10 jaar oude roetfilter.

2002-2012

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor dEUS » zo 03 sep, 2017 15:40

raspaardje schreef:Wat is de procedure in tech2 nadat het roetfilter vervangen is voor een nieuw exemplaar? Met andere woorden: welke stappen moeten worden gevolgd in tech2 om dat nieuwe filter direct goed te laten functioneren?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


En welke procedure is er te volgen wanneer je na een dpf delete (incl software) alsnog een nieuwe roetfilter terug plaatst?

Mijn inziens een hele goede keuze raspaardje !
Don't strap yourself to a Volkswagen, get a harness, get a saab because it could be dangerous outside.
Avatar gebruiker
dEUS
Geregistreerd lid
 
Berichten: 156
Geregistreerd: vr 02 feb, 2007 2:17
Woonplaats: Brussel

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor raspaardje » ma 04 sep, 2017 10:09

raspaardje schreef:Dank je!
En wordt daarmee de verzadiging op 70% gezet?


Na uitlezen met mijn Chinese Opcom kwam ik er dus achter dat dit dus niet het geval is. Want er was weer eens een aanleiding om uit te lezen..... :shock:
Ondanks het nieuwe filter had ik +- 125 km na montage wederom een P1901-75 (roetfilter vol) lampje..... :evil:
Ik heb deze melding een paar keer moeten resetten tijdens een lange rit, het filter wilde gewoon niet regenereren.

Daarna de volgende waarden uitgelezen:
km geleden laatste regeneratie: 225
Verzadigingsniveau: 28%
Drukverschil bij goed gas geven: >50

Die laatste waarde zorgt voor de foutmelding, denk ik.

Ik heb het filter vervolgens statisch geregenereerd (dmv Opcom), foutmelding P1901-75 bleef bestaan.
Daarna maar het 225 km oude filter opnieuw aangemeld waarmee ook het verzadigingsniveau weer op 0% staat ipv 70% na de statische regeneratie.
Ook ben ik onder de auto gekropen om te kijken of alles goed gemonteerd is. Dat lijkt wel zo te zijn.
Inmiddels begin ik er wel een beetje een punthoofd van te krijgen.
Het enige dat nu opgelost is is dat er geen roetwolk meer verschijnt bij het gaspedaal stevig intrappen; het filter lijkt echt alles op te vangen en de uitlaatpijpjes blijven mooi blinkend. Ook na de statische regeneratie.

Maar nu.....?
Morgen weer een 235 km lange rit, ik neem de Opcom maar mee.
Laatst bijgewerkt door raspaardje op ma 04 sep, 2017 10:16, in totaal 2 keer bewerkt.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II
Avatar gebruiker
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 587
Geregistreerd: za 16 sep, 2006 9:23
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor raspaardje » ma 04 sep, 2017 10:12

dEUS schreef:
raspaardje schreef:Wat is de procedure in tech2 nadat het roetfilter vervangen is voor een nieuw exemplaar? Met andere woorden: welke stappen moeten worden gevolgd in tech2 om dat nieuwe filter direct goed te laten functioneren?


En welke procedure is er te volgen wanneer je na een dpf delete (incl software) alsnog een nieuwe roetfilter terug plaatst?

Mijn inziens een hele goede keuze raspaardje !


Dank, vooralsnog heb ik er dus nog weinig plezier van.... :roll:

Procedure voor plaatsen nieuw filter wanneer de software daarvoor eerder verwijderd was: nieuwe software laden, inclusief aansturing van het regenereren.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II
Avatar gebruiker
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 587
Geregistreerd: za 16 sep, 2006 9:23
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor raspaardje » di 05 sep, 2017 13:15

Vanochtend een rit van 235 km richting Duitsland gemaakt, met de laptop met Opcom naast me.
Drukverschilwaarde van het roetfilter liep langzaam op (van +- 2 naar 20 kPa bij 100 km/h rijden) en 150 km na het opnieuw aanmelden van het filter was er weer de foutmelding P1901-75. Berekende verzadiging roetfilter was onder de 20%.
Ik kreeg het filter onder het rijden niet geregenereerd (vanwege de lage verzadiging?), ik heb diverse malen de foutmelding weer moeten resetten.

Omdat ik toch iets moest proberen heb ik het gaspedaal maar eens goed diep ingetrapt en na een stukje 190 km/h te hebben gereden waren de drukverschilsensorwaarden (zowel kPA als V) sterk gedaald (weer +-4 kPa en 0,9 V bij 100 km/h rijden). Daarna bleef het lampje uit maar ik zie de 2 waarden van het drukverschilsensor wederom langzaam oplopen. Oftewel, over +- 50 km heb ik wederom de foutmelding, schat ik zo in....

Morgen rij ik weer terug naar huis, ik zal mijn laptop wederom aansluiten zodat ik onderweg kan uitlezen.
Verder zal ik morgenavond de EGR weer eens checken op roet en kijken of de solenoid in de EGR nog soepel heen en weer gaat.

Mijn gedachten, wie denkt mee?
- Is de drukverschilsensor nog wel goed?
- Toch het aftermarket filter dat gewoon stuk is/niet werkt?
- ???
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II
Avatar gebruiker
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 587
Geregistreerd: za 16 sep, 2006 9:23
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor DionHPT » wo 06 sep, 2017 18:48

als dat aftermarket filter niet goed is weet je wat ik ga zeggen he :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar ik zou eens even die sensor uitwisselen. Zo duur zijn die nou ook weer niet.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.0T Aero '04 DionHPT 320 pk / 450 nm
9-3 SS 2.0T Aero '03 DionHPT 250 pk / 390 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Avatar gebruiker
DionHPT
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2231
Geregistreerd: zo 17 jun, 2012 11:15
Woonplaats: Duiven

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor raspaardje » wo 06 sep, 2017 21:42

Vanmiddag bij wegrijden toch een zacht gefluit te horen. Bij hogere toeren meer een gesis. Onder het rijden niet merkbaar in een Caab, helemaal op hoge snelheid in Duitsland niet. Toch ergens een lek dus met als gevolg een verstoorde lucht-brandstof verhouding? Wie helpt er mee duimen...? [WHITE SMILING FACE]️

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II
Avatar gebruiker
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 587
Geregistreerd: za 16 sep, 2006 9:23
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor jonasewp124 » do 07 sep, 2017 7:07

Ik heb voorlopig nog geen probleem gehad met men roetfilter maar wel last gehad van blazen geluid bij optrekken.
Na alle turboslangen en intercooler te hebben gecontroleerd en niets gevonden te hebben bleek het flexibele stuk uitlaat net voor de roetfilter gescheurd te zijn.
Misschien kan je daar eens naar kijken.
Saab 9-3 SH Vector 2009, 1.9TiD 130pk/304Nm
Avatar gebruiker
jonasewp124
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: za 28 dec, 2013 10:33
Woonplaats: Koersel-Beringen

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor raspaardje » do 07 sep, 2017 9:41

Dank, jonasewp124!

Er was bij de montage van het roetfilter reeds geconstateerd dat het flexibele stuk uitlaat dun begon te worden.
Echter bij lekkage hiervan zal dit geen uitwerking hebben op het roetfilter, dit zorgt nl. niet voor een verstoorde lucht-brandstofverhouding.
Wat toch eigenlijk het probleem moet zijn gezien het te snel vollopen van het nieuwe filter (geconstateerd met uitleesapparatuur 230 km lang en raad en daad van een specialist, waarvoor nogmaals dank!).

Overigens heb ik tot +- 2000 rpm een licht fluitend geluid dat overgaat in gesis bij meer toeren.
Morgen gaat de Saab de brug op en hopelijk heeft de lekkage iets te maken met het roetfilterprobleem.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II
Avatar gebruiker
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 587
Geregistreerd: za 16 sep, 2006 9:23
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor wamske » vr 08 sep, 2017 22:45

Exact hetzelfde probleem gehad: ook flexibel deel lek. Mijn theorie was dat de regeneratie niet goed ging wegens druk verlies.
wamske
Geregistreerd lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: zo 21 jun, 2015 21:57

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor raspaardje » wo 13 sep, 2017 12:06

Vorige week vrijdag is de Caab op de brug geweest voor mijn roetfilterprobleem: geen luchtlekkage gevonden, alles goed gemonteerd.
Wel is er geconstateerd dat de fluittoon die ik heb bij optrekken afkomstig is van de turbo, genoeg voorbeelden op Youtube van te vinden (z19dth whistle).
De één zegt dat hij zijn Saab/Opel/Alfa/Fiat nooit anders gekend heeft, de ander beweert dat het het begin van het einde van de turbo betekent.
En dat mijn aircopomp is overleden, luidt de diagnose.
Ach, kan er ook wel bij..... :roll:

Intussen heb ik zelf maar een plan bedacht hoe dit aan te pakken want de Saab-specialist weet het ook niet meer hoe nu verder met het roetfilterprobleem.
Geen plan, er wordt in mijn ogen te snel gewezen naar het niet goed zijn van het aftermarket-filter.

Aan de telefoon heeft een andere specialist me wel verder geholpen: toch zaken uitsluiten waarvan je aanneemt dat ze goed zijn.
Dus wat heb ik gedaan:
1. EGR, gasklephuis en MAP-sensor gereinigd. De boel was toch wel vies. Te vies om het filter versneld vol te lapen lopen? Geen idee...
2. Een nieuwe MAP-sensor en roetfilterdrukverschilsensor besteld: die zullen vandaag wel bezorgd worden, a.s weekend monteren.
3. Forté Injector Cleaning toegevoegd volgens mijn periodiek schema, elke 30k km 3 verschillende flesjes.

Resultaat na 2 ritten van 21 km en 1 rit van 235 km: een drukverschil over het roetfilter dat langzaam oploopt maar niet naar waarden die ik vorige week zag.
Oftewel, geen storingslampje! :thumbup2:
Maximaal drukverschil was nu ook 40-50 kPa bij volgas en 3500rpm terwijl dit vorige week wel 90 kPa was.

Op dit moment staat de berekende verzadigingsgraad op 78% na +- 800 km rijden.
Oftewel, vanavond weer een rit van 235 en dan zou het roetfilter uit zichtzelf moeten regenereren.
We gaan het meemaken. Hopelijk! :P
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II
Avatar gebruiker
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 587
Geregistreerd: za 16 sep, 2006 9:23
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor raspaardje » wo 13 sep, 2017 12:12

wamske schreef:Exact hetzelfde probleem gehad: ook flexibel deel lek. Mijn theorie was dat de regeneratie niet goed ging wegens druk verlies.


Flexibel deel zit vóór het roetfilter. Oftewel, wanneer daar uitlaasgassen ontsnappen wordt je drukverschil over het roetfilter niet hoog genoeg waardoor de foutmelding P1901-76 "Pressure Sensor Low Differential Pressure" het regenereren blokkeert.

Foutmelding P1901-75 "Pressure Sensor High Differential Pressure" kant dus naar mijn idee niet worden veroorzaakt door een lek in de uitlaat vóór het roetfilter.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II
Avatar gebruiker
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 587
Geregistreerd: za 16 sep, 2006 9:23
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor wamske » wo 13 sep, 2017 16:01

Toch had ik 45kPa tegendruk ==> DPF vol en dus een derate.
wamske
Geregistreerd lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: zo 21 jun, 2015 21:57

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor raspaardje » wo 13 sep, 2017 16:03

45 kPa bij welk toerental/belasting?
En melding P1901-75 dus?

Zeer interessant iig!
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II
Avatar gebruiker
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 587
Geregistreerd: za 16 sep, 2006 9:23
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor Mrwhoopie » wo 13 sep, 2017 20:12

raspaardje schreef:
wamske schreef:Exact hetzelfde probleem gehad: ook flexibel deel lek. Mijn theorie was dat de regeneratie niet goed ging wegens druk verlies.


Flexibel deel zit vóór het roetfilter. Oftewel, wanneer daar uitlaasgassen ontsnappen wordt je drukverschil over het roetfilter niet hoog genoeg waardoor de foutmelding P1901-76 "Pressure Sensor Low Differential Pressure" het regenereren blokkeert.

Foutmelding P1901-75 "Pressure Sensor High Differential Pressure" kant dus naar mijn idee niet worden veroorzaakt door een lek in de uitlaat vóór het roetfilter.


Ook ik heb die flexibel stuk gehad :cry: ,maar mijn wagen regenereerde perfect en gaf ook geen foutmelding!Ik merkte het door de geur bij stil staan ergens.
Verder iets wat ook wel kan gebeuren is dat je een lek hebt aan het spruitstuk.

Ik vind het wel knap dat je zo zoekt,die 20th moet blijven rijden :O: :wink:
There are no old Saab's,only new owners
Avatar gebruiker
Mrwhoopie
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
 
Berichten: 2151
Geregistreerd: zo 09 sep, 2012 22:52

Re: 10 jaar oude roetfilter.

Berichtdoor raspaardje » do 14 sep, 2017 9:26

Uiteraad moet -ie blijven rijden! :D
Het is mijn woon-werkauto die nog even door moet gezien de investeringen die ik er de afgelopen 20 maanden in heb gestopt.
Daarnaast ben ik ondanks die rekeningen nog steeds ongeveer even veel geld kwijt als wanneer ik een leaseauto van 35-40k euro zou gaan rijden (bijtelling).

Flexibel deel zal ik naar laten kijken, eerst blijf ik de auto nog even uitlezen.
Gisteren moest de auto uit zichzelf gaan regenereren (actieve regeneratie heet dat geloof ik, het meest effectief) omdat ik de auto met 78% verzadigingsgraad/soot level had stilgezet.
Toen de verzadigingsgraad op 80% stond kreeg ik echter wederom foutmelding P1901-75 terwijl ik geen tempo kon maken vanwege het verkeer. Toen ik normaal >100 km/h kon rijden begon het filter netjes te regenereren; verzadigingsgraad naar 6% en drukverschil over het roetflter weer naar lage waarden. Daarna nog 180 km gereden zonder dat het drukverschil opliep (5-6 kPa bij 125 km/h op de teller).

Dus, resumé, wat is er allemaal gebeurd/gedaan na vervanging van het roetfilter:
- na 140 km melding P1901-75 -> filter statisch dmv Opcom laten regenereren en roetfilter opnieuw aangemeld
- na 140 km wederom melding P1901-75 -> drukverschil een paar keer verlaagd door erg hard te rijden waardoor de hete uitlaatgassen het roet kon wegbranden
- EGR, MAP-sensor en gasklephuis schoongemaakt en in totaal 500 km kunnen rijden alvorens de verzadigingsgraad op 80% stond en een actieve regeneratie opgestart zou moeten worden.
- Toch een melding P1901-75 echter na resetten toch een actieve regeneratie.

Het patroon wanneer de foutmelding verschijnt is dus weldegelijk anders geworden.
Ik zal dit weekend de MAP-sensor en de drukverschilsensor vervangen, kijken of dat nog verschil maakt.
Zie ik geen verbetering dan gaat de Caab richting Veenendaal en mag de echte kenner er naar gaan kijken.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II
Avatar gebruiker
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 587
Geregistreerd: za 16 sep, 2006 9:23
Woonplaats: Regio Utrecht

VorigeVolgende

Keer terug naar 9-3 Sport Sedan en Estate

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten