Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

2002-2012
Gebruikersavatar
HugovB
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 04 dec, 2016 15:43
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door HugovB » za 29 dec, 2018 19:46

Sinds 3 jaar een 9-3X 2.0T SE my 2010 in bezit.

TOP: fijne reisauto, heerlijk op de snelweg. Super uitstraling, vind ik.

FLOP: kleppen van deze 209 PK motor (B207R) bleken te zwak voor rijden op LPG, ondanks Valvecare; kleprevisie was onvermijdelijk.
FLOP: diverse kwalen en kwaaltjes, een premium merk eigenlijk onwaardig naar mijn mening. 5 van 10 van de eeuroparts top-10 al gehad
- portiersloten achter haperen op de afstandsbediening meer en meer
- kraakjes en rammeltjes, achter dashbordkastje inderdaad maar ook boven veiligheidsriem en rechts achter
- beperkte bergruimte voor bestuurder en bijrijder. Dashboardkastje daarentegen onhandig diep
Saab 9-3X 2.0T XWD Zwart (2009)
( Saab 9000 CSE 2.0t Anniversary (1997) 'gesloopt' )
( Saab 99 2d. (1975) 'gesloopt' )

Gebruikersavatar
MartinvR
Geregistreerd lid
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 03 jun, 2007 19:50
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door MartinvR » wo 09 jan, 2019 22:07

Je zou toch zeggen dat naarmate je een nieuwer bouwjaar rijdt er minder kinderziektes in zitten...
Een MY2010 en dan kraken; erg irritant!

Mijn MY2008 V6 Aero sedan piept niet, kraakt niet, fluit niet, bonkt niet; dooooodse stilte en boven de 150 km/h enkel wat windgeruis.
Met de portiersloten ook geen enkel probleem.

groet,
Martin
SAAB,veni vidi vici

9-3 SS 2.8T V6 Aero, jan 2008 (Maptun Stage 1)
9-3 SS 2.0 Turbo Aero, dec 2003 (BSR Stage 1)
9-3 SE 2.0 Turbo Anniversary, 2002
9-3 SE 2.3i, 1998
99 Turbo-2, 1980
99 EMS 1974, ge-upgradet tot model 1980

Gebruikersavatar
HugovB
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 04 dec, 2016 15:43
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door HugovB » vr 11 jan, 2019 23:33

Heb ik pech dus :?

Groet
Hugo
Saab 9-3X 2.0T XWD Zwart (2009)
( Saab 9000 CSE 2.0t Anniversary (1997) 'gesloopt' )
( Saab 99 2d. (1975) 'gesloopt' )

TobiasPutman
Geregistreerd lid
Berichten: 30
Lid geworden op: do 24 mar, 2016 18:37
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door TobiasPutman » za 16 feb, 2019 21:11

Saab 9-3 SportSedan 1.8t lineair Hirsch uit 2005

2e hands, dealer onderhouden.

Top:

Simpel, topauto. Rijdt heerlijk, snelle bak(gedeeltelijk door Hirsch) comfortabel, lekker lage toeren op de snelweg, best zuinig voor zo’n auto.

Flop:

Audio. Ik heb het 7 speaker systeem maar het is niet echt denderend. En het optische systeem in deze serie is ook niet echt ideaal.

Alles bij elkaar een echte topauto. Zeer tevreden mee. Audio en nog een paar kleine dingetjes vervang/upgrade ik zelf, is ook wel weer zo leuk om te doen. Is te volgen in een thread mocht je het leuk vinden om te volgen haha
Saab 9-3 2.0 1999
Saab 9-3 1.8t SS (Hirsch) 2005

daan1979
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb, 2011 15:18
Regio: Kies een regio:

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door daan1979 » za 27 jul, 2019 21:57

Ik heb sinds maart weer een saab. Nu een sport Estate uit 2008. Tid 1.9

Ik heb een redelijk goed onderhouden model gevonden voor weinig geld.
Zeg tegen mijn vrienden 'ik rij Zweeds voor Frans geld!'
Tot op heden klopt dat ook.

Toch, nu ik een paar maanden de auto rijd denk ik dat er over een tijd een 9-5 Estate komt. Vooral de reden: 3 kinderen én lpg.

Top:
Snelweg gedag. Lekker 2000 toeren met 120 kmpu
Mooi design, zowel binnen als buiten.
Stuurt lekker strak, ligt goed op de weg.
Fijn te tunen, afgelopen week een tripje naar dionhpt gehad.
Redelijk zuinig.

Flop:
Krakende middenconsole.. pfft. Wat 'n plastic fantastic ellende.
Startmotor die de omgeving het idee geeft dat ik nooit meer weg rijd. (maar ik weet dat ie aanslaat..)
Binnenruimte valt me toch tegen. Een kameraad van me heeft een vectra station en dat is toch echt een slag groter binnen.
Bestuurdersstoel heeft een in-en-uitstap schade, maar een goede vervangende zitting is ver te zoeken.
Sluitingen van de portieren is ook wat iel. Soms blijft de deur links achter open staan.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur 2016 + 2017 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2019
Berichten: 1687
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: Kies een regio:

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door ico9-3 » zo 28 jul, 2019 11:16

Middenconsole is op te lossen met wat stofplakband, eventueel dynamat en lederen center console
saab 9-3 sportcombi - aero - 2010
saab 9-3 cabrio - aero - 2009
saab 900 Combi Coupé S - 1991

vorige saabs
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 651
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door wbsmit » di 06 aug, 2019 11:19


daan1979 schreef: Startmotor die de omgeving het idee geeft dat ik nooit meer weg rijd. (maar ik weet dat ie aanslaat..)
Dit heb ik ook met onze 9-5 met hetzelfde 1.9TDi blok hoor.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Michel o
Geregistreerd lid
Berichten: 116
Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Michel o » za 10 aug, 2019 15:19

Sinds 3 jaar een ss 9-3 1.8t in bezit eigenlijk niet veel bijzonders qua flop over te spreken.
Gekocht met 185000 op de teller nu een dikke 260000 erop.

Top lekkere rustige wagen op lange ritten makkelijk onder controle te houden ook op hogere snelheden.
Top onderhoud valt reuze mee geen schrikbarende dingen tot op heden meegemaakt benzine pomp was het duurste maar die sneuvelt bij vrijwel ieder merk auto boven een x km stand.
Verder de normale dingen Remblokken, schijven, olie, filters en de bekende saab kwaaltjes stabilisator stangen, breuk in een voorveer gehad, sleutel herkenning in het contact slot.
Top het is een saab :O: hij laat je niet zo 123 staan vorige eigenaar had hem 3 jaar lang geen onderhoud gegeven en toen ik hem overnam wandelde hij met gemak door de apk keuring heen.
Top hij voelt en rijd heel veilig aan mocht het eens misgaan heb ik niet het idee dat ik met mijn gezin niet veilig zit.

Flop zoals velen al vermelden het audio systeem ik heb ook het uitgebreide systeem erin liggen echter is het geluid absoluut niet denderend als audiofiel stoor ik me af en toe er toch wel aan wellicht eens wat her en der gaan aanpakken.
Flop plastic in het dashboard af en toe is het irritant bij langere ritten dat je het af en toe hoort kraken.
Flop onze vorige saab had een zee aan opbergruimte 9-5 de 9-3 ss valt hierin wel wat tegen kofferruimte mocht wel iets groter zijn, volgens mij heeft de 9-3 voorganger van de ss veel meer kofferruimte.

Ik las dat er mensen zijn die de achterkant te snel vonden uitbreken echter heb ik hier absoluut geen last van sterker nog ik krijg hem niet aan het uitbreken. ik heb voordat ik mijn banden liet vernieuwen eens gezocht naar de grenzen van de saab en ook bij plots omgooien van het stuur op een wat hogere snelheid alleen flink wat piepende banden gehad, geen teken van uitbreken.
Naderhand waren de achterbanden wel bijna slicks te noemen :shock:

Update gisteren op een verlaten weg met een vrij grote dubbelbaans rotonde nogmaals eens de grenzen opgezocht met vrijwel nieuwe banden krijg alleen onderstuur, overstuur lukt mij totaal niet (hij mag een dezer dagen mee naar het circuit :D) ik weet de oudere saabs hadden dit wel ik weet niet hoe dit met de estate zit maar als de sedan uitbreekt zou ik toch eens gaan onderzoeken of er iets met de achterophanging ergens niet klopt.
Laatst gewijzigd door Michel o op wo 21 aug, 2019 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Pogostick » ma 19 aug, 2019 13:32

2002 1.8t Vector (Arc op kenteken) Launch editie (model 2003)

Top:
Wegligging en rechtuitstabiliteit. De Vector ligt op lagere veren (Aero) en prettig geveerd en gedempt, ook bij wat sportiever rijden. Hoge snelheden voelen ontspannen aan.
Geluidsinstallatie. Ik heb 7 speakers en da's achterin echt prut, maar ik zit gelukkig voorin en daar vind ik het ruim voldoende. Vooral stabiel diep lage tonen. Prettig.
Stoelen zitten erg comfortabel.
Bouwkwaliteit - er is geen roest te vinden en weinig rammeltjes en grote slijtage.
Uiterlijk - de auto is nog steeds niet erg gedateerd qua uiterlijk vind ik

Flop:
Soft-touch rubber shit laat overal los. Op dashboard en handgrepen etc.
Stoelverwarmingmatjes gaan vaak kapot - ook bij mij
Stoelen kunnen niet erg laag - ik zou iets lager fijn vinden
Bak is niet de meest trefzekere en dat doen heel veel andere automerken beter. Synchro van de 5 is in mijn geval ook nog versleten dus daar gaat ie met koude motor niet graag in. Bij 230dkm toch vrij snel versleten.

GVR80
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 jun, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door GVR80 » vr 04 okt, 2019 10:23

2009 1.9TtDI Vector

Top: Uiterlijk (gewoon een ontzettend mooi model), zekers na de tuning echt een hele snelle auto (0-100 : 7,0 sec en 80-120 in vier 4,8 sec), ligt goed op de weg (volgend jaar wat verlagen, sportschokdempers en 19 inch eronder), standaard vond ik het geluid best wel redelijk goed (nu met andere 2 dins radio en een versterker/sub die beide goed zijn voor 800W rms echt lekker geluidje, de hoedenplankspeakers ga ik sowieso upgraden), het verbruik (6,45 - 6,8 l/100km) valt enorm mee en hij heeft fijne stoelen. Leuke dingen ook mogelijk door de e-SID2.

Flop: Ruimte naast stoel en middenconsole, hoe vaak ik daar al wel niet iets tussen heb laten vallen waar je amper bij kan. Rammeltjes bij sommige toerentallen (zet nu gewoon de muziek zo hard dat ik die niet meer hoor), achterin ietwat krap. Meer kan ik mij eigenlijk niet bedenken.

Gebruikersavatar
Willem_Dokkum
Geregistreerd lid
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 19 nov, 2014 15:32
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Willem_Dokkum » do 07 nov, 2019 16:35

ico9-3 schreef:
zo 28 jul, 2019 11:16
Middenconsole is op te lossen met wat stofplakband, eventueel dynamat en lederen center console
Hoe heb je dit opgelost? Ben ik erg benieuwd naar, heb er ook last van...
Saab 9-3 1.9 Ttid aero snowsilver metallic full options 'Dion touch'

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 13025
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Henk-Jan » di 03 dec, 2019 13:39

Na de eerste drie maanden en drieduizend kilometer met onze 9-3x (2.0t BP, XWD, handbak) gereden te hebben, zijn onze observaties als volgt:

Top:
  • Verschijning - In onze kleurstelling een mooie balans tussen chique en stoer. Staat net zo mooi voor een Grand Hotel, ongewassen voor een boerenschuur of bij de IKEA.
  • Karakter - Zoals een moderne Saab moet zijn in mij ogen, van het typische exterieur- en interieurontwerp tot aan de slimme gimmicks en de klank bij het sluiten van de deuren. Sterker nog, het is jammer dat Saab niet tien jaar eerder met een CrossEstate op de markt kwam.
  • Gebruiksgemak - Handzaam in de omgang (zeker niet te breed of te lang), extra bodemvrijheid en XWD geven vertrouwen, de grote kofferbak, vlakke laadvloer, bekerhouders en ruime interieurvakjes maken het geheel mooi af.
  • Koplampen - Het dynamisch licht in de bochten waardeer ik zeer en het grootlicht is niet van deze wereld, alsof het weer daglicht is.
  • Audio - Wij zijn geen audiofielen, maar het Bosé systeem bevalt prima en de rijgeluiden zijn ook gematigd. Lange ritten zijn zodoende erg plezierig.
  • Rijgedrag - Hoewel geen Aero, vind ik de balans tussen comfortabel en sportief zeer goed. Geeft zekerheid zonder vermoeiend te zijn.
  • Motor - Gekenmerkt door een trillingsvrije loop, stil op de cruise, maar met een kloeke klank bij het accelereren. Vermogen is des Saabs, zonder de verrassing weg te geven bij normaal chauffeuren.
  • Versnellingsbak - De lange overbrengingen maken het een aangenaam rustige auto. Bij 120km/h draait de motor 2300tpm en bij 160km/h ongeveer 3000tpm. In beide gevallen blijft het comfort hoog, verbruik laag en toch is de turbo bij de les.
Flop:
  • Versnellingsbak - De eerste drie versnellingen zijn echter ook lang en tussen 1 en 2 is het verval in toerental ongeveer 1500. Gezien de turbo pas bij 1750tpm ietwat begint te werken en pas boven de 2000tpm echt blaast, is het niet de makkelijkste auto om soepel te rijden, zeker als je koud de heuvel op moet en zowel vlot als ontziend wil rijden. Daar is onze lpt cabrio met automaat toch een stuk aangenamer.
  • Schakelen - Het handen- en voetenwerk is een kwestie van gewenning. Zelf wen ik vrij snel aan andere auto's, maar het is niet de makkelijkste auto voor mensen met minder gevoel voor schakelen. Wil je een bèètje snel alsmede soepel schakelen, moet je de koppeling vlug tot het aangrijpingspunt laten komen en dan daar twee volle seconden laten. De pook moet daarbij precies snel en langzaam genoeg bediend/begeleid worden, anders voel je de tanden grijpen (beetje als een oude Land Rover...). Verder vooral geen gas geven voordat de koppeling uit is, anders voelt je bijrijder het en met teveel boost ruik je het ook... Ik ben er ondertussen redelijk bedreven in, maar voor de wederhelft is het goede oefening voor een toekomstig "oudje".
  • Beenruimte achterin - Wat mij betreft had ik graag minder bagageruimte gehad voor meer beenruimte achterin. De auto is niet de langste, maar het is best karig achterin en zeker minder dan in een 9-3OG (vergelijkbaar met onze cabrio).
  • Kwaliteitsdetails - De plastic handgrepen zijn al vervangen voor leer, maar het plastic van de fascia kraakt wat bij beroering, net als de sierlijst van de achterklep, en de sleutels zien er natuurlijk ook niet meer uit na een paar jaar. Bij één van de sleutels werkt de knop voor het sluiten ook niet meer, je voelt hoe het printplaatje gebroken lijkt.
  • Bagagemat - Wij hebben een rubberen mat op maat achterin liggen (Saab Essentials?), maar die is niet voldoende stroef en daardoor vliegt alles heen en weer. Een rubberen mat an sich bevalt me echter wel, dus ik moet nog maar eens een krat ofzo vinden met voldoende stroef contact met de mat.
Over de kosten of betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen, maar ik verwacht noch uitzonderlijk lage noch hoge kosten. De aanschafprijs was best scherp, maar ook geen habbekrats, en hoewel wij één van de lagere modeljaren hebben, kan er altijd iets voorkomen en Saab dealers/specialisten zijn dun gezaaid en niet de goedkoopste in Zwitserland. Het verbruik vind ik nog niet tegenvallen, maar echt representatief kan ik er nog niets over zeggen. Op Super 98 heb ik tot nu toe tussen de 7.5 en 10.5l/100km gezien en op E85 tussen de 9.0 en 13.0l/100km. Aan de spreiding valt duidelijk op te maken dat we nog niet heel consequent hebben gereden.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Heden: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Het begin: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Plaats reactie