Koplampen schoongemaakt

2002-2012
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Koplampen schoongemaakt

Bericht door gfgf » di 17 jan, 2012 0:18

Nee, niet van buiten, maar de projectorlens. Al heel lang was ik ontevreden over de lichtopbrengst, ook na het plaatsen van nieuwe pitjes (Philips 85122+). Het licht was wat flets en kon niet op tegen pakweg een gloednieuwe Skoda Octavia met technisch dezelfde lampen. Kan natuurlijk niet.

Gister al wat geprobeerd met een stukje VD-draad met aan het uiteinde een rolletje microvezeldoek, en een heel eind van de buitenzijde van de lens schoongekregen door te poeren via het gat van de verstraler. Vandaag de lampjes er even uitgehaald en tijdens het werk wat foto's gemaakt met behulp van een LED-zaklampje.

Aan de rand zie je nog smots zitten:
Afbeelding

Beetje schoonmaken dus:
Afbeelding

De achterkant van de lens is echter nog heel vies:
Afbeelding

Dus daar ook aan de poets:
Afbeelding

Je ziet het andere eind van mijn poetstool nu door de lens heen:
Afbeelding

Dan de reflector. Het ziet er wat abstract uit maar je kijkt in de lamp door het xenongaatje. Een stukje is al schoon, de rest mat:
Afbeelding

Tenslotte boven het stadslichtje een veeg vettigheid. Dat ding brandt tenslotte altijd.
Afbeelding

Het tooltje aan de ene kant (beetje onscherp):
Afbeelding

En de andere kant voor het fijne werk aan de rand van de lens:
Afbeelding

Van de week eens een donker straatje opzoeken. Het strooit in elk geval een stuk minder en ook de kleur is minder fletsblauw.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Koplampen schoongemaakt

Bericht door fozwart » di 17 jan, 2012 1:30

Strakke actie, mooi resultaat. Heb je alleen een doekje gebruikt of heb je er ook nog schoonmaakmateriaal op gedaan?

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » di 17 jan, 2012 10:24

Gewoon zo'n blauw microvezeldoekje van de Wibra of zo. Geen schoonmaakmiddel, durfde ik niet aan, maar die dingen ontvetten als een tierelier zonder vocht. De stofjes die ze achterlaten heb ik met een rietje weggeblazen.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 17 jan, 2012 11:14

Bedankt, eigenlijk moet ik helemaal geen bedankt zeggen. Je zet me gewoon aan het werk met dit idee. :D

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » di 17 jan, 2012 22:06

Hulde voor dit mooie mini-project! :bluethumb:

Ik loop er zelf ook al een tijd over te denken om de units van binnen te reinigen vanwege tegenvallende lichtopbrengst. Nieuwe lampen (dezelfde van Philips) waren een groot verschil, maar na wat gewenning ook nog niet het einde. Ook de 'cut-off' is veel minder scherp dan bij andere auto's met af-fabriek xenon.

Als ik het goed lees, heb je de units verwijderd, dit kan alleen maar door de bumper te demonteren, correct? En je hebt ook het hele reflectordeel gedaan en de binnenkant van het polycarbonaat? Mag ik dan ook nog vragen hoe lang je hier mee bezig bent geweest?

Veel vragen, maar ik wil een beetje weten wat ik me op de hals haal voor ik eraan begin ;)

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » di 17 jan, 2012 23:56

- Voor demonteren met de bumper deels los, niet eraf. Valt erg mee, zes schroeven en een paar clips.
- Ik heb alleen binnen- en buitenzijde lens gedaan en de ellipsoïde reflector van het bi-xenondeel. Van de kunststof reflector voor grootlicht heb ik alleen het vale stukje boven de opening van het stadslichtje gedaan. De binnenkant van het polycarbonaat heb ik wel geprobeerd maar gaf weinig effect vergeleken met de lens.
- Gehobby inclusief demonteren en monteren heeft me een avondje gekost, van pakweg half negen tot elf. Op het gemakje per lamp heen en weer gehobbeld van de garage naar de keukentafel en vice versa. Is goed te doen.

Het nieuws van vanavond: zonet even de immer duistere Krimpenerwaard ingedoken net. Driewerf WOW, wat een lichtopbrengst!! :bluechin: Je ziet gewoon veel meer!

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » wo 18 jan, 2012 0:16

Bedankt voor je duidelijke antwoorden/uitleg! Binnenkort maar eens tijd vrijmaken om ook zoiets te ondernemen, of vind jij het leuk om nog eens te doen? ;)

Mooi te lezen dat je tevreden bent met de lichtopbrengst! Enne... geeft 'ie nu meer licht dan een Octavia? :-P+

Robin_Hoftijzer
Geregistreerd lid

Bericht door Robin_Hoftijzer » wo 18 jan, 2012 0:56

Ziet er heel netjes uit, denk dat ik dat ook maar moet doen, mn xenon is zo troebel de laatste tijd ;-(+

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 18 jan, 2012 2:03

Moeten je koplampen nog opnieuw afgesteld worden na het terugplaatsen of worden ze dusdanig gefixeerd dat dat niet nodig is?

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » wo 18 jan, 2012 11:41

Theoretisch moet je natuurlijk afstellen, maar als je de buitenkant van de lampen niet al te goed schoonmaakt zie je in de praktijk precies de afdruk van de schroeven. Je kunt de unit dus op de millimeter nauwkeurig terugplaatsen.

Overigens is afstellen ook weer niet zo ingewikkeld: Saab schrijft 1% voor, dus op vlakke vloer, met volle tank, een persoon achter het stuur en na calibratie bij starten (blabla) moet de bundel op 10 meter afstand 10 cm lager zijn dan vlak voor de lamp. Moet je wel het vlakke stuk van de bundel nemen, niet het asymmetrische deel want dat schijnt naar rechts omhoog. Je zou ook een lange waterpas langs de bundel kunnen houden waarop je een verval van 1% aftekent. Ik zie in elk geval geen verschil in afstelling met voorheen dus het loopt denk ik wel los.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 18 jan, 2012 12:12

Begrepen, als ik aan mijn koplampen iets doe dan zet ik meestal mijn auto voor de garagedeur met de lampen aan. Vervolgens plak ik het lichtpatroon even met schilderstape op de deur af. Mocht de instelling veranderen dan is het domweg even de afstelling afregelen op de aftekening van het tape.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » wo 18 jan, 2012 15:55

Wel ff checken of je schoonmoeder niet op de achterbank is gaan zitten :mrgreen:

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 18 jan, 2012 23:24

Gelukt, vanavond even een proefritje gemaakt en ik heb weer een mooie hoeveelheid licht op de weg.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » wo 18 jan, 2012 23:27

ZIe je dat het meevalt. Je bent in elk geval op een beschaafde tijd klaar. Bij jullie in Friezenland is het tenminste echt donker, hier kom je er met stadslicht ook wel.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 18 jan, 2012 23:59

Viel erg mee, in totaal net geen drie uur bezig geweest. Eerst nog even naar de dealer geweest, ik kwam er achter dat er wat clips misten. En daarna kon ik niet wachten tot het donker werd. Met deze lampen is Fryslan ook 's nachts mooi. :lol:

Plaats reactie