Koplampen schoongemaakt

2002-2012
Royke1
Geregistreerd lid

Re: Koplampen schoongemaakt

Bericht door Royke1 » wo 18 apr, 2012 19:32

Zo, inmiddels koplamp 2 ook gedaan, ik doe dit dus nooit meer, wat een rotwerk. Kost je uren om het fastoenlijk te doen. En dan niet de tijd van demontage en montage bumper en zo meetellen.

Op de eerste foto duidelijk het verschil tussen de bovenste en onderste koplamp. De bovenste kijkt mooi helder en glimt. De onderste weerkaatst licht door de doffigheid.
De lens heeft na het schoonmaken ook weer een heldere kleur. Verschil in lichtbeeld is enorm....en dat met standaard H7 lampen...

Op de tweede foto is te zien hoe het moet, pffff, wat een geklooi.....

Ik heb glasreiniger gebruikt van het merk Mylene

derde foto is van hoe vuil het doekje is dat ik gebruikt heb na de eerste vegen over de binnenkant van het glas....

Voor wie geen zin meer heeft na het zien van de foto''s; bestel maar beter nieuwe lampen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » wo 18 apr, 2012 23:58

Kom kom, niet zo mopperen. Je bent van de straat, je geeft je zuurverdiende centjes niet uit aan drank en lichte vrouwen en je bewijst de saabheid in het algemeen en de tegenligger in het bijzonder een mooie dienst. :lol:

jogi123
Geregistreerd lid

Bericht door jogi123 » do 19 apr, 2012 19:07

Zou bijna de neiging hebben gehad om ze in de afwasmachine te stoppen ................ :lol:

Of........ :roll:

Mvrgr JG

multimeter
Geregistreerd lid

Bericht door multimeter » do 02 aug, 2012 22:51

Vanavond ook even de koplampen schoongemaakt.

Van mijn opticien mag ik mijn bril schoonmaken met spiritus, dus dat ook maar gebruikt hiervoor.

Op mijn 1.9tid zat onder de rechter koplamp nog een buis voor aanvoer van lucht.
Schroefje los en daarna uit de houder onderaan klikken, scheelt je een hoop werk met koplamp losmaken.
Afbeelding

Met het schoonmaken kwam ik er achter dat de grote vlakken makkelijk gaan, maar de randen is knap lastig.
Wanneer je het binnenwerk van het dimlicht los maakt, komt ook de lens los. (3x een 7mm moertje, met lange dop losmaken.)
Afbeelding

De lens kun je dan vrij bewegen, waardoor het makkelijker is om de randen goed schoon te krijgen.
Scheelt het nodige prutswerk en tijd.
Afbeelding

Totaal nu 10 minuten voor bumper eraf.
Koplamp ongeveer half uurtje per stuk.

Bumper, die gaat er morgenochtend wel weer op.

multimeter
Geregistreerd lid

Bericht door multimeter » zo 05 aug, 2012 23:45

Het bovenstaande idee, was leuk geprobeerd, maar kan de boeken in als "don't try this at home!"

Achter de moertjes van de lens zaten nog een paar 'onschuldige' rubberen busjes. Deze waren er bij 1 lamp uit gevallen en heb ik terug geplaatst.
Met terugplaatsen was het lichtbeeld toch niet meer compleet wat het zijn moest.
Dus koplamp opnieuw gesteld voor het dimlicht, handig een goede garage tegenover je huis.

Omdat de lens aan het binnenwerk zit, klopt nu dus het lichtbeeld van het grootlicht niet meer.
Wordt dus toch de koplamp er weer afhalen en goed afstellen.

lws009
Geregistreerd lid

Bericht door lws009 » ma 06 aug, 2012 19:33

Deze week ook eens doen.

wat extra licht is altijd prettig!

meerkoet
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door meerkoet » di 27 dec, 2016 13:04

Goede beschrijving gfgf! Dit nu ook gedaan bij de koplampen (xenon) van mijn 2004 SAAB 9-5. Een leuk klusje voor 1e kerstdag tussen het eten en borrelen door.

Eerst even een poetstool geklust met een stuk installatiedraad. Een soort vishaak waar een stukje AH microvezel doek zoals aas op vastgeprikt. Losse pluisjes goed eraf gehaald en ingetaped, en getest of alles verder goed blijft vastzitten.
Afbeelding

Poetsen buitenkant lens:
Afbeelding
Grens tussen wel en nog niet gehad:
Afbeelding
Poetsen binnenkant lens:
Afbeelding

Zie hier het resultaat.

Plaats reactie