(Voor wie dit al gelezen heeft: update staat onderaan op pagina 1 van topic)
Na lang dubben heb ik de knoop doorgehakt en een Parrot Asteroid Smart in mijn 9-3 TTiD Aero Estate laten plaatsen. In mijn vorige 9-3 was ik verwend met af-fabriek navigatie met handsfree GSM in combinatie met het Bose 300W systeem. Maar in deze 9-3 zat de Saab audio met het 7-speaker systeem. Qua geluid viel de teruggang wel mee, maar ik miste het gemak van een systeem met audio, telefoon, iPod en navigatie. Maar om een (mij) passend systeem te vinden viel niet mee! Op alle opties is wel wat aan te merken:
- Originele navigatie: absoluut niet plug-and-play wanneer niet af-fabriek voorbereid. Voor handsfree een aparte Parrot nodig en het belangrijkste: nooit meer updates.
- Alpine, Kenwood en Pioneer: inbouw goed mogelijk maar uiterlijk niet mijn smaak door piano-lak randjes, uitstekende balk aan de onderzijde en menu structuur.
- Parrot Asteroid Smart: zowel zeer positieve als zeer negatieve recensies te vinden op internet. Voor wie de Asteroid Smart niet kent, bekijk eerst deze demo:
https://www.youtube.com/watch?v=TmbE6RIHPFk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb uiteindelijk voor de Asteroid Smart gekozen om de volgende redenen:
- Ik vind het idee van een App-radio met Wifi het systeem van de toekomst.
- Ik vind de Asteroid van alle aftermarket systemen er het beste uitzien en de menu's zijn mooi en werken snel.
- Mogelijkheid TomTom navigatie erop te zetten door de TomTom app in de app-store te kopen.
- Mogelijkheid systeem uit te breiden met DAB+ (Dension DAB+U)
- De plaatselijke AST vestiging (AST-Dronten) zag mogelijkheden alle Saab gerelateerde problemen (geen standaard ISO kabel voor 7-speaker systeem, geen standaard UNIKA stuurbediening) op te lossen.
- Last-but-not-least: vind maar eens een ander systeem met DAB+, FM-radio, iPod en USB aansluiting, handsfree telefoon (2 telefoons!), navigatie en Wifi mogelijkheid voor dat geld.
Ik rij nu 5 dagen rond met de Asteroid en om in Saab Central of Saab United termen te blijven: SIMPLY LOVE IT!!
In de komende week zal ik mijn ervaringen per onderwerp met jullie delen, hier alvast wat fotootjes:
(PS: de buitenste rand is gewrapt in geborsteld donker alu maar wordt waarschijnlijk vervangen door mat zwart)