Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

2002-2012
Plaats reactie
Jurgen99
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: za 11 apr, 2009 16:17
Regio: Kies een regio:

Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door Jurgen99 » wo 09 okt, 2019 21:59

Mijn 9-3 sport estate 2.0t (oorspronkelijk Biopower, door DionHPT bij tuning alleen op benzine gezet) uit 2009 heeft een irritant probleem. Drie specialisten (DionHPT, Saab Specialist Zaanstad en Saab Kennemerland) hebben de oorzaak nog niet kunnen aanwijzen. Voordat ik iemand verder laat zoeken, ben ik benieuwd of hier iemand is met een gouden tip.

Bij accelereren houdt de auto als het ware in en stottert tussen 2500 en 2800 toeren. Het stotteren - bonken bijna - is wel constant/regelmatig en altijd alleen bij deze toeren. Tech2 zegt misfires op de vierde cilinder. Het omwisselen van de bobines en het plaatsen van nieuwe bougies (het juiste type, aldus Saab Kennemerland) heeft nog geen effect gehad (vierde cilinder blijft meldingen geven). De tuning door Dion heeft het stotteren sterker voelbaar gemaakt, maar eerder was het ook aanwezig. Het is heviger als ik meer gas geef, en ook sterker voelbaar in de derde versnelling en daarboven. De injectoren zijn alleen optisch gecontroleerd.

- injector?
- of toch bobines?
- kan het eventueel een kabelbreuk zijn (of is dat niet logisch gezien de samenhang met acceleratie en de regelmatigheid ervan)?
- iets heel anders?

Ik houd me aanbevolen voor suggesties!

Jurgen
nu: Saab 9-3 sport estate 2.0t BioPower, 2009
Saab 9-5 aero estate, 2007
Saab 9-5 2.3t estate, 2001
Saab 9-3 2.0t, 1999
Saab 99 GL 2.0, 1983

Gebruikersavatar
Simon9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 42
Lid geworden op: za 30 dec, 2017 2:15
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door Simon9-3 » wo 09 okt, 2019 22:23

Is het (magneetventiel van het) evap systeem uitgesloten? Aangezien Dion er aan heeft gezeten heb ik zo’n vermoedern dat het evap systeem los is geweest... Het toerental (2500) Doet mij het magneetventiel vermoeden.... Maarja... dat is slechts een ingeving ;)
-9-3 FSP cabrio T7 2000
-900 classic T5 ombouw 1992
-9-3 LPT cabrio T5 2000

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 1105
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door Dikketrip » wo 09 okt, 2019 22:47

Slechte verbinding mss in je connector op je bobine is helemaal geen slecht idee.

Ergens in je kabel of connector.
Is zo een kabel te wisselen?

Iemand had hier tijdje terug ook last van. Was de connector die stoorde en verder niets;)

Je kan eventueel je injector laten controleren en schoonmaken.

Pas wel op met je gebonk en stotter.. straks maak je iets kapot door een verkeerd vonkende ontsteking.

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door wbsmit » wo 09 okt, 2019 23:41

Was er niet een fabrieksmodificatie voor een draad naar de vierde cilinder, die slecht kon worden door verhitting? Of was dat cilinder drie?
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 1105
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door Dikketrip » do 10 okt, 2019 8:08

Contact gehad met mijn Saab pro rheenen

Tip;

Compressie test doen

Biopower motoren hebben ook last van inzakkende kleppen, een compressie test geeft duidelijkheid.

Jurgen99
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: za 11 apr, 2009 16:17
Regio: Kies een regio:

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door Jurgen99 » do 10 okt, 2019 9:13

Dank allemaal zover: ik ga een lijstje maken. Evap en connector zijn nog niet bekeken, ik ga op zoek naar info over een evt slechte kabel.
nu: Saab 9-3 sport estate 2.0t BioPower, 2009
Saab 9-5 aero estate, 2007
Saab 9-5 2.3t estate, 2001
Saab 9-3 2.0t, 1999
Saab 99 GL 2.0, 1983

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 913
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door raspaardje » do 10 okt, 2019 9:49

wbsmit schreef:
wo 09 okt, 2019 23:41
Was er niet een fabrieksmodificatie voor een draad naar de vierde cilinder, die slecht kon worden door verhitting? Of was dat cilinder drie?
Dit geldt iig voor de diesel TiD motoren.
Stekker verbinding van cilinder 3 die door hitte speling krijgt en corrodeert.
Bij cilinder 3 begon het iig altijd als eerste.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door wbsmit » do 10 okt, 2019 11:02

raspaardje schreef:
wbsmit schreef:
wo 09 okt, 2019 23:41
Was er niet een fabrieksmodificatie voor een draad naar de vierde cilinder, die slecht kon worden door verhitting? Of was dat cilinder drie?
Dit geldt iig voor de diesel TiD motoren.
Stekker verbinding van cilinder 3 die door hitte speling krijgt en corrodeert.
Bij cilinder 3 begon het iig altijd als eerste.
Ja! Dat was het, dank! Niet zo relevant voor TS dus.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2543
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door DionHPT » vr 11 okt, 2019 19:58

Ik zou toch echt even naar de injectoren gaan kijken. Compressie problemen vermoed ik niet zo snel bij de BioPower kop. Testen kan nooit geen kwaad natuurlijk.

Jou auto reed toch ook op gas ? Ik zit te denken dat het ook in die verbinding kan liggen bij de injector :)
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Jurgen99
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: za 11 apr, 2009 16:17
Regio: Kies een regio:

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door Jurgen99 » vr 11 okt, 2019 20:16

DionHPT schreef:
vr 11 okt, 2019 19:58
Ik zou toch echt even naar de injectoren gaan kijken. Compressie problemen vermoed ik niet zo snel bij de BioPower kop. Testen kan nooit geen kwaad natuurlijk.

Jou auto reed toch ook op gas ? Ik zit te denken dat het ook in die verbinding kan liggen bij de injector :)
Ha Dion, injectoren zijn denk ik idd stap 1. Mijn auto rijdt niet op gas.
nu: Saab 9-3 sport estate 2.0t BioPower, 2009
Saab 9-5 aero estate, 2007
Saab 9-5 2.3t estate, 2001
Saab 9-3 2.0t, 1999
Saab 99 GL 2.0, 1983

Gebruikersavatar
Simon9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 42
Lid geworden op: za 30 dec, 2017 2:15
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door Simon9-3 » za 12 okt, 2019 9:20

aInlaat traject is ook de moeite om even na te kijken op eventuele lekken. Heb daar onlangs zelf wat gestotter door gehad, al vermoed ik niet dat dat hier perse de oorzaak is.
-9-3 FSP cabrio T7 2000
-900 classic T5 ombouw 1992
-9-3 LPT cabrio T5 2000

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2543
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door DionHPT » ma 14 okt, 2019 23:19

Jurgen99 schreef:
vr 11 okt, 2019 20:16
DionHPT schreef:
vr 11 okt, 2019 19:58
Ik zou toch echt even naar de injectoren gaan kijken. Compressie problemen vermoed ik niet zo snel bij de BioPower kop. Testen kan nooit geen kwaad natuurlijk.

Jou auto reed toch ook op gas ? Ik zit te denken dat het ook in die verbinding kan liggen bij de injector :)
Ha Dion, injectoren zijn denk ik idd stap 1. Mijn auto rijdt niet op gas.
Ja nu ben ik er weer helemaal bij. Ik heb dit 2 keer meegemaakt afgelopen jaar, allebei dezelfde MY en BioPower, moest even schakelen :O:

Toch even de injectoren checken. Ik heb laatst nog een geval gehad waarbij dit toch echt het probleem was. Kan jij je nog herinneren of de Missfires/Knocks op een bepaalde cilinder waren? Of waren ze evenredig verspreid?
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Jurgen99
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: za 11 apr, 2009 16:17
Regio: Kies een regio:

Re: Inhouden en stotteren tussen 2500 en 2800 toeren

Bericht door Jurgen99 » di 15 okt, 2019 6:22

DionHPT schreef:
ma 14 okt, 2019 23:19
Jurgen99 schreef:
vr 11 okt, 2019 20:16
DionHPT schreef:
vr 11 okt, 2019 19:58
Ik zou toch echt even naar de injectoren gaan kijken. Compressie problemen vermoed ik niet zo snel bij de BioPower kop. Testen kan nooit geen kwaad natuurlijk.

Jou auto reed toch ook op gas ? Ik zit te denken dat het ook in die verbinding kan liggen bij de injector :)
Ha Dion, injectoren zijn denk ik idd stap 1. Mijn auto rijdt niet op gas.
Ja nu ben ik er weer helemaal bij. Ik heb dit 2 keer meegemaakt afgelopen jaar, allebei dezelfde MY en BioPower, moest even schakelen :O:

Toch even de injectoren checken. Ik heb laatst nog een geval gehad waarbij dit toch echt het probleem was. Kan jij je nog herinneren of de Missfires/Knocks op een bepaalde cilinder waren? Of waren ze evenredig verspreid?
Dank je - injectoren checken ga ik doen. Het was vooral cilinder 4 die de misfires gaf.

Ik laat weten wat de uitkomst is!

Dag, Jurgen
nu: Saab 9-3 sport estate 2.0t BioPower, 2009
Saab 9-5 aero estate, 2007
Saab 9-5 2.3t estate, 2001
Saab 9-3 2.0t, 1999
Saab 99 GL 2.0, 1983

Plaats reactie