Probleem turbo / code: P0033 Turbo charger bypass valve control circuit

2002-2012
rubm
Geregistreerd lid

Re: Probleem turbo / code: P0033 Turbo charger bypass valve control circuit

Bericht door rubm » di 06 nov, 2018 23:09

Ja, zal ook zeker de juiste bestellen ;) Thx! Vraag me nu alleen af of ik nog op een bepaalde manier kan testen of het de Charge Air Bypass Control Valve 55354158 (nummer 30) of de Boost Pressure Control Valve 12787706 (nummer 34) is die defect is?

Of is het eigenlijk altijd de Charge Air Bypass Control Valve 55354158 (nummer 30) bij foutcode P0033?

reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014

Bericht door reiernumans » di 06 nov, 2018 23:11

Je schrijft in je startpost dat de melding slaat op het turbocharger bypass valve control circuit, dan lijkt het me logischer om de charge air bypass control valve te verdenken dan de boost pressure control valve. ;-)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

rubm
Geregistreerd lid

Bericht door rubm » di 06 nov, 2018 23:19

Ja idd ;) Beetje onnozel. Zat er ook net naar te kijken maar dan krijg je idd een andere foutcode iets in deze range denk ik:

P0045 Turbo/super charger boost control solenoid circuit open
P0046 Turbo/super charger boost control solenoid circuit range/performance
P0047 Turbo/super charger boost control solenoid circuit low
P0048 Turbo/super charger boost control solenoid circuit high

Vroeg me alleen nog af ik dit dat ding ook met "de hand" kan testen? Mogelijkerwijs los halen en aansluiten op 12V supply dacht ik en horen of hij 'klikt' en daadwerkelijk echt schakelt. En even de stekker nog meten. Zal er morgen even naar kijken. Thx iig!

Dikketrip
Donateur 2018
Donateur 2018

Bericht door Dikketrip » wo 07 nov, 2018 13:02

De control valve bij neo brothers is super betaalbaar;)
Heb ik deze zomer ook gehaald.

Hij blies soms iets te vroeg druk af.

Goed zichtbaar met een Obd

Dikketrip
Donateur 2018
Donateur 2018

Bericht door Dikketrip » wo 07 nov, 2018 13:07

Woon je in de buurt van ede?

Hangen we ff de Obd er aan..

Zien we live wat je lucht druk doet.

Dikketrip
Donateur 2018
Donateur 2018

Bericht door Dikketrip » wo 07 nov, 2018 13:11

Tja die slangen checken met een planten spuit is ook lastig als er geen druk is.. zie je nog niets;)

Of je moet echt een behoorlijke gat of scheur hebben.

rubm
Geregistreerd lid

Bericht door rubm » wo 07 nov, 2018 14:26

Ede is beetje lang rijden. Thx btw voor je reactie. Heb een OBD. Met welke app (heb Torque(lite) en Car Scanner)) kan ik die turbo druk uitlezen en wat zijn de juiste waarden?
Zie in Car Scanner (app met blauw logo) wel een calculated boost staan dit wordt aangegeven in bars; en tevens een intake manifold absolute pressure (de MAP in kPa).

rubm
Geregistreerd lid

Bericht door rubm » wo 07 nov, 2018 18:56

Bij mij heeft de auto tot op dit moment de code niet meer gegenereerd. Mocht hij het weer doen dan vervang ik soiewoso eerst de bypass control valve 55354158.

Valt me nog wel op dat als ik het gas loslaat terwijl de auto nog zijn turbo gebruikt (bijv. rond de 25000 RPM) je wel een vrij luide "Ptssss" hoort.

1) Weet niet of dat normaal is of dat dat mogelijk al kleine schuurtjes zijn in het membraam?
2) Weet niet tot hoeveel toeren de turbo druk hoog moet blijven en hoe hoog? (Aangezien @Dikketrip zegt "Goed zichtbaar met een Obd". Wel interessant om even uit te lezen met een appje en de OBD scanner).

Thx!

PS. Vond dit btw wel een duidelijke handleiding hoe te handelen bij een P0033 code. Bij mij houden beide slangetjes zoals hieronder beschreven vacuum dus ga er maar niet vanuit dat het dan zoals eerder vermeld de BPV seale is.

Handleiding van collega Saab driver (https://www.saabcentral.com/forums/show ... p?t=542850):
I just got a CEL and this code showed up when I took it to get read.

I have a 2003 2.0t (little Garrett turbo).

I did the troubleshooting, and figured that I'd do a quick write-up so that you can benefit from having this information in one place instead of having to roam around to find it.

A quick and simple test for the bypass valve is to disconnect the top vacuum tube on the bypass control valve. See pic here for what it looks like (https://www.saabcentral.com/forums/sh...6&postcount=19) The hose just pulls off. You might need to twist a little to get it started.

Then once it's off, use your mouth to give the hose a little bit of vacuum. It shouldn't leak and should hold the negative pressure. If it does leak, then disconnect the other end of the hose from the bypass valve (pic: https://www.saabcentral.com/forums/sh...02&postcount=2) and plug the end of the vacuum line with your finger. Now apply suction again. This will rule out the vacuum line. If line is good, bypass valve seal is broken.

Replacement BPV: http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=900

If BPV checks out, move on to the second vacuum tube that is on the front of the bypass control valve. This is the positive pressure line. I found it easier to disconnect from the charge air pressure sensor side due to clearances (just follow the vacuum line). Pull off the end and give it suction. It should hold a vacuum. If you're not holding full boost at WOT, this could be your culprit. The positive pressure keeps the BPV closed on acceleration.

Last, there's the little third vacuum line connecting the bypass control valve to the engine manifold. I just gave this a squeeze - seemed to be in good shape. You can disconnect it if you want to to give it a more thorough check. Pulls off like the rest.

If all your hoses & your BPV check out, then it's probably the bypass control valve itself.

Replacement bypass control valve: http://www.eeuroparts.com/Parts/1208...alve-55354158/

Hope this helps with those dealing with the P0033 issue. I'm off to order a new BPV.

reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014

Bericht door reiernumans » wo 07 nov, 2018 19:06

Verdiep je eens in de werking van een turbo, wellicht dat dat de geluidjes helpt begrijpen. In principe moet de turbo z'n druk afblazen (ptss, maar vaak door het inlaattraject niet hoorbaar) als je de gasklep dicht zet (= gas loslaat). Er ontstaat dan vacuüm in het inlaatspruitstuk wat de dumpklep open trekt (of in het geval van een B207 de regelklep bedient, als ik de diagrammen goed begrijp). Als de dumpklep opent wordt het overschot aan lucht/druk weggeblazen van het traject tussen turbo en gasklep naar het inlaattraject tussen luchtfilter en turbo. Als de dumpklep niet open gaat kun je last krijgen van 'turbo flutter', een soort tjoetjoetjoe geluid (altijd leuk, geluiden in tekst omschrijven). Dit gebeurt doordat de lucht die door de turbo onder druk richting de gasklep geblazen wordt tegen een muur aan komt en dat traject weer terug volgt, wat het compressorwiel van de turbo afremt.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

rubm
Geregistreerd lid

Bericht door rubm » wo 07 nov, 2018 20:26

Het kinkt een beetje als dit: https://www.youtube.com/watch?v=BuvE-Z7oIz0 alleen zachter. Nou weet ik niet of dit voorheen ook al zo was; volgens mij is het wel toegenomen na de MapTune echter dat is al een tijd geleden. Heb het idee dat het nu iets luider geworden is dan eerder. Dit is dus de zogenaamde turbo flutter zoals jij het omschrijft. Mogelijkerwijs is er idd dan toch wat niet goed met de vacuum klep.

Nou zit ik jouw beschrijving te lezen maar geeft je aan dat door vacuum de klep juist moet openen. Echter wat ik getest heb is of de bypass valve juist zijn vacuum houdt door er vacuum op te zetten door te zuigen. Echter dit is van de andere kant en dan gaat de klep dus open neem ik aan? Lang verhaal kort ik snap het even niet meer :(. Vervang eerst wel de aansturing v.d. vacuumklep denk nummer 30 (55354158) deze net besteld. Hopelijk is het probleem straks opgelost.

Wat ik op de proef nog wel geprobeerd hem is de vacuum slang op de vacuumklep totaal losgekoppeld om te kijken wat er gebeurt. Dan raak ik op den duur mijn turbo kracht helemaal kwijt (dus bij een totaal niet aangestuurde vacuumklep). Kreeg btw na een aantal km nog geen foutmelding.

Ben me er in aan het verdiepen en klopt deze uitleg?
It works like this:

At idle there is engine vacuum on the top of the Dump Valve piston trying to suck it open, and no vacuum or pressure on the bottom of the piston. Since a vent-to-atmosphere Dump Valve needs to be shut at idle to avoid air being drawn in through it, there is a spring inside a Dump Valve with the job of holding the piston closed. The spring preload adjustment is to allow for differences in engine vacuum from car to car, and variations in atmospheric pressure at different elevations.

Under cruise conditions (off boost) the Dump Valve is experiencing similar conditions to when the car is at idle, but there is less vacuum present on top of the piston because the throttle is partly open. If the Dump Valve spring has been adjusted to keep the piston closed at idle, it will also be closed at cruise.

On boost there is boost pressure on both top and bottom of the Dump Valve, the forces from which counteract each other, so the Dump Valve remains closed. Immediately after the throttle is closed under boost there is vacuum on the top of the piston and boost pressure on the bottom of the piston, which together, quickly open the Dump Valve to release the pressure. When the pressure has been released, the Dump Valve closes.

So if your valve was blowing open under boost, there could be some other reason for that. Maybe a design/manufacturing flaw with the valve, or a vacuum leak somewhere -- who knows. If putting some more preload on the spring worked for you then don't worry about anything I've said. But just thought I'd share some knowledge for whoever might be reading. :)

Another time when spring preload is relevant is if you have a dual exit valve like I'm using. At lower boost it recirculates and at higher boost it dumps to atmosphere as well. So I can use the preload screw on it to adjust the threshold between recirc and atmospheric to suit my tastes.

rubm
Geregistreerd lid

Bericht door rubm » wo 07 nov, 2018 23:32

Kwam dit https://www.youtube.com/watch?v=vuyJ5jD3r0o duidelijke youtube filmpje nog tegen. Dit is idd wat ik hoor alleen minder luid bij dus het loslaten van het gaspedaal. Weet niet of dit kwaad kan.

1) Kan dit mogelijkerwijs het geval zijn door de MapTune die op de auto zit?
2) Of is het meer waarschijnlijk dat er misschien toch scheurtjes in de blow off valve zitten (ondanks dat ik hem wel vacuum kan trekken met mijn mond voor mijn gevoel)?
3)@Dikketrip je geeft aan dat hij soms iets vroeg af blief en dat ik dat kan uitlezen met de OBD. Kun jij aangeven wat normaal waarden zijn?

Thx Again, fijne avond!

Groet,

Dikketrip
Donateur 2018
Donateur 2018

Bericht door Dikketrip » do 08 nov, 2018 21:34

rubm schreef:
wo 07 nov, 2018 14:26
Ede is beetje lang rijden. Thx btw voor je reactie. Heb een OBD. Met welke app (heb Torque(lite) en Car Scanner)) kan ik die turbo druk uitlezen en wat zijn de juiste waarden?
Zie in Car Scanner (app met blauw logo) wel een calculated boost staan dit wordt aangegeven in bars; en tevens een intake manifold absolute pressure (de MAP in kPa).
Ik heb zelf car doctor,

Zal allemaal prima werken hoor.

Als je een grafiek kan zien, dan hoort hij bij door trekken vrij stijl te klimmen en de druk vast te houden. Dus een rechte lijn horizontaal.

rubm
Geregistreerd lid

Bericht door rubm » do 08 nov, 2018 23:14

Zal morgen eens even grafiekjes zien. Wat zag jij dan toen de tijd toen het niet klopte. En kan je ook zien of de blow off valve goed functioneert?

Ps. Krijg morgen de Charge Air Bypass Control Valve 55354158 (nummer 30) binnen zal deze dus sowieso preventief vervangen.

rubm
Geregistreerd lid

Bericht door rubm » zo 11 nov, 2018 10:46

Goedemorgen. Even update. Vrijdagavond was ik van plan de Charge Air Bypass Control Valve 55354158 (nummer 30) te vervangen die ik had binnen gekregen maar ik dacht laat ik nog een keer goed testen of de bypass ventiel zijn vacuüm houdt voordat ik de control valve vervang. Maar nee hoor.... Ik kreeg er lucht doorheen als ik vrij hard zuig. Als test heb ik het slangetje van het ventiel afgehaald en daar mijn vinger op gezet om te kijken of het probleem niet in de slang zit maar dan krijg ik er totaal geen lucht doorheen. Denk dat dit dus ook de turbo surge / flutter verklaard. Denk dat het nu dus ook niet zo zinvol is om de control valve te vervangen.

Vroeg met onderstaande nog af:

1) Hoor je echt totaal geen lucht door het ventiel te krijgen?
2) Zal een nieuwe ventiel bestellen, adviseren jullie een origineel zoals deze (https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... rd55558271) of zijn er ook goede aftermarkt oplossingen

Thx voor jullie hulp!

Plaats reactie