Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gebruikersavatar
taaffert
Geregistreerd lid
Berichten: 15406
Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door taaffert » ma 30 dec, 2013 18:36

AlexJ schreef:Ondanks toezegging van de verkoper, is de Saab gisteren toch aan een ander verkocht...
Alex, ik weet hoe je je voelt, maar soms moest het zo zijn.
Ik had eind oktober in België dacht ik een 9-3 gekocht (na er nota bene eerst heen gereden te zijn) en toen werd mij hetzelfde kunstje geflikt en dat werd me even per mail vermeld.
De auto die ik nu heb uit Duitsland heeft weliswaar iets meer gelopen, maar is voor dezelfde prijs completer, strakker en loopt véél mooier! Gewoon nog even geduld tot de juiste voorbij komt. En ik kan me bijna niet voorstellen trouwens dat er in Duitsland of Italië niet nóg interessanter geprijsde 9-5's staan.

Ik ben overigens toen ik een auto uit Zweden heb gehaald op de verzekering én platen van de verkoper terug gereden (verzekeringsmaatschappij was daarvan op de hoogte en was blij toe want heb toen fikse aanrijding gehad) en gewoon in een keer naar huis. Nu met die Duitse wagen hetzelfde gedaan, ook hiervan was de verzekeringsmaatschappij op de hoogte, echter bij de grens meteen gestopt en op platen verder gegaan. Scheelt je een hoop gezeur.
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)

Porsche 911

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door RedArrow90 » di 08 apr, 2014 9:39

Er staat hier van alles over zelf ophalen, maar wie heeft ervaring met het op transport zetten van een Saab vanuit Zweden?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
something2say
Donateur
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: za 22 aug, 2009 20:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door something2say » wo 09 apr, 2014 22:50

Jungleman schreef:probleem alleen is, Falcon, dat je met een buitenlands kenteken niet in Nederland mag rijden.

ook al kan je aantonen dat de auto waarin je rijdt van jou is.

hiermee:

Afbeelding
(5-daags duits exportkenteken)

mag je dus niet in Nederland rijden. betekent dus dat je aan de grens een uitdaging hebt. want een 1-dags kenteken van de RDW mag alleen gebruikt worden om naar en van een RDW-keuringsstation te rijden...
Weet het niet zeker maar er zijn volgens mij meerdere soorten import kentekens in dld en mag je met de rode zijvlak wel in nl rijden...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur
Berichten: 3857
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door odin1899 » do 10 apr, 2014 0:21

Wellicht is er wat mogelijk met vrijstelling van BPM en MRB mogelijk.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev

Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door Jungleman » do 10 apr, 2014 10:19

dat zal ook lastig worden want:

'Rijdt u maximaal 2 weken op de Nederlandse weg in een in het buitenland gehuurd, geleend of geleaset motorrijtuig dat is geregistreerd buiten Nederland? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk'

je hebt de auto namelijk niet geleend, gehuurd of geleased. nee, je hebt de auto GEKOCHT en dan komt dus weer de regel om de hoek dat je als Nederlander woonachtig in NL niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden...
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5534
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door rutgerreinier » vr 11 apr, 2014 14:34

duits kenteken met rode balk, daar mag je mee in nederland rijden.
geen enkel probleem. politie in nederland mag je een waarschuwing geven, maar geen bekeuring mits je maar gekeurd bent voor de datum die in de rode balk staat gedrukt.
Die gele mag niet gebruikt worden in nederland.
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door Jungleman » vr 11 apr, 2014 14:39

apart:

ik heb indertijd juist de platen met gele balk moeten gebruiken om de 9000 naar NL te krijgen. keuringsvoorwaarden waren er niet, wel een WA-verzekering, maar die zat bij de prijs van 200 euro inbegrepen. volgens mij waren de platen met rode balk er toen (2009) nog niet eens. ik ben onderweg in Duitsland en Nederland (op weg naar de Moederdagmeeting in Zwolle) niet door de politie aangehouden.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Weglin
Geregistreerd lid
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 17 nov, 2003 22:19
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door Weglin » wo 16 apr, 2014 23:14

@RedArrow90

Ik heb in begin jaren 2000 mijn 96 V4 uit Zweden laten komen. Destijds heb ik het laten doen door een vrachtwagenchauffeur uit Wolvega. Ik weet helaas zijn naam niet meer, maar hij werkte voor zich zelf. Je zou contact kunnen zoeken met een transporteur die regelmatig op Scandinavië rijdt. De kosten vielen mij erg mee, in ieder geval was het niet mogelijk om de auto zelf op te halen voor het geld dat ik moest betalen.
Saab 9-5 2.0T Vector Exklusiv 2011
Saab 900 turbo S 1992 (MY 1993)
Saab 96 V4 1969
Saab 96 Sport 1963

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door RedArrow90 » vr 18 apr, 2014 19:05

Nog even een nachtje erover slapen, maar er ligt een deal in het vooruitzicht. Nu heb ik via Autoweek.nl een BPM berekening gemaakt en ook dat is geen showstopper. Maar dan moet het ook nog formeel en dan kom je al snel uit op Autotelex.nl. Het kost 2 tientjes en lijkt een hoop gedoe te schelen, maar wie heeft daar nog meer ervaring mee?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door op » vr 18 apr, 2014 23:47

Ik ben in 2013 met die platen met het gele blokje van de weg gehaald. de platen werden meteen in beslag genomen en ik heb gelukkig nog niks gehoord. Volgens de agenten mag de rode variant wel; op de gele staat een boete van 700 Euro.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door Jungleman » za 19 apr, 2014 9:47

@platen met geel/rood vlak: ik heb in 2009 met het gele vlak gereden, zelfs nog 2 dagen nadat ik thuis was, en zelfs nog naar Zwolle heen&weer. onderweg wel gesignaleer door pliesie, als ik het goed herinner, maar niet aangehouden. ik kan me niet herinneren dat de platen met rood vlak toen al leverbaar waren.

@BPM-berekening Autoweek. dat zegt niks. ik moest voor mijn engelse Anni ook nog BPM betalen en de berekening van AW kwam op ruim 200 euro. uiteindelijk was het bedrag slechts 37 euro (dankzij het niet melden van 2 opties: metallic lak en schuif/kanteldak :twisted: ). BPM-bedrag moet je namelijk zelf berekenen, uitprinten en inleveren bij de douane. de douane verwijst je naar een bereken-site waar je voor 20 euro een BPM-berekening krijgt. die lever je dan dus in bij de douane en na 2 werkdagen krijg je een email met betalingsverzoek. als je het BPM-bedrag betaald hebt, gaat er een accoord van de Belastingdienst naar de RDW en pas dan worden je kentekenpapieren geprint. al met al ben je dan een werkweek verder.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur
Berichten: 3857
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door odin1899 » wo 17 aug, 2016 18:17

Heeft iemand recentelijk nog wel eens wat geëxporteerd vanuit Zweden als een niet-Zweeds-ingezetene met tijdelijke Zweedse platen?

Als ik dit verhaal van Transportstyrelsen mag geloven dan is het niet zo heel erg ingewikkeld.

Kwestie van tijdelijke verzekering vinden in het land waar naar geëxporteerd wordt, dit papier invullen en opsturen met alle gewenste bijlagen en wachten maar...

Maar hoe lang doet Transportstyrelsen er daadwerkelijk over om die tijdelijke platen op te sturen naar het adres in Zweden? Is dat een kwestie van dagen? weken? maanden?
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev

Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
ingka
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 25 jul, 2007 15:42
Regio: Sverige - Zweden

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door ingka » wo 17 aug, 2016 21:06

dagen ... als al het papierwerk volledig is en correct
2x 9-5 Aero, 2x 9-3 Aero Cabrio, 1x 900 classic T16 (KCP). Een interessant Saab verleden, maar nu even niet

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door verde900 » do 18 aug, 2016 7:52

RedArrow90 schreef:Er staat hier van alles over zelf ophalen, maar wie heeft ervaring met het op transport zetten van een Saab vanuit Zweden?
ik heb wat auto's uit zweden laten komen, voor rond de 600,-- ex de btw heb je iets hier staan
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door verde900 » do 18 aug, 2016 7:55

odin1899 schreef:Heeft iemand recentelijk nog wel eens wat geëxporteerd vanuit Zweden als een niet-Zweeds-ingezetene met tijdelijke Zweedse platen?

Als ik dit verhaal van Transportstyrelsen mag geloven dan is het niet zo heel erg ingewikkeld.

Kwestie van tijdelijke verzekering vinden in het land waar naar geëxporteerd wordt, dit papier invullen en opsturen met alle gewenste bijlagen en wachten maar...

Maar hoe lang doet Transportstyrelsen er daadwerkelijk over om die tijdelijke platen op te sturen naar het adres in Zweden? Is dat een kwestie van dagen? weken? maanden?
een groene kaart met 14 dagen verzekering op chassisnummer kost € 150,--
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Plaats reactie