knoop doorgehakt en een Parrot Asteroid Smart in mijn 9-3 TTiD Aero Estate laten plaatsen. In mijn vorige 9-3 was ik verwend met af-fabriek navigatie met handsfree GSM in combinatie met het Bose 300W systeem. Maar in deze 9-3 zat de Saab audio met het 7-speaker systeem. Qua geluid viel de teruggang wel mee, maar ik miste het gemak van een systeem met audio, telefoon, iPod en navigatie. Maar om een (mij) passend systeem te vinden viel niet mee! Op alle opties is wel wat aan te merken:

- Originele navigatie: absoluut niet plug-and-play wanneer niet af-fabriek voorbereid. Voor handsfree een aparte Parrot nodig en het belangrijkste: nooit meer updates.
- Alpine, Kenwood en Pioneer: inbouw goed mogelijk maar uiterlijk niet mijn smaak door piano-lak randjes, uitstekende balk aan de onderzijde en menu structuur.
- Parrot Asteroid Smart: zowel zeer positieve als zeer negatieve recensies te vinden op internet. Voor wie de Asteroid Smart niet kent, bekijk eerst deze demo:

https://www.youtube.com/watch?v=TmbE6RIHPFk" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb uiteindelijk voor de Asteroid Smart gekozen om de volgende redenen:
- Ik vind het idee van een App-radio met Wifi het systeem van de toekomst.
- Ik vind de Asteroid van alle aftermarket systemen er het beste uitzien en de menu's zijn mooi en werken snel.
- Mogelijkheid TomTom navigatie erop te zetten door de TomTom app in de app-store te kopen.
- Mogelijkheid systeem uit te breiden met DAB+ (Dension DAB+U)
- De plaatselijke AST vestiging (AST-Dronten) zag mogelijkheden alle Saab gerelateerde problemen (geen standaard ISO kabel voor 7-speaker systeem, geen standaard UNIKA stuurbediening) op te lossen.
- Last-but-not-least: vind maar eens een ander systeem met DAB+, FM-radio, iPod en USB aansluiting, handsfree telefoon (2 telefoons!), navigatie en Wifi mogelijkheid voor dat geld.

Ik rij nu 5 dagen rond met de Asteroid en om in Saab Central of Saab United termen te blijven: SIMPLY LOVE IT!!
In de komende week zal ik mijn ervaringen per onderwerp met jullie delen, hier alvast wat fotootjes:

(PS: de buitenste rand is gewrapt in geborsteld donker alu maar wordt waarschijnlijk vervangen door mat zwart)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Parrot Asteroid Smart ingebouwd

Bericht door Mrwhoopie » za 08 nov, 2014 20:30

Qua integratie vind ik het toch niet heel mooi aansluiten aan het dash,heb je mss ook een foto bij avond om te zien hoe het met het dashverlichting blend.
Ik heb nu zelf de f60DAB en dit blend helemaal in.
Maar in ieder geval afzetmarkt unit is the way to go!

alhambratti
Geregistreerd lid

Bericht door alhambratti » zo 09 nov, 2014 7:55

Mooi systeem heb ooit een demo auto van Saab Twente mee gehad met deze radio er in.
Geen priggel knopjes en verschikkelijke kleuren van de verlichting.
En werk heel snel en vertrouwd
I love Andriod. .

Saab 93 Aero 2.8t V6 cabriolet

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 09 nov, 2014 8:30

Mooi systeem inderdaad.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 09 nov, 2014 8:33

ik vind hem ook erg mooi: misschien het randje nog zwart maar sowieso jaloersmakend hoor!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 09 nov, 2014 8:55

mooi apparaat, mooi ingebouwd in een mooi Hirsch dashboard van een evenzo mooie auto (9-3 TTiD aero?)

ik houd zelf wel van dit soort gimmicks maar ik zou in dit geval heel erg een ouderwetse knop (volume/power) missen

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 09 nov, 2014 10:52

Style&Co schreef: ..... maar ik zou in dit geval heel erg een ouderwetse knop (volume/power) missen
Dat went heel snel

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 09 nov, 2014 11:59

Ziet er goed uit! Vrienden van ons hebben hun originele navi laten vervangen voor dit zelfde systeem, ook in een 9-3 ttid estate. Heb er even mee kunneb spelen en werd positief verrast door de snelheid van het apparaat en de looks van de software. De meegeleverde iGo navi software is volgens die vrienden niet ideaal, maar daar zijn in de asteroid market genoeg alternatieven voor te vinden; ideaal!

Leuk speeltje, ik kijk uit naar je review. (Misschien toch m'n pa maar eens wat actiever motiveren om hierin te investeren, losse tomtom, parrot en telefoon via aux blijft een beetje "gepruts")

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » zo 09 nov, 2014 12:02

Ik twijfel nog tussen deze en de appradio van pioneer.
En dan wel de da210 ivm de mogelijkheid om cd dvd af te spelen

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » zo 09 nov, 2014 12:27

rutgerreinier schreef:Ik twijfel nog tussen deze en de appradio van pioneer.
En dan wel de da210 ivm de mogelijkheid om cd dvd af te spelen
Ik vrees dat Appradio op sterven na dood is,pioneer heeft nu alles op carplay gezet wat heel begrijpelijk is want het werkt heerlijk,op de eenzame ritje kan ik nu chatten met siri,wie wou er als kind geen KIT zoals in knightrider? :D

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » zo 09 nov, 2014 12:59

De nieuwste da120 heeft CarPlay
Dus denk dat de appradio nog wel even blijft.
Anders een hele goede mirrorlink systeem

Pevers
Geregistreerd lid

Bericht door Pevers » zo 09 nov, 2014 18:14

Dit is waarschijnlijk vragen naar de bekende weg, dit werkt zeker niet met de eerste serie 93 ss? Je weet wel, die met de fijne fiber optic setup.

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » zo 09 nov, 2014 18:46

Mij valt de spiegelkap op. Mooi :-)

iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door iluvsanela » zo 09 nov, 2014 19:33

De pre-facelift SS heeft geen 2 DIN slot in je dash, dus fysiek past het ook niet. ;)

safety first
Geregistreerd lid

Bericht door safety first » wo 12 nov, 2014 19:48

Hartelijk dank voor de leuke reacties! Hier de beloofde update (1):

Om te beginnen een paar opmerkingen over de inbouw:
1.) Omdat ik wilde dat de voorzijde volledig vlak in het dashboard gemonteerd werd heb ik een apart 2-DIN verstelbaar frame erbij gekocht. Deze zijn nog leverbaar voor de 9-3! Zonder dit frame steekt de Parrot iets naar voren.

2.) Omdat ik diverse slechte verhalen hoorde over DAB ontvangst en ik in een gebied woon met slechte dekking (Flevoland) heb ik besloten een externe spriet antenne te laten plaatsen op de plaats van de haaievin. Omdat deze ook leverbaar is als gecombineerde DAB / GPS antenne heb ik die besteld en ook de navigatie er op aangesloten. Hiermee kwamen de standaard DAB plak-raamantenne en de navigatie antenne op het dashboard te vervallen. De originele Saab FM raam antenne is gebruikt voor de ontvangst van de FM-radio.

3.) De in de handel verkrijgbare ISO kabels voor aansluiting van de speakers zijn allemaal voor het 4-speaker systeem, terwijl in mijn auto het 7-speaker systeem met aparte versterker zit. Navraag bij de genoemde Saab dealer in het oosten van het land maakte duidelijk dat zij bij montage van de Parrot de Saab versterker laten vervallen. Omdat ik dat niet wilde is bij de montage de ISO kabel ter plekke aangepast en geschikt gemaakt voor het 7-speaker systeem. Een stukje maatwerk van de inbouwer!

4.) Tenslotte de stuurbediening. Ook hiervoor geen plug-and-play oplossing maar door herprogrammeren van de Unika GMLAN is het werkend gemaakt. Wederom een stuk maatwerk.

Hier mijn ervaringen met de werking:

ALGEMEEN
Parrot Asteroid functioneert probleemloos en heeft nog geen slag gemist. Menu's zijn eenvoudig en snel. Scherm helder bij vol zonlicht maar 's nachts ook goed te dimmen.
Punt van aandacht: het geluid is goed en helder, maar ik mis vooral bij de DAB het 'volle' geluid van de originele audio. Hiervoor ga ik volgende week een oplossing zoeken met AST-Dronten.
Nadeel: de Parrot moet iedere keer weer opnieuw opladen. Dus het is niet zo dat de zender of het muzieknummer dat speelde toen je de auto verliet meteen verder gaat als je de auto start. Dat opladen duurt 10-30 seconden (afhankelijk hoe lang de auto stilgestaan heeft).

AUDIO:
- DAB+ : perfecte ontvangst, geen slag gemist tijdens het rijden tussen Drachten, Appelscha, Heerenveen, Lemmer, Kampen, Dronten, Lelystad, Almere en Schiphol. Alleen bij stilstand een keer wegvallende ontvangst wanneer afgeschermd door een gebouw.
Voordelen DAB: geluid van CD kwaliteit en extra zenders (zelf vind ik NPO 6 Jazz / Soul een aanwinst;-))
Nadelen DAB: zender moet eerst +/- 20 seconden een buffer opbouwen voor er geluid komt, vergelijkbaar met het streamen van een filmpje via internet. Snel van zender naar zender schakelen is er dus niet bij. Wel kan snel terug geschakeld worden naar een zender die eenmaal een buffer opgebouwd heeft. Ook is het geluidsvolume een stuk lager dan van de overige bronnen.
- FM radio en iPod: werking zoals verwacht en bediening via menu op het scherm simpel.
- Geluid- en zenderwisseling via stuurbediening werkt zoals het hoort.

NAVIGATIE:
Een van de redenen om de Parrot aan te schaffen is het feit dat in de Asteroid Market de TomTom App leverbaar is, waardoor het mogelijk is het (in mijn ogen) beste navigatie systeem er op te draaien. Ik ben er nog niet aan toe gekomen deze App te installeren en heb tot nu toe het meegeleverde iGo gebruikt. Dat valt me niet tegen: het brengt me tot nu toe overal waar ik wil zijn via de routes die ik zelf ook zou kiezen (heb het gebruikt als back-up op bovenstaande routes). De route wordt snel berekend, het detail gehalte van de presentatie is mooi clean en net als TomTom past ook de iGo de schaal automatisch aan en dat alleen al is een enorme verbetering t.o.v. het originele Saab navigatiesysteem!

TELEFOON:
Als een van de weinige systemen kunnen in de Parrot twee telefoons opgeslagen worden die via BlueTooth automatisch contact zoeken. Handig voor als je regelmatig de auto deelt met collega of partner. Waneer die twee telefoons tegelijkertijd aan boord zijn is er een master telefoon voor het adresboek dat de Parrot laadt, en nummers die daaruit geselecteerd worden, worden gebeld via de master telefoon.
Nadeel: de stuurbediening werkt alleen voor de audio, niet voor de telefoon. Maar de bediening op het touch screen is dermate eenvoudig dat ik dat nog niet gemist heb.

WIFI:
Inmiddels heb ik contact kunnen maken met het internet via mijn thuis WiFi als de auto op de oprit staat en via de 'persoonlijke hotspot' van mijn iPhone 5 tijdens het rijden. Op deze manier is de Parrot up-te-daten en kan actuele verkeersinfo binnengehaald worden.

TENSLOTTE:
Hier is een waarschuwing op z'n plaats!!! Je moet met de Parrot oppassen dat je tijdens het rijden niet te veel met het apparaat bezig bent, want de mogelijkheden zijn legio en het leidt enorm af van het rijden. Ik heb daarom met mezelf afgesproken me te gedragen zoals het een Saab rijder betaamt: dus aandacht op de weg en tijdens het rijden alleen de basic functies gebruiken (audio: station- en geluid selecties, navigatie: geprogrammeerde route volgen en telefoon gesprekken met handen aan het stuur). Maar goed, geldt niet voor alle huidige telefoons dat zelfbeheersing tijdens het rijden op z'n plaats is?

Kortom: ik ben erg blij met de Parrot Asteroid Smart! Punten van aandacht voor de komende periode zijn:
- Updaten naar nieuwste software en een paar nieuwe App's activeren (TomTom? / Spotify?)
- Geluidsniveau nog wat opkrikken (subwoofer plaatsen?)
- Looks aanpassen (buitenste randje toch zwart of midden gedeelte - bekerhouder, bediening climate control en asbak - ook antraciet geborsteld alu wrappen?)

Ik zal hier t.z.t. een update 2 over plaatsen.

Plaats reactie