Bosch Hall ontsteking

1967-1980
Plaats reactie
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Bosch Hall ontsteking

Bericht door turbopilot » za 24 aug, 2013 20:52

ooit een alle onderdelen opgeschreven die er in zaten van bosch en ford uitvoering
geen idee of je hier wat aan heb
kabelboom haal je uit een 99 900 inclusief het blokje

thttp://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=1 ... d#p1367856" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb 1 sonett met bosch en een 96 met ford, met een elektronische ontsteking met een elektronica kastje die je ook ziet op de 99

bosch
aanduiding op de electronische kast
0227 100 118 050
1 zwart dik draad naar de min van de bobine
2 bruin dik draad naar massa vd auto
3 bruin dun naar ontstekingshuis
4 rood dik plus bobine
5 zwart dun met brine stip naar ontstekingshuis
6 groen dun naar ontstekingshuis
7 loos

aanduiding op ontstekingshuis

76TF 12100CB 050JFU 4 0231170183 staat er niet tussen, jammer wat dit lijkt mij niet duur :wink:

aanduiding op de bobine
022 11 22 304 247 050 S3
* bruin is massa
* + vd bobine = rood dik naar 6 polige stekker
* + vd bobine 1x rood naar contactslot (bestaande is beige)
- vd bobine = zwarte aansluiting (dik) naar de 6 polige stekker
*- vd bobine = blauw kabelboom vd auto

op de bosch kast (electronische ontsteking)
0227100103
TZ1 050

aangesloten met stekker nrB00 022 906 233C

code op ontstekingshuis Ford
76 TF -12100CA
0231 170 183 JFU4

code op binnenwerk (contactbrug??)
31402
123 324 150 (met bosch logo)

Kapje 1 230 500 143

rotor
1234 332 308 (met bosch logo)

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » za 24 aug, 2013 21:49

The Devil's Own V4 schreef:..........Maakt het voor een Hall systeem uit welke kant de verdeler op draait? Die van een 8V draait tegen de klok in, die van een V4 met de klok mee...............
Lijkt mij geen probleem, denk ik. Als het maar draait. Waardoor afwisselend dicht, open venster, dicht routine ten opzichte van de magneet (de Hall-sensor) plaatsvindt. Met als gevolg geen, wel, geen uitgangssignaal opbouw volgens het Hall-principe ontstaat.

Machtigste onderdeel :wow: is de module. Dient 1:1 te zijn met de verdeler. Omdat :-S+ De module zorgt voor de modulatie van de juiste ontstekingskromme. Non turbo module niet uitwisselbaar met turbo (geen 1 op 1). Verkeerde kromme.......kermis :shock: ...Ga je graag naar de kermis :-S+ :lol: (stroomverdeler + bobine + module moeten bij elkaar horen = eis van 3x 1:1).... meest bizarre lichtflitsen, herrie in jouw :O: Motor Kaputt.

Mijn Olving :love: (1976-1990, blz. 69-71, met vervroegingskromme diagrammen !!!) fluistert in mijn oor (schatteke):

- Stroomverdeler Saab 99, carb. en inj., modeljaar 1976, Centrifugaal + Onderdruk, Bosch nrs, 0231170115-02311700145;

-Saab 99 en 900 B-20 motor, carb. en inj., (900 tot 81, 99 vanaf 71), Centrifugaal + Onderdruk, Bosch nrs. 0 231 170 179, 0 231 170 079;

-Saab 900, H-motor, vanaf 81, carb. en inj., Centrifugaal + Onderdruk, Bosch nr, 0 231 186 032.

- Saab 99 en 900 Turbo, elektronische ontsteking, inductiegever !, Centrifugaal + Onderdruk + Drukverlating: Centrifugaal Bosch nr. 0 237 011 002, Onderdruk Bosch nr 0 237 013 001;

- 900 Turbo zonder APC, met Hall-sensor !, Centrifugaal ! + Drukverlating + Onderdruk, Bosch nr. 0 237 026 004;

_ 900 Turbo met APC, met Hall-sensor, Centrifugaal + Drukverlating + Onderdruk, Bosch nr. 0 237 026 003.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » zo 25 aug, 2013 18:48

Werkplaatshandboek M1979-1985 geeft aan bij ontstekingssysteem met Hall-gever - voor de niet Turbo modellen vanaf modeljaar 1984 - als bestelnummer: 0 237 021 024; draairichting linksom; weerstand rotor (= verdelerarm) 1K Ohm.

Vanaf modeljaar 1984 werden alle motoren voorzien van Hall-ontsteking.

In de VW hoek op zoek gaan is aan te bevelen. Daar is ruime ervaring en kennis van voorhanden.

Bosch zelf - dit zal ook voor haar Servicecenters gelden - geeft om strategische redenen haar kennis/bedrijfsinformatie niet vrij. Jarenlang onderzoek is zodoende niet eventjes te downloaden. Hooguit summiere informatie. En destijds, toen die verdelers in de jaren 70-80 nieuw verkrijgbaar waren, kon Bosch volstaan met het verstrekken van bestelnummers. Vermoedelijk zal op internet daarom niet veel te vinden zijn.....kan betekenen het op zoek gaan naar een speld in een wereldwijde hooiberg. In het werkplaatshandboek staat trouwens ook - heel opvallend - weinig gedetailleerde info.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » zo 25 aug, 2013 20:29

The Devils Own 4 V schreef:

"Ik denk trouwens dat de reden dat er op internet weinig info te vinden is, vooral gezocht moet worden in het feit dat slechts een enkele zonderling in dit onderwerp geïnteresseerd is.""

Heeft denk ik ook te maken met het feit dat vanaf begin jaren 80 de motormanagementsystemen tot ontwikkeling kwamen. Waarin Bosch de leidende rol verkreeg - naast eigen onderzoek ook door overname (daar is de strategie weer ! :twisted: ) van interessante bedrijven als Delco (dat zal je vast wel iets zeggen als stroomverdeler-archeoloog) en door samenwerking tussen 1978-1984 in het met Pierburg aangegane samenwerkingsverband, de ontwikkelingsmaatschappij genaamd Bosch und Pierburg System OHG (uitsluitend bedoelt om een elektronisch geregelde carburateur te ontwikkelen - de 2BE-carburateur van Pierburg, in combinatie met het in juli 1983 geïntroduceerde Ecotronic voor het eerst werd toegepast, in de 316 en 518 modellen van BMW) - en nog steeds de wereldspeler van is.....mede dankzij de uniformering van het CAN-bus systeem.

Voor Bosch is de corebusiness verdelerloze ontsteking geworden. Met verdeler is al bijna 30 jaar een gepasseerd station bij Bosch. Inderdaad lang geleden, niet meer interessant + relevant. Technische vooruitgang, nieuwe markten, nieuwe verdien mogelijkheden. Zoveel garages die geen werkplaatshandboeken, diagrammen en Pirelli-kalenders meer hebben van 20 jaar terug. Efficiënte bedrijfsvoering: dat zoeken we op in de computer en dat oud papier daar op de plank en boven de wasbak mieteren we in de afvalbak. Wel een mieterse kalender, reeds ! :?

Zonderling :-S+ Van Facebook blijkt men diep ongelukkig te worden. Ben ik achteraf blij dat ik mijzelf beperkte tot ons forum. Niet depri maar blij gebleven dankzij het Saabforum. Uitzonderlijk. :offtopic:

Hier rond Eindhoven houdt - afgezien van een enkele Saab-zonderling :oops: - men zich niet bezig met auto ontstekingssystemen uit lang vervlogen tijden. Geen volle emmers met verdelers, bobines, eindtrappen, kabelbomen in de badkamer zeg maar. Zou niemand - uit vakidiotie - destijds, naast zijn dagelijkse werk in de garage, s-avonds of in de kleine uurtjes zich gebogen hebben over het mysterie van de werking en verschillen in de diverse systemen en componenten ? Wonderlijk, bizar, vreemd. Echt niemand ? Zonderling. :shock:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 27 aug, 2013 23:19

Nog een opmerking als je met bestaande onderdelen van Bosch gaat werken, monteer de module op een vlak stuk plaatwerk en doe er warmtegeleidende pasta tussen (tube wat voor pc processors gebruikt wordt). Ze gaan allemaal naar de klote door koude lassen, levensduur gaat behoorlijk omhoog als je ze daarmee op het plaatwerk vast zet.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 16 jun, 2014 17:25

Mooie howto! Ga ik t.z.t. ook eens op mijn V4 knutselen :)

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 16 jun, 2014 17:38

Hoe zijn de mechanische- en vacuümvervroegingskarakteristieken tov een originele verdeler? Heb je nu in graden gemeten een grotere spreiding?

Alex

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » ma 16 jun, 2014 20:17

Ziet er puik uit! Wat zijn hier de voordelen van tegenover een normale elektronische ontstekings-kit?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 16 jun, 2014 20:24

edit

hij loopt en start gewoon beter

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 07 aug, 2014 15:37

In de Olving staan wel de vervroegingscurves van de diverse Saab motoren, heb je daar iets aan? Ligt in de werkplaats maar ik kan wel foto's scans maken indien gewenst.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 08 aug, 2014 9:19

kreeg dit linkje http://classicsaabracing.com/Order/product.php?item=5" onclick="window.open(this.href);return false;

nog geen tijd gehad om het te bekijken, maar staat hier iets tussen :wink:

Plaats reactie