Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gebruikersavatar
Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1886
Lid geworden op: do 21 sep, 2006 16:18
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door Areyonga » do 21 nov, 2013 0:53

Ik snap je beredenering ook wel, en vind de regels hier in NL ook wel weer erg extreem (iets met braafste jongetje van de klas, betutteling, boel kapot-reguleren etc etc) maar er zijn al forummers mee in de problemen geraakt op deze manier die in het buitenland gewoon zou kunnen...

Stel, ik rijd met een zweed samen naar Nederland in zijn wagen, hij wordt niet lekker en wil niet verder rijden, dan mag je dus rijden tot de grens en daarna ben je strafbaar...ookal zit hij naast je. Te bizar voor woorden. Kortom: gok wagen is minder gedoe, maar kan financieel vervelend worden. Netjes doen = wat meer gedoe.

Zorg dat je trouwens bij je Zweedse auto wel een compleet geel en blauw (dus boven en onderkant) mee hebt. Normaal sturen ze in Zweden bij overschrijven (aan de keukentafel) een helft van een van de 2 formulieren op naar de Zweedse RDW en krijgt de nieuwe eigenaar daarna weer een compleet formulier thuisgestuurd. Aangezien de RDW zorg draagt voor het doorgeven dat de wagen nu in NL staat geregistreerd, hoeft de Zweedse eigenaar dus niets zelf in te sturen.

Caspar

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door Caspar » do 21 nov, 2013 7:45

met het zweedse tijdelijkkenteken, ga je ook naar de RDW. Het oude zweedse kenteken is vervangen dooor het tijdelijk kenteken.

Ik heb de auto destijds op chassis nr verzekerd.

Let op met de aanvraag van het zweeds tijdelijk kenteken, dat je de aanvraagdatum een aantal dagen voor de datum aangeeft dat je de auto komt ophalen. Ik heb dat 5 dagen voor ophaaldatum gedaan. IVM verzending door zweden. ( tijdelijk kenteken is meen ik 30 dagen geldig)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door ReinO » do 21 nov, 2013 8:19

ik zou ook zeggen: gewoon met die zweedse platen naar huis rijden en op je gemak alles afhandelen hier.
maar als ik deze reacties lees dan is nieuweschans - rotterdam nogal een stuk rijden als je niet op je gemak zit.

die oplossing van Caspar lijkt het simpelst.

Bij de RDW was ik volgens mij 3 uur onder de pannen vorig jaar: eindeloos gedoe daar, soort Jiskevet met buitenlandse bezetting.
Mijn meegenomen 'gunstigste' bpm berekening werd geweigerd bij de douane, dus met een formulier van de douane (waar ze 30 minuten over gedaan hebben om me die te geven ' daar is de douane niet voor','we hebben nu eerst pauze') moest ik weer achter aansluiten. Een vriendelijke Bulgaar vond het erg vervelend en ruilde met mij zijn oproepnummer, dat scheelde enorm anders was het na de middagpauze geworden: na mij ging het luik dicht. Verplichte pauze ihkv de ATW.
Suc6 met je beslissing Alex en we zijn benieuwd of je tot aankoop overgaat.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur
Donateur
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door AlexJ » do 21 nov, 2013 8:58

Caspar schreef:met het zweedse tijdelijkkenteken, ga je ook naar de RDW. Het oude zweedse kenteken is vervangen dooor het tijdelijk kenteken.

Ik heb de auto destijds op chassis nr verzekerd.

Let op met de aanvraag van het zweeds tijdelijk kenteken, dat je de aanvraagdatum een aantal dagen voor de datum aangeeft dat je de auto komt ophalen. Ik heb dat 5 dagen voor ophaaldatum gedaan. IVM verzending door zweden. ( tijdelijk kenteken is meen ik 30 dagen geldig)
Ik krijg de indruk dat er 2 scenario's door elkaar worden besproken in bovenstaande berichten:
1. Zweedse tijdelijke kentekenplaten regelen (aanvraag tijd +/- 2 weken), daarmee naar NL (RDW) rijden, invoeren/keuren, thuis wachten op NL kentekenplaten.
2. Zweedse kentekenplaten op auto laten zitten (in het geval dat de kentekenplaten bij de auto horen), naar NL grens rijden, NL 1-dags kenteken op auto plaatsen, naar RDW rijden, invoeren/keuren, thuis wachten op NL kentekenplaten.

In beide gevallen ga ik de wagen zelf verzekeren, op chassisnr.

Het verschil tussen scenario 1 en 2 is mijn inziens:
- doorlooptijd van 2 is veel korter, aangezien ik geen zweeds tijdelijk kenteken hoef aan te vragen
- scenario 2 vereist medewerking van verkoper, aangezien je met 'zijn' kenteken gaat rijden. Is dit voor de verkoper een risico / potentieel probleem? Volgens mij niet toch? Want ik koop de auto, hij heeft een koopcontract als bewijs, etc...

Ik verbaas me toch over het feit dat in NL een auto moet worden overgeschreven bij een postkantoor, terwijl dit in Zweden dus niet hoeft... Het voelt zo raar om een zelf in elkaar geknutselt koopcontract (heeft iemand toevallig een mooi voorbeeldje?) te tekenen, en dan 'gewoon' de auto mee te nemen terwijl deze nog in de systemen van de Zweedse overheidsinstanties staat geregistreerd op naam van de verkoper...
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door ReinO » do 21 nov, 2013 9:20

die scenarios verschillen idd nogal. en kentekenplaten aanvragen vergt tijd waardoor je een snelle koop niet kunt regelen.
koopcontract met handtekening telt gewoon. nog mooier is met bsn / idbewijs erbij.

lees op een ander forum dat een check of de auto beleend is nuttig is.
Het schijnt dat de schuld aan de auto kleeft ipv aan de persoon.
Zal wel niet aan de orde zijn maar toch.

ondertussen het levendigste topic!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur
Donateur
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door AlexJ » do 21 nov, 2013 9:34

ReinO schreef: lees op een ander forum dat een check of de auto beleend is nuttig is.
Het schijnt dat de schuld aan de auto kleeft ipv aan de persoon.
Goeie tip! Hoe te doen, alleen...?
Ik heb geen rechten gestudeerd, maar is zoiets niet op te vangen door iets op te nemen in het koopcontract ('verkoper verklaart dat object vrij is van schulden/leningen/verplichtingen')
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door ReinO » do 21 nov, 2013 10:27

waarschijnlijk lukt dat niet via een aparte clausule. maar het kan wel als ontbindingsvoorwaarde worden vermeld.
punt is alleen: hoe krijg je je geld terug en hij moet zijn auto terug.
wellicht weet iemand op het forum hoe de zweedse wet op dit punt in elkaar zit.

nuttige topic zo.
als jij alle ervaring hebt opgedaan haal ik ook een 9-5 uit zweden!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
peterpaul
Geregistreerd lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 26 feb, 2007 21:06
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door peterpaul » do 21 nov, 2013 10:40

Je mag als Nederlander wel in NL met een auto met buitenlandse platen rijden hoor.
Er bestaat een uitzonderingsregel/formulier bij de Douane. Je kunt dan een verzoek tot vrijstelling indienen voor een periode van maximaal 2 weken. Dit mag 1x per jaar.
Kun je gewoon digitaal aanvragen en daarna formuliertje uitprinten en meenemen. Is 5 minuten werk.
Heb je geprobeerd? Heb je gefaald?
Geeft niets. Faal opnieuw.
Faal beter.

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur
Donateur
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door AlexJ » do 21 nov, 2013 10:49

Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt niet uit of de auto een Nederlands of een buitenlands kenteken heeft.

Hierop is een uitzondering. Het gaat dan om kort tijdelijk gebruik, bijvoorbeeld als u in het buitenland een auto hebt gehuurd om naar huis te rijden, omdat u bent gestrand op een buitenlands vliegveld. Voor dit tijdelijk gebruik is er de zogenoemde veertiendagenvrijstelling. Dit betekent dat u 1 keer per jaar voor hetzelfde kenteken een vrijstelling kunt krijgen. U kunt deze vrijstelling digitaal aanvragen. Buitenlandse verhuurbedrijven doen dat vaak al voor u.
link naar douane

Staat niet letterlijk 'als u de eigenaar bent, maar de auto nog niet heeft ingevoerd en in afwachting bent van NL platen', maar wellicht dat het werkt.
Icm verzekering op chassisnr, zou je dan zelfs in afwachting van je NL platen kunnen rondrijden in de nieuwe aanwinst! 8)
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016

Caspar

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door Caspar » do 21 nov, 2013 11:47

je moet maar een verkoper hebben, die het kenteken mee wil geven. Ik zou altijd voor het exportkenteken kiezen.

PB me maar voor info

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door ReinO » do 21 nov, 2013 12:59

@peterpaul.
stel je voor ik ben in duitsland bij een kennis. mijn auto gaat kapot en ik haal met zijn duitse auto even het onderdeel uit nederland, dat zou dus kunnen met dat 2 weken formulier.
maar de meesten hier geven aan dat dat strafbaar is.
ik kwam hem niet tegen: alleen die met werkgeversverklaring usw.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur
Donateur
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door AlexJ » do 21 nov, 2013 14:39

AlexJ schreef:
Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt niet uit of de auto een Nederlands of een buitenlands kenteken heeft.

Hierop is een uitzondering. Het gaat dan om kort tijdelijk gebruik, bijvoorbeeld als u in het buitenland een auto hebt gehuurd om naar huis te rijden, omdat u bent gestrand op een buitenlands vliegveld. Voor dit tijdelijk gebruik is er de zogenoemde veertiendagenvrijstelling. Dit betekent dat u 1 keer per jaar voor hetzelfde kenteken een vrijstelling kunt krijgen. U kunt deze vrijstelling digitaal aanvragen. Buitenlandse verhuurbedrijven doen dat vaak al voor u.
link naar douane
Verdere aanvulling:
Voorwaarden vrijstelling bpm en mrb bij kortstondig gebruik

De vrijstelling bij kortstondig gebruik geldt alleen onder de volgende voorwaarden:

-
Het moet gaan om een personenauto, motorrijwiel of bestelauto die is geregistreerd in het buitenland en die vanuit dat land voor een periode van maximaal 2 weken in Nederland ter beschikking staat van een in Nederland wonend persoon en zijn inwonende gezinsleden, of van een in Nederland gevestigd lichaam.
-
Het beroep op de vrijstelling moet u elektronisch melden vóórdat u met het motorrijtuig gebruikmaakt van de Nederlandse weg.
-
U kunt voor hetzelfde motorrijtuig slechts 1 maal per jaar 2 weken vrijstelling krijgen.
-
De aanvangsdatum is de datum waarop is gemeld dat u met het motorrijtuig gebruikmaakt van de Nederlandse weg, tenzij deze melding vóór die datum is ingetrokken of gewijzigd. Het is dus niet mogelijk na het ingaan van de opgegeven periode van 2 weken de aanvangsdatum alsnog te wijzigen naar een later tijdstip.
-
De vrijstelling wordt verleend aan de natuurlijke persoon of het lichaam aan wie het motorrijtuig ter beschikking staat.
-
Als degene aan wie de vrijstelling is verleend of een inwonend gezinslid na de periode van 2 weken in Nederland gebruik blijft maken van het motorrijtuig, moeten de bpm en de mrb vóór het verstrijken van deze periode op aangifte worden voldaan. In dat geval vervalt de vrijstelling en zijn beide belastingen verschuldigd vanaf de gemelde aanvangsdatum.
Klink toch echt alsof dit gaat werken! (mits de verkoper akkoord is met gebruik van zijn kentekenplaten).
Laatste checkvraag: de auto hoeft dus niet in zweden uitgeschreven te worden. In andere woorden: Ik kan na het ondertekenen van het koopcontract gewoon de auto en papieren meenemen naar Nederland, en hier inschrijven?
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016

Gebruikersavatar
escort77
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3610
Lid geworden op: vr 04 jul, 2008 14:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door escort77 » do 21 nov, 2013 15:16

Ik denk dat de RDW dat regelt met hun Zweedse collega's.
Bij de import van mijn auto uit Duitsland heeft de NLse RDW de Duitse papieren ook ingenomen. Mocht je voor je zelf een kopie van die papieren willen, dan moet je dat dus van te voren regelen.
Saab 9-3 SportSedan 1.8t automaat Victor LPG (2003)
- B207R, 3" RVS downpipe, Hirsch catback, bruine injectoren, evo-tuning
- Aero-remmen, 18" Hirsch, Aero-Hirsch-Eibach onderstel, speedparts strutbrace
- enz enz.

Ford Escort mk2 Bordeaux-uitvoering 1.3 automaat (1977)

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur
Donateur
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door AlexJ » do 21 nov, 2013 15:21

Dit betekent dus dat de Zweedse verkoper mij alle papieren moet geven (compleet)... Dat is voor hem ongebruiken, omdat hij normaal de ene helft van de papieren naar de 'zweedse rdw' opstuurt. Dit moet ik vooraf dus goed uitleggen / afstemmen.

Verder denk ik dat er 4 scenario's te onderscheiden zijn m.b.t. het kentekenverhaal
1A. Op Zweedse platen naar keuringstation, BPM vrijstelling regelen via Douane
1B. Op Zweedse platen naar NL grens rijden, bij grens 1 dags kenteken monteren, door naar keuringstation.
2A. Op Zweedse tijdelijke platen naar keuringstation rijden.
2B. Op Zweedse tijdelijke platen naar NL grens rijden, bij grens 1 dags kenteken monteren, door naar keuringstation.

Volgens mij alle 4 legaal... De snelste optie, welke denk ik het minste kans op gedonder oplevert, is 1B... Delen jullie die mening?
(Weer met de aanname dat de verkoper mij vertrouwd, de kentekenplaten wil uitlenen, en dat ik ze achteraf terugstuur).
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Saab importeren uit Zweden, tips gevraagd

Bericht door ReinO » do 21 nov, 2013 16:22

3a: kortstondige vrijstelling en dan in 1 keer door naar nederland en de rdw zou ik prefereren.
als de verkoper zijn geld en een contract heeft met datum en tijd dan kan hij altijd aantonen dat hij niet meer aansprakelijk is.
Ik zou daar wel mee kunnen wegrijden in zo'n heerlijke Aero: heb je trouwens een linkje van de verkoopsite (mag in pb ivm ongenode kapers ;) )
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie