krakend geluid onder auto bij verkeersdrempels

2002-2012
J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Re: krakend geluid onder auto bij verkeersdrempels

Bericht door J.vandermeulen » zo 05 apr, 2026 21:26

reiernumans schreef:
zo 05 apr, 2026 20:22
Tsja, superieur, dat is een beetje afhankelijk van de toepassing denk ik. Bij veel VAG platforms is origineel vervangen voor powerflex de enige manier om langdurig van gekraak af te zijn, maar in mijn ervaring is het probleem bij de 9-3 niet zo hardnekkig dat het echt nodig is.
Ik zal dan eens (laten) kijken of de huidige rubbers na 21 jaar en 120km nog heel zijn. Preventief vervangen levert overigens ook geen faillissement op.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 06 apr, 2026 9:35

J.vandermeulen schreef:
zo 05 apr, 2026 18:58
Dat klinkt een beetje alsof je een nieuwe auto koopt omdat de asbak vol zit. Ik vermoedde dat powerflex een soort superieur materiaal was. Waarom zijn die dingen zoveel duurder?
Powerflex bussen zijn gemaakt van polyurethaan (PU) en is een ander materiaal dan nitrile rubber (NBR) of andere rubbersoorten.

Powerflex bussen zijn over het algemeen harder. Een standaard hardheid van NBR is 70 shore A. Een powerflex is dan bijvoorbeeld al 80 shore A en powerflex black is 90 Shore A maar dat is niet echt aan te raden voor normaal gebruik…

PU materiaal is zeer chemisch bestendig en duurzamer dan NBR. Maar ze zijn duur. Mensen willen hun auto altijd maar upgraden ookal is daar niet altijd een noodzaak voor…

Als je handig bent kun je met behulp van een 3D printer een malletje printen en deze vol gieten met PU. Je hebt webshops die dit verkopen. Vaak 2K materiaal.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 06 apr, 2026 9:42

Dat is het mooie van het forum; er is veel theoretische - en praktische kennis zodat nescienten als ondergetekende weer wat kunnen leren.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 06 apr, 2026 21:26

reiernumans schreef:
zo 05 apr, 2026 20:22
Tsja, superieur, dat is een beetje afhankelijk van de toepassing denk ik. Bij veel VAG platforms is origineel vervangen voor powerflex de enige manier om langdurig van gekraak af te zijn, maar in mijn ervaring is het probleem bij de 9-3 niet zo hardnekkig dat het echt nodig is.
In mijn ervaring is het niet altijd nodig en kan je af met origineel. Er zijn alleen rubbers die dermate lastig opnieuw te monteren zijn dat Powerflex de enige juiste oplossing is, en daarmee ook beter. Zie ook: viewtopic.php?p=2003260#p2003260

Plaats reactie