Problemen met nieuwe 9.3 SS 1.9TID

2002-2012
Domino
Geregistreerd lid

roetfilter

Bericht door Domino » vr 14 jul, 2006 15:12

Wingman,

Zoals je weet heb ik ook de nodige problemen met het roetfilter gehad.
Zo erg zelfs dat ik niet meer kon rijden en de auto weggesleept moest worden..! Er is vanuit Zweden (wel even op wachten) een geheel nieuwe
computer (deze regelt wanneer er geregereert moet worden).
De auto heeft tot nu toe geen een probleem mbt het filter meer gehad
(ondertussen ca. 30.000km gereden).
Stel voor dat jouw dealer een contact opneemt met mijn dealer

Saam Melse in Goes (31) 113 271515

ajb
Geregistreerd lid

Bericht door ajb » zo 06 aug, 2006 9:10

Zo gisteren weer geen vermogen meer. Was bij de afslag naar Capelle op de A20 dus gelijk door gerold naar Kroymans. Nagekeken en weer op weg. 5 km later weer ellende. Bij Krimpen a.d. IJssel omgedraaid en terug. Leenauto meegekregen aangezien ik heel veel haast had. Ze hebben wederom handmatig de regeneratie gedaan en een nieuw filter besteld. Die gaat er biij de eerste beurt over 2,5 week in. Hopelijk helpt dat. Dit is wel echt ellendig moet ik zeggen. Gelukkig is de service van Kroymans tot op heden perfect. Ga als het goed is de 22e een Cabrio als vervangende auto meekrijgen...!

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 06 aug, 2006 9:43

Mijn hemel

En dan koop je een nieuwe auto :o

Het gaat wel bergafwaarts zo...

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » zo 06 aug, 2006 10:30

Ik heb een Renault Megane DCI 130pk met roetfilter, af en toe komt daar de vermelding "roetfilter reinigen" op het display en dan moet je een ritje doen van ongeveer een 10-tal km aan een constante snelheid van 80 per uur. Was ongeveer om de 1000 km, wagen wordt gebruikt voor korte ritten (5 km) en huisbezoeken (mijn vrouw is arts). En nu komt het: sedert ik Shell diesel V-power tank, is het aantal reinigingen zéér fors afgenomen! De wagen heeft nu al meer dan 16000 km en er zijn geen problemen, ik heb het niet precies nagegaan, maar de laatste maanden (6-7000km?) denk ik slechts één reiniging gedaan te hebben.
Onze 9-5 TiD heeft nu al 2500km, zonder problemen, maar ik tank ook V-power, dit op aanraden van Shell en de dealer in Turnhout, die echter ook gewag maakte van problemen met 9-3 TiD met roetfilter :cry:
Ik ga zowiezo voor de beste brandstofkwaliteit, ik heb in een vorig leven bij D'Ieteren Technical Center gewerkt, en daar bleek ook dat pompverstuiver TDI's daar enorm gevoelig aan zijn.

Het verhaal van "nooit geen Saab meer", herken ik ook: na onze NG900 2.3SE cabrio bj 1995, waarmee we vorig jaar in juli twee maal aan de kant met pech gestaan hebben was de maat ook vol. We hebben een jaar met die wagen gereden, met een niet aflatende stroom van problemen. Elke maand een ritje Turnhout, dan weet je het wel!
Maar omdat de dealer zo fair was (bijna) alles in garantie te doen, en omdat we beiden aangetast zijn door het Saab-virus is, zijn we in april dit jaar terug naar Turnhout gereden om een echte Saab te kopen: een 900S classic cabrio van '93. Mét een jaar garantie :wink: Fantastische wagen, heerlijk gevoel, dealer ook content, want hij zat er toch wat mee.
En na beëindigen van de leasing op onze Audi Allroad, hebben wij prompt een nieuwe 9-5 TiD Hirsch gekocht, tot nu toe de fijnste auto die we al gehad hebben! 8) (we hadden al Audi's, Volkswagens, een BMW, een Alfa, een Porsche en Subaru's).

Om een lang verhaal kort te maken: ik zou aanraden V-Power te tanken (of iets gelijkwaardig, als dat al zou bestaan).

Jo

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 06 aug, 2006 23:15

Dus de werkplaats van Turnhout is wèl goed??

De sales vond ik namelijk ronduit belabberd. Ik heb geprobeerd er een auto te kopen maar door het pertinent niet nakomen van afspraken heb ik er de brui aan gegeven. Wat een, tsjah, hoe zeg je het netjes...

:roll:

Misschien komen de problemen door de dieselvulslang in de mazout-tank in de voortuin te hangen?

ajb
Geregistreerd lid

Bericht door ajb » za 07 okt, 2006 23:18

zo gisteren de 2e update laten installeren. Hoop dat het nu echt opgelost is. Wordt er wel schijtziek van dat je moet rond rijden met de gedachte dat ie er elk moment mee kan ophouden.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » wo 24 jan, 2007 15:19

Om het roetfilter zo lang mogelijk zijn werk te laten doen, is het nodig om verstopping te vermijden. Als er alleen zuivere roet (koolstof) in de uitlaatgassen zou zitten, lukt het dankzij regenereren om het filter schoon te houden. Maar er zitten nog meer vaste stoffen in het uitlaatgas. Slijtagedeeltjes uit de motor bijvoorbeeld, stof- en vuildeeltjes en (stoffen) uit de brandstof en het smeermiddel. Motoren moeten dus niet slijten en een perfect luchtfiltersysteem hebben. Ook de carterventilatie en de uitlaatgasrecirculatie mogen geen bijdrage leveren aan ongewenste stoffen. Vandaar ook dat er zo min mogelijk zwavel in de brandstof moet zitten, zwavel oxideert immers tot zwaveloxiden die in het roetfilter achter blijven.
Hoe we het ook aanpakken, het roetfilter zal na verloop van tijd steeds meer gevuld worden met stoffen die er door regenereren niet meer uit komen. Smeerolie bevat niet alleen zwavel, maar ook metaalhoudende additieven. Dus moeten én het olieverbruik én de hoeveelheid ongewenste stoffen omlaag. Vandaar ‘low SAPS’ oliën, dat zijn oliën met een verminderde hoeveelheid metaalhoudende additieven, fosfor en zwavel. De metaalhoudende additieven laten na het verbranden as na die vanwege de meetmethode ‘Sulphated Ash’ worden genoemd. Op zijn Engels schrijf je fosfor als Phosphor(ous) en zwavel als Sulfur, vandaar SAPS.
Afhankelijk van de autofabrikant worden er oliën voorgeschreven met verschillende SAPS-niveau’s, ze voldoen aan de ACEA C1-, 2- of 3- eisen. De autofabrikant werkt uiteraard nauw samen met de roetfilterleverancier, samen bepalen ze welk type olie het meest geschikt is.
Vervelend is dat alle fabriekstesten onvoldoende de praktijk kunnen nabootsen. De factor tijd is niet te versnellen. Als het om volgas rijden gaat, lukt het wel. Stadsritten en fileverkeer nabootsen is veel moeilijker, want de omstandigheden zijn overal anders.
Er is nu eenmaal meer vervuiling bij ‘stop and go’ werk dan bij 120 km/uur op de snelweg. Dat betekent dat de wijze waarop de verbrande as achterblijft in het filter per situatie anders is. Nu eens vullen de kanaaltjes zich van achteren naar voren, dan wordt er over bijna de volle lengte van de kanaaltjes een dunne laag as afgezet. De mate waarin de uitlaatgastegendruk van het filter oploopt, is dus ook verschillend. De autofabrikanten werken daarom ook nog met rekenprogramma’s die de rijomstandigheden uit de boordcomputer halen. Hoe het ook zij, er ontstaan problemen met het (te) snel dicht gaan zitten van het roetfilter.
Gaan we nu achteraf een roetfilter aanbrengen, dan zullen de genoemde problemen alleen maar groter worden. De motoren produceren immers meer roet dan de nieuwe Euro 4 motoren, ze zijn meestal in slechtere mechanische conditie en het onderhoud zal niet altijd optimaal zijn. Het werken met een boordcomputerprogramma zit er niet in. Regenereren via de inspuiting lukt niet en de plaats van het roetfilter is in veel gevallen niet goed gekozen. Helaas worden ‘low SAPS’ oliën in het algemeen niet vrijgegeven voor oudere motoren, dus zullen motoren met olieverbruik problemen geven met het roetfilter. De ‘open’ roetfilters, die dus geen afgesloten kanalen hebben, zullen minder gevoelig zijn en niet zo snel een onaanvaardbare tegendruk opleveren. Als de tegendruk te hoog wordt, lopen de motorprestaties terug, want de turbo krijgt het moeilijk. Om dezelfde prestaties te houden, gaat het brandstofverbruik omhoog. De tijd zal leren hoe groot de problematiek werkelijk is.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 10 feb, 2007 23:53

http://sync.nl/huidige-roetfilters-onge ... e-diesels/

v power van shell toch niet zo goed

mvg bert

93_driver
Geregistreerd lid

Bericht door 93_driver » zo 11 feb, 2007 17:12

Vorige week donderdag had ik ook even hartkloppingen.
Op de autosnelweg daalde mijn vermogen ook, zodat ik opeens niet sneller dan 90 kon rijden. En ik trok ook geen zak meer op. En het bewuste Check Engine lampje brandde....
Ik moest al goed niet ver meer rijden naar men werk, dus ik kon op men gemakje wachten op saab assistance.
Na een uur kwam er iemand van de wegenhulp, hij heeft de batterij even afgekoppeld, paar keer goed gas gegeven, maar meer kon die niet doen. Dus heb ik de auto die dag op men werk laten staan, om dan de volgende dag naar de garage te rijden, had het die dag te druk.
Ik vertrek dus de volgende dag naar de garage, wat blijkt... Auto rijd volkomen normaal, alleen brand het lampje nog. Aan de garage aangekomen moest ik nog even mijn auto verzetten, lampje was ineens uit.
Garage sluit hun computerke aan en zien dat er een klepje mailfuction was. Dus al goed dat het niks met die bewuste roetfilter was.
Klepje is voor de veiligheid nieuw besteld, en als het binnen is regelen ze ook een vervangwagen, ik verschoot ervan dat ik er niet zelf achter moest vragen...

Iemand ook al een klepje probleem gehad? Gaat over een klepje dat de luchttoevoer regelt.

93_driver
Geregistreerd lid

Bericht door 93_driver » zo 11 feb, 2007 17:17

in verband met die shell V-power, Zoals ik kan lezen gaat het over open roetfilters, is onze regeneratie roetfilter ook zo ene?

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » zo 11 feb, 2007 18:20

Geluk dat het dat maar is en niet de filter, want als je dit topic doorleest krijg je al schrik. Welke garage ga je ? Klinkt wel positief. Ik ga bij Borgeind, maar nog maar 1 keer geweest, voor de 5000km beurt.

Sporthatch
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Sporthatch » zo 11 feb, 2007 18:31

dunnerudy schreef:Geluk dat het dat maar is en niet de filter, want als je dit topic doorleest krijg je al schrik. Welke garage ga je ? Klinkt wel positief. Ik ga bij Borgeind, maar nog maar 1 keer geweest, voor de 5000km beurt.
Daar ga ik ook naar de garage.
Misschien een onbescheiden vraag: maar waar woon jij dan? :?

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » zo 11 feb, 2007 18:35

In Loenhout
Borgeind is de dichtstbijzijnde saabdealer voor mij.

93_driver
Geregistreerd lid

Bericht door 93_driver » zo 11 feb, 2007 20:52

En ik woon in Wuustwezel. Ik ga dus ook bij Borgeind.

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » zo 11 feb, 2007 21:14

Even verduidelijken: onze auto's hebben géén achteraf gemonteerde roetfilter, dus géén open filter.
Anderzijds geloof ik wel dat het monteren van kats en filters het probleem niet oplost en misschien wel erger kan maken. Maar Saab maakt zich sterk door te stellen dat 0,0 g roetdeeltjes in de atmosfeer komen (zie COC of conformiteitsbewijs). De uitlaatpijp ziet eruit als nieuw (geen roetafzetting), wat deze stelling zou kunnen bevestigen 8)
:!: Alleen een auto op waterstof is wel écht schoon m.i. :wink:

Plaats reactie