BSR Software... Hoe te controleren?Update: DPF weer verstopt

2002-2012
Kimmie
Geregistreerd lid

BSR Software... Hoe te controleren?Update: DPF weer verstopt

Bericht door Kimmie » do 19 aug, 2010 23:30

Hallo allemaal,

Op vakantie naar frankrijk klinkt erg aantrekkelijk.... Maar de heenreis kan echt vies tegen vallen hoor...
Vol goede moed zijn we op weg naar frankrijk gaat ineens ter hoogte van namen het "mil" led branden. Geen motor vermogen meer... :( Dus gelijk auto aan de kant er de wegenwacht erbij. Klote want we moesten nog 400 km. Maar goed uurtje later stond de beste man er.

Afbeelding

Afbeelding

Hij wist binnen no time de storing te verhelpen. Hij kon alleen niet aangeven wat de oorzaak was en of de melding snel weer terug zou zijn. Aardige kerel, hij bood aan 5 kilometer achter ons aan te rijden. Als het lampje weer zou gaan branden, kon hij gelijk helpen. En jawel je raadt het al, nog geen 2 km verder..... ;-|+

Afbeelding

De beste man van de wegenwacht ging nog met bepaalde termen gooien waar ik geen kaas van gegeten heb. Met dank aan een forummer ben ik daar ook wat wijzer in geworden. De beste man van de wegenwacht wist het op een gegeven moment ook niet meer. Hij heeft saab dealer te luik geraadpleegd, maar daar kreeg hij het advies om langs te komen. Aangezien de dealer in namen dichter bij was heeft hij daar ook contact mee opgenomen. Daar konden we meteen terecht :D . De auto op de sleepwagen en wij achterin naar namen.

Het bleek dat het roetfilter helemaal verstopt was. Die is terplekke schoongemaakt en er is een nieuwe sensor ingezet. :mrgreen: We konden dus onze reis vervolgen. (al was het inmiddels 4 uur later). Nog geen 100 km verder ;-|+

Afbeelding

Een lekke band. Net over de grens in frankrijk. Aangezien alle bandenzaken op dat tijdstip gesloten waren, zat er niets anders op dan met de thuiskomer de laatste paar honderd km te rijden (a 80 per uur :evil: )

Uiteindelijk om 21:30u het hotel toch nog mogen bereiken. De volgende dag eerst maar een bandenzaak opgezocht.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik me trouwens nog wel even afvraag, is of er met het vervangen van de sensor voor het roetfilter mijn BSR software verandert is naar het origineel? Oftewel moet er iets in de software gedaan worden om die sensor te vervangen?

Greetz

Garrett
Lid van verdienste

Re: BSR Software... Hoe te controleren?

Bericht door Garrett » do 19 aug, 2010 23:34

Dat de tuning-software overschreven is lijkt me sterk, het lijkt me overigens wel dat je dat zal voelen als die weg mocht zijn...

Overigens ben je niet de enige die met roetfilter- problemen zit na tuning...

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » vr 20 aug, 2010 8:12

lol @ laatste foto :mrgreen: met dat fietsbandje rechts

normaal zal niets aan de software veranderd zijn hoor
zoals reeds gezegd, je zou het wel voelen :)

Kimmie
Geregistreerd lid

Bericht door Kimmie » zo 22 aug, 2010 21:09

Inmiddels weer terug van vakantie.....

Heb zelf ook het idee dat hij geen vermogen mist.

@Flèche Rouge
Is er nog iets te doen aan de roetfliter-problemen na tuning om dit soort dingen te voorkomen?

@ Caracalla
Ja, lache hè, dat fietsbandje. Gelukkig zat ie er wel bij, anders had ik een wat groter probleem gehad :lol: .

Greetz

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 22 aug, 2010 21:55

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar de roetfilter-problemen met getunede motoren hoor je zo regelmatig dat van toevalligheid geen sprake meer kan zijn.

Overigens geven roetfilters zónder tuning ook genoeg kopzorgen, dus wat dat betreft ben je ook geen steek verder ;)

Heb je verder wel een goede vakantie gehad?

Kimmie
Geregistreerd lid

Bericht door Kimmie » zo 22 aug, 2010 22:29

[]Ja, de vakantie is verder goed verlopen hoor. Heerlijk kunnen relaxen :wink: .

Is het wel mogelijk om het roetfilter er tussenuit te halen, of kom je dan in de problemen bij de controle? Ik dacht namelijk dat dit type blok ook zonder roetfilter geleverd was.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 22 aug, 2010 23:35

Gezien de strenge Belgische keuring en het feit dat op de typegoedkeuring van jou auto die roetfilter wel zal worden vermeld loop je dan waarschijnlijk tegen de lamp. Uiteraard mogelijk ook bij een meting van de uitlaatgassen, in Nederland moeten diesels bij de APK aan de roetmeter :cry:
Probeer gewoon eens low-ash motor olie speciaal voor turbo-diesels met roetfilter en een goede stabile kwaliteit diesel. Uiteraard eens wat meer toeren maken wanneer de motor goed op temperatuur is, die 6 bakken moesten ze verbieden :wink:

greatold
Geregistreerd lid

Bericht door greatold » ma 23 aug, 2010 11:47

Ik zie dat je de auto bij Peeters hebt gekocht. Was de service bij jullie ook zo triestig?

Kimmie
Geregistreerd lid

Bericht door Kimmie » ma 23 aug, 2010 13:05

carlsson schreef:Gezien de strenge Belgische keuring en het feit dat op de typegoedkeuring van jou auto die roetfilter wel zal worden vermeld loop je dan waarschijnlijk tegen de lamp. Uiteraard mogelijk ook bij een meting van de uitlaatgassen, in Nederland moeten diesels bij de APK aan de roetmeter :cry:
Probeer gewoon eens low-ash motor olie speciaal voor turbo-diesels met roetfilter en een goede stabile kwaliteit diesel. Uiteraard eens wat meer toeren maken wanneer de motor goed op temperatuur is, die 6 bakken moesten ze verbieden :wink:
In België moeten ze ook aan de roetmeter. Er zit wel olie in volgens de specificaties van Saab, maar of dit low-ash is, dat weet ik niet. Waar kan ik dat vinden? Ik had idd gelezen in een ander topic dat je beter meer toeren kan maken. Liever 100 in zijn 5, dan in zijn 6. Was ik al mee begonnen :wink: :lol: .

Wat mij nu opvalt, na het "schoonmaken" van mijn roetfilter en nieuwe sensor, is dat mijn uitlaatsierstuk helemaal zwart ziet van de roet. Maar hoort dat zo?

@greatold
Heb je via pb even het één en ander toegelicht :wink:

Greetz

Hendriks9000
Geregistreerd lid

Bericht door Hendriks9000 » ma 23 aug, 2010 14:19

Dikke onderlip heb je! Is dat de orginele vector/Aero voormbumper?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 23 aug, 2010 14:32

Dat is de vraag, Saab heeft imho nog geen speciale olie voorgeschreven voor een turbodiesel met roetfilter. VW heeft dat probleem wel getackeld. Je zou eens bij een FIAT garage kunnen navragen, die werken ook met die 1.910 cc turbodieselmotor. Bij AGIP hebben ze daar wel een speciale oliesoort voor.
Geeft die BSR tuning niet een iets te rijk mengsel onder bepaalde omstandigheden, dan wordt het al gauw wat teveel voor al die milieubeschermende voorzieningen.
Wat zwarte aanslag in de uitlaat, dat is zelfs bij een benzine variant die korte stukken rijdt niet ongebruikelijk. Kan dus ook wat olie zijn want in de koudloop fase hebben de zuigers zich nog niet gezet en heb je blow-by in twee richtingen. Een motor bereikt pas na zo'n 25 kilometer de ideale zettingen van de mechaniek.

Kimmie
Geregistreerd lid

Bericht door Kimmie » ma 23 aug, 2010 17:02

Hendriks9000 schreef:Dikke onderlip heb je! Is dat de orginele vector/Aero voormbumper?
Yep, dit is origineel. Er zit een Aerokit op mijn Vector affabriek.
carlsson schreef:Dat is de vraag, Saab heeft imho nog geen speciale olie voorgeschreven voor een turbodiesel met roetfilter. VW heeft dat probleem wel getackeld. Je zou eens bij een FIAT garage kunnen navragen, die werken ook met die 1.910 cc turbodieselmotor. Bij AGIP hebben ze daar wel een speciale oliesoort voor.
Geeft die BSR tuning niet een iets te rijk mengsel onder bepaalde omstandigheden, dan wordt het al gauw wat teveel voor al die milieubeschermende voorzieningen.
Wat zwarte aanslag in de uitlaat, dat is zelfs bij een benzine variant die korte stukken rijdt niet ongebruikelijk. Kan dus ook wat olie zijn want in de koudloop fase hebben de zuigers zich nog niet gezet en heb je blow-by in twee richtingen. Een motor bereikt pas na zo'n 25 kilometer de ideale zettingen van de mechaniek.
Thnx voor de tip. Ik a het bij een Fiat garage navragen :wink: .
Blow-by in 2 richtingen? Wat is dat eigenlijk?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 23 aug, 2010 17:43

Er kunnen dampen uit het carter ontsnappen naar de verbrandingsruimten en omgekeerd verbrandingsgassen/brandstof naar het carter ontsnappen, beiden gewoon langs de zuigerwanden. Daarom vervuilt een koude motor de olie wat meer en moet de olie dan vaker vervangen worden als je veel korte ritten maakt. Geldt zeker voor een auto die op E85 loopt want alcohol ontvet ook nog eens, dan is de olie nog sneller naar de haaien.
De eerste controle bij een auto is ook gewoon de olievulplug lossen en kijken wat er dan gebeurt, gaat de motor erg onregelmatig lopen dan is dat een veeg teken. Je hand op de opening houden om de druk te controleren, moet niet te hoog zijn. Kan ook betekenen dat je carterventilatie niet goed functioneert, als de druk opvallende hoog is.

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » ma 23 aug, 2010 18:01

Kimmie schreef:
Yep, dit is origineel. Er zit een Aerokit op mijn Vector affabriek.

[/quote]

Toen bestond er nog geen Aero diesel. In die tijd deed men het nog zoals het hoort en heet men die kolenstoof een Vector Sport. :twisted:
sorry, ik plaag je maar wat :p maar het heet dus gewoon Vector Sport :)

Kimmie
Geregistreerd lid

Bericht door Kimmie » ma 23 aug, 2010 18:45

Ja klopt, het is ook een Vector Sport :wink: . Maar de Aerokit en de Vector Sportkit zijn toch hetzelfde, of vergis ik mij nu?

Plaats reactie