Problemen met nieuwe 9.3 SS 1.9TID

2002-2012
wingman
Geregistreerd lid

Re: Problemen met nieuwe 9.3 SS 1.9TID

Bericht door wingman » do 09 jun, 2005 16:11

Hoi,

Het euvel is niet weg, de auto rijdt normaal (voor zover we weten natuurlijk) voor een 1000 km en dan begint de leute. Vermogen valt weg tot je herstart. Je voelt het wel aankomen (op de duur begin je het te kennen). Het lampje van check engine gaat aan en gaat niet meer uit tot het bezoek aan de garage.
Het is een spijtige zaak voor zo'n formidabele wagen anders.
We rijden ook nog met een 900SE NG Cabrio 2.3 en behalve de wat speling hebbende ophanging en het 'dansen' geen klagen of problemen.
Ik vraag me soms ook af hoeveel geduld een mens moet of mag hebben.
Er komt een dag dat ik uit m'n sloffen ga schieten maar dan is het in feite te laat want dan zeg je dingen waar je later misschien spijt van krijgt.
Het moeilijke is dat je zo hard moet opletten wat je doet of zegt. Je hebt enerzijds de garage die steeds behulpzaam is en al het mogelijke doet wat binnen jun macht ligt. Anderzijds heb je de importeur (voor BENELUX) naar wie de garage moet luisteren en zij zijn dus eigenlijk de verantwoordelijke voor de ondersteuning welke al dan niet wordt geboden. Zij hebben reeds tweemaal een aangetekende brief mogen ontvangen. Op de eerste kwam reaktie, de tweede niet..................
EN NU ?????????

Domino
Geregistreerd lid

Bericht door Domino » do 09 jun, 2005 16:28

JA wat nu...?? het probleem is duidelijk het zelfde. Als na deze sessie het euvel weer terug keert (wat ik uiteraard verwacht) zal ik contact opnemen met mijn bijstandverzekering om te kijken of jurdische stappen
kunnen worden ondernomen. Ik zal je in iedergeval op de hoogte houden van wat ze a.s. dinsdag aan de auto zullen gaan doen.

wingman
Geregistreerd lid

Bericht door wingman » wo 15 jun, 2005 18:39

Vandaag Tel gekregen. Volgende week wordt de wagen opgehaald en gaat ie weg voor een dag of tien. Ik wil wel op voorhand weten wat de bedoeling is, wat ze gaan vervangen.
Hoop doet nog steeds leven, maar het geduld is ver op. Het is de laatste kans die ze krijgen, daarna is het via de rechtbank.
EN DOMINO, nog geen nieuws ????

Domino
Geregistreerd lid

Bericht door Domino » do 16 jun, 2005 9:39

De auto gisteren na 2 dagen weer opgehaald, naast de nodige problemen die nu opgelost zijn zit het probleem volgens de garage (lees importeur) in een sensor welke de inspuitdruk meet. Deze sensor geeft een signaal aan de motor als de druk te hoog of te laag is, als deze sensor niet goed werkt geeft hij verkeerde waarde aan waardoor de motor min of meer afslaat (engine check lampje gaat branden en het vermogen neemt af)
Aangezien dit een nieuw ontwikkelde sensor is zit ik op het moment te wachten dat deze sensor afgeleverd wordt zodat hij kan worden vervangen. Echter heb ik toch nog vraagtekens hoe het komt dat het roetfilter volloopt zonder dat de auto automatisch regeneneert
(dit zou volgens de garage ook met de sensor te maken hebben...!)
Maw ik weet pas of het euvel ECHT verholpen is als ik de nieuwe sensor heb. Ik vraag me wel af waarom jouw auto 10 DAGEN weg moet, wat zijn ze dan in hemelsnaam van plan...???

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » do 16 jun, 2005 10:20

In 10 dagen op en neer naar Zweden? Wacht de berichten in spanning af, order voor de Estate met TiD ligt klaar maar ik wacht nog maar even...

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 16 jun, 2005 17:41

De 9-5 heeft een andere motor als de 9-3. Dus deze problematiek hoef je bij de 9-5 niet te verwachten.

Ergo ik heb deze problemen nog niet meegemaakt. EN ik heb al heel wat 9-3 1.9 Tid gezien inmiddels.

wingman
Geregistreerd lid

Bericht door wingman » do 16 jun, 2005 22:26

Domino schreef:De auto gisteren na 2 dagen weer opgehaald, naast de nodige problemen die nu opgelost zijn zit het probleem volgens de garage (lees importeur) in een sensor welke de inspuitdruk meet. Deze sensor geeft een signaal aan de motor als de druk te hoog of te laag is, als deze sensor niet goed werkt geeft hij verkeerde waarde aan waardoor de motor min of meer afslaat (engine check lampje gaat branden en het vermogen neemt af)
Aangezien dit een nieuw ontwikkelde sensor is zit ik op het moment te wachten dat deze sensor afgeleverd wordt zodat hij kan worden vervangen. Echter heb ik toch nog vraagtekens hoe het komt dat het roetfilter volloopt zonder dat de auto automatisch regeneneert
(dit zou volgens de garage ook met de sensor te maken hebben...!)
Maw ik weet pas of het euvel ECHT verholpen is als ik de nieuwe sensor heb. Ik vraag me wel af waarom jouw auto 10 DAGEN weg moet, wat zijn ze dan in hemelsnaam van plan...???
Stel me minstens evenveel vragen hoor. Dat die sensor te maken heeft met het vollopen van de roetfilter.............mja zal wel ............geloof er niks van. En waarom onze wagen zo lang weg moet.........ik kan het je niet zeggen maar wat ik wel weet is dat op het ogenblik van afgave er nog een hartig woordje zal worden gesproken ! Wordt hier dan ook openhartig over verteld wanneer het zover is.
En zo blijven we bezig :evil:

Domino
Geregistreerd lid

Bericht door Domino » di 21 jun, 2005 20:45

Vandaag door de dealer gebeld met de mededeling of ik de auto
donderdag voor ca 1 week (hopelijk minder) af kon staan.
Volgens de dealer rijdt er in nederland nog een Saab 1,9 rond welke dezelfde problemen schijnt te hebben. Hier is wel de sensor vervangen
maar de problemen blijven bestaan. Het heeft dus geen zin om ook de sensor op mijn auto te vervangen. De auto moet nu naar de importeur in Vianen waar men over meer tech.apparatuur beschikt om het euvel op te sporen.

Er is ook contact geweest met de fabrikant in Zweden en daar hebben ze (nog) geen oplosing voor dit probleem om dat ze simpelweg niet weten WAT het probleem is...hopelijk vinden ze iets , keep you posted........

wingman
Geregistreerd lid

Bericht door wingman » vr 24 jun, 2005 21:23

En hier zijn we nog es :evil: :evil:
Eergisteren terug naar de garage wegens te merken vermogenverlies (soms) en nog geen lampje -check engine. Soms duidt de verbruiksmeter nu ook abnormale waarden aan bij gewoon rijden (19 liter/100 km bv).
Computer zegt dat er onlangs een regeneratie is geweest maar toch zit het filter voor 80 % vol..................
De mechanieker vertrekt dus terug met ons voertuig voor een regeneratie. Bij terugkomst zegt hij zelf dat het vermogen soms afneemt tijdens het rijden.
Normaal ging men deze week ons voertuig ophalen maar niets gehoord van de invoerder...............
Onze garagehouder heeft een redelijk boos telefoontje gedaan naar de invoerder dat dit echt niet meer kan, ze wachten nog op stukken.......dat is nu al weeeeeeeeken -opgestuurd met paard en kar vanuit Zweden me dunkt.
Dus resultaat : laatste aangetekende brief is vertrokken, ze krijgen nog 1 week en dan is het rechtbank !
We zijn het gedoe nu echt beu mensen.
Gegroet,

Domino
Geregistreerd lid

Bericht door Domino » di 05 jul, 2005 13:27

Zaterdag de auto opgehaald nadat deze 1 week bij de importeur in Vianen
is geweest. Tot op heden loopt de auto perfect. De dealer is een beetje vaag wat betreft de reperatie, volgens hen is er een nieuwe sensor geplaats en nog een paar 'kleine' veranderingen gedaan.
Echter een blik onder de kap neemt de nodige veranderingen waar
volgens mij is de common rail veranderd (is er in iedergeval af geweest, zit nu gedraaid) en zijn er de nodige slangen vernieuwd.

Ik ben benieuwd hoe de auto zich houd, keep you posted...!!

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » di 05 jul, 2005 13:56

hopen op een lange positieve verbetering :wink:

wingman
Geregistreerd lid

Bericht door wingman » di 05 jul, 2005 16:54

Hier wordt ie één dezer opgehaald voor vermoedelijk dezelfde aanpassingen denk ik. Enkel spreken ze van misschien wel drie !!!!!! weken dat ie weg zal zijn.

Keep U Posted !

Domino
Geregistreerd lid

Bericht door Domino » vr 08 jul, 2005 13:41

Still running....bijna 1 week en 1000 km verder.

wingman
Geregistreerd lid

Het is niet waar hé !

Bericht door wingman » wo 13 jul, 2005 15:22

Hier gisteren terug het check engine lampje.
De auto is nog steeds niet opgehaald door de invoerder. Nu zijn de stukken binnen uit Zweden maar hebben ze maar op 25 juli een vervangwagen !
De persoon welke met onze zaak bezig was is vorige week de deur gewezen, zijn vervanger zit in Zweden en is onbereikbaar.
Onze advokaat is gelukkig wel bereikbaar gebleken.............
Wordt dus zeker vervolgt (mag je ook in juridische termen bekijken).
Nooit ofte nimmer komt hier nog een andere Saab ! De auto mag dan wel OK zijn, er kan altijd wel iets mis gaan -bij elk merk trouwens, maar die gasten nemen geen verantwoordelijkheid en schuiven alles van zich af met allerhande smoesjes

Domino
Geregistreerd lid

Bericht door Domino » wo 13 jul, 2005 15:31

Ik durf het bijna niet te melden maar het probleem is weer terug.
Gisteren viel het vermogen weg en het lampje check engine sprong weer aan. Nu een dag verder lampje weer uit , auto rijdt weer normaal....

Durf de Saab dealer niet te bellen want dan ben ik de auto weer 1 week kwijt, hoop (tegen beter weten in) dat het niet terug komt...

Plaats reactie