Bandenspanning VS Brandstofverbruik
-
Hercules
- Geregistreerd lid
Bandenspanning VS Brandstofverbruik
Vandaag besloot ik eens 50 cent op te offeren en voor het eerst in mijn bestaan de banden van mijn Saab op te pompen. (buiten de reguliere onderhoudsbeurten)
Ik gokte op 2.7 bar (93 1.9 TD Cabrio 2008 17" 225) en er ging inderdaad flink wat lucht bij.
In het boekje las ik dat 2.4 standaard is of 2.8 als je wat minder brandstof wilt wegpissen.
Tot mijn grote verbazing lag mijn brandstofverbruik bij gelijke snelheid ineens 10-15% lager dan voorheen.
Inmiddels heb ik al 85.000km gereden met mijn wagen en begin nu goed te balen dat ik de banden niet eerder heb opgepomt.
Levert de 2.8 (of evt hogere spanning) nog nadelen op t.o.v. 2.4?
Heb nog steeds mijn 1e set banden namelijk, die denk ik bij de 90K beurt vervangen gaan worden en hoop minimaal weer net zo lang te doen namelijk.
Ik gokte op 2.7 bar (93 1.9 TD Cabrio 2008 17" 225) en er ging inderdaad flink wat lucht bij.
In het boekje las ik dat 2.4 standaard is of 2.8 als je wat minder brandstof wilt wegpissen.
Tot mijn grote verbazing lag mijn brandstofverbruik bij gelijke snelheid ineens 10-15% lager dan voorheen.
Inmiddels heb ik al 85.000km gereden met mijn wagen en begin nu goed te balen dat ik de banden niet eerder heb opgepomt.
Levert de 2.8 (of evt hogere spanning) nog nadelen op t.o.v. 2.4?
Heb nog steeds mijn 1e set banden namelijk, die denk ik bij de 90K beurt vervangen gaan worden en hoop minimaal weer net zo lang te doen namelijk.
-
ivanzon
- Geregistreerd lid
Re: Bandenspanning VS Brandstofverbruik
Gewoon de waarde nemen die bij hoogste gewicht + hoogste snelheid staat op de sticker
Te hoge bandenspanning is slecht voor het slijtagepatroon
Te hoge bandenspanning is slecht voor het slijtagepatroon
-
fozwart
- Donateur (7x)

Bij een te lage bandenspanning gebruikt je meer brandstof en treedt er ook een verhoogde bandenslijtage op, met name aan de "schouders" (de zijkanten van het loopvlak), bij een veel te lage bandenspanning kunnen banden zelfs oververhit worden.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, omdat de verende werking van de banden deels verloren gaat. Bovendien slijt de band meer in het midden van het loopvlak en is er minder grip.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, omdat de verende werking van de banden deels verloren gaat. Bovendien slijt de band meer in het midden van het loopvlak en is er minder grip.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
De geadviseerde bandendruk geldt wel bij een gemiddelde temperatuur van 20 graden
Elke 10 graden kan weer 0,1 bar druk schelen.
2,4 bar is wanneer je niet harder rijdt dan 190 km/u met die banden, anders moet je het op 2,8 bar houden.
Jammer dat je vooraf de druk niet hebt gemeten want die was misschien wat onder de 2,4 bar, anders kan dat niet zo veel schelen.
De bandendruk moet je toch wel regelmatig nameten, dus ook tussen de beurten door.
Sommige mensen rijden met groene ventielen, die hebben dan stikstof in de banden, dan verliezen ze minder snel hun druk. Daar mag je dan weer niet teveel gewone lucht bij pompen.
Trouwens een keurig resultaat, 80.000 km met je eerste set banden, zeker op de voortrein
Wat harder opgepompte banden kunnen de rolweerstand verminderen, want als het weer te gek wordt komt gewoon niet meer de hele band in contact met de weg, gevolg het midden van je band gaat te veel afslijten en de zijkanten wat minder, ook zal de wegcontact iets verminderen.
Het is dus een kwestie van de kerk in het minder laten met die bandendruk, 2.6 of 2.7 is bij gewoon gebruik ook goed.
Zoals Fozwart zegt, slijten je banden mooi regelmatig af dan zit je eigenlijk goed met je bandendruk.
2,4 bar is wanneer je niet harder rijdt dan 190 km/u met die banden, anders moet je het op 2,8 bar houden.
Jammer dat je vooraf de druk niet hebt gemeten want die was misschien wat onder de 2,4 bar, anders kan dat niet zo veel schelen.
De bandendruk moet je toch wel regelmatig nameten, dus ook tussen de beurten door.
Sommige mensen rijden met groene ventielen, die hebben dan stikstof in de banden, dan verliezen ze minder snel hun druk. Daar mag je dan weer niet teveel gewone lucht bij pompen.
Trouwens een keurig resultaat, 80.000 km met je eerste set banden, zeker op de voortrein
Wat harder opgepompte banden kunnen de rolweerstand verminderen, want als het weer te gek wordt komt gewoon niet meer de hele band in contact met de weg, gevolg het midden van je band gaat te veel afslijten en de zijkanten wat minder, ook zal de wegcontact iets verminderen.
Het is dus een kwestie van de kerk in het minder laten met die bandendruk, 2.6 of 2.7 is bij gewoon gebruik ook goed.
Zoals Fozwart zegt, slijten je banden mooi regelmatig af dan zit je eigenlijk goed met je bandendruk.
-
Tuur
- Geregistreerd lid
Ik hanteer standaard 2.6 bar (bandenmaat 225/45 17 inch) en controleer dit één keer per maand. Ik ben er wel achter dat al die bandenspanningsapparatuur bij benzinepompen niet zuiver zijn in het weergeven van de juiste bandenspanning. Je kunt hier dus niet helemaal op vertrouwen. Een eigen bandenspanningsmetertje hou ik zodoende wel steeds bij de hand, waarvan ik weet dat die betrouwbaar(der) is. Hou er ook rekening mee dat je banden "koud" moeten zijn, anders en marge van 0,1-0,2 bar aanhouden. Overigens vind ik het ronduit belachelijk dat je in dit land steeds vaker moet betalen voor een portie "lucht".
-
carlsson
- Geregistreerd lid
De luchtdruk meet ik idd ook zelf op met een Carpoint /Hafner bandendrukmeter. Mooi en degelijk apparaat. De banden blaas ik op met een Carpoint Noodaccu, daar zit ook een bandenpomp in met een simpele manometer, best een veelzijdig draagbaar apparaatje dat ook twee 12 volt aansluitingen/sockets en nog een ledlamp heeft. Kun je desnoods midden in de nacht in de middle of nowhere aan de slag 
-
fozwart
- Donateur (7x)

Ja, zoals Carlsson al aangeeft, houd de kerk in het midden. Doe er meer lucht in dan de minimumwaarde (kom je daar ook minder snel onder), doe er niet te veel in (boven de max waarde van je boekje) en let op je slijtagepatroon. Als je moet betalen voor een beetje lucht, dan mag je ook verwachten dat de meter goed is en kun je de pomphouder dus aanspreken op een gebrek van die meter, maar ja, ook hier geldt, "gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen".
-
vectorreke
- Geregistreerd lid
hey hey ,
ik had ook gelezen dat de bandendruk best wat hoger mag zijn dan 2.4 bar en wie verbruikt niet graag wat minder brandstof?? Dus ik ook druk op 2.8 bar...
de wagen was echter nog slecht bestuurbaar zeker bij slecht wegdek... of spoorvorming in de weg wat je in Vlaanderen wel eens voorkomt.
de auto springt van links naar rechts en rijdt niet meer rechtuit
zou dit te wijten zijn aan speling??
het gaat over een 19 TiD 150 pk model 2008 met 108 000 km op de teller
banden continental sport 2 maat 235 45 R17 ( std op deze auto ) er is geen onregelmatige slijtage te zien op de banden
graag jullie idee
vriendelijke groeten
vectorreke
ik had ook gelezen dat de bandendruk best wat hoger mag zijn dan 2.4 bar en wie verbruikt niet graag wat minder brandstof?? Dus ik ook druk op 2.8 bar...
de wagen was echter nog slecht bestuurbaar zeker bij slecht wegdek... of spoorvorming in de weg wat je in Vlaanderen wel eens voorkomt.
de auto springt van links naar rechts en rijdt niet meer rechtuit
zou dit te wijten zijn aan speling??
het gaat over een 19 TiD 150 pk model 2008 met 108 000 km op de teller
banden continental sport 2 maat 235 45 R17 ( std op deze auto ) er is geen onregelmatige slijtage te zien op de banden
graag jullie idee
vriendelijke groeten
vectorreke
-
Garrett
- Lid van verdienste
2.8 is nu niet zo hoog dat die zo'n erge springerigheid zou moeten veroorzaken. Zijn je schokdempers nog wel goed??
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Ik rij ook met die maat, luchtdruk meestal wat rond de 40PSI, ongeveer 2,75 BAR. Zoals reeds gezegd, hij kan mogelijk wat gaan "volgen" bij spoorvorming en slecht wegdek. Want de band wordt wat harder en geeft minder mee. Je moet ook rekeninghouden met de schokbrekers, die moeten wat harder aan het werk. Bij zo'n 108.000 km zijn de schokbrekers zeker achter mogelijk al wat minder. Eigenlijk adviseert Saab die bredere banden in de 45 serie in combinatie met een Sport-chassi te gebruiken. Die banden zijn namelijk ook wat sportiever en dat moet op elkaar zijn afgestemd.
Overigens als je echt zuiniger wilt rijden moet je eigenlijk de 195 of 215 banden gebruiken in een ECO type, daar testen ze ook vaak het gebruik mee en de milieuklasse.
Zo'n 235 heeft gewoon meer rolweerstand en vangt ook wat meer wind
scheelt al gauw bijna 1 liter op 100 km.
Speling zal hij niet hebben, maar zo'n 235 moet wel op een 7.5 J velg anders ligt hij niet mooi op de velg, scheelt ook wat in het bochten werk op hogere snelheid.
Ik heb nu wel hardere rubbers op de voortrein en een veerpootbrug, dan stuurt en remt hij toch wat strakker.
Op slechte wegen zijn 65 en 60 serie banden gewoon en een stuk comfortabeler en hebben minder lasten van spoorvolgen, naar het oog wiel ook wat
Overigens als je echt zuiniger wilt rijden moet je eigenlijk de 195 of 215 banden gebruiken in een ECO type, daar testen ze ook vaak het gebruik mee en de milieuklasse.
Zo'n 235 heeft gewoon meer rolweerstand en vangt ook wat meer wind
Speling zal hij niet hebben, maar zo'n 235 moet wel op een 7.5 J velg anders ligt hij niet mooi op de velg, scheelt ook wat in het bochten werk op hogere snelheid.
Ik heb nu wel hardere rubbers op de voortrein en een veerpootbrug, dan stuurt en remt hij toch wat strakker.
Op slechte wegen zijn 65 en 60 serie banden gewoon en een stuk comfortabeler en hebben minder lasten van spoorvolgen, naar het oog wiel ook wat
-
vectorreke
- Geregistreerd lid
hey ,
hij ligt op 7.5 J velg
en ik ga banden wisselen en denk eraan om pirelli 225 45 R 17 te monteren ( cinturato ) naar het schijnt stil en kleine rolweerstand en zuinig
groeten
vectorreke
hij ligt op 7.5 J velg
en ik ga banden wisselen en denk eraan om pirelli 225 45 R 17 te monteren ( cinturato ) naar het schijnt stil en kleine rolweerstand en zuinig
groeten
vectorreke
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Wat heb je er dan nu op? Er zij idd veel verschillen bij banden omdat ook hier keuzes moeten worden gemaakt, er is nog geen band die alles goed kan, dus je moet je hoofd rijprofiel laten prevaleren. Rij zelf met GoodYear F1 Eagle, heeft een goed grip er daar door wat meer rolweerstand, is vooral goed bij droogweer, maar dan wordt er ook op de het scherpst van de snede gereden. Moet nog eens een dry-sump laten monteren anders vliegt de olie teveel door het carter 
Je moet eens bij de ECO serie van Bridgestone kijken, zijn goed uitgebalanceerde banden, want het blijft wat combineren van kenmerken en eigenschappen. GoodYear heeft ook twee type ECO banden. Dat soort banden zijn ideaal voor wie echt economisch wilt rijden, laag gebruik en weinig slijtage.
Je moet eens bij de ECO serie van Bridgestone kijken, zijn goed uitgebalanceerde banden, want het blijft wat combineren van kenmerken en eigenschappen. GoodYear heeft ook twee type ECO banden. Dat soort banden zijn ideaal voor wie echt economisch wilt rijden, laag gebruik en weinig slijtage.
-
Caracalla
- Geregistreerd lid
echte Eagle F1's of F1 Assymetrics?
Is een groot verschil qua profiel en prijs
Is een groot verschil qua profiel en prijs
-
carlsson
- Geregistreerd lid
GY Eagle F1 Asymmetrics, worden trouwens in Duitsland gemaakt. Maakt qua prijs niet zoveel uit want het zit allemaal rond de € 150 per band, met € 10 meer of minder.
-
walter820
- Geregistreerd lid
Ga voor de Assymetrics, die ogen wat minder mooi maar zijn een pak beter dan de variant met V-profiel!