Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

2002-2012
Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 786
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Locatie: Regio Utrecht

Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door raspaardje » vr 21 sep, 2018 11:35

Forummers,

Graag jullie gedachte/advies in een zaak met een lang verhaal die ik hier kort probeer te schetsen:

Mijn Hirsch geschipte diesel (Z19DTH) uit 2006 heeft last van een vollopend roetfilter.
"Alles" is door een gerenomeerd diesel specialist gecheckt/gedaan (EGR-werking oké, nieuw roetfilter gemonteerd, wervelkleppen verwijderd, lekkages gezocht met rookmachine, 4 verstuivers vervangen).
Alleen de turbo is nu nog verdacht vanwege het fluitende geluid dat deze maakt bij het opspoelen (vergelijkbaar met https://www.youtube.com/watch?v=ukrKUZXq_kA).
Echter:
- Axiale en radiale speling zijn gecheckt en goed bevonden
- Auto verbruikt geen/nauwelijks olie
- Er is alleen een filmlaagje olie in de aanvoerbuis intercooler -> smoorklep te vinden, het druipt er absoluut niet uit.

Is een juiste werking van de turbo te checken met meetwaarden of zijn jullie gevallen bekend dat meten geen afwijkingen laat zien maar dat de oorzaak toch uiteindelijk de turbo was?

Auto geeft dus maar 1 foutmelding (P1901-75) en heeft 203.000km gelopen.

Help..... :cry:
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 6337
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door RoelandV » vr 21 sep, 2018 11:44

Een veel voorkomend euvel is dat het roetfilter verstopt raakt door een te rijk mengsel.
Zijn de wervelkleppen wel op de juiste manier "verwijderd" inclusief aanpassing van de software?
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 786
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Locatie: Regio Utrecht

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door raspaardje » vr 21 sep, 2018 11:56

Op dit forum is te vinden dat compleet verwijderen van wervelkleppen en afdichten met aluminium bussen zonder softwareaanpassing kan geschieden;
de aansturing van de regelmotor onder het inlaatspruitstuk vindt dan ook normaal plaats maar deze is niet meer verbonden.

Of heb je het over aanpassen van de inspuittabellen/tuning na verwijderen van de wervelkleppen?
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 6337
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door RoelandV » vr 21 sep, 2018 12:24

Wat ik bedoel is dat het verwijderen van de wervelkleppen vaak wordt gecombineerd met een aanpassing van de (in dit geval Hirsch) software.
Als het afdichten met alu-bussen (en het eventueel aanpassen van de software) niet voldoende zorgvuldig wordt uitgevoerd dan kunnen problemen ontstaan.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 786
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Locatie: Regio Utrecht

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door raspaardje » vr 21 sep, 2018 12:55

Inlaatspruitstuk met afgedopte bussen is getest op lekkage en luchtdicht bevonden.

Het niet hoeven aan te passen van software is op het forum geschreven door Dion.
Maar wellicht betreft het dan enkel originele software en niet aangepaste software/een gechipte diesel.....?
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 786
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Locatie: Regio Utrecht

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door raspaardje » ma 24 sep, 2018 16:24

Uit mijn correspondentie met Büchli:

Ik: "Ik heb een voorstel gedaan over het voor jullie rekening nemen van de montagekosten van een door mij geleverde turbo. Daar ga je niet mee akkoord. Wil je een tegenvoorstel doen? (Achtergrond: Jullie gedachte is om iemand naar de tuning te laten kijken omdat jullie niet in staat zijn een oordeel te kunnen vormen over de te loggen waarden om te bepalen of de turbo door het gehele toerenbereik functioneert) Gaan wij er niet uitkomen dan ga ik mij wenden tot de BOVAG om een oordeel van een andere partij te krijgen over de gang van zaken (met daarbij het belangrijkste aspect: verkeerde diagnose stellen op kosten van de klant en vervolgens geen duidelijk voorstel willen voorleggen)."

Büchli: "Ons tegenvoorstel is om de auto op onze vermogensbank te zetten en een vermogens en koppelkromme met daarin weergegeven de turbodruk.
De kosten hiervan zijn voor ons, hierna bepalen we de te nemen vervolgstappen."


Wat vinden jullie nu van dit tegenvoorstel? Eerst (telefonisch) aangeven dat Büchli geen oordeel kan vormen over de te meten waarden vanwege de (onbekende waarden van de) tuning en nu dan toch een vermogensmeting willen doen...? Is met een vermogensuitdraai Büchli in staat een oordeel te vormen over de staat van de turbo en de conclusie te kunnen trekken of deze de oorzaak vormt van het veel te snel vollopen van mijn roetfilter?
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 395
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door App1 » di 25 sep, 2018 0:13

Ze zullen daar de turbo op de variabele afstelling controleren. Goed plan want met tuning wordt er behalve meer ingespoten ook de variabele turbo eerder op maximale opbrengst geprogrameerd
Als die turbo te laat opspoeld zit je filter zo vol

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 786
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Locatie: Regio Utrecht

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door raspaardje » di 25 sep, 2018 22:15

"Controle van het stuurmembraan, magneetklep, en beweging van de leidschoepen is als eerste aan de beurt" lees ik bij turbodrukproblemen.
Kan/moet dat allemaal via een vermogensbanktest gecontroleerd worden?

Nogmaals, auto geeft geen turbodrukstoringen.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2391
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Locatie: Duiven

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door DionHPT » di 25 sep, 2018 23:08

Nogmaals:

Gevraagde turbodruk bekijken -> Geleverde turbodruk.

hoe moeilijk kan dit zijn om even goed te bekijken

Wervelkleppen kan je probleemloos verwijderen bij een standaard 150 pk TiD of 180 pk TTiD zonder dat er foutcodes komen. Weliswaar worden er wat zaken wel anders die vragen om fijn afstemming bij meer vermogen. Maar geloof mij, er rijden er mega veel rond in de wereld zonder die kleppen en die doen heel lang met een roetfilter. Zou niet mijn eerste keus zijn om daar naar te wijzen. Wat wel realistisch is, kan zijn dat doordat de turbodruk in het begin achterblijft, wel de ingespoten hoeveelheid diesel wordt ingespoten bij te weinig turbodruk. Theoretisch gaat het dan allemaal erg rijk lopen.

Ik zou er wel bij willen zijn als dit gaan testen op de vermogensbank. Ik vermoed dat met de GDS er aan een mooie log gemaakt kan worden ook buiten de testbank die heel waardevol kan zijn voor het oplossen van jou probleem. Denk ook aan bijvoorbeeld de raildruk, die loopt bij Hirsch op naar 1700 bar, daar zijn ook de SOI mappen op aangepast. Als die pomp dat allemaal niet haalt klopt er helemaal niks meer van de SOI. (start of injection)

Overigens raar feitje aan jou software versie van Hirsch:

De maximale druk mag volgens alle limiters maar 1.6 bar zijn. Toch staat er doodleuk in de te volgen boost tabel dat er 1.72 bar gevraagd wordt :lol: :lol: :lol:
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.0T Aero '04 DionHPT 320 pk / 450 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 786
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Locatie: Regio Utrecht

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door raspaardje » wo 26 sep, 2018 8:57

DionHPT schreef:
di 25 sep, 2018 23:08
Nogmaals:

Gevraagde turbodruk bekijken -> Geleverde turbodruk.
hoe moeilijk kan dit zijn om even goed te bekijken
Dit is voor Büchli ook te zien?
Wervelkleppen kan je probleemloos verwijderen bij een standaard 150 pk TiD of 180 pk TTiD zonder dat er foutcodes komen. Weliswaar worden er wat zaken wel anders die vragen om fijn afstemming bij meer vermogen. Maar geloof mij, er rijden er mega veel rond in de wereld zonder die kleppen en die doen heel lang met een roetfilter. Zou niet mijn eerste keus zijn om daar naar te wijzen. Wat wel realistisch is, kan zijn dat doordat de turbodruk in het begin achterblijft, wel de ingespoten hoeveelheid diesel wordt ingespoten bij te weinig turbodruk. Theoretisch gaat het dan allemaal erg rijk lopen.

Ik zou er wel bij willen zijn als dit gaan testen op de vermogensbank. Ik vermoed dat met de GDS er aan een mooie log gemaakt kan worden ook buiten de testbank die heel waardevol kan zijn voor het oplossen van jou probleem. Denk ook aan bijvoorbeeld de raildruk, die loopt bij Hirsch op naar 1700 bar, daar zijn ook de SOI mappen op aangepast. Als die pomp dat allemaal niet haalt klopt er helemaal niks meer van de SOI. (start of injection)

Overigens raar feitje aan jou software versie van Hirsch:

De maximale druk mag volgens alle limiters maar 1.6 bar zijn. Toch staat er doodleuk in de te volgen boost tabel dat er 1.72 bar gevraagd wordt :lol: :lol: :lol:
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik zou je er dolgraag bij willen hebben! Tegen betaling uiteraard.
Kan ik je daarover contacten?
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2391
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Locatie: Duiven

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door DionHPT » wo 26 sep, 2018 9:18

Bel mij vanmiddag maar even of via de app. Mag allebei.

Denk dat de frisse blik er bij daar ook misschien wel helpt.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.0T Aero '04 DionHPT 320 pk / 450 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 786
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Locatie: Regio Utrecht

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door raspaardje » wo 26 sep, 2018 9:23

Top, thanks!
Een frisse blik kan nooit kwaad.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 395
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door App1 » do 11 okt, 2018 14:48

Hoe is het afgelopen ?

Heb eventueel wel een link voor een programma voor de foutcodes en oplossingen ervan of wegen die tot een oplossing leiden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gaat tever om alle foto`s te plaatsen maar zo heb je een idee van het programma

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 786
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Locatie: Regio Utrecht

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door raspaardje » do 11 okt, 2018 15:46

Hé, dat programma lijkt me reuze-interessant!
Kan ik dat van je krijgen? :D

Hoe is het afgelopen: vandaag is Dion bij Büchli geweest om mee te kijken en te helpen bij de diagnose oa. middels een vermogensmeeting:

1. Auto haalt zijn vermogen met originele software, door Dion geïnstaleerd (150 pk, 314 Nm); geleverde turbodruk wijkt niet af van gevraagde turbodruk.
2. Auto haalt de door Hirsch opgegeven waarden niet; geleverde turbodruk wijkt af van gevraagde turbodruk.
3. Auto haalt de waarden met Dion software ook niet; geleverde turbodruk wijkt af van gevraagde turbodruk.

Plan van aanpak:
- Nu gaan rijden met originele software en kijken of de melding wegblijft/het drukverschil over het roetfilter niet te snel oploopt.
- Indien deze wegblijft: turboprobleem icm tuning.
- Indien deze niet wegblijft: roetfilter is niet capabel of nog een andere oorzaak

Dit is de enige manier om andere zaken dan turbo icm tuning uit te sluiten.

Heb ik het zo goed verwoord, Dion...? :lol:
Thanks nogmaals!
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 395
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Functioneren turbo 1.9 TiD (Z19DTH)

Bericht door App1 » do 11 okt, 2018 16:22

is onderweg. Succes hoop dat je eruit komt
Heb eventueel nog een hirsch bestand van een 2006 9-3 tidd liggen die ik je kan doormailen om te proberen. Al had die ook problemen met het roetfilter, na het uitschrijven ervan probleemloos rijden trouwens.
Als aftermarked roetfilter te weinig doorstroming heeft kan de turbo wellicht niet genoeg leveren, zomaar een gedachtengang

Plaats reactie